نصب و راه اندازی ترانسفورماتور قدرت

نصب ترانسفورماتور قدرت ( نصب و راه اندازی ترانس ) - ماه صنعت انرژی

ترانسفورماتور قدرت

دومین دستگاه پرهزینه است که در سیستم های قدرت نصب شده‌است. از این رو، در هنگام نصب ترانسفورماتور قدرت جدید در یک پست‌بایدتوجه ویژه ای‌شود.

در حین دسترسی به فضای داخلی ، کارگر مربوطه‌بایدجیب‌های خود را از کلیه کالاهای متفرقه خالی کند تا هیچ خطری ناشی از افتادن اشیا در داخل ترانسفورماتور وجود نداشته‌باشد.

همچنین وسایل مورد استفاده در حین کار‌بایدبا نوار کتان محکم بسته شوند تا در صورت افتاندن داخل ترانسفورماتور، آنها را بازیابی کنند. از کنف نباید به عنوان مواد تمیزکننده ترانسفورماتور استفاده‌شود چرا که الیاف آن ممکن‌است حتی بعد از اتمام کار تمیز کردن باقی بماند و در آینده بر خاصیت عایق کاری تجهیزات تأثیربگذارد.

تمیز کردن بایدبا پارچه نخی تمیز و بدون الیاف سست معلق انجام‌شود. بطور کلی، بسیاری از قسمت‌های ترانسفورماتور قدرت به طور جداگانه از تولید کنندگان منتقل‌می‌شوند.

تمام قطعات یا اجزای ارسال‌شده به طور جداگانه‌باید قبل از قرار دادن در بدنه ترانسفورماتور به درستی از داخل و خارج تمیزشوند. همچنین لازم‌است تا توجه ویژه‌ای به سطوح داخلی  عناصر زنگ زده مبذول‌نمود.

[7] Oil Temperature Indicator

روغن ترانسفورماتور نیز‌باید در استوانه‌های فولادی بسته‌شده و بدون نفوذ جداگانه انتقال‌داده‌شود. این روغن بسیار قابل اشتعال‌است از این رو هیچ شعله‌ای نباید به روغن ترانسفورماتور نزدیک‌شود. روغن ترانسفورماتور و مواد عایقی ساخته‌شده از سلولز در ترانسفورماتور، رطوبت را به راحتی جذب‌می‌کنند، از این رو‌باید با روغن ترانسفورماتور و قطعات عایق‌بندی‌شده مبتنی بر سلولز ترانسفورماتور  بسیار با دقت کارکرد. بدنه اصلی ترانسفورماتور قدرت را می‌توان توسط سازنده بدون یا با عایق روغن در داخل آن تهیه‌کرد.

در هر دو حالت بهتر‌است روغن گرم و خشک از طریق آن گردش‌کند تا دمای آن 5 تا 10 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای محیط باشد. این کار‌باید قبل از اجازه دسترسی خارجی به قسمت داخلی مخزن انجام‌شود.

روغن گرم و خشک بایددر تمام مدت در ترانسفورماتور پخش‌شود و ترانسفورماتور نیز بایددر جو بازباشد.

پمپ روغن و تمام اتصالات لوله روغن باید‌به طور صحیح در برابر هوا محکم‌باشند در غیر این صورت هوا در ترانسفورماتور وارد‌می‌شود و در مکان‌های آسیب پذیر مانند سیم‌پیچ قرارمی‌گیرد.

——————————————————-

آماده سازی مکان مناسب برای نصب ترانسفورماتور قدرت

برای نصب ترانس قدرت، هیچ فنداسیون خاصی مورد نیازنیست (البته در ترانس‌ها بایدفشار دینامیکی ناشی از اتصال کوتاه‌ها و زلزله در زمان طراحی فوندانسیون ترانسفورماتور‌های بزرگ در نظر گرفته‌شود) .

فنداسیون بایدبه اندازه کافی قوی‌باشد تا بتواند بار سنگین ترانسفورماتور را تحمل‌کند و به گونه‌ای کارآمد طراحی‌شود که از تجمع آب در زیر ترانسفورماتور جلوگیری‌کند.

تخلیه کلیه روغن‌های ترانسفورماتور در هنگام بروز هرگونه خطر آتش‌سوزی ضروری‌است و از این رو بایدامکانات مخصوصی جهت زهکشی روغن در طراحی فنداسیون فراهم‌شود.

این نکته خصوصا برای ترانسفورماتور قدرت بزرگ توصیه‌می‌شود. پایه و فنداسیون بایددر مکانی ایجاد‌شود که امکان دسترسی آسان به تمام تجهیزات نشانگر و حفاظتی فراهم‌شود، بدان معنا که بایدمکان کافی برای مشاهده مناسب صفحات دیافراگمی، دماسنج‌ها، دریچه‌ها، گیج روغن و غیره وجود داشته‌باشد.

همچنین بایدحداقل فاصله ایمن استاندارد کلیه قسمت‌های برق‌دار ترانسفورماتور از زمین و سایر تجهزیات برقدار فراهم‌شود.

10 دستورالعمل کلی برای نصب و راه اندازی ترانسفورماتورهای قدرت

اگر ترانسفورماتور از نوع روغن طبیعی هوای طبیعی (ONAN)باشد، بایدفضای کافی در اطراف ترانسفورماتور برای گردش هوا بطور طبیعی وجودداشته‌باشد.

اگر ترانسفورماتور ONAN از نوع داخلی باشد، اتاق بایدبه خوبی تهویه‌شود. در این حالت بایددریچه هوای ورودی و خروجی از ابعاد و تعداد کافی برخوردار‌باشد.

ورودی های هوای اتاق بایدتا حد امکان به کف نزدیک باشد و خروجی‌های هوا نیز بایدبه اندازه ارتفاع مجاز ساختمان باشد تا با این ترتیب گردش کافی و کارآمد هوا در هنگام خنک‌کنندگی طبیعی ترانسفورماتور تسهیل‌گردد.

گاها در حالتیکه ترانسفورماتور داخلی باشد، از فن‌های اگزوز برای گردش اجباری هوا در اتاق استفاده‌می‌شود.

در جایی که چرخ‌ها یا غلطک‌ها روی پایه بدنه ترانسفورماتور تعبیه نشده‌باشند، می‌توان ‌از سطح بتن‌ریزی با صفحات دارای اندازه و استحکام کافی با غلطک برای ترانسفورماتور خارجی باشد، استفاده‌نمود.

برای جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی، لازم‌است از حضور هوا و آب در فضای بین پاستون و پایه ترانسفورماتور با استفاده‌از کرتکس یا ترکیبات قیر مشابه جلوگیری‌شود.

در جایی که غلطک‌ها روی پایه قرارمی‌گیرند، ریل‌ها یا شیارهای مناسب باید‌با پایه نصب شوند تا غلتک‌ها را روی ریل قرار دهند و قفل‌کنند.

قفل غلتک ها در ریل بسیار ضروری‌است زیرا از حرکت تصادفی ترانسفورماتور در هنگام وقوع زمین لرزه یا هرگونه خطری مشابه جلوگیری‌می‌کند.

——————————————————-

آماده‌سازی روغن در حین نصب ترانسفورماتور

هنگامی که ترانسفورماتور بدون روغن تحویل داده‌شود، کل روغن مورد نیاز توسط سازنده دراستوانه‌های فلزی بسته شده‌جداگانه تهیه‌می‌شود.

اما هنگامی که ترانسفورماتور با روغن در مخزن اصلی تحویل‌داده‌شود ، روغن مورد نیاز برای مخزن نگهدارنده، رادیاتورهای ترانسفورماتور و برای سایر قطعات ضروری دراستوانه‌های فلزی بسته‌شده جداگانه ارسال‌می‌شود.

اگرچه روغن تهیه‌شده توسط سازنده کاملاً جدیداست اما باز هم لازم‌است قبل از استفاده در ترانسفورماتور، فیلتر، تمیز و خشک‌شود.

فرآیند فیلترینگ بایدادامه یابد تا روغن ترانسفورماتور مشخصات مورد نیاز سازنده را برآورده‌سازد. پارامترهای روغن، که در طی فرآیند فیلتر بررسی می‌شوند، عموماً برای :

  • مقاومت الکتریکی
  • مقاومت در دمای 27 درجه سانتیگراد
  • مقدار تاتژات دلتا در دمای 90 درجه سانتیگراد
  • رطوبت بر حسب ppm
  • مقاومت در دمای 90 درجه سانتیگراد

می باشد.

نگه داری ترانسفورماتور

 روغن به راحتی آلوده‌می‌شود از این رو مهم‌است که هنگام نمونه‌گیری از روغن و پرکردن مخزن، روغن از آلودگی در امان‌بماند.تمام اجزای مورد استفاده در کار با روغن ترانسفورماتور بایدقبل از استفاده با روغن تازه ترانسفورماتور تمیز و شسته‌شود. به منظور جمع‌آوری نمونه روغن جهت آزمایش، ظروف شیشه‌ای با درپوش شیشه‌ای نسبت به ظرف فلزی ترجیح داده‌می‌شود. تمیز بودن ظرف ضروری است زیرا حتی مقدار رطوبت بسیار کم نیز می‌تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. هیچ‌گاه از واکس برای دزگیری ظروف نمونه روغن استفاده‌نکنید.

در صورت امکان، درپوش شیشه‌ای توسط بسته‌ای از ژل سیلیکا که در یک تکه پارچه پیچیده‌شده، پوشانده‌شود. لوله شلنگ فولادی انعطاف پذیر برای فیلتر و استفاده‌از روغن عایق ترجیح داده‌می‌شود. از نوعی لوله مخصوص که از لاستیک مصنوعی ساخته‌شده یا لوله PVC می‌توان به عنوان شیلنگ استفاده‌کرد اما نباید از لوله شیلنگ معمولی استفاده‌شود زیرا روغن ترانسفورماتور گوگرد موجود در لاستیک را حل‌می‌کند و بدین ترتیب آلوده‌می‌شود. همچنین شیلنگ فولادی مورد استفاده برای این منظور نیز بایدبه طور صحیح تمیزگردد  و از هر گونه رطوبت و زنگ زدگی عاری‌باشد.

——————————————————-

پرکردن تانک روغن در حین نصب ترانسفورماتور

روغنی فقط می‌تواند در ترانسفورماتور استفاده‌شود که از مشخصات استاندارد ذکر‌شده توسط سازنده ترانسفورماتور برخوردار باشد.

هنگامی که ترانسفورماتور با گاز پرشده تامین می گردد، پرکردن روغن در مخزن اصلی تحت خلاء انجام‌می‌شود. ترانسفورماتورهای بزرگ معمولا برای مقاومت در برابر خلا کامل به مدت طولانی طراحی شده‌اند.

در حین پرکردن روغن در مخزن اصلی ترانسفورماتور، ترجیح‌می‌شود لوله شیلنگ ورودی در قسمت زیر مخزن وصل‌شود.

پس از پرکردن روغن تا قسمت بالای هسته ترانسفورماتور، حداکثر خلاء مناسب در بالای سطح روغن در مخزن حفظ‌می‌شود تا خطر حباب های مستقر در گوشه‌های غیرقابل دسترسی سیم‌پیچ به حداقل برسد.

لازم به ذکر است که بوشینگ کندانسور[1]، دیافراگم، رله بوخهلتز[2]، صفحه تپ چنجر[3] ، مخزن نگهدارنده، واحدهای رادیاتور و غیره برای تحمل در برابر خلاء طراحی نشده اند

بنابراین نباید در معرض خلا قرار  گیرد.  این بدان معناست که فرآیند خلاء فقط در مخزن اصلی و بدون اتصال یا مسدود کردن تمام اجزای ذکر‌شده در ترانسفورماتور انجام‌می‌شود.

——————————————————-

خشک‌کردن ترانسفورماتور قدرت با استفاده از دستگاه فیلتر خط جریان

متداول‌ترین فرآیند خشک‌کردن ترانسفورماتور قدرت با استفاده از دستگاه فیلتر خط جریان[4] متصل به شیلنگ روغن ورودی و خروجی‌است.

محفظه خلاء و هیتر روغن موجود در دستگاه فیلتر عمدتا برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از استفاده از دستگاه فیلتر بایداطمینان حاصل‌شود که روغنی که قبلا در دستگاه ریخته‌شده تخلیه‌شود و دستگاه مجددا با روغن ترانسفورماتور تهیه‌شده توسط سازنده پرشود.

این روغن ابتدا چندین بار در داخل دستگاه خود گردش کرده و بارها و بارها برای دستیابی به نتیجه مورد نظر آزمایش‌می‌شود.

ترانسفورماتور؛ ساختار؛ عملکرد؛ انواع کاربردها و محدودیت ها

در صورت دستیابی به نتیجه مورد نظر، دستگاه بایدبه شیلنگ ورودی‌ها و خروجی ترانسفورماتور متصل شود و کل روغن بایدچندین بار از طریق دستگاه ترانسفورماتور و فیلتر عبور داده شود و نمونه روغن در طی یک بازه مشخص بطور معمول پس از هر یک ساعت، تست شود. پمپ خلاء دستگاه فیلتر بایدظرفیت ایجاد خلاء تا حد ممکن را داشته باشد تا جاییکه کمتر از 710 میلی متر جیوه نباشد.

در صورت امکان، می توان یک پمپ خلاء اضافی در قسمت بالای مخزن وصل نمود تا روغن در مخزن به طور مداوم تحت خلاء قرار گیرد. این پمپ خلاء اضافی ممکن است روند خشک شدن ترانسفورماتور را تسریع کند. اگرچه، روغن تحت خلا از زیر مخزن ترانسفورماتور وارد شده، اما در حین فرآیند خشک‌کردن روغن از پایین کشیده‌می‌شود و به بالای مخزن ترانسفورماتور واردمی‌شود.

این اقدام به حذف هر گونه رطوبت / ناخالصی باقیمانده در روغن کمک می‌کند. گردش روغن در آن جهت بایدحدود 8 تا 12 ساعت ادامه یابد و سپس چرخه معکوس شود یعنی روغن از بال‌کشیده شده و در قسمت زیر مخزن وارد شود. در طی این فرایند روغن نباید بیش از 85 درجه سانتیگراد در دستگاه گرم شود و دمای روغن درون مخزن ترانسفورماتور نباید از 75 درجه سانتیگراد تجاوز کند. اگر این حداکثر حد مجاز دما حفظ نشود، ممکن است روغن به دلیل کار در دماهای بالاتر تجزیه شود.

علمکرد ترانسفورماتورها و محاسبه پارامترهای الکتریکی

روند خشک شدن تا رسیدن به مقدار رضایت‌بخش مقاومت عایقی ادامه می‌یابد.  مقاومت عایق یا مقدار I R روغن به طور عمده به میزان رطوبت آن بستگی دارد، از این رو با تجزیه و تحلیل مقدار I R می توان میزان رطوبت موجود در روغن را پیش بینی نمود. مقادیر I R روغن گرفته شده در بازه‌های زمانی منظم (در فاصله یک ساعت) نسبت زمان ترسیم‌می‌شود.

از روی نمودار مشاهده می‌گردد که در ابتدا مقدار I R کاهش می‌یابد و این مقدار I R تا زمانی که رطوبت در داخل وجود داشته باشد کم خواهد بود. هنگامی که کل رطوبت از روغن خارج شود، همانند فضای داخلی ترانسفورماتور، مقدار I R دوباره بالا می‌رود و ثابت‌می‌شود. در ابتدا مقدار مقاومت عایق پایین می‌آید زیرا رطوبت موجود در هسته و سیم پیچ ترانسفورماتور در روغن داغ از بین می رود و بدین ترتیب میزان رطوبت روغن افزایش می یابد. پس از آن، این رطوبت از روغن در دستگاه فیلتر حذف شده و مقدار مقاومت عایقی روغن دوباره بالا می‌رود و ثابت می‌ماند. مقادیر I R بدست آمده در بازه‌های زمانی منظم بر حسب دمای قرائت شده رسم می‌شوند. در آغاز، با بالا رفتن درجه حرارت، مقادیر I R پایین می آیند. مقدار I R تا زمانی که رطوبت در داخل وجود داشته باشد، کم خواهد بود.

حفاظت ترانسفورماتور قدرت و خطاهای آن

پس از از بین رفتن رطوبت، مقدار IR شروع به افزایش می کند و سپس پایدارمی‌شود. علاوه بر فرآیند خشک‌کردن توسط دستگاه فیلتر، ترانسفورماتور را می توان با اتصال کوتاه نمودن سیم پیچ LV و تأمین ولتاژ کاهش یافته در ترمینال‌های ولتاژ بالا نیز گرم کرد.

مقدار ولتاژ اعمالی به نحوی حفظ‌می‌شود که جریان از طریق سیم پیچ اتصال کوتاه شده بایدکمتر از 70٪ مقدار جریان نامی‌باشد.

همچنین بایددر هنگام گرم کردن سیم پیچ ترانسفورماتور با اعمال ولتاژ کاهش یافته، دمای روغن از 75 درجه سانتیگراد تجاوز نکند و در عین حال درجه حرارت سیم پیچ نباید از 90 درجه سانتیگراد تجاوزکند.

——————————————————-

واشر و اتصالات واشر

واشر ترانسفورماتور باند پیوندی نئوپرن[5]، واشر چوب پنبه ای‌است. واشرها توسط تولیدکننده و بدون هر گونه سوراخی بر روی آنها تولید‌می‌شود.

واشرها معمولاً به اندازه و شکل بریده می‌شوند و به سوراخ‌های موجود در محل وصل می‌شوند. اتصالات در واشر بایددور از سوراخ های برجسته‌باشند.

پیش از استفاده، واشر را بایدبرای انعطاف پذیری مناسب آنها بررسی کرد و بدون هرگونه ضخیم شدگی در محل باشد. محلول نئوپرن [6]به عنوان چسب اتصالات در واشر استفاده‌می‌شود.

پس از تعبیه واشر، پیچ‌ها به ترتیب طبقه‌بندی‌می‌شوند و هر بار کمی فشاردهید تا فشار یکنواخت روی واشر اعمال شود و واشر تا حدود 2/3 ضخامت اصلی آن فشرده‌شود.

——————————————————-

مقاله مرتبط:

تهویه مناسب اتاق های تابلو و ترانسفورماتور

ملزومات ترانسفورماتور جریان (CT) در مدارهای قدرت (تئوری و عمل)

——————————————————-

تطبیق  و ثابت نمودن مقره‌

قبل از تعبیه مقره‌ها بر روی ترانسفورماتور، بایداز لحاظ هر گونه آسیب و یا جود شکستگی مورد بررسی قرارگیرند. اگر همه چیز درست‌باشد، می‌توان آنها را با پارچه نخی خشک تمیزنمود.

مقره‌ها معمولا به صورت کاملاً مونتاژ شده تحویل داده‌می‌شوند. هنگام بستن مقره به مخزن، بایدمراقب بود تا با محکم‌کردن مهره‌های مورب خلاف جهت هم، فشار بیشتری به فلانژ چینی و واشر آن واردشود.

اتصال توان در گل میخ مقره بایدبه اندازه کافی انعطاف پذیرباشد تا هرگونه لرزشی را جذب کند. اگر شاخ های قوس دار با مقره تغذیه شده‌باشند،

بایدآنها را تطبیق داد و شکاف بین شاخ ها را مطابق جریان کشیده شده از ترانسفورماتور تنظیم‌نمود.

نصب مخزن نگهدارنده

مخزن نگهدارنده، که در آن نصب شده‌است بایدبا لوله و غیره مونتاژ شود، و اطمینان حاصل شود که اتصالات   محکم هستند و لوله تمیز و عاری از رطوبت‌است.

مکانیسم سنجش مقدار روغن از نوع شناور داخل کنسول قفل‌شده‌است تا از وقوع خسارت بهنگام حمل و نقل جلوگیری‌گردد.

پس از قرار دادن نگهدارنده در مکان خود، بایدآن را با چرخاندن پیچ قفل در جهت مشخص‌شده در صفحه آزاد نمود. در حین پرکردن محفظه روغن ترانسفورماتور، بایداطمینان حاصل‌شود که روغن پر شده به سطح مشخص‌شده توسط سنجه روغن رسیده است. بر روی سنجه روغن، یک نشانگر دما وجود دارد که سطح از قبل تعیین شده در نگهدارنده در آن دما را بیان می‌کند.

به عنوان مثال، اگر در صفحه مدرج سنجه روغن دمای 30 درجه سانتیگراد نشان داده‌شده‌باشد، روغن بایدتا سطحی که مربوط به دمای 30 درجه سانتیگراداست در نگهدارنده پرشود اما در حین پرکردن روغن واقعی در مخزن نگهدارنده، بایدبا دمای روغن در آن زمان متناسب باشد.

تطبیق هواکش سیلیکاژل

هواکش سیلیکا ژل همواره به صورت کالایی غیرمتراکم به وجود می‌آید. آب بندی پلاستیکی در قسمت بالای هواکش باید برداشته شده و در محل لوله کار وصل شود.

ظرف روغن که در قسمت پایین هواکش وجود دارد را بایدبرداشت و با روغن ترانسفورماتور تا میزان مشخص‌شده پر نمود و سپس مجددا آن را در مکان خود قرار داد. بنابراین ژل سیلیس مانع از جذب رطوبت جومی‌شود.

مقاله مرتبط:

7 آزمایش روتین برای یک ترانسفورماتور خشک که شما باید در هنگام راه اندازی انجام دهید

——————————————————-

نصب دریچه انفجار

دریچه انفجار با واشر مناسب تعبیه شده که در اینجا بایدمراقب بود تا اطمینان‌حاصل‌شود که دیافراگم بالا با واشر آن باعث ایجاد اتصال محکم در هوامی‌شود. دریچه انفجار خالی ارسال‌می‌شود و صفحه بالایی روکش را نبایداز بین برد تا سطح روغن داخل ترانسفورماتور از قسمت مخزن بالابیاید. هنگامی که یک ترانسفورماتور با یک دستگاه بوخهلتز تهیه‌می‌شود، دیافراگم کاغذی زیرین که به عنوان صفحه خنک‌کننده عمل می کند، در پایه دریچه انفجار نصب‌شده‌است تا اطمینان حاصل‌شود که هرگونه گاز آزادشده در ترانسفورماتور، از رله بوخهلتز عبور کرده و در دریچه جمع نمی‌شود. حفره تعبیه شده در قسمت جانبی اجازه می‌دهد تا روغن به داخل منافذ واردشود و فشار هر دو طرف دیافراگم منحرف‌کننده را برابرکند.

در ترانسفورماتورهای با مقادیر نامی بزرگ، فضای بالای روغن موجود در دریچه معمولاً توسط یک لوله به بالای نگهدارنده متصل می‌شود تا فشار را برابرکند و آن را از طریق هواکش تخلیه‌کند.

در ترانسفورماتوری که این برابری انجام نمی‌شود، لوله و دریچه هوا در بالای قسمتی که باید بهنگام پر شدن مخزن باز شود مطابقت‌داشته و مجددا بسته‌شود.

تطبیق رله بوخهلتز

رله بوخهلتز به لوله بین مخزن نگهدارنده و مخزن اصلی ترانسفورماتور متصل‌است. معمولا بین رله بوخهلتز و مخزن نگهدارنده، یک دریچه توقف وجوددارد. رله بوخهلتز پس از اینکه سطح روغن داخل ترانسفورمر بالاتر از پوشش مخزن باشد، روی لوله نصب‌می‌شود.

بر روی رله بوخهلتز یک فلش مشخص‌شده که بایدهمیشه به طرف نگهدارنده گره خورده‌باشد. در صورت فراهم بودن لوله رهاسازی گاز، بایدآن را در حفره بالای رله بوخهلتزقرارداد.

در این حالت بایدحفره‌های بالایی رله بوخهلتز باز شود و در هنگام کار عادی ترانسفورماتور لوله های رهاسازی گاز پر از روغن شوند. هنگامی که این گاز از طریق لوله جمع آوری‌می‌شود، در ابتدا روغن به دنبال آن جریان‌می‌یابد. اما وقتی لوله رها ساز گاز با رله بوخهلتز تهیه نشده‌باشد، حفره‌های بالا محکم به هم پیچ خورده‌می‌شوند.

در حین تطبیق رله بوخهلتز با لوله، رله بایدبا پیچ قفل بندی‌شده در رله به صورت مکانیکی قفل‌شود که به دلیل وجود حالت گذرا از آسیب مکانیکی داخل رله جلوگیری‌می‌کند. هشدارها و کنتاکت‌های قطع که در رله وجود دارند بایدقبل از اتصال سیم‌های کنترل به ترمینال‌های رله، به درستی از روی نقشه‌های کنترل رله شناسایی‌شوند. کنتاکت‌های در حالت عادی باز (NO) برای هشدار و قطع بایدبه منظور بررسی عملکرد مناسب آنها چک‌شوند.

نصب نشانگر دما

شاخص دمای روغن [7](OTI) و شاخص دمای سیم‌پیچی[8] (WTI) در کیوسک مارشال جای گرفته اند. حباب های دماسنج در حفره های بالای صفحه ترانسفورماتور محصورشده‌اند.

در هنگام قراردادن حباب‌های دماسنج در داخل آنها، حفره های دماسنج برای OTI و WTI بایداز روغن ترانسفورماتور پرشوند.

شاخص‌های دمای روغن و دمای سیم پیچی دارای حداکثر نشانگرها و کلیدهای جیوه‌ای‌هستند. لوله های مویرگی فولادی به طور معمول انعطاف پذیرهستند اما نباید به شدت و به طور مکرر خم شوند و برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های غیر ضروری بایدتوسط گیره‌ها پشتیبانی شوند. قبل از نصب، دستگاه بایدبرای کالیبراسیون مناسب توسط حمام روغن گرم و سرد بررسی‌شود.

کلیدهای جیوه‌ای طوری تنظیم‌می‌شود تا بسته به شرایط مکان یعنی دمای محیط، شرایط بارگیری و غیره، در دمای مورد نظر تماس برقرارکند. اتصال ترانسفورماتور جریان WTI طبق دستورالعمل‌های داده‌شده در صحه ترمینال WTI ایجادمی‌شود.

نصب تجهیزات خنک کننده

واحدهای رادیاتور قبل از اتصال به بدنه اصلی ترانسفورماتور توسط روغن خشک تمیز شسته‌می‌شوند. پس از اتصال رادیاتورها به واشر مناسب، با روغن ترانسفورماتور پرمی‌شوند.

هواباید با منبسط کردن حفره رهاسازی هوا در بالای هدر و همچنین در هر واحد رادیاتور آزادشود. هنگامی که فرآیند خشک‌کردن مخزن اصلی به پایان‌رسید، شیرهای اتصال بین مخزن و واحد رادیاتور بازمی‌شوند. این امر به این دلیل‌است که واحد رادیاتور نباید تحت خلاء قرارگیرد و در جریان خشک‌کردن در مخزن اصلی اعمال‌شود.

فن‌های خنک‌کننده و پمپ‌های گردش روغن نیز بایدنصب‌شوند و سیم کشی مناسب مطابق نقشه‌های کنترل خنک‌کننده که همراه با ترانسفورماتور در دسترس‌است،انجام‌شود.

تطبیق تپ چنجر تحت بار

تپ چنجر در صورتیکه به صورت جداگانه مورد بهره‌برداری قرارگیرد، روی مخزن قرارمی‌گیرد و باید مقدار مقاومت عایقی هر تپ چنجر اندازه گیری‌شود و علت کم بودن مقادیر در صورت وجود بررسی‌شود.

سپس سر‌های آمده از تپ چنجر بایدبه مکان مربوطه آنها در صفحه ترمینال موجود در مخزن وصل‌‌شود. استحکام کلیه اتصالات کلیدهای سلکتور و صفحه ترمینال بایدتضمین‌شود.

در صورت وجود رطوبت در برد تپ چنجر و یا هر یک از قسمت‌های کلید سلکتوری و سوئیچ انتقال‌دهنده، بدست‌آوردن مقادیر مقاومت عایقی مناسب دشوار‌است. بنابراین بایداطمینان حاصل‌شود که کلید سلکتوری و کلید مبدل با روغن فرآوری‌شده و تمیز پرشده‌اند. برای از بین‌بردن رطوبت از صفحه ترمینال، بهتر‌است روغن ترانسفورماتور در مخزن کلید سلکتوری و مخزن اصلی ترانسفورماتور به طور همزمان و در همان درجه حرارت مجاز گردش‌کند. اگر دستورالعمل‌های ویژه دیگری ارائه‌شده‌باشد، همان موارد نیز بایداجراگردند.

تطبیق تپ چنجر آفلود(بدون بار)

اگر ترانسفورماتور با تپ چنجر آفلود تأمین‌شود، از قبل در ترانسفورماتور مونتاژمی‌شود و هیچ اتصال اضافی بر خلاف حالت تپ چنجر تحت بار وجودندارد. در این حالت فقط احتیاط لازم حفظ‌می‌شود و هنگام تغییر تپ از یک موقعیت به موقعیت دیگر باید ترانسفورماتور از سیستم جدا‌شود.

زمین‌کردن

مخزن اصلی ترانسفورماتور بایدحداقل از بیش از یک نقطه به طور موثر زمین‌شود.لازم به ذکر‌است که اتصال زمین بایداز سطح مقطع کافی برخوردارباشد تا حداقل بتواند بمدت 30 ثانیه جریان خطا را حمل‌کند. فن‌ها، پمپ‌های روغن، بخش‌های خنثی، کیوسک مارشالینگ[9] و غیره نیز بایدبه درستی زمین‌شوند.

تکمیل کار نصب ترانسفورماتور قدرت

هر کار دیگری مانند سیم‌کشی کنتاکت‌های مختلف هشدار / قطع از لوازم جانبی مختلف ترانسفورماتور به سمت کیوسک مارشالینگ، تنظیمات رله‌ها، بررسی طرح حفاظت و غیره بایدقبل از پاک‌سازی ترانسفورماتور برای راه‌اندازی‌انجام‌‎شود.

——————————————————-

[1] condenser bushing

[2] Buchholz relay

[3] tap changer

[4] streamlined filter machine

[5] neoprene bonded

[6] Neoprene solution

[8] Winding Temperature Indicator

[9] marshalling kiosk

لینک زبان اصلی مقاله:

Installation of Power Transformers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *