موتور پله‌ای – سروو موتور و تفاوت بین آن ها

موتور پله ای - ماه صنعت انرژی

تفاوت‌بین موتور پله‌ای و سرو موتور

عامل مهم تمایز بین موتور پله‌ای و سرو موتور در نحوه ساخت و کنترل این دو نهفته‌است. وقتی کارایی بیشتر در نظر گرفته‌شود ، سروو موتور به عنوان جایگزینی برای موتور پله‌ای در نظر گرفته‌می‌شود.

یکی از تفاوتهای اساسی بین موتور پله‌ای و سرو موتور این‌است که موتور پله‌ای دارای ساختار کاملاً ساده با سرعت کار پایین در مقایسه با موتور سروو است.

قبل از درک تفاوت‌های بیشتر بین استپ موتور و سرو موتور. اجازه‌دهید ابتدا با مفهوم موتور آشنا شویم.

موتور چیست؟

یک موتور به عنوان یک دستگاه الکترومکانیکی در نظر گرفته‌شده‌است که برای تغییر انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی معادل طراحی شده‌است.

انرژی الکتریکی مورد‌استفاده به طور کلی توسط باتری تأمین می‌شود و انرژی مکانیکی تبدیل شده معمولاً حرکتی چرخشی‌است که موتور فراهم می‌کند.

به بیان ساده‌تر ، می‌توان گفت موتور یک وسیله الکتریکی‌است که نیروی چرخشی ایجاد می‌کند. بنابراین ، هدف اصلی پله و سرو موتور تغییر سیگنال الکتریکی اعمال‌شده به سرعت زاویه‌ای یا حرکت شافت‌است.

چارت مقایسه

چارت تقسیم بندی - ماه صنعت انرژی

تعریف موتور پله‌ای

موتور پله‌ای موتور بدون جاروبک‌است که برای استفاده در چند مرحله و بدون استفاده از مکانیسم بازخورد طراحی شده‌است.

اصل اساسی عملکرد آن به این صورت‌است که دارای یک روتور (که به طور کلی یک آهنربا دائمی‌است)‌است که هنگامی که استاتور (سیم‌پیچ) که توسط روتور احاطه شده‌است ، از خارج تغذیه می‌کند.

چرخش نتیجه تعامل مغناطیسی بین قطب‌های روتور و قطب‌های سیم‌پیچ استاتور است که تحریک متوالی ارائه‌می‌شود.

موتور پله ای - ماه صنعت انرژی

بنابراین ، می‌توان گفت که هیچ سیم‌پیچ الکتریکی در روتور موتور پله‌ای وجود ندارد اما انرژی ارائه‌شده به سیم‌یچ استاتور را به عنوان ورودی می‌گیرد و در نتیجه خروجی را به عنوان چرخش زاویه‌ای گسسته تولید می‌کند.

این کار به روشی انجام می‌شود که با فعال‌کردن سیم‌پیچ ، جریان به صورت گام به گام از طریق آنها جریان می‌یابد و در نتیجه استاتور را مغناطیسی می‌کند.

این در نتیجه قطب های الکترومغناطیسی را توسعه می دهد بنابراین پیشرانه درون موتور اتفاق می افتد.

به دلیل چنین توانایی ، برنامه‌ها را به عنوان محرک در سیستم‌های کنترل رایانه‌ای ، سیستم های کنترل دیجیتال و غیره می‌یابد.

تعریف سرو موتور

سروو موتور بر اساس اصل مکانیسم مکانیکی بنا‌شده و یک سیستم حلقه بسته‌است که از واحدهای مختلفی جهت چرخش قطعات ماشین با دقت بالا تشکیل شده‌است.

برخلاف موتور پله‌ای ، از مکانیزم بازخورد استفاده‌می‌کند که دقت زاویه‌ای را ارائه می‌دهد و به همین دلیل با توجه به سیگنال ورودی اعمال‌شده می‌توان چرخش دلخواه را بدست آورد.

اصولاً ، به گونه‌ای ساخته‌شده‌است که شافت خروجی آن می‌تواند به یک زاویه خاص منتقل شود ، موقعیتی با سرعت خاص که توسط هیچ موتور منظمی ارائه نمی‌شود.

در اینجا سیگنال الکتریکی اعمال‌شده می‌تواند ماهیتی آنالوگ یا دیجیتال داشته‌باشد و این سیگنال اعمال‌شده مربوط به میزان حرکت مورد نیاز برای قرار‌دادن شافت‌است.

به عنوان واحد بازخورد ، از رمزگذار یا حلال استفاده‌می‌شود که سرعت و اطلاعات مربوط به موقعیت را به کنترل‌کننده ارائه‌می‌دهد. سرعت موتور متناسب با ولتاژ ورودی اعمال‌شده متفاوت‌است.

تفاوت‌های اساسی‌بین سرو موتور و موتور پله‌ای

  1. عامل اصلی تمایز‌بین موتور پله‌ای و سروو در نحوه ساخت و بهره برداری از این دو نهفته‌است. یک موتور پله‌ای از پیکربندی حلقه باز استفاده‌می‌کند بنابراین مکانیسم بازخورد درگیر نیست. برخلاف این ، موتور سروو بر اساس یک پیکربندی حلقه بسته‌است که در آن یک مکانیسم بازخورد دخیل‌است.
  2. به طور کلی ، حدود 50 تا 150 قطب در موتور پله‌ای وجود‌دارد. در حالی که تعداد قطب‌های سرو موتور تقریباً در حدود 4 تا 12 عدد‌است.
  3. گشتاور تولید‌شده در موتور پله‌ای نسبتاً بیشتر از موتور سروو است. اما در یک موتور پله‌ای ، با افزایش سرعت ، گشتاور کاهش می‌یابد در حالی که حتی در کار با سرعت بالا ، گشتاور تولید‌شده در سروو تفاوت چندانی ندارد.
    در ادامه
  4. در حین کار ، میزان تولید گرما در موتور پله‌ای بیشتر از موتور سروو است.
  5. طول عمر سروو موتور کمتر از موتور پله‌ای است. دلیل این امر این‌است که موتور پله فقط دارای یاتاقان به عنوان قسمت متحرک آن‌است ، بنابراین ساییدگی و پارگی کمتر‌است در حالی که جاروبک سروو موتور پس از حدود 2000 ساعت استفاده نیاز به تعویض دارد.
  6. وقوع خرابی موتور به دلیل اضافه بار مکانیکی در مورد موتور پله‌ای کمتر‌است در حالی که موتور سروو به دلیل اضافه بار مکانیکی دچار اختلال شدید در عملکرد می‌شود.
  7. برای همان عملکرد ، سرو موتور به انرژی کمتری نسبت به موتور پله‌ای نیاز دارد.
  8. به دلیل اینکه پیکربندی حلقه باز ، احتمال خرابی عملکرد کمتر از پیکربندی حلقه بسته سرو موتور را دارد ، موتورهای پله‌ای نسبت به موتورهای سروو قابل اطمینان‌تر هستند.
  9. سرعت کارکرد یک موتور پله‌ای تقریباً در حدود 1000 تا 2000 دور در دقیقه‌است در حالی که سرعت موتور سروو 3000 تا 5000 دور در دقیقه‌است که بسیار سریع‌است.
  10. موتور استپر یک ماشین کم هزینه‌است تا سروو موتور.
  11. صدا و لرزش مربوط به موتور پله‌ای بیشتر از موتور سروو است.
  12. فقدان مکانیسم بازخورد ، طراحی موتور پله‌ای را در مقایسه با موتور سروو که به دلیل درگیری مکانیسم بازخورد تا حدودی از نظر طراحی پیچیده‌است ، کاملاً ساده می‌کند.

نتیجه

این بحث نتیجه می‌گیرد که این موتور عملکرد کارآمدتری نسبت به موتور پله‌ای ارائه می‌دهد. یکی از مهمترین دلایل این امر پیکربندی حلقه بسته موتور سروو است‌که از سیگنالهای خطا برای ایجاد موقعیت دقیق و جابجایی زاویه‌ای استفاده می‌کند.

لینک مقاله زبان اصلی:

Difference Between Stepper Motor and Servo Motor

لینک مقالات مرتبط:

گرداننده ی موتور پله ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *