مقاومت ارت  الکترود زمین (مقاومت صفحه ارت)

مقاومت ارت  الکترود زمین

تعریف مقاومت ارت:

مقاومت‌ارائه‌شده توسط الکترود زمین در برابر عبور جریان به داخل زمین به عنوان مقاومت زمین یا مقاومت در برابر زمین شناخته‌می‌شود. مقاومت زمین به طور عمده حاکی از مقاومت‌بین الکترود و نقطه پتانسیل صفر‌است. از نظر عددی برابر‌است با نسبت پتانسیل الکترود زمین به جریان منتقل‌شده توسط آن. مقاومت بین صفحه زمین و زمین با روش کاهش پتانسیل  [1]اندازه‌گیری‌می‌شود. مقاومت ارت  الکترود زمین

مقاومت‌الکترود خاک در یک نقطه متمرکز نیست ، بلکه در خاک اطراف الکترود توزیع می‌شود. از نظر ریاضی ، مقاومت زمین ، نسبت ولتاژ و جریان نشان داده‌شده در زیر‌است.

ارت - ماه صنعت انرژی

در اینجا V یک ولتاژ اندازه‌گیری‌شده بین‌ولتاژ میله یا راد و I جریان تزریق شده در طول اندازه گیری مقاومت زمین از طریق الکترود‌است.

مقدار مقاومت زمین برای پست‌ها و نیروگاه‌های برق مختلف در زیر نشان داده‌شده‌است

  • 1- پست بزرگ – 0.5 اهم
  • 2- پست اصلی – 1.0 اهم
  • 3- پست فرعی کوچک – 2.0 اهم
  • در همه موارد دیگر – 8.0 اهم

منطقه اطراف زمین که الکترود در آن کوبیده می‌شود به عنوان منطقه مقاومت یا منطقه پتانسیل زمین شناخته‌می‌شود. جریان خطا که از الکترود زمین تزریق‌می‌شود از الکترود در تمام جهات نشان داده شده در شکل توزیع پیدا‌می‌کند. شارش جریان به داخل زمین بستگی به مقاومت خاک که در آن الکترود زمین قرار گرفته‌است بستگی دارد. مقاومت خاک ممکن‌است از 1 تا 1000 ohm-m  متفاوت باشد و به طبیعت خاک بستگی دارد.

 

مقاومت زمین به درجه حرارت آن بستگی دارد. هنگامی که درجه حرارت از 0 درجه سانتیگراد بیشتر‌است ، تأثیر آن بر مقاومت زمین ناچیز‌است ، اما در دمای 0 درجه سانتیگراد آب در خاک انجماد را شروع می‌کند که مقاومت آن را افزایش می‌دهد. مقاومت زمین همچنین تحت تأثیر ترکیب برخی نمک‌های حل‌شده در خاک‌است ، همانطور که در شکل زیر نشان داده‌شده‌است.

تاثیر نمک در مقاومت خاک - ماه صنعت انرژی

مقاومت زمین از لایه به لایه ی دیگر متفاوت‌است. لایه زیرین خاک دارای رطوبت بیشتر و مقاومت کمتری‌است. اگر لایه زیرین حاوی خاک سخت و سنگی باشد ، مقاومت آن با عمق افزایش می‌یابد.مقاومت ارت  الکترود زمین

[1] potential fall

مقالات مرتبط:

مقاومت خاک چیست – روش اندازه گیری مقاومت خاک

اجرای ارت – ارتینگ و چاه ارت

تفاوت بین باندیگ، گراندیگ و ارتینگ

تفاوت بین زمین واقعی و زمین مجازی

مقاله زبان اصلی:

Measurement of Earth Resistance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *