تبدیل ژنراتورها جهت تغذیه توان تک فاز یا سه فاز – دیزل ژنراتور

تبدیل ژنراتورها جهت تغذیه توان تک فاز یا سه فاز - ماه صنعت انرژی

تبدیل ژنراتورها جهت تغذیه توان تک‌فاز یا سه‌فاز

علاوه بر مطمئن شدن از اینکه فرکانس ژنراتور با فرکانس شبکه یا تجهیزات مورد استفاده مطابقت‌دارد، شرایط زیر نیز باید تامین گردد:

(الف) ولتاژ خروجی ژنراتور باید با ولتاژ کارکرد شبکه یا تجهیزات مورد استفاده که توان خود را از ژنراتور می­گیرند، مطابقت داشته باشد.

(ب) نباید هیچ اختلاف فازی مابین ولتاژ شبکه و ولتاژ ژانراتور وجود داشته باشد. جهت درک‌تبدیل ژنراتور سه فاز به تک‌فاز و برعکس، اجازه‌دهید ابتدا نگاهی کوتاه به‌پیکربندی داخلی این دونوع ژنراتور بیاندازیم.

تبدیل ژنراتورها جهت تغذیه توان تک فاز یا سه فاز - دیزل ژنراتور

ژنراتورهای تک‌فاز

در یک ژنراتور تک‌فاز، استاتور تعدادی سیم‌پیچی به‌صورت سری دارد تا یک مدار تکی که ولتاژخروجی را تولید می­کند را شکل دهد.

–  ولتاژ یکسان در تمامی سیم­‌پیچی‌های استاتور در فاز با یکدیگر برای مثال، در یک ژنراتو 4 قطبی، چهار قطب روتور به طور مساوی در چارچوب استاتور جای گرفته‌اند.

در هر نقطه زمانی دلخواه، هر قطب روتور در موقعیت یکسانی نسبت به سیم‌پیچی‌های استاتور مانند سایر قطب‌های روتور قرار می­گیرد.

بنابراین، ولتاژ القایی در تمامی سیم­‌پیچی‌های استاتور مقدار و دامنه یکسانی دارند و همچنین در هر زمانی در فاز با یکدیگرهستند.

– اتصال سری سیم­‌پیچی‌های استاتور

همچنین از آنجایی که سیم­‌پیچی‌ها به‌صورت سری به یکدیگر متصل‌هستند، ولتاژتولید شده در هر سیم­‌پیچی به ولتاژهای سایر سیم‌­پیچی‌ها اضافه شده و ولتاژخروجی نهایی را تولید می­نماید که مساوی با چهاربرابر ولتاژ عبوری از هر سیم­‌پیچی استاتور می­باشد. توزیع توان تک‌فاز به طور معمول در مناطق مسکونی و مناطق حاشیه شهری مورد استفاده قرار می­گیرد. در این مناطق بارها، کوچک و غیر فراگیر بوده و هزینه احداث یک شبکه توزیع سه فاز بالاتراست.

ماه صنعت انرژی

ژنراتورهای سه فاز

در یک ژنراتور سه فاز، سه سیم­‌پیچی تک‌فاز به نحوی جایگذاری شده اند که یک اختلاف فازی برابر با 120 درجه میان ولتاژهای القایی در هر سیم­‌پیچی استاتور وجود داشته باشد. این سه فاز، مستقل از یکدیگرهستند.

–  پیکربندی ستاره یا Y

در یک‌اتصال ستاره یا Y، یک سیم به هر سیم­‌پیچی از نول متصل است. نقطه مقابل هر سیم­پیچی که با نام نقطه پایانی شناخته می­شود،

به یک ترمینال خط‌اتصال دارد. این مسئله منجر به تولید‌یک ولتاژ خطی بزرگتر از ولتاژ عبوری از هر سیم­‌پیچی می­گردد.

– پیکربندی دلتا

در پیکربندی دلتا، قسمت انتهایی اول هر فاز به قسمت انتهایی آخر فاز مجاور متصل‌است.

این مسئله منجر به تولید‌یک ولتاژ خطی برابر با ولتاژ فاز می­گردد. کاربردهای الکتریکی و ژنراتورهای تجاری، توان سه فاز تولید می­کنند.

تبدیل فاز در ژنراتورها

(1) تغییر پیکربندی اتصال پیچک

یک ژنراتور سه فاز را می­توان با تغییراتصال میان سیم‌­پیچی استاتور آن، داخل یا خارج از سر ژنراتور، به یک ژنراتور تک‌فاز تبدیل‌کرد. برای مثال در مورد یک ژنراتور 3 فاز، 6 سیم خواهید داشت.

ژنراتورهای بزرگتر معمولا دارای 12 سیم از 6 پیچک هستند و تمامی سیمها از ژنراتور بیرون می­آیند تااتصال ژنراتور به شکل‌های مختلف را آنگونه که در زیر توضیح داده می­شود، تسهیل نمایند:

– اتصال‌پیچک‌ها به صورت سری، ژنراتور را به تک‌فاز تبدیل‌می­کند.

– بااتصال پیچک‌های مخالف به صورت‌سری می­توان ولتاژخروجی را دو برابر کرد.

– یک اتصال‌موازی، شارش یا جریان را دو برابر می­کند.

نکته مهم دراتصال دوباره یک ژنراتور، تنظیم سیم‌های‌خروجی از ژنراتور به پیچک‌های متصل به آن می‌باشد. در دست داشتن اسناد تولیدکننده، ضروری‌است.

در غیر اینصورت باید نحوه اتصال‌کنونی ژنراتور را بررسی کرده و سپس به صورت‌معکوس عمل نمایید.

(2) بارهای تک‌فاز اتصال مرکز به ژنراتورهای سه‌فاز

به یک ژنراتور سه فاز می­توان به صورت ترکیب سه واحد تک‌فاز نگاه کرد. بارهای تک‌فاز می­توانند به یکی از حالت‌های زیر به یک ژنراتور سه فاز متصل گردند:

– اتصال‌بار بین هادی فاز[1] و نول سیستم. اینکار معمولا برای بارهای کم توان‌تر انجام می­شود.

– اتصال‌بارهای عبوری دو هادی فعال به صورت فاز به فاز. اینکار معمولا در بارهای توان بالا مانند تهویه کننده‌های هواد یا هیترها انجام می­گیرد و 208 ولت تولیدمی­‌نماید.

هرچند این عمل ممکن‌است به دلیل نیاز تجهیزات به 240 ولت جهت کارکرد، منجر به عملکرد ضعیف گردد و تجهیزات با 208 ولت در 75% از ظرفیت اسمی خود کار خواهند کرد.

(3) مبدل‌های فازی

یک مبدل فاز چرخان [2](RPC) می­‌تواند مستقیما به یک ژنراتور تک‌فاز جهت تولید تغذیه سه فاز متصل‌گردد.

اینکار نیاز به یک پیکربندی‌ساده تر نسبت به اتصالات دو ورودی‌دارد که با نام ورودی میانی شناخته می­‌شوند.

یک ولتاژ در سومین ترمینال تولید می­‌گردد که به توان تک‌فاز متصل نمی‌­باشد. ولتاژ القایی به اندازه 120 درجه با دو ترمینال دیگر، اختلاف فازدارد.

(4) درایوهای سرعت متغیر [3](VSDs) / درایوهای فرکانس متغیر [4](VFDs) / اینورترها

اینها مشابه مبدل‌های فازی چرخان هستند. ترکیب VFD ژنراتور تک فاز در کاربردهایی که به اسب بخاری کمتر از 20 نیاز دارند، بهترین گزینه‌هستند.

انتخاب بین ژنراتورهای تک فاز و سه فاز

خروجی ژنراتورهای تک‌فاز عموما محدود به kVA25است. در نرخ‌های بالاتر، کشیدن یک تغذیه توان تک‌فاز از یک ژنراتور سه فاز نسبت به خرید یک واحد تک‌فاز به صرفه‌تراست.

انتخاب بین یک خروجی تک فاز و سه فاز تنها به نوع تجهیزاتی که نیاز به تغذیه دارند، بستگی دارد.

ژنراتورهای تک‌فاز گزینه‌های بهتری برای خروجی‌های تک‌فاز هستند در حالیکه یک ژنراتور سه فاز به راحتی می­تواند هر دو توان تک‌فاز و سه فاز را تامین نماید.

اگر تمامی تجهیزات شما با توان تک‌فاز کار می­کنند، انتخاب یک ژنراتور تک‌فاز منطقی‌تراست.

اما اگر تجهیزاتی دارید که در فازهای مختلف کار می­کنند، یک ژنراتور سه فاز خدمات بهتری به شما ارائه خواهدداد. هرچند در نظر گرفتن تعادل‌‌های باری در هنگام تغییر از ژنراتور تک‌فاز به سه فاز امری ضروری‌است.

[1] Phase conductor

[2] rotary phase convertor

[3] Variable speed drives

[4] variable frequency drives

مقالات مرتبط:

تبدیل فرکانس های ژنراتور به 60 هرتز و 50 هرتز

گاورنر دیزل ژنراتور

پیشرفت‌های حاصل شده در کنترلر دیزل ژنراتور ها

تابلو چنج اور اتوماتیک و دستی- ۳ فاز و تکفاز

دیزل ژنراتور 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *