فروش دیزل‌ ژنراتور گازی و نحوه انتخاب

فروش ژنراتور گازی و نحوه انتخاب - ماه صنعت انرژی

فهرست

فروش دیزل‌ژنراتور

۱ – معرفی دیزل‌ژنراتور برای فروش

۲ – قدرت نامی و زمین کردن دیزل‌ژنراتور

۳ – ساختار و اجزای دیزل‌ژنراتور

۳-۱ –  ملاحظات عمومی

۳-۲ – موتور

۳-۳ – منبع تغذیه

۳-۴- اجزای دیگر و سیستم

۳-۵ – پنل پایش و کنترل

۴ – روند نصب مجموعه دیزل‌ژنراتور

۵ – نگه داری دیزل‌ژنراتور

۶ – شروع کار. سیستم انتقال خودکار(تابلو چنج اور)

۷ – سیم بندی و اتصالات ژنراتور قابل حمل

 

فرو ژنراتور گازی

مزایای ژنراتورهای گازی :

  • ژنراتورهای گاز طبیعی می‌توانند همیشه به خط لوله گاز متصل باشند و به همین علت در صورت استفاده از مولد به عنوان تولید کننده‌ی برق اصلی در صورت نبود برق شبکه بهترین گزینه‌است.
  • ژنراتور گاز طبیعی می‌توانند برای استفاده مجدد گرمایی (حرارتی) نصب شوند مثل تولید بخار، گرم کردن نفت یا آب گرم و با این کار راندمان آن افزایش پیدا می‌کند.
  • ژنراتورهای گاز طبیعی هزینه کمتری برای ساخت دارند و حتی هزینه کار و اجرای آنها در دوره زمانی طولانی‌تر نسبت به سوخت دیزلی، کمتر‌است.
  • گاز طبیعی پاک‌تر از بسیاری دیگر از سوخت‌های فسیلی‌ست.
  • ژنراتورهای گاز طبیعی تقریبا بدون بو هستند و برای نصب در جایی که هوای تنفس باید پاک باشد یا محیط‌هایی مثل صنایع غذایی، مناسب هستند.
فروش دیزل ژنراتور – ژنراتور گازی
فروش دیزل ژنراتور – ژنراتور گازی
ژنراتور گازی

معایب ژنراتورهای گازی

  • ژنراتورهای گاز طبیعی نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به دیزل دارند که نتیجه آن هزینه‌های بالاتر سرویس و زمان طولانی‌تر در دسترس نبودن کارخانه‌است.
  • ژنراتور گاز طبیعی عموما طول عمر کوتاه‌تری‌دارند.
  • ژنراتورهای گاز طبیعی بزرگتر هستند و فضای بیشتری نسبت به ژنراتورهای دیزلی نیاز‌دارند.
  • گاز طبیعی قابلیت انفجار دارد و این یعنی خطر فزاینده و ریسک‌های امنیتی در محیط‌های خاصی‌دارد.
  • با این که این مساله به محل نصب مولد شما دارد، گاز طبیعی ممکن‌است کربن دی اکسید بیشتری نسبت به دیزل تولید کند.
  • در زمان زلزله و یا حوادث گازوئیل خیلی مطمئن تر از گاز‌است زیرا در این گونه حوادث گاز قطع می‌شود ولی گازئیل را می‌توان در تانکر سوخت نگه‌داری‌کرد و خیلی بیشتر در دسترس‌است. به همین علت در صورت استفاده از مولد به عنوان برق پشتیبان، دیزل ژنراتور بسیار ارجح تر‌است.

 

ژنراتور گازی - ماه صنعت انرژی
فروش دیزل‌ژنراتور – ژنراتور گازی
دیزل‌ژنراتور

مزایای ژنراتورهای دیزلی:

  • ژنراتورهای دیزلی در کل نیاز به نگهداری کمتری در مقایسه با ژنراتورهای گازی دارند که نتیجه آن هزینه نگهداری کمتر است.
  • دیزل ژنراتورهای گاز مطمئن تر و معمولا عمر بیشتری نسبت به ژنراتورهای گازی دارند.
  • ژنراتورهای دیزلی معمولا سایز کوچکتری درمقایسه با ژنراتورهای گازی دارند
  • دیزل ژنراتورها را می‌توان قابل حمل ساخت و به همین دلیل می‌توان آن را روی گاری قرار داده و در محل هایی که برق شبکه در دسترس نیست استفاده‌کرد.
  • دیزل ژنراتورها از نظر سوخت در مقایسه با همان میزان گاز موردنیاز برای ژنراتورهای گازی، به صرفه‌‌تر هستند.
  • ژنراتورهای دیزلی به طور شگفت‌انگیزی ایمن هستند و استفاده از آنها آسان‌است.

معایب ژنراتورهای دیزلی:

  • مثل گاز، هزینه کارکرد ژنراتور مستقیما مربوط به تورم‌ها و بالا و پایین شدن‌ها در قیمت سوخت دیزل است. دیزل به هر حال می‌تواند بیشتر غیرقابل پیش‌بینی باشد.
  • صدای دیزل ژنراتور ها از ژنراتورهای گازی بیشتر است و در صورت عدم نگهداری مناسب ممکن‌است به محیط زیست آسیب رسان باشند.
  • ژنراتورهای دیزلی نیاز به باتری برای راه اندازی دارند ، که این نیاز به سرویس و تست مداوم دارد تا در صورت قطعی برق سریعا راه اندازی شوند.
  • ژنراتورهای دیزل نیاز به تانکر سوخت دارند درحالیکه یک ژنراتور گاز می‌تواند همیشه به خط گاز متصل‌شده و دیگر نیازی به منبع سوخت ندارد.

 دیزل ژنراتورهای تأمین‌کننده‌ی برق 

دیزل‌ژنراتورها در تعداد خیلی زیادی از صنایع و ساختمان‌ها کاربرد دارد. دیزل ژنراتورها را می‌توان برای بارهای کم مانند خانه و بارهای بزرگ مانند بیمارستان‌ها و یا کارخانه‌ها و یا ساختمان‌های اداری استفاده کرد.

آن‌ها هم می‌توانند تأمین‌کننده‌ی اصلی توان برق در صورت نبودن شبکه‌ی برق باشند و یا این‌که در صورت قطعی برق شبکه در مدار قرار بگیرند. دیزل ژنراتورها در توان‌ها مختلف از ۵ کیلو وات تا چندین مگاوات وجود دارند.

توان ۵-۳۰ کیلو وات دیزل‌ژنراتور ها را معمولا برای خانه‌ها استفاده می‌کنند. برای صنایع معمولا از رنج ۳۰ کیلووات تا ۶ مگاوات استفاده می‌شود. برای منازل دیزل ژنراترو تکفاز نیز می توان استفاده‌کرد ولی در صنایع فقط دیزل ژنراتور ۳ فاز باید استفاده‌کرد.

معرفی دیزل‌ژنراتور

بیمارستان‌ها ، فرودگاه‌ها ، مراکز خرید و ساختمان‌های اداری به عنوان تعدادی از مثال‌هایی‌است که برای امنیت افراد و کالاها در آن قطع برق در سطوح ولتاژ متوسط ( MV) و ولتاژ پایین ( LV) و یا حتی (HV) یک نگرانی بزرگ محسوب می‌شود.

زمانی که قطع برق رخ دهد ضروری‌است که سیستم‌های ارتباطی ، روشنایی اضطراری ، فن‌های خروجی دود ، پمپ‌های ایستگاه‌های آتشنشانی ، سیستم‍‍‌های امنیتی ، روشنایی در ساختمان‌ها و سیستم‌های الکتریکی ضروری دیگر که برای بارهای حساس طراحی‌شده‌اند به کار خود ادامه‌دهند.

برای حل این چنین مشکلاتی از نصب دیزل‌ژنراتور بر روی قسمت ولتاژ پایین می توان بهره برد جایی که کاربرد ، مشخصات و نحوه نصب سیستم باید مطابق با استاندارد IEC60034 باشد.

موتور دیزلی چیست ؟

موتور دیزلی یک نوع موتور احتراق داخلی‌است؛ به طور خاص، یک موتور احتراق فشرده‌­سازی‌است. سوخت در یک موتور دیزلی، با قرارگیری ناگهانی در معرض دما و فشار بالای گاز فشرده حاوی اکسیژن (معمولا هوای اتمسفر)، به جای یک منبع جداگانه از انرژی احتراق (مانند شمع جرقه­زن) مشتعل می‌شود.

این فرآیند به عنوان یک چرخه دیزل بعد از رودلف دیزل شناخته‌می‌شود که در سال ۱۸۹۲ آن را اختراع کرد. در حالی که ژنراتورهای موتور دیزلی سنتی ممکن‌است متناسب با تعریف ما از منابع “انرژی جایگزین” نباشند، هنوز هم یک افزونه ارزشمند برای سیستم برق پشتیبان شبکه یا برق نواحی دورافتاده هستند.

"نحوه
نحوه ی کار دیزل

A شیر‌ها

‌B سوپاپ

C میل بادامک

D چرخ دنده زمان بندی

E انژکتور

F پمپ سوخت

G پمپ بالابرنده سوخت

H فیلتر سوخت

I نمایشگر میزان سوخت روی تانکر سوخت

J انتقال دهنده‌ی گرما

K ترموستات

L پیستون

M دسته پستون یا شاتون (Connecting rod)

N میل لنگ

o پمپ پیشران

P پمپ پس ران

Q شیر

R خنک کننده روغن

S پمپ روغن

T شیر بایپس

U فیلتر روغن

V گیج روغن

X دمنده هوا

قدرت نامی و زمین کردن دیزل‌‌ژنراتور

قدرت نامی دیزل‌ژنراتور ولتاژ پایین بر حالت عملکردی وابسته‌است و در زمان فروش دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی بسیار مهم‌است : استندبای یا آماده به کار، پرایم یا پایه(Prime) و دائم کار (Continues) که در استاندارد ISO8528 این ذکر شده‌است.

در حالت آماده به کار نیروی تامین شده توسط ژنراتور در طی شرایط کمبود نیروی ایجاد‌شده از طرف شبکه با مقدار بار تغییر خواهد‌کرد و میانگین توان خروجی ۷۰ درصد از مقدار توان آماده به کار(استندبای) دیزل‌ژنراتور‌ است. زمان عملکرد عادی این حالت ۲۰۰ ساعت در سال و حداکثر ۵۰۰ ساعت در سال‌است.

در حالت پایه(Prime) توان موجود توسط ژنراتور با تغییر مقدار بار برای بازه ی زمانی نامحدود تغییر خواهد‌کرد و میانگین توان خروجی برابر با ۷۰ درصد توان نامی پایه (Prime)است.

درخواست حداکثری از ۱۰۰ در ۱۰۰ توان نامی پایه با حدود ۱۰ درصد اضافه بار می‌تواند حداکثر برای ۱ ساعت در هر ۱۲ ساعت مورد استفاده‌قرار‌بگیرد. تابع اضافه بار نمی تواند در هر سال بیشتر از ۲۵ ساعت‌شود.

در حالت دائم کار خروجی بدون توجه به تغییرات بار موجود می‌باشد. میانگین توان در این حالت ۷۰ الی ۱۰۰ در صد توان نامی دائم کار‌است. حداکثر توان می تواند برای تمامی ساعات عملکرد سیستم پیاده‌سازی‌شود.

بر اساس توضیحات فوق درک این موضوع که مجموعه دیزل ژنراتور های یکسان برای هر حالت عملکردی دارای توان نامی مشخصی‌باشد امری سخت نمی‌باشد. توان نامی در حالت اماده به کار (استندبای)از توان نامی در حالت پایه(Prime) بیشتر‌است و توان نامی در حالت پایه از توان نام در حالت دائم کار بیشتر می‌باشد.

تعریف توان ها در دیزل ژنراتور

پنج نوع توان در دیزل‌ژنراتور ها در زمان فروش تعریف می‌شود که شامل

  • Emergency Standby Power(ESP)
  • Standby
  • Mission Critical Standby
  • Prime
  • Continuous

(این تعاریف مربوط به دیزل ژنراتور CAT می‌باشد و کمی با تعاریف استاندارد صنعتی ISO8528-1  متفاوت‌می‌باشد)

 

جدول - ماه صنعت انرژی

 

در جدول ۱ مثال‌هایی از مقادیر توان نامی (KVA) برای دیزل‌ژنراتور های یک کمپانی بر اساس ناحیه کاری آن‌ها مشخص شده‌است . فزکانس برابر ۵۰ هرتز در نظر گرفته‌شده‌است.

جدول ۱- مثال توان دیزل ژنراتور بر اساس نوع کار
جدول ۱- مثال توان دیزل ژنراتور بر اساس نوع کار

همانطور که دیزل‌ژنراتور در شبکه ولتاژ پایین ایزوله بوده و دارای بارهای نامتقارن هستند ، نقطه خنثی سیم پیچی باید به صورت مستقیم زمین شود زیرا سیستم ارت و زمین باعث بهبود رفتار ژنراتور با این شکل از بارها می‌شود.

میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور 

این نمودار تخمین مصرف سوخت دیزل ژنراتور بر اساس اندازه ژنراتور و میزان توان ژنراتور در نظر گرفته‌شده‌است. لطفا توجه داشته‌باشید که این جدول به عنوان میزان سوخت دیزل‌ژنراتور در طول عمل می‌باشد و به صورت کاملا دقیق نمی باشد.

عوامل مختلفی که می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش مقدار سوخت مصرفی شود.

روز = ۲۴ ساعت
هفته = ۲۴×۷
ماه = ۲۴×۷×۴٫۳ هفته یا ۳۰٫۱ روز در ماه

 

مصرف سوخت - ماه صنعت انرژی

انتخاب درست سایز دیزل ژنراتور در زمان فروش

دیزل ژنراتورها را می‌توان در بار زیاد استفاده کردتا ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیتش. کار کردن دیزل در این شرایط مطمئن می‌سازد که فشار احتراقی مناسب برای نگه داشتن پیستون در جایگاهش وجود دارد و در نتیجه افزایش عمر دیزل بیمه می‌شود.

استفاده‌از دیزل‌ژنراتور در بار زیاد به معنی این نیست که از آن از ظرفیتش بیشتر بارگیری شود. یک فرض وجود دارد که هر چی بیشتر از دیزل بارگیری شود برای نگهداری دیزل ژنراتور مناسب‌تر‌است که این کاملا اشتباه‌است. در واقع بار گیری بیشتر از ظرفیت دیزل ژنراتور باعث کاهش شدید عمر دیزل ژنراتور می‌شود.

داشتن بار بیشتر از ظرفیت روی دیزل ژننراتور باعث بیش از حد کا کردن دیزل می‌شود. نه فقط دیزل ژنراتور، هر ماشینی دیزل یا ماشین دیگر اگر از ظرفیتش بیشتر بارگیری شود باعث گرم شدن و آسیب رساندن‌ آن می‌شود.

در مقابل بار کم روی دیزل ژنراتور چندین مشکل دیگر ایجاد می‌کند. دیزل ژنراتورها در حالت پرایم یا استندبای معمولا برای بار ۵۰٪ تا ۸۵٪ ظرفیتشان طراحی شده‌اند.

و برای حالت دائم کار برای ۷۰٪ تا ‍۱۰۰٪ درصد بار طراحی شده اند. و اگر دیزل ژنراتورها زیر بار ۳۰٪ درصد ظرفیتشان کار کنند، باعث وارد شدن گازوییل احتراق نشده به سیستم اگزوز دیزل می‌گردد(wet stacking).

در واقع از اگزور روغن سیاه شروع به چکیدن می‌کند و این به خاطر این که دیزل به دما و فشار حداقلی مناسب نرسیده‌است ایجاد می‌گردد. وقتی روغن از گزوز می چکد این نشان دهنده‌ی این‌است که دیزل در حالت کم باری کار می‌کند.

و اگر در دوره‌ی طولانی در این شرایط کار کند باعث موارد زیر می‌گردد:

  • از دست دادن توان
  • کاکرد ناصحیح و ضعیف
  • فرسودگی سریع
  • خوردگی محفظه‌ی سیلندر

تمام موارد بالا تاثیر منفی در عمر دیزل ژنراتور دارد سایز کردن دقیق دیزل ژنراتور  و ژنراتور گازی در زمان فروش مهم‌است و سایزینگ اشتباه برای عمر دیزل ژنراتور مخرب‌است.

تا چقدر عمر دیزل ژنراتور کاهش‌می‌یابد بستگی به مقدار کارکرد با بار زیاد و یا بار کم دارد. بهترین سایزینگ زمانی برای شما مناسب‌است

که که کاهش ناگهانی ولتاژ و فرکانس در بار لحظه‌ای و همچنین زمان برگشت به حالت فرکانس و ولتاژ نرمال را در نظر بگیرید. اگر نیاز به سایزینگ دیزل‌ژنراتور دارید با ما تماس بگیرید تا برای شما انجام دهیم

ساختار و اجزای دیزل‌ژنراتور

ملاحظات عمومی:

اجزای اصلی یک مجموعه ژنراتور عبارت است از :

  • موتور(دیزلی یا گازی)
  • ژنراتور
  • مونتاژ اصلی یا همان شاسی
  • باتری استارت و شارژر
  • سیستم روغن کاری
  • سیستم خنک کننده از جمله رادیاتور
  • سیستم‌سوخت رسانی
  • تنظیم کننده ولتاژ
  • لوله اگزوز و صدا خفه کن
  • پنل پایش و کنترل
دیزل ژنراتور پرکینز - ماه صنعت انرژی
شکل ۱- تجهیزات اصلی دیزل ژنراتور

موتور :

موتور می‌بایست بر اساس استاندارد ISO3046 انتخاب شود و یک ماشین احتراق داخلی‌است که معمولا از طریق سوخت دیزل تغذیه می‌شود( مدل سوخت گاز نیز موجود می باشد). توان موتور باید با توان نامی ژنراتور متناسب باشد.

اجزای اصلی موتور عبارت‌است از :

  • گاورنر الکترونیکی سرعت با درصد تغییرات به اندازه ۲۵±
  • کنترل شتاب و اهرم قطع و وصل
  • حلقه فولادی(شاسی) استاندارد برای ایجاد اتصال سفت و سخت با سیستم کوپلینگ ژنراتور
  • فلاویل و اتصال الاستیک برای ارتباط با ژنراتور

موتور باید حداقل برای ۸ ساعت به صورت بار کامل کار کند و پس از آن می‌تواند به مدت ۱ ساعت تا بیشتر از ۱۰ درصد بار نامی را در دمایی پایین تر از دمای مشخص شده‌کار‌کند. موتور باید راه انداز الکترونکی داشته‌باشد تا زمان راه اندازی بیش از ۱۰ ثانیه نشود.

خنک کردن موتور می‌تواند توسط چرخش آب و هوا در فضای رادیاتور صورت بگیرد. به منظور بهبود راه اندازی موتور باید یک سیستم پیش گرمایش هوا (معمولا مقاومت) سیستم روغن، آب یا احتراق برای آن در نظر‌گرفت

ژنراتور :

ژنراتور از مدل سنکرون ، یک و یا سه فاز ، خود تحریک و همراه با سیستم تنظیم و تهویه می باشد. سیستم تهویه برای ژنراتور باید به صورت توربین کواکسیال شفتی باشد.

فروش دیزل‌ژنراتور

فروش ژنراتو‌رگازی

مشخصات اصلی ژنراتور عبارت‌اند از :

  • ولتاژ نامی : ۲۳۰ ولت ( ژنراتور های تک فاز ) ؛ ۲۳۰/۴۰۰ ولت ( ژنراتورهای سه فاز)
  • فرکانس نامی : ۵۰ و یا ۶۰ هرتز
  • توان نامی : بستگی به حالت عملکردی دارد
  • ضریب توان : معمولا ۰٫۸
  • کلاس عایق بندی : معمولا H

کلاس عایق بندی بر اساس استاندارد IEC 60085 شکل گرفته‌است که به معنای حداکثر دمایی‌است که سیم‌بندی می‌تواند آن را تحمل کند زیرا درجه حرارت اغلب عامل اصلی‌است که به پیری موارد سرعت می‌بخشد.در جدول ۲ کلاس‌های عایق‌بندی برای ژنراتور مشخص شده‌است:

شکل ۲- کلاس عایقی ژنراتور
شکل ۲- کلاس عایقی ژنراتور

مشخصات دیگر ژنراتور باید به شکل زیر در نظر گرفته‌شود :

  • جلوگیری از تداخلات رادیویی
  • تنظیم ولتاژ : ۱٫۵± برای حالت بی باری و بار کامل ، ضریب توان بین ۰٫۸ و ۱ ؛ و تغییرات سرعت در بازه ۴٫۵ ±
  • توانایی بازگردانی ولتاژ تا ۳% ولتاژ نامی در ۳ ثانیه زمانی که در ضریب توان ۰٫۸ بار کامل به صورت ناگهانی اعمال می‌شود.
  • قابلیت تحمل جریان اتصال کوتاه تا ۳۰۰ % جریان نامی به مدت ۵ ثانیه و قبل از عملکرد رله‌های محافظتی

نکات مهم در انتخاب یک ژنراتور برای دیزل ژنراتور فروش

  1. محفظه فلزی در مقابل محفظه پلاستیکی: طرح تمام فلزی تضمین دوام ژنراتور است. بدنه پلاستیکی ژنراتور در معرض قطعات متحرک دینام می باشد که با گذشت زمان و باعث افزایش ساییدگی و پارگی می شود. این موضوع بسیار خطرناک است.
  2. طراحی بدون جاروبک: دینام که جاروبک استفاده می کند، نیاز به نگهداری کمتر و همچنین تولید برق بهتری نیز دارد.

۳ سیستم سوخت دیزل‌ژنراتور و نکاتی که در زمان فروش باید توجه کرد

مخزن سوخت معمولا دارای ظرفیت کافی برای روشن نگه داشتن دیزل‌ژنراتور برای ۶ تا ۸ ساعت به طور متوسط است. در مورد دیزل ژنراتور کوچک، مخزن سوخت، بخشی از پایه شاسی دیزل‌ژنراتور‌است یا در بالای قاب دیزل ژنراتور نصب شده‌است. برای استفاده از دیزل ژنراتور در زمینه تجاری، ممکن‌است به احداث و نصب یک مخزن سوخت خارجی در کنار دیزل ژنراتور منجر گردد.

ویژگی‌های مشترک از سیستم سوخت دیزل‌ژنراتور

اتصال به لوله از مخزن سوخت به موتور دیزل‌ژنراتور: خط عرضه هدایت سوخت از مخزن به موتور و خط بازگشت هدایت سوخت از موتور به مخزن.
لوله تهویه برای مخزن سوخت: مخزن سوخت دارای لوله تهویه‌است که در هنگام پر کردن مجدد و زه کشی از تانکر برای جلوگیری از فشار یا خلاء می‌باشد.

اتصال سرریز از مخزن سوخت به لوله تخلیه

پمپ سوخت: جهت نقل و انتقال سوخت از مخزن اصلی به مخزن فعلی به کار برده‌می‌شود .پمپ سوخت به طور معمول الکتریکی اداره‌می‌شود.
جداساز سوخت / صافی بنزین: این فیلتر سوخت مایع برای حفاظت از اجزای دیگر دیزل ژنراتور از خوردگی و آلودگی‌است.
تزریق کننده سوخت: این بخش تنظیم‌کننده سوخت مایع و مقدار اسپری مورد نیاز به محفظه احتراق موتور می‌باشد.
هشدار: هنگام پر کردن مخزن سوخت، از تماس بین نازل و مخزن سوخت اطمینان حاصل نمایید که مانع از جرقه شود.

 رگولاتور ولتاژ

همانطور که از نام این بخش پیداست، جهت تنظیم ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور است. مکانیسم زیر برای هر یک از مولفه ها نقش موثری در روند تنظیم ولتاژ را دارا می‌باشد.

  1. رگولاتور ولتاژ: تبدیل ولتاژ AC به جریان DC، تنظیم‌کننده ولتاژ جهت اینکه یک بخش کوچک از خروجی ژنراتور ولتاژ AC و تبدیل آن را به جریان DC تبدیل نماید.
  2. سیم‌پیچ تحریک (Exciter Windings): تبدیل جریان DC به AC کنونی – سیم‌پیچ تحریک در حال حاضر عملکرد شبیه به سیم‌‎پیچ استاتور اولیه و کوچک، در تولید جریان AC نقش دارد. سیم‌پیچ تحریک به واحدهای شناخته‌شده به یکسو کننده دوار متصل شده‌است.
  3. دوار یکسو کننده ها: تبدیل کنونی به جریان AC به DC – جریان AC تولید‌شده توسط سیم پیچ های تحریک و تبدیل آن به جریان DC را اصلاح می‌نماید. این جریان DC تغذیه روتور/ آرماتور گشته که به ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوارد بر روتور / آرماتور می گردد.
  4. روتور / آرماتور: تبدیل جریان DC به ولتاژ AC، روتور / آرماتور در حال حاضر باعث افزایش ولتاژ AC در سراسر سیم‌پیچ استاتور ژنراتور می‌شود که در حال حاضر به عنوان یک افزایش دهنده ولتاژ خروجی AC می‌باشد.

سیستم‌های خنک کننده و اگزوز

سیستم خنک کننده

استفاده مداوم از دیزل‌ژنراتور بعد از فروش باعث می‌شود اجزای مختلف آن داغ شود. ضروری‌است که خنک کننده و سیستم تهویه، گرمای حاصل دیزل ژنراتور را به خارج هدایت نماید.

آب گاهی اوقات به عنوان مایع خنک کننده برای دیزل ژنراتور استفاده می شود، اما این عمدتا محدود به شرایط خاص است مانند دیزل ژنراتور های کوچک در کاربرد های کم ظرفیت و یا واحد بسیار بزرگ بیش از ۲۲۵۰ کیلو وات و بالاتر.

گاهی اوقات از هیدروژن به عنوان خنک کننده سیم‌پیچ استاتور برای دیزل ژنراتور های بزرگتر استفاده می شود. هیدروژن در جذب گرما بهتر از سایر ماده های سرد کننده عمل می‌نماید.

بررسی سطح مایع خنک کننده برای دیزل ژنراتور به صورت روزانه ضروری‌است. سیستم خنک کننده و پمپ آب باید بعد از هر ۶۰۰ ساعت و فیلتر هوایی باید پس هر ۲۴۰۰ ساعت کار دیزل ژنراتور تمیز گردد.

دیزل ژنراتور باید در یک فضای باز و دارای تهویه نگهداری شود. فضای استاندارد حداقل ۳ فوت از همه طرف دیزل ژنراتور با در نظر گرفتن جریان آزاد هوا.

سیستم اگزوز

دود اگزوز ساطع شده از یک دیزل ژنراتور حاوی مواد بسیار سمی‌است و باید به درستی مدیریت شود. از این رو، ضروری‌است که نصب یک سیستم اگزوز کافی برای گازهای خروجی از اگزوز ترتیب داد.

لوله های اگزوز معمولا از چدن، آهن نرم بدست می‌وردند، و یا فولاد ساخته‌شده‌است. لوله های اگزوز معمولا به موتور دیزل با یک اتصال‌دهنده انعطاف پذیر وصل گشته

و انتها اگزوز دیزل ژنراتور در خارج از منزل امتداد می‌یابد. شما باید اطمینان داشته‌باشید که سیستم اگزوز دیزل‌ژنراتور خود را به تجهیزات دیگر متصل نیست.

سیستم‌های روانکاری دیزل‌ژنراتور

دیزل ژنراتور شامل بسیار زیادی از قطعات متحرک‌است، جهت افزایش طول عمر قطعات و اطمینان از عمل صحیح دیزل‌ژنراتور از سیستم روانکاو مراقبت نمود.

باید سطح روغن در مخزن روانکاری هر ۸ ساعت از کار دیزل ژنراتور چک شود. شما همچنین باید مراقب هر نشتی از روان کننده‌ها باشید و همچنین تعویض روغن هر ۵۰۰ ساعت عملیات دیزل ژنراتور می‌باشد.

 

 شارژر باتری

شارژ باتری توسط در زمان فروش دیزل ژنراتور می‌بایست با دقت بسیار بالا و متناسب با ولتاژ آن صورت پذیرد. اگر عقربه ولتاژ بسیار پایین است، باتری ها تحت شارژ می‌باشند.

اگر عقربه ولتاژ شناور بسیار زیاد باشد، عمر باتری را کوتاه می کند. شارژرهای باتری معمولا از فولاد ضد زنگ جهت جلوگیری از خوردگی ساخته‌شده‌است. ولتاژ DC خروجی شارژر باتری در ۲٫۳۳ ولت برای هر سلول است، که ولتاژ سنج دقیق برای باتری‌های اسید سرب است. شارژر باتری جدا DC با ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور در ارتباط است.

 کنترل پنل دیزل ژنراتور  فروش

این رابط کاربری دیزل ژنراتور است که در زمان فروش باید به آن توجه کرد  و شامل ابزار های مدیریت و کنترل از جمله پریز برق و کنترل ولتاژ است. تولید کنندگان مختلف دیزل ژنراتور پانل کنترل های متنوع برای کنترل آسان دیزل ژنراتور تولید می کنند که برخی از این موارد در زیر ذکر شده است.

  • تنظیمات روشن و خاموش دیزل‌ژنراتور: پانل های کنترل خودکار شروع به طور خودکار دیزل‌ژنراتور را در هنگام قطع برق فعال می‌سازد.
  • موتور سنج: ابزار های اندازه گیری پارامتر های موتور دیزلی را نشان می‌دهد. پارامترهای مهم از قبیل فشار روغن، درجه حرارت مایع خنک‌کننده، ولتاژ باتری، سرعت چرخش موتور دیزل، و مدت زمان روشن بودن. اندازه‌گیری ثابت و نظارت بر این پارامترها به شما این امکان را می‌دهد هنگام عبور از سطح استاندار دیزل ژنراتور خاموش شود.
  • ژنراتور سنج: همچنین دارای کنترل پنل ژنراتور برای اندازه‌گیری جریان خروجی و ولتاژ و فرکانس دیزل‌ژنراتور
  • کنترل‌های دیگر: فاز سوئیچ انتخابگر، سوئیچ فرکانس و کنترل موتور سوئیچ (حالت خودکار)

فروش دیزل‌ژنراتور

فروش ژنراتور گازی

شاسی دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور، قابل حمل یا ثابت می‌باشد، در حالت کلی تمامی تجهیزات بالا بر روی سکو یا همان شاسی قرار می‌گیرد.

اجزا و سیستم‌های دیگر

قالب مونتاژ موتور و ژنراتور  ( و منبع ذخیره روزانه سوخت) معمولا با پروفیل فولادی استاندارد ، جوش الکتریکی ایجاد شده و خاصیت ضد لرزش دارند. این پروفیل ها باید به شکلی محاسبه شوند تا نوسانات عمودی حدود ۷ هرتز را تحمل کنند.

باتری راه انداز از نوع اسید سرب‌است و به شارژر متصل می‌شود تا باعث نگه داری شارژ باتری شود و در پنل پایش و کنترل نصب می‌شود.

لوله‌های خروجی باید یک صداخفه کن داشته باشد ( شکل ۲ ) و راه ارتباطی بین خروجی موتور و لوله‌های خروجی می‌بایست منعطف باشد. هر دو این موارد باید توسط پشم شیشه‌ای پوشیده‌شده با ورق آلومینیوم ایزوله شوند.

 

ژنراتور گازی - ماه صنعت انرژی

سیستم سوخت رسانی شامل منبع ذخیره روزانه ( با شاخص سطح سوخت و کلیدهای سطح پایین و بالا ) و باید چنین ظرفیتی داشته‌باشد که مجموعه ژنراتور را در طول زمان معین نسبت به سوخت رسانی اطمینان دهد.

این سیستم همچنین ممکن‌است شامل یک مخزن سوخت دیزل شود که به صورت دستی و یا الکتریکی پمپ های انتقال از مخزن روزانه را فعال کند.

پنل پایش و کنترل

تجهیزلت زیر بایستی در این قسمت نصب شوند :

  • تجهیزات اندازه گیری ( آمپرمتر ، ولت متر ، فرکانس سنج )
  • تجهیزات پایش و کنترل : دکمه های استارت و استپ، دماسنج آب و پایش روغن
  • کلیدهای کنترلی ۴ وضعیته : اتوماتیک / دستی / تست / خارج از سرویس
  • سیستم اتوماسیون مجموعه قطع و وصل ژنراتور
  • کلیدهای قطع برای محافظت از ژنراتور
  • سیستم قطع اضطراری برای موتور
  • شارژر باتری
  • تجهیزات پایش و کنترل برای تمام اجزای جانبی مجموعه ژنراتور

فروش دیزل‌ژنراتور – ژنراتور گازی

روند نصب دیزل‌ژنراتور بعد از فروش

این مجموعه معمولا در داخل تاسیسات و اتاقی مشخص نصب می‌شود که باید دارای ورودی و خروجی مشبک محاسبه‌شده برای اطمینان از جریان هوا مورد نیاز برای خنک کردن تجهیزات ، باشد.

دریچه خروجی هوا بایستی در برابر دیزل‌ژنراتور نصب‌شود و به خروج آسان هوا از این مجموعه کمک می‌کند. در شرایطی که ممکن‌است جریان هوای مورد نیاز برای خنک کردن ژنراتورها فراهم نشود، لازم است رادیاتور جدا از موتور نصب شود.

در این شرایط مجموعه خنک کنندگی ژنراتور از طریق آب تازه که در یک مدار بسته می‌چرخد عمل خواهد کرد و برای این موضوع از یک پمپ مرکزی استفاده می‌شود. دما از لحاظ مقدار کنترل می‌شود و اتلاف حرارت توسط رادیاتور نصب شده در مدار اولیه و فن به دست می‌آید. رادیاتور باید سطح سر و صدایی کم داشته باشد و ضد ارتعاش باشد.

شکل ۳ نشانگر مثالی‌است که صحبت های فوق را تشریح می‌کند

ژنراتور گازی - ماه صنعت انرژی

اگر سطح ایجاد صدای این مجموعه بیش از حد خاصی باشد این مجموعه بیرون از تاسیسات نصب خواهد شد. مجموعه ژنراتور باید داخل محفظه نصب‌شود، همانطور که در شکل ۴ نشان داده‌شده‌است.

 

دیزل گازی - ماه صنعت انرژی

 

فاکتورهایی که باید در زمان انتخاب باطری دیزل‌ژنراتور در زمان فروش در نظر بگیریم

باطری دیزل ژنراتور بدون بحث یکی از مهم‌ترین اجزای دیزل ژنراتور است ولی معمولاً آن را دست‌کم می‌گیرند و کمتر به آن اهمیت می‌دهند. بدون باطری حتی دیزل ژنراتور شما نمی‌تواند روشن‌شود و توان موردنیاز شمارا در حالت اضطراری نمی‌تواند تأمین‌شود. باطری مناسب را بر اساس شرایط زیر انتخاب کنید:

  • مطمئن شوید که باطری برای کاربری شما مناسب است. دمای محیط، توان موردنیاز برای استارت دیزل، و پیشنهاد‌های سازنده را در انتخاب باطری در نظر بگیرید.
  • باطری که در حال حاضر نصب‌شده است را با معیارهای سازنده مقایسه کنید. باطری که از سایز پیشنهادی سازنده بزرگ‌تر است مناسب است.
  • طول عمر باطری را، قیمت و جریان دهی و گارانتی آن را مقایسه کنید و بهترین باطری را انتخاب کنید.
  • موجود بودن باطری در محدوده‌ی شما برای جایگزینی در صورت خرابی

همچنین پیشنهاد می‌شود در زمستان برای راه اندازی راحت تر دیزل ژنراتور دمای اتاق دیزل ژنراتور را حدود ۱۰ الی ۲۰ درجه نگه دارید. برای دیزل گرم کن آب نصب کنید تا جریان کمتر باطری برای راه اندازی نیاز باشد. نوع روغن هم در استارت تاثیر گذار‌است. سعی کنید دمای باطری مناسب باشد زیرا دمای پایین آمپر دهی باطری را شدیدا کم می‌کند

سیم کشی و اتصال ژنراتور قابل حمل

شما می توانید با استفاده از سه روش اینجا یک ژنراتور قابل حمل را به سیستم تغذیه خانگی وصل کنید.

HV : بالاتر از ۶۰ کیلوولت ، MV : مابین ۱ کیلوولت و ۴۹٫۵ کیلوولت ، LV : کمتر از یک کیلو ولت.

IEC : کمیسیون بین المللی برق

در آینده ما از کلمه مجموعه ژنراتورهای استفاده خواهیم کرد تا به مجموعه ژنراتورهای اضطراری دیزلی LV اشاره کنیم.

ISO: سازمان جهانی استاندارد

eKW: توان اکتیو الکتریکی

cosϴ : ضریب توان

انتخاب درست سایز دیزل‌ژنراتور برای فروش 

دیزل ژنراتورها را می‌توان در بار زیاد استفاده کردتا ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیتش. کار کردن دیزل در این شرایط مطمئن می‌سازد که فشار احتراقی مناسب برای نگه داشتن پیستون در جایگاهش وجود دارد و در نتیجه افزایش عمر دیزل بیمه می‌شود. استفاده از دیزل‌ژنراتور در بار زیاد به معنی این نیست که از آن از ظرفیتش بیشتر بارگیری شود.

یک فرض وجود دارد که هر چی بیشتر از دیزل بارگیری‌شود برای نگهداری دیزل ژنراتور مناسب‌تر‌است که این کاملا اشتباه‌است. در واقع بار گیری بیشتر از ظرفیت دیزل ژنراتور باعث کاهش شدید عمر دیزل‌ژنراتور می‌شود.

داشتن بار بیشتر از ظرفیت روی دیزل‌ژنراتور باعث بیش از حد کا کردن دیزل می‌شود. نه فقط دیزل ژنراتور، هر ماشینی دیزل یا ماشین دیگر اگر از ظرفیتش بیشتر بارگیری‌شود باعث گرم شدن و آسیب رساندن‌ آن می‌شود.

در مقابل بار کم روی دیزل ژنراتور چندین مشکل دیگر ایجاد می‌کند. دیزل ژنراتورها در حالت پرایم یا استندبای معمولا برای بار ۵۰٪ تا ۸۵٪ ظرفیتشان طراحی شده‌اند. و برای حالت دائم کار برای ۷۰٪ تا ‍۱۰۰٪ درصد بار طراحی شده‌اند.

و اگر دیزل ژنراتورها زیر بار ۳۰٪ درصد ظرفیتشان کار کنند، باعث وارد شدن گازوییل احتراق نشده به سیستم اگزوز دیزل می گردد(wet stacking). در واقع از اگزور روغن سیاه شروع به چکیدن می‌کند و این به خاطر این که دیزل به دما و فشار حداقلی مناسب نرسیده‌است ایجاد می‌گردد.

وقتی روغن از گزوز می چکد این نشان دهنده‌ی این است که دیزل در حالت کم باری کار می‌کند. و

اگر در دوره‌ی طولانی در این شرایط کار کند باعث موارد زیر می‌گردد:

  • از دست دادن توان
  • کاکرد ناصحیح و ضعیف
  • فرسودگی سریع
  • خوردگی محفظه‌ی سیلندر

تمام موارد بالا تاثیر منفی در عمر دیزل ژنراتور دارد سایز کردن دقیق دیزل ژنراتور مهم‌است و سایزینگ اشتباه برای عمر دیزل ژنراتور مخرب‌است. تا چقدر عمر دیزل ژنراتور کاهش می‌یابد

بستگی به مقدار کارکرد با بار زیاد و یا بار کم دارد. بهترین سایزینگ زمانی برای شما مناسب‌است که کاهش ناگهانی ولتاژ و فرکانس در بار لحظه‌ای و همچنین زمان برگشت به حالت فرکانس و ولتاژ نرمال را در نظر بگیرید. اگر نیاز به سایزینگ دیزل‌ژنراتور دارید با ما تماس بگیرید تا برای شما انجام دهیم

 

مقاله زبان اصلی:

Diesel generator

 

One thought on “فروش دیزل‌ ژنراتور گازی و نحوه انتخاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *