حفاظت توان معکوس ژنراتور

حفاظت توان معکوس ژنراتور

ادامه ی مطلب حفاظت ژنراتور حفاظت ژنراتور

بخش ۴- حفاظت توان معکوس (Reverse Power Protection)

رله توان معکوس (32) در شکل‌18 حرکت توان حقیقی را به سمت ژنراتور بررسی می‌کند، که اگر ژنراتور نیرومحرکه چرخان خودش مانند موتور دیزل را از دست بدهد توان به سمت ژنراتور برگشته و توان معکوس، اتفاق می‌افتد. از آنجا که ژنراتور خطا دار نیست، CT‌ها در هر دو طرف ژنراتور یک جریان اندازه‌گیری شده مشابه را فراهم می‌کنند.

ماه صنعت انرژی

تصویر‌18

 یک توربین بخار، فشار کم باعث گرم شدن پره‌ها به خاطر کمبود فشار جریان بخار گرم می شود. در واحدهای دیزلی توربین گازی مقدار زیادی توان موتوری را دریافت می‌کنند که ممکن‌است مشکلات مکانیکی ایجاد‌شود.

در مورد دیزل، ممکن‌است خطر آتش سوزی و / یا انفجار به دلیل نسوختن  سوخت رخ دهد. بنابراین، هر زمان که ممکن‌است ژنراتور به منبع ایجاد توان موتوری متصل‌شود حفاظت از ضد موتوری (رله توان معکوس ) توصیه‌می‌شود.

زمانی که یک نوع حفاظتی غیر الکتریکی در حال استفاده است، همانطور که در مورد یک واحد توربین بخار این صدق می کند، رله توان معکوس 32 از باز کردن بریکر ژنراتور قبل از خاموشی محرک اصلی ژنراتور جلوگیری می کند.

برای برداشتن بار پس از سنکرون کردن زمانی که ژنراتور در ابتدا کندتر از سیستم است باید تاخیر زمانی این رله در حدود 5-30 ثانیه تنظیم شود تا کنترلر زمان کافی برای این کار داشته باشد.(در زمان سنکرون شدن امکان دارد

ادامه

در لحظه اول ژنراتور وارد حالت موتوری شود ولی کنترلر سریعا فرمان داده و مقدار سوخت را افزایش می‌دهد تا ژنراتور از مود موتوری خارج شود. لذا در زمان سنکرون کردن برای جلوگیری از تریپ به علت توان معکوس ایجاد‌شده به مقداری تاخیر در این رله نیاز داریم)

حالت موتوری می‌تواند با جاری شدن توان راکتیو بزرگ رخ دهد. شکل 19 یک ژنراتور تولید‌کننده را در ضریب توان 0.8 نشان می‌دهد. هنگامی که نیرو محرکه ژنراتور از دست می‌رود،

توان معکوس‌شده به ژنراتور، وارد حالت موتوری می‌شود (10٪ در این مورد). با این حال، سیستم تحریک مقدار ثابت var  را نگه می‌دارد، و باعث می‌شود که ضریب قدرت به 0.08PF کاهش یابد.

رله‌های عددی نسبت به رله‌های تک فانکشن  در پاسخ به ضریب توان پایین بهتر واکنش نشان می‌دهند. BE1-11g و دیگر سیستم‌های رله عددی باسلر ژنراتور‌های در حال کار در حالت موتوری را تا ضریب قدرت به اندازه 0.025 یا 88.6 شناسایی می‌کنند.

شکل‌19

نمونه جاری شدن زیاد توان با VAR زیاد / ضریب توان پایین

شکل‌19- نمونه جاری شدن زیاد توان با VAR زیاد - ضریب توان پایین
شکل‌19- نمونه جاری شدن زیاد توان با VAR زیاد – ضریب توان پایین

شکل‌20

استفاده‌از دو رله توان معکوس: 32-1 و 32-2را نشان می‌دهد. حفاظت 32-1 روی تریپ ژنراتور دستگاههایی که می‌توانند منتظر بمانند تا واحد وارد حالت موتوری‌شود،

نظارت‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. زمانی که حالت موتوری برای شرایط غیر الکتریکی و شرایط الکتریکی انتخاب ‌شده (به عنوان مثال، از‌دست‌دادن میدان و اضافه دما) از رخ دادن اضافه سرعت ایجاد‌شده

در واحد‌های بخار بزرگ را می‌توان با تاخیر در تریپ‌کردن بریکر اصلی و میدان جلوگیری کرد. عملکرد 32-1 باید حدود 3 ثانیه با تاخیر باشد ، در حالی که رله 32-2 باید حدود 20 ثانیه تاخیر داشته‌باشد.

تاخیر زمانی بر اساس پاسخ ژنراتور در طول نوسان توان است. عملکرد 32-2 به صورت مستقیم برای حالت‌های توان موتوری که توسط رله قفل (لاک اوت) 86NE  تحریک نشده‌باشد تریپ میکند – به عنوان مثال، خطا در عملکرد کنترل گاورنر.

شکل‌20

رله توان معکوس 32-1 از برگشت توان بار قبل از خاموش شدن نیرومحرکه برای تریپ‌های انتخابی جلوگیری‌می‌کند ؛ رله  32-2 اگر حالت  موتوری با استفاده‌از رله  86NE  قفل نشده‌باشد عمل می کند.

شکل 20- رله توان معکوس 32-1 از برگشت توان بار قبل از خاموش شدن نیرومحرکه برای ترپ های انتخابی جلوگیری‌می‌کند ؛ رله 32-2 اگر حالت موتوری با استفاده‌از رله 86NE قفل نشده باشد عمل می‌کند

شکل 20- رله توان معکوس 32-1 از برگشت توان بار قبل از خاموش شدن نیرومحرکه برای ترپ های انتخابی جلوگیری‌می‌کند ؛ رله 32-2 اگر حالت موتوری با استفاده‌از رله 86NE قفل نشده باشد عمل می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *