کلید هوایی و تجهیزات آن (رله آندرولتاژ ، رله شنت ، موتور)

کلید هوایی - ماه صنعت انرژی

کلید هوایی ، رله آندر ولتاژ ، رله شانت کلوز و رله شانت تریپ

کلید هوایی

کلیدهای مدارشکن قدرت هوایی (Air Circuit breaker) یا دژنکتور (Disjoncteur) نوعی از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف هستند که در آمپراژ بالا مورد استفاده قرارمی گیرند.

به عبارت دیگر از آنجایی که مكانیزم سیستم اطفاء جرقه در کلید هوایی در هوای آزاد صورت می گیرد لذا به این دسته از كلیدها، كلیدهای هوایی می گویند.
کلید هوایی، کلید فشار قوی ای است که علاوه بر قطع و وصل خط، حفاظت شبکه را نیز بر عهده دارد و در شرایط اتصال کوتاه شدن شبکه، افزایش یا کاهش بیش از حد ولتاژ، افزایش و یا کاهش بیش از حد فرکانس، افزایش حرارت تجهیزات در اثر توان عبوری بیش از حد از آن ها یا اضافه بار، از سنکرون خارج شدن ژنراتورها و… اشاره کرد.

در این ویدیو از وبسایت ماه صنعت طریقه ی نصب اجزای مختلف کلید هوایی توضیح داده می شود.

ساختار کلید

کلید های فشار قوی طوری طراحی شده اند که به طور اتوماتیک از طریق رله یا به صورت دستی از اتاق فرمان و هم چنین از محل، در شرایط تحت ولتاژ و زیر بار و در زمان اتصال کوتاه که جریان عبوری از مدار ممکن است تا ۱۰ برابر جریان نامی در دژنکتور باشد، قادرند مدار را قطع نمایند بدون آنکه آسیبی به آن برسد.
کلیدهای هوایی برای محافظت از یک مدار الکتریکی در مقابل خطرات ناشی از اضافه بار، اتصال کوتاه و اتصال به زمین، حفاظت موتوری و ژنراتوری طراحی شده‌است. برعکس فیوز که یک بار عمل کرده و پس از آن باید تعویض شود و می‌تواند مجدداً (به‌طور خودکار یا دستی) وارد مدار شود.

مطالب مرتبط :

MCB ( کلید مینیاتوری) – ساختار، عملکرد، انواع و کاربردها

عملکرد کلید قدرت (مدارشکن)

عکس‌ها :

دو تا رله‌ای که رو دستم هستش بالایی آندر هستش و پایینی شانت کلوز و هم شانت تریپ,

کلید هوایی - ماه صنعت انرژی کلیدهوایی - ماه صنعت انرژی

سایت اشنایدر 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *