برق‌گیر‌ها و صاعقه‌گیرها -راد صاعقه گیر ها

برق گیر ها و صاعقه گیرها - ماه صنعت انرژی

تفاوت‌بین صاعقه‌گیر و برق‌گیر

برق‌گیر‌ها و صاعقه‌گیرها

ما در این مقاله به تفاوت اصلی بین‌انواع مختلف برق‌گیر‌ها مانند برقگیر،صاعقه‌گیر و راد صاعقه‌گیر می‌پردازیم . تفاوت نشان‌می‌دهد که هر نوع سیستمی را می‌توانید اضافه ولتاژ‌ها‌ی ناخواسته‌ی گذرا محافظت کنید.

تعاریف اساسی

  • بیایید تعاریف اساسی در مورد برق‌گیر‌ها و صاعقه‌گیرها را در زیر مشاهده کنیم. در مورد همه آنها با جزئیات در زیر صحبت خواهیم کرد.
  • Surge Arrester: (برق‌گیر) وسیله‌ای‌است که برای محافظت از تاسیسات الکتریکی و تجهیزات در برابر جریان الکتریکی و ولتاژ گذرا ناشی از خطا های الکتریکی ، سوئیچینگ ، اتصال کوتاهها ، جرقه‌ها و رعد و برق مورد‌استفاده قرار‌می‌گیرد. 
  •  Lightning Arrester: (صاعقه‌گیر)وسیله‌ای‌است که برای محافظت از مدار الکتریکی و دستگاه های متصل به آن از صاعقه‌های که دارای ولتاژ زیاد گذرا است ، استفاده می‌شود. صاعقه‌گیر‌ها در خارج از ساختمان نصب می‌شوند تا اثرات مضر رعد و برق و صاعقه را از بین ببرند.
  • Surge Suppressor: (برق‌گیر های خانگی یا ولتاژ ضعیف)همچنین به عنوان برق‌گیر‌های گذرا یا محافظ برق شناخته‌می‌شود وسیله‌ای است که در تابلو برق منزل نصب می‌شود تا مدارهای متصل را در برابر جریان الکتریکی و اضافه  ولتاژهای گذرا محافظت کند. 
  • Lightning Rod: (راد صاعقه‌گیر یا میله صاعقه‌گیر)این وسیله ای است که در بلند ترین ارتفاع ساختمان یعنی بالای ساختمان و دکل‌های انتقال برق نصب می‌شود تا مسیری را برای زمین کردن رعد و برق و صاعقه را فراهم کند. میله رعد و برق از سازه در برابر اضافه ولتاژ‌های صاعقه محافظت می‌کند. 

خوب است بدانید:

یک برق‌گیر می‌تواند به عنوان صاعقه‌گیر استفاده‌شود اما از صاعقه‌گیر نمی‌توان به عنوان یک برق‌گیر استفاده‌کرد. حالا بیایید در مورد همه این برق‌گیر‌ها به تفصیل بحث کنیم.

فهرست مطالب

  •  Surge Arrester یا برق‌گیر چیست؟
  • Lightning Arrester یا صاعقه‌گیر چیست؟
  • تفاوتهای اصلی بین برق‌گیر و صاعقه‌گیر
  • میله یا راد صاعقه‌گیر چیست؟
  •  Surge Suppressor یا برق‌گیر ولتاژ ضعیف‌چیست؟
  • تفاوت بین برق‌گیر و برق‌گیر‌های ولتاژ ضعیف Surge Arrester و Suppressor Surge

Surge Arrester یا برق‌گیر‌چیست؟

برق‌گیر دستگاه محدود کننده ولتاژ است که درون تابلو تجهیزات تاسیسات برقی نصب‌می‌شود

تا از عایق ، تجهیزات و ماشین آلات نه تنها در مقابل رعد و برق محافظت کند

بلکه از ولتاژ گذرا تولید‌شده توسط سوئیچینگ ، جرقه ، قطع و وصل بار و سایر خطاهای های برقی مانند خطا های زمین و غیره نیز محافظت می‌کند.

برای محافظت از وسایل با ولتاژ کم و زیاد و همچنین خطوط ارتباطی ، از برق‌گیر جهت محدود کردن جریان و ولتاژ استفاده‌می‌شود. مر سوم ترین نوع برق‌گیر یک مقاومت  اکسید فلزی غیر خطی در یک محفظه چینی یا سیلیکونی است و به صورت موازی با مدار مورد نظر برای حافظت متصل می‌شود و به زمین متصل‌می‌شود تا در صورت اضافه ولتاژ، ولتاژ را به زمین انتقال دهد.

در اکثر طرح‌های پیشرفته ، کلید زنی بار ، تغییر ناگهانی در مقدار بار مصرفی و کلید زنی  در پست EHV باعث ایجاد اضافه  ولتاژهای گذرا‌می‌شود که در آن از برق‌گیر در پست به جای صاغقه گیر استفاده‌می‌شود که محافظت در برابر همه موارد فوق را تامین میکند. در خطوط انتقال و توزیع LV / MV ، اصطلاح جدیدی به عنوان “برق‌گیر خط” نیز برای رعد و برق و ولتاژ‌های شدید گذرا استفاده‌می‌شود

صاعقه‌گیر‌چیست؟

صاعقه‌گیر وسیله حافظتی‌‌است که برای محافظت از مدار در برابر اضافه ولتاژهای رعد و برق که  ولتاژ بسیار بالا و  جریان‌های بسیار بالا  ، قوس‌های جرقه استفاده‌می‌شود. برق‌گیر ها و صاعقه‌گیرها

صاعقه‌گیر برای حافظت از سیستم برق از طریق هدایت اضفه ولتاژ‌های بالا به زمین استفاده‌می‌شود. اگر چه، زمین(ارت) و یا سیم زمین (سیم ارت) نیز از خطوط هوایی محافظت و سیستم‌های قدرت از رعد و برق مستقیم محافظت‌می‌کند اما ممکن‌است قادر به محافظت در برابر امواج رفت و برگشتی که ممکن‌است به دستگاه‌ها و تجهیزات متصل به ترمینال برسد، محافظت نمی‌کند. به همین دلیل ، جهت محافظت سیستم‌های قدرت در برابر چنین موج‌های تولید‌شده توسط خطا ها یا رعد و برق ، از منحرف‌کننده‌های موج‌های ضربه یا صاعقه‌گیر استفاده‌می‌شود

صاعقه‌گیر ها در بالاترین ارتفاع سازه یعنی فاز های انتقال و برج‌ها و ساختمان نصب می‌شوند تا مسیری ایمن برای جریان و ولتاژ تخلیه ناشی از رعد و برق به زمین ایجاد‌شود تا سیستم از خطاهای  ناشی از رعد و برق سالم بماند.

برقگیر - ماه صنعت انرژی

تفاوتهای اصلی‌بین Surge Arrester و Lightning Arrester

  • 1- برق‌گیر در داخل تابلو برق نصب‌می‌شود در حالی که صاعقه‌گیر در خارج از ساختمان‌می‌شود.
  • 2- برق‌گیر تاسیسات برقی  را از داخل محافظت‌می‌کند در حالی که صاعقه‌گیر تجهیزات را از خارج از ساختمان محافظت می‌کند.
  • 3- برق‌گیر سیستم را از صاعقه ، سوئیچینگ ، خطا‌های الکتریکی و دیگر ولتاژ‌های گذر گذرا محافظت می‌کند در حالی که صاعقه‌گیر عمدتاً برای صاعقه و اضافه ولتاژ‌های ناشی از صاعقه‌است.
  • 4- برق‌گیر اضافه ولتاژ گذرا را شناسایی‌می‌کند و انرژی ناخواسته اضافی را به سیم زمین می‌فرستد در حالی که صاعقه‌گیر انرژی را به داخل زمین از طریق گیرنده به زمین منحرف می‌کند.
  • 5-  از برق‌گیر میتوان به عنوان صاعقه‌گیر استفاده‌کرد ، در حالی که از صاعقه‌گیر نمی‌توان به عنوان برق‌گیر استفاده‌کرد.

میله یا راد صاعقه‌گیر‌چیست؟

میله رعد و برق (همچنین به عنوان هادی یا راد رعد و برق شناخته‌می‌شود) میله فلزی (مس یا آلومینیوم یا سایر مواد رسانا)‌است که در بالای سازه  برج انتقال و توزیع ، ساختمانها و غیره  نصب می‌شود‌است تا از آن در برابر ضربات مستقیم صاعقه محافظت کند.

رعد و برق تخلیه الکترواستاتیک بین ابرها و زمین است. اگر مستقیماً به خطوط برق رعد و برق وارد‌شود ، ولتاژ سیستم ممکن‌است .

به سطح خطرناکی افزایش یابد که ممکن‌است به تاسیسات و تجهیزات الکتریکی آسیب برساند. به همین دلیل از میله صاعقه برای محافظت از تاسیسات  برقی ، تجهیزات و دستگاه‌ها در برابر ضربه مستقیم رعد و برق استفاده‌می‌شود.

میله رعد و برق ارزان تر از برق‌گیر است که در قسمت بالای یک ساختمان یا برج خطوط برق نصب‌می‌شود که مسیری ایمن را برای بارهای الکتریکی  ناخواسته و جریان‌های رعد و برق به زمین فراهم‌می‌کند (باید به درستی به سیستم زمین ارت شود)

    

برق‌گیر‌ها و صاعقه‌گیرها - ماه صنعت انرژی

Surge Suppressor چیست؟

Surge Suppressor  همچنین به عنوان محافظ یا سرکوبگر گذرا ولتاژ‌های گذرا شناخته‌می‌شوداین دستگاه برای محافظت از تاسیسات سیم کشی منزل در برابر ولتاژ یا افزایش ولتاژ در تابلو توزیع خانه نصب‌می‌شود.

به عنوان مثال ، هنگامی که یک بار القایی خاموش می‌شود ، یک ولتاژ القایی EMF  ، بزرگی ایجاد می‌کند .

E = – L di / dt

این افزایش ولتاز ناگهانی ممکن‌است به دستگاه‌های حساس به مقدار ولتاژ آسیب برساند.برق‌گیر ها و صاعقه‌گیرها

در بار القایی

تعویض کنتاکتور می‌تواند موج ولتاژ‌های ضربه‌ای را ایجاد کند که ممکن‌است به سایر دستگاه های متصل در سیستم آسیب برساند. به همین دلیل از برق‌گیر در کنتاکتور LV تابلو های فشار ضعیف استفاده‌می‌شود

تا از کنتاکتور در برابر افزایش ولتاژ‌های خارجی و سیستم را در برابر اثرات مضر خود سوئیچ کنتاکتور محافظت کند.

برق‌گیر معمولاً درای پریز برق است که دارای سوئیچ روشن / خاموش دارای سه سیم سیم‌است که می‌تواند به یک پریز برق وصل شود.

محافظ  برای مثال 120V (ایالات متحده) و 230V AC (UK & EU) است که به عنوان مقدار RMS شناخته می‌شود مقدار پیک  در ولتاژ 120 ولت و 220 ولت مقدار به ترتیب 170 ولت و 325 ولت است و فرکانس 60 و 50 هرتز دارند. در صورت گذرا ناشی از چندین فاکتور مانند صاعقه یا اضافه ولتاژ‌های کلید زنی ، مقدار ولتاژ اوج ممکن‌است برای مدت زمان بسیار کمی (به طور کلی در میکرو ثانیه ( 10-6 ) به صدها ولت حتی هزاران ولت پالس نامنظم افزایش یابد . این پالس‌ها می‌توانند به دستگاههای حساس به ویژه دستگاههای الکترونیکی آسیب برساند.

در این حالت ، سرکوبگر ولتاژ مانع از وجود ولتاژ پیک‌می‌شود به عنوان مثال ، یک برق‌گیر  ولتاژ 250 ولت در 230 ولت به طور عادی کار می‌کند در حالی که اگر مقدار پالس‌های گذرا از حد 250 ولت باشد ، برق‌گیر ولتاژ را به زمین انتقال می‌دهد.

برق‌گیر‌ها و صاعقه‌گیرها - ماه صنعت انرژی  

تفاوت‌بین Surge Arrester و surge suppressor (برق‌گیر ها و صاعقه‌گیرها ولتاژ پایین)

تفاوت اصلی‌بین این دو در این‌است سطح ولتاژ و توان این دو با هم متفاوت‌است.

 

مقالات مرتبط:

صاعقه‌گیر چیست- ساختار-عملکرد- نصب صاعقه‌گیر-راه اندازی و طراحی

(برق‌گیر‌های اکسید روی) صاعقه‌گیر و سرج ارستر- برق‌گیر

تفاوت‌بین باندیگ، گراندیگ و ارتینگ

ارت کردن چیست ( ارتینگ الکتریکال)

مقاومت ارت  الکترود زمین (مقاومت صفحه ارت یا مقاومت راد ارت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *