دیزل ژنراتورها چقدر عمر می‌کنند؟

دیزل ژنراتورها چقدر عمر می‌کنند؟ - ماه صنعت انرژی

عمر دیزل ژنراتور

عمر دیزل ژنراتور

دیزل‌ژنراتور ها یک بخش مهم تامین توان شرکت‌ها هستند. مخصوصا شرکت هایی که در حوزه های صنعتی کار می‌کنند.

خیلی از صنایع به دلیل قابلیت اطمینان و عمر طولاتی، دیزل‌ژنراتورها را انتخاب می‌کنند. این انتخاب برای آنها درای اهمیت به علت بودجه محدود آنها و هزینه ی شرکت ها  در کوتاه مدت و بلند مدت است برای صنعت، یک دیزل‌ژنراتوری نیاز‌است که در هر زمانی کار کند.

ما در شرایطی زندگی می کنیم که دائما در حال تغییر است، چه شرایط اقتصادی، آب و هوایی یا سیاسی. هر کدام از این موارد ممکن‌است باعث قطعی برق و صنعت شوند .

وقتی قطعی اتفاق می‌افتد، شما به یک دیزل‌ژنراتور نیاز دارید که قابل اطمینان است و می‌تواند در طول قطعی،برق مورد نیاز شما را تامین کند.

 

آیا دیزل‌ژنراتورها از ژنراتورهای که با گاز طبیعی کار میکند بیشتر عمر می‌کنند؟

هم دیزل‌ژنراتور و هم ژنراتورهای گازسوز مزایای خاص خودشان را دارند. دیزل‌ها  معمولا انتخاب اول بوده اند زیرا تجهیزات کمتری برای راه اندازی و مهارت کمتری جهت راه اندازی نسبت به ژنراتورهای گازسوز نیاز دارند.

انتخاب ژنراتور بستگی به چندین فاکتور همچون تامین سوخت و نگه داری، شرایط کارکرد و شرایط بار دارد. ژنراتورهایی که با دیزل کار می‌کنند درای عمربیشتر نسبت به گازسوز‌ها هستند( اندازه‌گیری شده نسبت به ساعت کارکرد) یکی از دلایل عمر بیشتر دیزل ها، تجهیزات ساخت و روش ساخت‌است.

دیزل‌ها از اجزای ساده تر و با سرعت کمتر ساخته‌شده‌اند. در نتیجه قسمت های مکانیکی نسبت به گازسوزها کمتر فرسایش و روی هم سایندگی دارند. و به همین علت دیرتر از بین می‌روند یک ژنراتوری که با دیزل کار می‌کند قابلت اطمینان بیشتری دارد، دارای عمر زیادی است و قدرتمند‌تر‌است.

این موارد مهم‌است زیرا داشتن انرژی در زمان قطعی خیلی مهم است. اما دیزل‌ژنراتورها چقدر عمر می‌کنند؟ این بستگی دارد. در ادامه بررسی خواهد شد، بعلاوه عوامل و فاکتورهایی که عمر دیزل‌ژنراتور را تعیین می‌کند توضیح داده خواهد شد

جواب تقریبی

هیج جوابی برای این سوال وجود ندارد. اما تعداد زیادی جواب حدودی و تقریبی وجود دارد. در نظر گرفتن این که دیزل‌ژنراتورها معمولا با آب خنک می‌شود و سرعت آنها ۱۸۰۰ یا ۱۵۰۰ دور در دقیقه است، آنها معمولا بیشتر از دیزل هایی که با سرعت ۱۵۰۰ کار می‌کنند و با هوا خنک می‌شوند عمر می‌کنند.

دیزل ها می‌توانند عمری در حدود ۱۵.۰۰۰ ساعت تا حداکثر ۵۰.۰۰۰ ساعت تا قبل از این که سرویس کامل(اورهال) شوند داشته باشند و بستگی به اسفاده ی درست و نگهداری خوب دارد. این تقریبا ساعت زیادی‌است.

و ۴ ساعت در روز، تقریبا ۱۴ سال زمان می‌برد تا به ۲۰.۰۰۰ ساعت رسید. این تقریبا ۱۵ ساال کارکرد تا زمانی است که تا یک سرویس کامل(اورهال) انجام داد. اما این‌ها گفته تقریبی‌است. برای فهمیدن طول عمر یک دیزل‌ژنراتور، نیاز‌است تا فاکتورهای دیگر را نیز در نظر گرفت

جواب دقیق – بستگی دارد

یک جواب دقیق به سوال این که چقدر دیزل ژننراتور عمر می‌کند را می‌توان با در نظر گرفتن دو فاکتور زیر پاسخ داد،

  • نگهداری دیزل‌ژنراتور
  • سایز دیزل‌ژنراتور

 

 نگه داری دیزل‌ژنراتور و تاثیر آن بر عمر دیزل‌ژنراتور

هر وسیله ای نیاز به نگه داری دارد تا آن را در حالت کاربردی و سالم نگه داشت.  و این مسئله  برای دیزل‌ژنراتورها هم صادق‌است. اگر بخواهید که دیزل‌ژنراتور شما ۵۰.۰۰۰ ساعت قبل از اورهال کلی(major overhaul) کار کند، نیاز‌است دیزل‌ژنراتور در حال کار را به خوبی نگه داری کرد. این به معنی:

  • قطعات دیزل‌ژنراتور باید به صورت دوره‌ای سرویس ونگهداری شوند
  • دیزل‌ژنراتور باید به صورت دوره‌ای کار کند و استفاده‌شود.

نگهداری دوره ای شامل مواردی چون تعویض روغن، فیلتر هوا و فیلتر سوخت چک کردن هر تغییری در کارکرد دیزل‌است، که شامل نشانه‌های زیر‌است

  • صدا
  • لرزش
  • دود
  • افزایش مصرف سوخت

جدول نگهداری دیزل ژنراتور - عمر دیزل ژنراتور

جدول نگهداری دیزل‌ژنراتور – عمر دیزل‌ژنراتور

هر کدام از این علائم می‌تواند نشان دهد که دیزل‌ژنراتور نیاز به سرویس‌دارد. اما برای اینکه بتوان علائم را تشخیص داد، شما نیاز دارید که دیزل‌ژنراتور را دوره ای روشن و بارگیری کنید.

هر چه راجع به اهمیت روشن کردن و بارگیری از دیزل ژننراتور به صورت دوره‌ای بگوییم کم گفته ایم. این برای افزایش طول عمر دیزل‌ژنراتور حیاتی‌است.

اگر یک دیزل‌ژنراتور به اندازه‌ی کافی به صورت دوره ای بارگیری نشود، دیزل، وقتی استفاده‌می‌شود ممکن‌است از دمای خیلی پایین به دمای بالا برود و روی دیزل فشار زیادی وارد شود.

این فشار و استرس ممکن‌است عمر دیزل‌ژنراتور را کاهش دهد. برای جلوگیری از این پروسه ی سرد و گرم شدن، مطمئن شوید که از دیزل‌ژنراتور به صورت دوره‌ای بارگیری می‌کنید و همچنین پیشنهاد می‌گردد روی دیزل‌ژنراتور گرم کن آب برای گرم نگه داشتن بلوک سیلندر اسفاده‌شود و وقتی دیزل بارگیری شد قبل از خاموش شدن به مدت چند دقیقه بدون بار یابار کم کار کند تا خنک شود. استفاده‌ی دوره‌ای باعث مزایای زیر می‌شود:

  • اجزای دیزل روغن‌کاری می‌شود
  • زنگ زدی محدود‌می‌شود
  • از سوخت قبل این که کیفیتش کاهش‌یابد استفاده‌می‌شود.

اگر شما دیزل دارید ما می‌توانیم کاملا این خدمات را برای شما انجام دهیم فقط کافی‌است تماس بگیرید.

انتخاب درست سایز دیزل‌ژنراتور

دیزل‌ژنراتورها را می‌توان در بار زیاد استفاده کردتا ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیتش. کار کردن دیزل در این شرایط مطمئن می سازد که فشار احتراقی مناسب برای نگه داشتن پیستون در جایگاهش وجود دارد و در نتیجه افزایش عمر دیزل بیمه می‌شود.

استفاده از دیزل‌ژنراتور در بار زیاد به معنی این نیست که از آن از ظرفیتش بیشتر بارگیری شود. یک فرض وجود دارد که هر چی بیشتر از دیزل بارگیری شود برای نگهداری دیزل‌ژنراتور مناسب تر است که این کاملا اشتباه‌است.

در واقع بار گیری بیشتر از ظرفیت دیزل‌ژنراتور باعث کاهش شدید عمر دیزل‌ژنراتور می‌شود. داشتن بار بیشتر از ظرفیت روی دیزل ژننراتور باعث بیش از حد کا کردن دیزل می‌شود.

نه فقط دیزل‌ژنراتور، هر ماشینی دیزل یا ماشین دیگر اگر از ظرفیتش بیشتر بارگیری شود باعث گرم شدن و آسیب رساندن‌ آن می‌شود. در مقابل بار کم روی دیزل‌ژنراتور چندین مشکل دیگر ایجاد می‌کند.

دیزل‌ژنراتورها در حالت پرایم یا استندبای معمولا برای بار ۵۰٪ تا ۸۵٪ ظرفیتشان طراحی شده‌اند. و برای حالت دائم کار برای ۷۰٪ تا ‍۱۰۰٪ درصد بار طراحی شده‌اند.

و اگر دیزل‌ژنراتورها زیر بار ۳۰٪ درصد ظرفیتشان کار کنند، باعث وارد شدن گازوییل احتراق نشده به سیستم اگزوز دیزل می گردد(wet stacking). در واقع از اگزور روغن سیاه شروع به چکیدن می‌کند و این به خاطر این که دیزل به دما و فشار حداقلی مناسب نرسیده است ایجاد می‌گردد.

وقتی روغن از گزوز می چکد این نشان دهنده‌ی این‌است که دیزل در حالت کم باری کار می‌کند.

اگر در دوره‌ی طولانی در این شرایط کار کند باعث موارد زیر می گردد:

  • از دست دادن توان
  • کاکرد ناصحیح و ضعیف
  • فرسودگی سریع
  • خوردگی محفظه‌ی سیلندر

تمام موارد بالا تاثیر منفی در عمر دیزل‌ژنراتور‌دارد سایز کردن دقیق دیزل‌ژنراتور مهم‌است و سایزینگ اشتباه برای عمر دیزل‌ژنراتور مخرب‌است. تا چقدر عمر دیزل‌ژنراتور کاهش می‌یابد بستگی به مقدار کارکرد با بار زیاد و یا بار کم دارد.

بهترین سایزینگ زمانی برای شما مناسب‌است که که کاهش ناگهانی ولتاژ و فرکانس در بار لحظه‌ای و همچنین زمان برگشت به حالت فرکانس و ولتاژ نرمال را در نظر بگیرید. اگر نیاز به سایزینگ دیزل‌ژنراتور دارید با ما تماس بگیرید تا برای شما انجام دهیم

 فاکتورهای دیگر موثر در عمر دیزل‌ژنراتور

فاکتروهای دیگری وجود دارد که روی عمر دیزل‌ژنراتور تاثیر گذار هستند. این فاکتورها شامل موارد زیر‌است ولی محدود به موارد زیر نیست: کیفیت دیزل‌ژنراتور- سعی کنید از برند‌های معتبر دیزل‌ژنراتور خریداری کنید روش نصب، مشکلات و کیفیت سوخت، در دسترس بودن قطعات معمولا برای دیزل‌ژنراتورهای قدیمی شرایط محیطی مانند هوای سرد یا گرم، آب شور، هوای آلوده، و مقدار زیاد گرد وغبار در هوا هر کدام از این موارد ممکن‌است باعث کاهش عمر دیزل‌ژنراتور گردند. ولی مهمترین آن ها نگهداری و سایزینگ دیزل‌ژنراتور‌است.

عمر دیزل ژنراتور

نگه داری دیزل‌ژنراتور

One thought on “دیزل ژنراتورها چقدر عمر می‌کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *