انواع موتورهای دیزلی و کاربردهای آنها

نحوه کار دیزل ۳

انواع موتورهای دیزلی  کاربردهای آنها

موتورهای دیزلی

در این مقاله مطالب زیر را می‌خوانید:

  • 1- دیزل‌های روی جاده
  • 2- دیزل‌های در آسمان
  • 3-دیزل‌های روی آب
  • 4-دیزل‌های زیرزمین
  • 5-دیزل ژنراتور در بیمارستان‌ها
  • 6- دیزل‌ ژنراتورهای پشتیبان برق مراکز داده(دیتاسنترها)
  • 7- موتور دیزلی چیست ؟
  • 8- انواع موتورهای دیزلی
  • 9- ژنراتورهای موتور دیزلی- کاربردهای صنعتی/تجاری
  • 10- خلاصه

موتور دیزلی چیست ؟

موتور دیزلی یک نوع موتور احتراق داخلی‌است؛ به طور خاص، یک موتور احتراق فشرده‌­سازی‌است. سوخت در یک موتور دیزلی، با قرارگیری ناگهانی در معرض دما و فشار بالای گاز فشرده حاوی اکسیژن (معمولا هوای اتمسفر)، به جای یک منبع جداگانه از انرژی احتراق (مانند شمع جرقه­زن) مشتعل می‌شود. این فرآیند به عنوان یک چرخه دیزل بعد از رودلف دیزل شناخته‌می‌شود که در سال ۱۸۹۲ آن را اختراع کرد. در حالی که ژنراتورهای موتور دیزلی سنتی ممکن‌است متناسب با تعریف ما از منابع “انرژی جایگزین” نباشند، هنوز هم یک افزونه ارزشمند برای سیستم برق پشتیبان شبکه یا برق نواحی دورافتاده هستند.

نحوه ی کار دیزل
نحوه ی کار دیزل

A شیر ها

‌B سوپاپ

C میل بادامک

D چرخ دنده زمان بندی

E انژکتور

F پمپ سوخت

G پمپ بالابرنده سوخت

H فیلتر سوخت

I نمایشگر میزان سوخت روی تانکر سوخت

J انتقال دهنده ی گرما

K ترموستات

L پیستون

M دسته پستون یا شاتون (Connecting rod)

N میل لنگ

o پمپ پیشران

P پمپ پس ران

Q شیر

R خنک کننده روغن

S پمپ روغن

T شیر بایپس

U فیلتر روغن

V گیج روغن

X دمنده هوا

نحوه کار دیزل ۳
نحوه کار دیزل ۳

 

دیزل ژنراتور یا ژنراتور بنزینی

انواع موتورهای دیزلی

دو نوع از موتورهای دیزلی وجود دارد: دو زمانه و چهار زمانه. اکثر موتورهای دیزلی به طور کلی از چرخه چهار زمانه استفاده می کنند و برخی از موتورهای بزرگتر با چرخه دو زمانه عمل می‌کنند. معمولا از مجموعه مرتبی از سیلندرها بصورت مضربی از دو استفاده‌می‌شود، اگرچه هر تعداد از سیلندر را تا وقتی که بار بر روی میل­لنگ متعادل‌است می‌توان استفاده کرد.

ژنراتور می تواند برق تک فاز یا سه فاز تولید کند. بیشتر خانه‌ها به برق تک فاز نیاز دارند در حالی که کاربردهای صنعتی یا تجاری معمولا به برق سه فاز نیاز دارند. ژنراتورهای دیزلی به دلیل طول عمر زیاد و هزینه های عملیاتی کمتر توصیه می‌شوند. موتورهای دیزل مدرن خیلی بی صدا هستند و به طور کلی به نگهداری کمتری نسبت به واحدهای گاز (گاز طبیعی یا پروپان) با اندازه قابل قیاس نیاز دارند.

ژنراتورهای موتور دیزلی- کاربردهای صنعتی/تجاری

ژنراتورهای دیزلی جدای از استفاده بسیار آنها در صنایع، برای رفع نیازهای کسب وکارهای کوچک و متوسط طراحی شده اند. ژنراتور یک محصول انقلابی است که برق پاک، آماده و ارزان را در دسترس میلیون ها شرکت، خانه و کسب و کارهای کوچک قرار داده است. امروزه کاهش هزینه برق پشتیبان و تسهیل نصب ژنراتورها، در حال تبدیل شدن به یک امر معمول‌است.

مؤسسات تجاری در زمان خاموشی به دلیل قطع برق پول زیادی از دست می دهند. با در نظر گرفتن تاثیر کاهش درآمد قابل توجه، اقتصاد سرمایه گذاری در برق آماده به کار جذاب‌است. برای نشان دادن این نکته: اگر یک تجارت خرده فروشی به طور میانگین ۱۰۰۰ دلار در ساعت درآمد نقدی داشته‌باشد، کاهش درآمد در زمان یک قطع برق طولانی، بدون در نظر گرفتن هزینه کارمندان بیکار در این مدت بسیار بالا خواهد بود. با این حال، ژنراتورهای دیزلی، خطر قطعی برق را از بین می‌برند. با اضافه کردن مزیت های باز بودن در حالی که رقبای فاقد برق پشتیبان بسته هستند و تحلیل هزینه/ سود حتی بهتر هم به نظر می‌رسد. سرمایه گذاری بر روی ژنراتور راه ساده ای برای حفظ درآمد، حفظ امنیت، اجتناب از زیان و محافظت از حداقل درآمد‌است.

اغلب ژنراتورهای مدرن برای پاسخگویی به نیازهای برق اضطراری مهندسی شده‌اند. این واحدها به‌طور مداوم ولتاژ الکتریکی را تحت نظر دارند و اگر برق قطع شود به‌طور خودکار شروع به کار می‌کنند و در هنگام بازگشت برق، خاموش می‌شوند. در صنایع، در طی فرآیندهای بحرانی، ژنراتورها می‌توانند برق اضطراری را برای همه بارهای ضروری و انتخاب‌شده به‌اندازه موردنیاز تأمین کنند. این ویژگی منجر به استفاده گسترده از ژنراتورهای توان-دیزلی در حوزه‌های تفریحی، مسکونی، تجاری، ارتباطات و صنعتی می‌شود. امروزه، اغلب بیمارستان‌های پیشرفته، هتل‌های پنج ستاره، مراکز برون منبعی فرآیند تجارت، کارخانه‌های تولیدی، ساختمان‌های تجاری، سازمان‌های ارتباط از راه دور، مراکز داده‌ها، امکانات اضطراری، صنایع بزرگ، و شرکت‌های معدنکاری به نیروی بی‌وقفه نیاز دارند و دارای ژنراتورهای پشتیبان موتور دیزل هستند.

دیزل ژنراتورها چقدر عمر می‌کنند؟

دیزل‌های روی جاده:

بیشتر وسایل نقلیه سنگین مدرن مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، کشتی‌ها، قطارهای طولانی، ژنراتورهای برق قابل‌حمل در مقیاس بزرگ، و بیشتر وسایل نقلیه معدنکاری و کشاورزی دارای موتورهای دیزل هستند. بااین‌حال، در برخی کشورها آن‌ها تقریباً به‌اندازه خودروهای سواری محبوب نیستند زیرا سنگین‌تر و پر سر و صداتر هستند‌و دارای ویژگی‌های عملکردی می‌باشند که شتابگیری آن‌ها را کندتر می‌سازد. به‌طورکلی، آن‌ها نسبت به وسایل نقلیه بنزینی گران‌تر هستند. موتورهای دیزل مدرن راه زیادی را پیموده‌اند و با سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت و استفاده‌از توربوشارژر کنونی در وسایل نقلیه، فشار زیادی برای توجه به تفاوت‌بین موتورهای دیزلی و بنزینی وجود دارد.

در برخی کشورها، جایی که نرخ‌های مالیاتی سوخت دیزل را نسبت به بنزین ارزان‌تر می‌کنند، خودروهای دیزلی بسیار محبوب هستند. طرح‌های جدیدتر تفاوت‌بین خودروهای بنزینی و دیزل را در این مناطق به‌طور قابل‌توجهی محدود کرده‌است. آزمایشگاه دیزل BMW در اتریش به‌عنوان رهبر جهانی در توسعه موتورهای دیزلی خودرویی در نظر گرفته‌می‌شود. پس از یک دوره طولانی با تعداد نسبتاً کمی از خودروهای دیزلی، مرسدس بنز در قرن بیست و یکم با تأکید بر عملکرد بالا به خودروهای دیزلی بازگشته‌است.

در زمینه کشاورزی، تراکتور، پمپ‌های آبیاری و ماشین‌های خرمن­کوب و دیگر تجهیزات، اغلب دارای توان دیزلی هستند. ساخت‌وساز، یک بخش دیگر‌است که به‌شدت بر توان سوخت دیزل متکی‌است. همه بتن ریزها، حفر کننده‌ها، غلتک‌ها، ترنچرها و ماشین‌های حفاری، با دیزل کار می­کنند.

موتور دیزل در جاده - ماه صنعت انرژی

دیزل‌های در آسمان

تعدادی هواپیما از اواخر دهه ۱۹۳۰ از موتورهای دیزل استفاده‌کردند. موتورهای دیزل خودرویی نسبت قدرت به وزن قابل قیاسی با طرح‌های احتراق شمعی قدیمی داشته و بازده سوخت بسیار بالایی دارند. استفاده از احتراق الکترونیکی، تزریق سوخت، و سیستم‌های پیچیده مدیریت موتور، کاربرد آن­ها را به‌مراتب راحت‌تر از موتورهای هواپیمای احتراقی شمعی با حجم تولید بالا می‌سازد. هزینه سوخت دیزل در مقایسه با بنزین منجر به علاقه قابل‌توجهی به هواپیماهای ناوگان هوایی عمومی کوچک توان-دیزلی شده‌است و چندین کارخانه با این هدف، به‌تازگی شروع به فروش موتورهای دیزلی کرده‌اند.

موتور دیزل در آسمان - ماه صنعت انرژی
موتور دیزل در آسمان

دیزل‌های روی آب

موتورهای سرعت‌بالا برای تولید توان تراکتور، کامیون، قایق، اتوبوس، خودرو، کمپرسور، ژنراتور و پمپ استفاده می‌شوند. بزرگ‌ترین موتورهای دیزل برای تولید توان کشتی‌ها و کشتی‌های مسافربری در دریاهای آزاد مورداستفاده قرار می‌گیرند. این موتورهای بزرگ خروجی‌های توان تا ۹۰،۰۰۰ کیلووات دارند، در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند و ۱۵ متر ارتفاع دارند.

موتور دیزل در کشتی - ماه صنعت انرژی
موتور دیزل در کشتی

دیزل‌های زیرزمین

بخش معدنکاری و استخراج معدنی در سراسر جهان به‌شدت متکی بر توان دیزل برای مهار منابع طبیعی مانند مصالح سنگی، فلزات گران‌بها، سنگ‌آهن، نفت، گاز و زغال‌سنگ است. بیل‌های مکانیکی توان-دیزلی و دریل­ها این محصولات را حفاری می‌کنند و آن‌ها را در کامیون‌های معدنی عظیم یا بر روی کمربندهای حامل که با سوخت مشابهی کار می‌کنند، حمل می­کنند. به‌طورکلی، سوخت دیزل شامل ۷۲ درصد از انرژی استفاده‌شده در بخش معدنکاری می‌باشد.

هر دو عملیات سطح زمین و زیرزمین به تجهیزات توان-دیزلی برای استخراج مواد و بارگیری کامیون‌ها تکیه‌دارند. بزرگ‌ترین تجهیزات توان-دیزلی، تایر لاستیکی که در معدنکاری به کار می‌رود، کامیون‌های بسیار بزرگ خارج از جاده‌ای هستند که بیش از ۲۵۰۰ اسب بخار قدرت دارند و قادر به حمل بیش از ۳۰۰ تن بار در هر بارگیری می‌باشند. این کامیون‌های غول‌پیکر در سراسر زمین بار حمل می‌کنند که منظره‌ای تماشایی‌است.

موتور دیزل در معدن - ماه صنعت انرژی
موتور دیزل در معدن

دیزل ژنراتور در بیمارستان‌ها

ژنراتورهای پشتیبان اضطراری، یک الزام برای هر نوع از امکانات درمانی اصلی پزشکی هستند. با توجه به ماهیت مهم کاری که این امکانات انجام می‌دهند و موقعیتی که بیماران آن‌ها در آن قرار دارند، قطع برق به‌سادگی قابل‌قبول نیست. برای سال‌های زیادی، هر دو بیمارستان نظامی و دولتی به دستگاه‌های مولد نیروی صنعتی تکیه کرده‌اند تا هر زمان که برق قطع می‌شود، چه قطع برق محلی باشد و چه بلایای طبیعی مانند طوفان یا سیل بر این مشکل غلبه کنند.

دیزل‌ ژنراتورهای پشتیبان برق مراکز داده(دیتاسنترها)

کامپیوترها در قلب صنعت امروزی قرار دارند. زمانی که سرورها و سیستم‌ها از کار می‌افتند، ارتباطات را می‌توان از دست داد، کار متوقف می‌شود، داده‌ها از دست می‌روند، کارمندان بیکار می‌نشینند و تقریباً همه‌چیز متوقف می‌شود. به همین دلیل‌است که تقریباً تمام شرکت‌های ارتباطی و مخابرات به هر شکلی به ژنراتورهای دیزلی روی می‌آورند که گزینه برق پشتیبان اولیه آن‌هاست. باقابلیت اطمینان خدمات آن‌ها که بر بسیاری از مردم تأثیر می‌گذارد، آن‌ها برای تجارت خود و مشتریانی که به آن‌ها خدمت­رسانی می‌کنند، واقعاً چاره‌ای جز داشتن یک گزینه برق پشتیبان قابل‌اعتماد ندارند.

دیزل ژنراتور دیتا سنترها

دیزل ژنراتور دیتاسنتر
دیزل ژنراتور دیتاسنتر

خلاصه

دیزل در بیشتر بخش‌های صنعتی به‌طور قابل‌توجهی مورداستفاده قرار می‌گیرد، چراکه انرژی بیشتری به ازای واحد سوخت فراهم می‌کند و قابلیت فرار کمتر، باعث کنترل ایمن‌تر آن می‌شود. یک مزیت واقعاً هیجان‌انگیز سوخت دیزل، امکان حذف کامل مصرف نفت‌است. بیشتر موتورهای دیزلی می‌توانند به‌جای گازوئیل روغن گیاهی بسوزانند و همه آن‌ها می‌توانند انواع مختلفی از روغن گیاهی را بدون از دست‌دادن طول عمر یا راندمان، مصرف کنند.

با ماه صنعت، جستجو برای یک موتور دیزلی یا ژنراتور کارآمد و مقرون‌به‌صرفه در اینجا آغاز می‌شود. ما انتخاب‌های بسیاری از ژنراتورهای دیزلی صنعتی ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، به‌سادگی امروز با ما تماس بگیرید!

One thought on “انواع موتورهای دیزلی و کاربردهای آنها

  1. امیر میگوید:

    سلام من یه سوالی دارم کمپرسور دیزلی که هواکوب باشه برقیش هم موجوده یا فقط با سوخت هستن همشون؟

    • محسن ترابی میگوید:

      سلام.
      بله منظورتون همون کمپرسور باد هست؟ اگر کمپرسور باد هست که برقیش موجود هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *