رله بوخهلتس ترانس چیست؟ اصول کار و ساختار

رله بوخهلتس ترانس - ماه صنعت انرژی

رله بوخهلتس

رله بوخهلتس در ترانسفورماتور یک محفظه روغن‌است که لوله اتصال از مخزن اصلی به کنسرواتور(مخزن نگهدارنده) را در خود جای داده‌است. عمدتا دو عنصر دارد.

شناور به گونه ای به لولا وصل‌می‌شود که بسته به میزان روغن موجود در محفظه رله بوخهلتس ، می تواند به سمت بالا و پایین حرکت‌کند.

تراز سوئیچ جیوه به موقعیت شناور بستگی دارد.

این صفحه بر روی یک لولا درست در جلوی ورودی (قسمت اصلی مخزن) رله بوخهلتس در یک ترانسفورماتور به گونه ای نصب شده‌است که وقتی روغن از آن ورودی به رله واردمی‌شود با فشار زیاد ترصفحه را به همراه سوئیچ جیوه وصل‌شده به آن ، تغییر خواهدکرد.

علاوه بر این عناصر اصلی ، یک رله بوخهلتس دارای محفظه فشار شکن گاز در قسمت بالایی‌است.

 


اصل کار رله بوخهلتس

اصل کار رله بوخهلتس بسیار ساده‌است. عملکرد رله بوخهلتس مبتنی بر پدیده مکانیکی بسیار ساده‌است. عملکرد رله بوخهلتس بصورت مکانیکی می‌باشد. هرگاه یک خطای داخلی جزئی در ترانسفورماتور از قبیل عیب در عایق بین سیم پیچ ها ، خرابی هسته ترانسفورماتور ، گرم شدن هسته وجود داشته‌باشد ، روغن ترانسفورماتور شروع به گازهای مختلف هیدروکربن ، CO2 و CO تجزیه می‌شود.


ویدئوی زیر یک انیمیشن کاری یک رله بوخهلتس را نشان می‌دهد:

افت سطح روغن به معنای پایین آمدن موقعیت شناور و در نتیجه کج کردن سوئیچ جیوه‌است.

ممکن‌است بعلت نشت روغن در مخزن اصلی حباب‌های هوا در قسمت بالایی محفظه بوخهلتس جمع شود که ممکن‌است باعث افت سطح روغن در آن شده و مدار آلارم نیز فعال یابد.

 انواع شدیدتری از خطاها ، مانند اتصال کوتاه بین فازها یا به زمین و خطا های تپ چنجر ، با افزایش روغن همراه‌است

 این سوئیچ با استفاده از کنتاکت‌هایش تریپ روی کلیدهای قدرت در سمت فشار ضعیف و قویی تراسن ارسال‌می‌کند

و فوراً ترانسفورماتور معیوب را از بقیه سیستم برق جدا می‌کند. این نحوه عملکرد رله بوخهلتس‌است. احتیاط‌های خاص عملکرد این رله ممکن‌است بدون هیچ گونه خطایی در ترانسفورماتور عمل کند.

مثال

به عنوان مثال ، هنگامی که روغن به ترانسفورماتور اضافه‌می‌شود ،هوا ممکن‌است با روغن جمع‌شود ، در زیر رله انباشته شود و در نتیجه باعث شود رله بوخهلتس عملکرد کاذب داشته‌باشد.

 به همین دلیل قفل مکانیکی در این رله ارائه‌می‌شود تا بتوان هنگام حرکت روغن در ترانسفورماتور حرکت سوییچ‌های جیوه را قفل کرد. این قفل مکانیکی همچنین به جلوگیری از حرکت غیرضروری سوئیچ‌های جیوه قابل شکست در حین حمل و نقل رله‌های بوخهلتس کمک‌می‌کند.

 اگر سرعت روغن در لوله اتصال به اندازه کافی بالا باشد حتی بدون وجود خطای داخلی در ترانس ممکن‌است رله عمل‌کند . این می تواند در صورت اتصال کوتاه خارجی اتفاق‌بیفتد که جریان‌های شدید از طریق سیم پیچ باعث گرم شدن مس و روغن می‌شوند و باعث گسترش روغن‌می‌شوند.

 


مقالات مرتبط:

حفاظت دیفرانسیل ترانسفورماتور | رله‌های دیفرانسیل

حفاظت خطای زمین ترانسفورماتور (Restricted Earth Fault Protection of Transformer)

حفاظت ترانسفورماتور قدرت و خطاهای آن

مقاله زبان اصلی:

Buchholz Relay in Transformers | Buchholz Relay Operation and Principle

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *