ارت‌سنج چیست و ساختار آن چگونه است

ارت سنج چیست و ساختار آن چگونه است - ماه صنعت انرژی

ارت‌سنج چیست و ساختار آن چگونه‌است:

در این بخش قصد داریم مطالبی را در مورد ارت‌سنج در اختیار شما همراهان عزیز قراردهیم .

تعریف: ابزاری که برای اندازه‌گیری مقاومت ارت استفاده‌می‌شود به عنوان ارت سنج شناخته‌میشود. تمام تجهیزات سیستم نیرو از طریق الکترود ارت به زمین وصل می‌شوند.

ارت از تجهیزات و پرسنل در برابر جریان خطا محافظت میکند. مقاومت زمین (ارت) بسیار کم‌است. جریان خطا از طریق الکترود ارت به زمین منتقل می‌شود. بنابراین ، سیستم را از آسیب محافظت میکند.

الکترودهای ارت پتانسیل بالای تجهیزات را که در اثر صاعقه و ضربه‌های ولتاژ ایجاد می شود کنترل می‌کنند.

خنثی مدار سه فاز نیز برای محافظت از آنها به الکترودهای زمین وصل‌می‌شود.

قبل از تأمین ارت برای تجهیزات ، تعیین مقاومت در آن ناحیه خاص از محل حفر چاله ارت ضروری‌است.

زمین باید مقاومت کمی داشته‌باشد تا جریان خطا به راحتی به زمین منتقل‌شود. مقاومت ارت با کمک دستگاه ارت سنج تعیین‌می‌شود.

ساختار ارت‌سنج

ارت‌سنج از ژنراتور دستی استفاده میکند(در مدل‌های قدیم. در مدل های جدید از باطری استفاده‌می‌کند ). معکوس‌کننده جریان چرخشی و یکسو‌کننده دو قسمت اصلی ارت‌سنج هستند. معکوس کننده جریان  و یکسو‌کننده بر روی شافت ژنراتور DC نصب شده‌است. ارت‌سنج فقط با جریان مستقیم به خاطر یکسوساز کار‌می‌کند.

تستر دارای دو کموتاتور است‌که در طول معکوس‌کننده جریان و یکسو‌کننده جریان نصب شده‌است. هر کموتاتور  شامل چهار جاروبک ثابت‌است. کموتاتور وسیله‌ای است‌که برای تبدیل جهت جریان استفاده‌می‌شود. به صورت سری با آرمیچر ژنراتور متصل‌می‌شود. و جاروبک‌ها برای انتقال نیرو از قطعات ثابت به قسمت‌های متحرک دستگاه‌ها استفاده‌میشود.

نکته:جاروبک‌ها و کموتاتور‌ها همیشه با هم متصل هستند.

ارت‌سنج شامل دو  سیم پیج  فشار و سیم‌پیچ جریان‌است.هر سیم‌پیچ دارای دو ترمینال است. جفت سیم‌پیچ فشار و سیم‌پیچ جریان در مقابل آهنربای دائمی قرار‌می‌گیرند.

یک جفت سیم‌پیچ جریان و فشار اتصال کوتاه است و به الکترودهای کمکی وصل‌می‌شود.یک طرفه ترمینال سیم‌پیچ فشار به یکسو‌کننده متصل است و انتهای دیگر آنها به الکترود زمین متصل‌است.به همین ترتیب ، سیم‌پیچ جریان به یکسو‌کننده و الکترود زمین متصل‌می‌شود.

ارت‌سنج شامل سیم‌پیچ پتانسل‌است که مستقیماً به ژنراتور DC متصل می‌شود. سیم‌پیچ پتانسیل بین آهنربای دائمی قرار‌می‌گیرد. سیم‌پیچ به نشانگر متصل‌می‌شود و نشانگر در مقیاس کالیبره‌شده ثابت‌می‌شود. نشانگر میزان مقاومت زمین را نشان می‌دهد. انحراف نشانگر به نسبت ولتاژ سیم‌پیچ فشار به جریان سیم‌پیچ جریان بستگی دارد.جریان اتصال کوتاه از تجهیزات به زمین می‌رسد و از نظر ماهیت متناوب‌است. بنابراین ، می‌توان گفت جریان متناوب در خاک جریان می‌یابد. این جریان متناوب اثر ناخواسته خاک را کاهش می‌دهد ، که به دلیل عمل شیمیایی یا به دلیل تولید عمکس العمل EMF صورت می‌گیرد.

مقالات مرتبط :

ارت کردن چیست ( ارتینگ الکتریکال)

روش‌های اجرای ارت ( مش ارت-الکترود ارت- ارت با لوله- ارت با  صفحه‌ی مسی)

اندازه‌گیری مقاومت ارت – مقاومت چاه ارت

مقاومت ارت  الکترود زمین (مقاومت صفحه ارت یا مقاومت راد ارت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *