تفاوت بین یک باتری و یک خازن

تفاوت بین یک باتری و یک خازن - ماه صنعت انرژی

تفاوت‌های اصلی‌بین باتری و خازن

تفاوت‌بین باتری و خازن

جدول فهرست

1- باطری

2- خازن

3- سوپرخازن

 

====================================

تفاوت‌‌های اصلی‌بین باطری و خازن

باطری و خازن در ذخیره و آزادسازی انرژی الکتریکی مشابه هم هستند و ظرفیت نامی آنها بر حسب آمپرساعت (Ah) گزارش می‌گردد. اما چند تفاوت اساسی‌بین آنها وجود دارد که در پست‌های بعدی بدان پرداخته‌می‌شود. تفاوت اصلی خازن و باطری در این‌است که باطری بارها را به شکل انرژی شیمیایی ذخیره و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌نماید، در حالیکه خازن بارها را به شکل میدان الکترواستاتیکی ذخیره می‌کند.

باطری

وسیله‌ای‌است که به عنوان منبع انرژی مورد‌استفاد قرار‌می‌گیرد و دارای سه بخش اصلی به نام‌های کاتد (ترمینال مثبت)، آند (ترمینال منفی) و یک جداکننده موسوم به الکترولیت‌است و باطری انرژی را به شکل شیمیایی ذخیره می‌کند و در مواقع نیاز آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌نماید. واکنش شیمیایی به نام اکسایش – کاهش بین کاتد و آند در حین شارژ و تخلیه (دشارژ) باطری از طریق جداکننده (الکترولیت) اتفاق می‌افتد.

خازن

خازن وسیله‌ای با دو ترمینال و دارای دو یا چند صفحه موازی‌است که توسط یک واسط دی الکتریک به نام عایق از یکدیگر جدا شده‌اند. زمانیکه بین صفحات خازن ولتاژی اعمال گردد، جریان تا زمانیکه ولتاژ بین‌صفحات مثبت و منفی (کاتد و آند) برابر با ولتاژ اعمالی (ولتاژ منبع) گردد، شارش می‌یابد. واسط عایقی بین دو صفحه هادی خازن با عبور جریان مخالفت می‌کند. این تغییر منجر به ایجاد اثری می‌گردد که در خازن به شکل میدان الکترواستاتیک ذخیره می‌شود.

سوپر خازن

سوپر خازن که اغلب ابر خازن نیز نامیده می‌شود، نوعی خازن قطبی با ظرفیت نامی بالا و ولتاژ نامی پایین‌است. ظرفیت سوپرخازن‌ها از 100 تا 1200 فاراد است در حالیکه ولتاژ مجاز آنها پایین و در محدوده 2.5 تا 2.7 ولت می‌باشد.

فرض می‌شود سوپرخازن بین‌یک خازن و باطری باشد. این نوع خازنها خیلی سریعتر از باطری و در واحد حجم بیشتر از یک خازن الکترولیتی شارژ می‌شوند. به همین دلیل‌است که یک سوپرخازن از لحاظ ماهیت چیزی‌بین باطری و خازن الکترولیتی در نظر گرفته‌می‌شود.

====================================

در جدول زیر تفاوت‌های اصلی‌بین باتری و خازن و همچنین مقایسه آنها گزارش شده است:

جدول - ماه صنعت انرژی
ماه صنعت انرژی

 

====================================

[1] oxidation-reduction

[2] Nickel Metal Hydride

[5]Snubber[3] Film Capacitors
[4]
Tantalum

مقالات مرتبط:

انواع مختلف رله‌ها، ساختار، عملکرد و کاربردهای آن‌ها

خازن و انواع خازن ها| ثابت، متغیر، قطبی و غیرقطبی

تفاوت‌بین رله و مدارشکن

تفاوت‌بین مواد رسانا، نیمه رسانا و نارسانا

لینک مقاله زبان اصلی:

Difference Between a Battery and a Capacitor

One thought on “تفاوت بین یک باتری و یک خازن

  1. مرتضی میگوید:

    سلام ببخشید دوتا سوال داشتم که من تا الان نتونستم متوجه بشم..چرا هنگام تست خازن خازن باید دشارژ باشه و هنگام تست باتری باتری باید شارژ باشه؟ ممنون میشم پاسخ بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *