نیروگاه دیزلی چیست و چگونه کار می کند؟

نیروگاه دیزلی چیست و چگونه کار می کند - ماه صنعت انرژی

نیروگاه دیزلی

برای تولید انرژی الکتریکی ، نیاز است که رتور یک ژنراتور بچرخد که این موضوع نیاز به یک محرک اولیه دارد. این محرک اولیه می تواند با روش های متفاوتی به حرکت دربیاید.

استفاده از موتورهای دیزلی یکی از روش های مطرح در این زمینه است. زمانی که محرک اولیه ژنراتور با استفاده از موتور دیزلی باشد آن نیروگاه را نیروگاه دیزلی می نامند.

نیروی مکانیکی مورد نیاز برای چرخاندن زنراتور با استفاده از احتراق دیزل ایجاد می شود. از آنجایی که هزینه این موضوع بالا است استفاده از این نیروگاه در کشور ما خارج از عرف است.

اما برای تولید الکتریسیته در مقیاس پایین و در جایی که روش های تولیدی دیگر قابل دسترس نیست می توان از این روش بهره برد.

نیروگاه بخار و نیروگاه برق آبی به صورت عمده ای در تولید این موضوع مورد استفاده قرار می گیردند. اما برای نیروگاه بخار تولید میزان مورد نیاز آب و زغال سنگ ضروری است.

برای نیروگاه برق آبی منبع فراوان آب و سدهای بزرگ مورد نیاز است.اما جایی که این تاسیسات در دسترس نباشد به مانند نبود هیچ راه راحت برای انتقال ذغال سنگ و یا نبود محیط برای ساخت سد،این دست از نیروگاه ها احداث می شود.

نیروگاه دیزلی همچنین به عنوان تامین کننده اضظراری در صنایع مختلف ، مجتمع های تجاری ، بیمارستان ها و … قرار می گیرد. در طی زمان قطع برق ، این نیروگاه های دیزلی برای برق رسانی به سیستم اضافه می شوند.

مقالات مرتبط:

دیزل ژنراتور – ساختار ، نصب ، نگه داری و سیم کشی

سنکرون یا موازی کردن دیزل ژنراتور های متفاوت – قسمت 1

مزایای نیروگاه دیزلی :

  • طراحی آسان
  • نیاز به فضای کم
  • این موضوع می تواند برای استفاده قابل حمل مدنظر قرار داده شود.
  • این تاسیسات بسیار سریع شروع به کار می کند. کمتر از چند ثانیه
  • توقف کار این نیروگاه هم به مانند آغاز کار بسیار سریع است.
  • همان طور که در شرایط نیاز این تجهیزات به سرعت در مدار وارد و یا خارج شود .این سیستم تلفات در زمان آماده به کار بودن ندارد.
  • سیستم خنک کردن آسان بوده و نیاز به حجم آب کمی دارد.
  • هزینه اولیه پایین تر از نیروگاه های دیگر است.
  • کارایی دمایی این روش از ذغال سنگ بیشتر است.

مقاله ی مرتبط:

نیروگاه هسته ای چیست و چگونه کار می کند

معایب نیروگاه دیزلی:

  • همانطور که اشاره کردیم ، هزینه سوخت دیزل در برابر با ذغال سنگ یا گاز بالا است. این دلیل اصلی این موضوع است که چرا این نیروگاه خیلی مدنظر قرار نگرفته است. به معنای دیگر هزینه راه اندازی این نیروگاه در برابر با نیروگاه های برق ابی و یا بخار بالاتر است.
  • این نیروگاه برای تولید پراکنده مدنظر قرار گرفته شده است.
  • هزینه روان کننده ها(روغن) زیاد است.
  • نگه داری پیچیده و پر هزینه است.
  • نیروگاه در طول شرایط اضافه بار برای مدت زمان طولانی به صورت رضایت بخش کار نمی کند.

مقاله ی مرتبط:

توان دیزل ژنراتور

نگه داری دیزل ژنراتور

اجزای مختلف از نیروگاه دیزل :

علاوه بر دیزل ژنراتور یا DG ، اجزای جانبی زیادی برای این نیروگاه وجود دارد .بیایید در ارتباط با این موضوع صحبت کنیم.

شکل ۱- تجهیزات اصلی دیزل ژنراتور - ماه صنعت انرژی

 

 

مقاله ی مرتبط:

انواع موتورهای دیزلی و کاربردهای آنها

نگه داری دیزل ژنراتور

سیستم تامین سوخت :

در این سیستم یک مخزن نگه داری سوخت (تانکر سوخت ۸ ساعته یا روزانه یا ماهانه) وجود دارد که در کنار آن پمپ انتقال سوخت هم وجود دارد. تانکر ذخیره سازی جایی است که سوخت در آن ذخیره می شود.

صافی : سپس سوخت به سمت مخزن کوچکتر که نزدیک خود دیزل ها است پمپ می شود .

 در طی این انتقال از محل ذخیره اصلی به مخزن کوچکتر ، سوخت از صافی عبور می کند تا ناخالصی های جامدش گرفته شود. از مخزن کوچک تا مخزن اصلی یک لوله ارتباطی دیگر نیز وجود دارد. این لوله سرریز است. این لوله مخصوص بازگرداندن سوخت از مخزن خشک به مخزن اصلی در حین شرایطی است که سوخت بیش از حد منتقل شده است.

از مخزن خشک، روغن در موتور دیزلی با استفاده از پمپ تزریق سوخت تزریق می شود.

سیستم ورودی هوا :

این سیستم هوای لازم برای احراق سوخت را در موتور فراهم می کند. این موضوع شامل یک لوله برای فراهم ساختن هوای تازه به موتور می شود. از فیلتر برای حذف ناخالصی های جامد بهره میبرند زیرا این ذرات می توانند به عنوان یک ساینده در سیلندر موتور عمل کنند.

سیستم اگزوز :

گاز خروجی از موتور پاک می شود و به اتمسفر انتقال پیدا می کند. برای کاهش سطح نویز موتور، یک سیستم سایلنسر اگزوز به طور معمول در این سیستم استفاده می شود.

سیستم خنک کننده :

حرارت تولید شده ناشی از احتراق داخلی موتور را به حرکت در می آورد. اما بخشی از این حرارت دمای بخش های مختلف موتور را افزایش می دهد. دمای بالا می تواند آسیب رسان باشد. از این رو ، ضروری است که دمای کلی موتور را به سطح قابل قبول حفظ کنید. سیستم خنک کننده دقیقا این وظیفه را بر عهده دارد. یک سیستم خنک کننده به منابع آبی ،پمپ آب و برج خنک کننده یا رادیاتور احتیاج دارد. پمپ اب را در سیلندر به گردش درمی آورد و آن را خنک خواهد کرد. آب حرارت را از موتور میگیرد و داغ می شود. آب داغ توسط برج های خنک کننده یا رادیاتور خنک می شود و برای خنک نگه داشتن دوباره استفاده می شود.

سیستم روانکاری (روغن کاری):

این سیستم به کاهش سایش سطح مالش موتور منجر می شود. در اینجا روغن روان کننده در مخزن اصلی روغن روان کننده ذخیره می شود. این روغن روان کننده از مخزن با استفاده از پمپ روغن کشیده می شود. سپس روغن از طریق فیلتر روغن برای حذف ناخالصی ها منتقل می شود. از نقطه فیلتر، این روغن روان کننده تمیز به نقاط مختلف دستگاه تحویل داده می شود که در آن روغن مورد نیاز است همچنین یک کولر روغن در سیستم ارائه می شود تا دمای روغن را تا حد امکان پایین نگه دارد.

سیستم استارت موتور:

برای استارت موتور دیزل ، چرخش اولیه شفت موتور مورد نیاز است. برای مجموعه های کوچک. از هوای فشرده شده یا از باطری و یک موتور استارت الکتریکی به این منظور استفاده می شود.

 

انواع استارتر دیزل ها

  • الکتریکی و به وسیله ی باطری
  • به وسیله ی فشار هوا

گاهی اوقات برای افزایش قابلیت اطمینان مانند پتروشیمی ها از هر دو استارت استفاده می شود.

مقاله ی مرتبط:

باطری دیزل ژنراتور

One thought on “نیروگاه دیزلی چیست و چگونه کار می کند؟

  1. حمید میگوید:

    سلام و درود
    لطفا در مورد آلودگی هوای نیروگاه‌های دیزلی توضیح دهید؟
    یک نیروگاه دیزلی چقدر در آلودگی هوا تاثیر گذار است؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *