روتور موتور القایی

روتور موتور القایی - ماه صنعت انرژی

در این مقاله قصد داریم در مورد روتور موتور القایی صحبت کنیم.پس با ما همراه باشید.

1- روتور موتور القایی

روتور موتور القایی همانطور که از نام آن پیداست بخش گردان یک ماشین الکتریکی‌است که جریان توسط رفتار ترانسفورماتوری میدان مغناطیسی دوار استاتور در آن القا می‌شود.

موتور القایی

روتور موتور القایی دو‌نوع‌است:

  • 1- روتور قفس سنجابی
  • 2- روتور نوع سیم‌پیچی‌شده یا روتور نوع حلقه لغزان

————————————————–

2- روتور قفس سنجابی

در این نوع روتور ، سیم‌پیچ روتور از رسانا هایی تشکیل می‌شود که به شکل میله‌های مسی یا آلومینیومی‌است که در شکاف های نیمه بسته یک هسته روتور تعبیه شده‌اند.

برای تسهیل مسیر بسته جریان در مدار روتور ، هر دو طرف میله‌های روتور توسط حلقه های انتهایی اتصال کوتاه می‌شوند.

روتور قفس سنجابی - ماه صنعت انرژی  

روتور قفس سنجابی

 ویژگی‌های روتور قفس سنجابیی

این‌نوع روتور تعداد قطب مشخص ندارد ، اما همین تعداد قطب استاتور از طریق القاء به طور خودکار در روتور القا می‌شود. روتور قفس سنجابی دارای میزان راکتانس نشتی بسیار کمی است زیرا حاوی سیم‌پیچ روی روتور می‌باشد و این راکتانس کم باعث گشتاور راه‌اندازی کم و حداکثر گشتاور در حال کار می‌شود. همانطور که می‌دانیم برای افزایش مقدار گشتاور راه‌اندازی ، باید مقدار مقاومت روتور را افزایش دهیم و برای افزایش آن باید مقاومت را به صورت سری با سیم‌پیچ روتور قرار دهیم، اما در روتور قفس سنجابی ما نمی‌توانیم این مقاومت را در روتور وارد کنیم. میله‌ها توسط حلقه انتهایی از هر دو طرف اتصال کوتاه می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که روتور قفس سنجابی عملکرد خوبی در زمان کار داشته اما عملکرد ضعیف در زمان راه‌اندازی دارد.

اشکالات روتور قفس سنجابی

  • 1- گشتاور راه‌اندازی کم
  • 2- جریان‌های راه‌اندازی بالا
  • 3- ضریب توان ضعیف

اما ویژگی های راه‌اندازی روتور قفس سنجابی را می‌توان با اصلاح طراحی مدار تا حدی بهبود بخشید.

 میله‌های روتور خم‌شده (کج‌شده – منحرف‌شده)

یكی از اهداف زاویه دار كردن میله های روتور، افزایش مقدار مقاومت روتور‌است. به گونه‌ای كه گشتاور راه‌اندازی می‌تواند بهبود یابد. ما می‌دانیم که مقاومت متناسب با طول‌است از این رو با خم کردن میله‌های روتور طول میله‌ها افزایش می‌یابد و از این رو مقاومت بالا رفته و گشتاور را افزایش می‌دهد.

————————————————–

2- روتور نوع سیم پچی‌شده یا رتور نوع حلقه لغزان

این نوع روتور همچنین از فولاد سیلیکونی جهت دار نورد سرد چند لایه ساخته شده‌است تا از تلفات جریان گردابی و تلفات هیسترزیس کاسته شود. سیم‌پیچ روتور توزیع می‌شود تا بتوانید خروجی سینوسی را دریافت کنید.

عملکرد موتور القایی با تعداد نابرابر قطب استاتور و روتور امکان پذیر نیست و این نوع روتور به طور خودکار جواب نمی دهد که تعداد قطب‌های استاتور تغییر کند.

از این رو باید تعداد قطب‌های روتور برابر با تعداد قطب‌های استاتور باشد. اگر روتور دارای سیم‌پیچ‌های سه فاز است. سیم‌پیچ روتور باید بصورت ستاره متصل شود ، بدون توجه به اینکه سیم‌پیچ استاتور ستاره یا مثلث وصل شده‌باشد .

ویژگی های روتور نوع سیم‌پیچی یا روتور حلقه لغزان

تفاوت عمده بین روتور قفس سنجابی و روتور نوع سیم‌پیچی ، وجود یک حلقه لغزان در روتور نوع سیم‌پیچی‌است .

از این رو، به آن روتور حلقه ی لغزان نیز گفته‌می‌شود. سه ترمینال سیم‌پیچ روتور متصل به ستاره بیرون آورده‌شده و از طریق حلقه لغزان به مقاومت‌های خارجی وصل می‌شوند.موتور القایی

حلقه های لغزان از ماده ای با مقاومت بالا مانند برنز فسفر یا برنج ساخته‌شده‌است. از کنتاکت‌های جاروبک برای ایجاد اتصال سیم‌پیچ روتور با مدار خارجی استفاده‌می‌شود،

جاروبک ها از مواد کربن یا مس ساخته‌شده‌اند، اما کربن به دلیل خاصیت خود روان‌کننده ترجیح داده‌می‌شود. بنابراین تلفات اصطکاک با جاروبک‌های کربنی کمتراست.

برای بهبود گشتاور راه‌اندازی ، از مقاومت‌های خارجی استفاده‌می‌شود. این مقاومت خارجی همچنین جریان راه‌اندازی توسط موتور را در زمان راه‌اندازی محدود می‌کند.

از این رو ضریب قدرت بهبود می‌یابد.

با دیدن نکات فوق می‌توان نتیجه گرفت که “به دلیل قرار دادن مقاومت خارجی، موتور نوع روتور سیم‌پیچی یا روتور با حلقه لغزان، دارای عملکرد راه‌اندازی خوب‌بوده (گشتاور بالا) اما در زمان کار عملکرد ضعیف دارد (راندمان پایین)”.

مقالات مرتبط :

کنترل سرعت موتورهای القایی سه فاز

تعریف موتورالقایی سه فاز و اصول عملکرد

موتور القایی دو قفس (موتور قفس سنجابی دوبل)

موتور القایی خطی: اصول عملکرد ، کاربرد ها و طراحی

تست روتور قفل‌شده موتور القایی

لینک زبان اصلی مقاله :

Induction Motor Rotor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *