اتاق تابلو و کنترل در سوئیچ ها و پست های HV / EHV

اتاق تابلو و کنترل در سوئیچ ها و پست های HV / EHV - ماه صنعت انرژی

اتاق کنترل

اتاق تابلو

امروزه، اتاق کنترل یکی از اجزای اصلی در هر بخش‌های  سوئیچینگ و ایستگاه پست مدرن‌است. چرا؟ چون پست‌ها با پیچیدگی‌های زیادی توسعه یافته‌اند و تجهیزاتی مانند قطع‌کننده‌های مدار، سوئیچ‌ها، CT، VT‌ها و سایر تجهیزات باید از یک نقطه مشترک کنترل، نظارت و محافظت‌شوند.

(منظور از سوئیچیگ کلید زنی و تابلو‌های مربوط به قطع و وصل برق می‌باشد)

نیاز به تجهیزات مکمل مانند رله‌های حفاظتی ،تجهیزات کنترلی، باتری، تجهیزات ارتباطی و تجهیزات توزیع LV نیز رو به افزایش‌است. و همه این تجهیزات باید در جایی مستقر گردند.

به طور خلاصه، و به همین دلیل ساده،  ایستگاه‌ها و پست‌های برق نیاز به یک اتاق کنترل دارند.

تفاوت بین باندیگ، گراندیگ و ارتینگ

برای ایستگاه‌های کوچک توزیع، این تجهیزات معمولا می‌تواند در محفظه‌های مقاوم در برابر آب و یا تابلو‌های کنترل موجود باشد(منظور تابلوهای فلزی می‌باشد). برای ایستگاه‌های بزرگتر،برای تجهیزات مکان و اتاق جداگانه‌ای لازم‌است.

یک اتاق کنترل، محوطه ای مقاوم در برابر آب و هوا  و در صورت لزوم یک محوطه مناسب برای تجهیزات مکمل پست فراهم می‌کند. فضای اضافی برای کارگاه ها، تست تجهیزات و تعمیرات، فضاهای ذخیره‌سازی و سایر امکانات نیز باید فراهم باشد.

تابلو MV و LV نیز می‌تواند در داخل مرکز‌های کنترل قرار داده‌شوند و یا این تجهیزات ممکن‌است در محوطه‌های مقاوم به آب و هوا که برای این کار طراحی شده‌اند قرار داده‌شوند (مانند پست‌های کامپکت)

شکل ۱- محل اتاق کنترل در یک پست برق

ساخت اتاق کنترل

این بخش جنبه‌های عمومی ساخت و ساز ساختمان کنترل را مورد بحث قرار می‌دهد.

فونداسیون

فونداسیون اتاق کنترل به طور معمول شامل خود‌فونداسیون که کل محل را کامل در بر گرفته‌است می‌باشد و دیواره‌ها با بلوک‌های بتونی و یا به صورت قالب‌ریزی ساخته‌می‌شود. فونداسیون‌باید برای ظرفیت تحمل پذیری مجاز (bearing capacity ) بر اساس داده‌های خاک طراحی شود. اگر داده‌های خاک در دسترس نباشد، حداکثر تحمل 48 kPa می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فونداسیون، زیر عمق یخ زدگی در خاک نصب‌شده و مطابق با قوانین و مقررات ساختمان محلی‌است.

، کاشتن ستون یک جایگزین مناسب برای تقویت‌فونداسیون هستند. از ستون‌های کاشته‌شده به خصوص برای ساختمان‌های فلزی پیش ساخته می‌توان استفاده‌کرد تا در صورتی که امکان ایجاد فوندانسیون بتونی نباشد. کف این سازه باید تحمل بار و فشار تجهیزات را داشته‌باشد

سازه های فلزی از پیش ساخته‌شده می‌توانند بطور مستقیم بر روی پایانه های بتنی بدون نیاز به فونداسیون بتونی بکار روند. داده‌های خاک نیز برای تعیین عمق، قطر و تقویت ستون‌ها الزامی‌است.

ایجاد عایق رطوبتی برای دیواره‌های فونداسیون بسیار مطلوب می‌باشد، به ویژه اگر بلوک بتنی مورد‌استفاده قرار‌گیرد. اگر یک طبقه  در زیرزمین ساخته‌شود، باید سازه را در برابر ورود رطوبت از کف مقاوم کرد

امکانات مربوط به فاضلاب معمولا زمانی ساخته‌می‌شود که طبقه‌ی  زیرزمین در صورت نیاز ساخته‌شده‌باشد. تمام دیوارها باید با ضخامت 5 سانتیمتر باشد و به اندازه کافی مقاوم و سخت باشد و همچنین باید عایق گرما باشند تا از تلفات گرمایی جلوگیری‌شود.

بهتر است عایق در داخل دیوار نصب شود، اگر چه بیرون آن نیز قابل قبول‌است.

شکل ۲- کاشتن ستون های جدید و انجام کابل کشی قبل از رسیدن اتاق کنترل - ماه صنعت انرژی

 کف

کف اتاق کنترل معمولا یک سطح بتونی با ضخامت 12 تا 16 سانتیمتر تقویت‌شده با میلگرد ، میله های فولادی تغییر شکل یافته یا ترکیبی از هر دو‌است.

ارتفاع کف پایه اتاق کنترل معمولا 10 تا 20 سانتی متر بالاتر از کف محل خارج از اتاق کنترل‌است.

پایه زیر کف باید 10 تا 12 سانتی متر از شن و ماسه فشرده یا ماسه، شن و ماسه کاملا مخلوط و فشرده‌شده و یا خاک کاملا طبیعی مخلوط و فشرده‌شود. یک عایق رطوبت پلاستیکی به ضخامت 0.15 میلی متر باید بین جداره ی کف و پایه نصب‌شود.

انتخاب مسیر خطوط کابل در اتاق کنترل باید قبل از نهایی شدن طراحی سطح کف اتاق مورد توجه قرار گیرد. ترنچ‌های کابل را می‌توان قبل از طراحی کف در سطح کف تشکیل داد، یا کف کاذب را می‌توان ایجاد‌کرد تا در زیر کف تمام شده دسترسی زیادی داشته‌باشیم

 سازه‌ی اتاق کنترل

سازه‌ی اتاق کنترل مرکز باید از مواد مقاوم در برابر آتش سوزی و مصالح ساختمانی که به نگه داری کمی نیاز دارند تشکیل شده‌باشد. بسیاری از مراکز کنترل که در حال حاضر طراحی و ساخته‌می‌شوند از نوع بلوک فلزی پیش ساخته (ساندویچ پنل) یا بلوک‌های بتونی پیش ساخته‌هستند

شکل ۳- اتاق کنترل در چپ تصویر - ماه صنعت انرژی

شکل‌3 نمونه‌ای از سازه‌ها در انواع مراکز کنترل را نشان می‌دهد.

ساختمان فلزی پیش ساخته ساده ترین راه برای خرید و نصب است. تولید کننده می‌تواند قطعات ساختمانی مورد نیاز را با توجه به اندازه ساختمان طراحی کرده و بسازد. باد، برف و یخ؛ و هر مورد خاص مانند بار اضافی سقف برای تجهیزات کابل کشی یا تجهیزات دیگر باید در نظر گرفته شود.

زمانی که از آجر و یا بلوک های بتونی برای ساخت سازه استفاده می‌شود به خاطر اندازه ی آنها به راحتی می‌توان قاب ها یا پنجره ها را طراحی کرد و در هزینه صرفه جویی می‌شود زیرا دور ریز نخواهد داشت

دو نوع سیستم سقف معمولا برای ساختمان های اتاق کنترل استفاده می‌شود: قاب های بتنی پیش ساخته؛ یا قاب های بتونی فشرده و یا ورق کرکره ای. سقف شیب دار برای هر دو سیستم توصیه می‌شود .

ماه صنعت انرژی

حفاظت ساختمان در مقابل صاعقه

سقف باید شیب دار باشد. برای شیب‌های 8.3 سانتی متر / متر (1 in./ft) و کمتر از آن از روش‌هایی که در عکس‌های پایین نشان داده‌شده‌اند می‌توان استفاده‌کرد

"<yoastmark

ماه صنعت انرژی

اتاق تابلو

اتاق کنترل باید حداقل به یک درب دوبل مجهز باشد، و دارای لولای مناسب  جهت  جابجایی باشد ، که به راحتی برای تسهیل ورود و خروج تجهیزات، بتوان از آن استفاده‌کرد. در شرایط خاص، خروجی دوم (فرعی یا اضطراری) باید در اتاق کنترل نصب شود.

کد ملی امنیت برق (NESC) بیان می‌کند:

«اگر طرح اتاق یا فضا و ترتیب تجهیزات به گونه‌ای باشد که در صورت حادثه ممکن‌است یک خروجی نزدیک، غیرقابل دسترس شود، خروجی دوم باید در نظر گرفته‌شود.»

قانون ملی برق (NEC) همچنین الزامات خاصی را برای خروج  اضطراری تعریف می‌کند. درب‌ها باید شامل قفل مناسب، تجهیزات مناسب برای جلوگیری از ورود آب، و دارای ویژگی مناسب برای اجازه خروج سریع از اتاق کنترل داشته‌باشند.

«جهت محدود کردن انباشت گاز هیدروژن برای جلوگیری از  انفجار، منطقه باتری به صورت مناسب توسط یک سیستم تهویه طبیعی یا سیستم تهویه هوا تجهیز می گردد. یک سیستم تهویه مطبوع نیاز به آلارم هایی برای نشان دادن خرابی تهویه خواهند داشت. باید  امکاناتی به صورت قابل حمل یا ثابت برای شستشوی چشم و پوست به وسیله ی آب یا عامل خنثی علاوه بر حفاظتهای مورد نیاز چشم و لباس های مناسب  در منطقه باتری تعبیه گردد.»

تفاوتهای بین bounding grounding eathing

تعیین محل و علامت‌گذاری تجهیزات مناسب آتش نشانی در اتاق کنترل بسیار مهم می‌باشد. در صورت لزوم، می‌توان پنجره را مناطق اداری و سرویس ها تعبیه نمود. اتاق‌های باتری و مناطق کنترل و اندازه گیری به پنجره نیاز ندارند.

روش2های مناسب برای عایق کاری اتاق کنترل را به صورت کامل انجام دهید. این روش‌ها شامل استفاده از تابلو‌های دیواری عایق بندی شده، عایق سقف، درهای ضد طوفان و عایق کاری تمام مجاری و محفظه‌ها می‌باشد

ساختمان‌های فلزی رنگ آمیزی شده‌اند و تنها پس از نصب، نیاز رنگ کاری نقاط اسیب دیده‌است. ساختمان‌های آجری یا بتونی ممکن‌است فاقد نقاشی یا رنگ آمیزی که در صورت نیاز باید رنگ کاری شود.

اتاق تابلو

طرح اتاق کنترل

 تابلو‎های کنترل و رله‌های حفاظتی

واحدها و سیستم‌های حفاظت الکتریکی

حفاظت ترانسفورماتور قدرت و خطاهای آن

بیشتر تجهیزات حفاظتی و رله‌ها، تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل بر روی تابلو‌های کنترل و ریل نصب‌شده و در اتاق کنترل نصب‌می‌شود. انواع مختلف تابلو با توجه به نیازهای سایت در دسترس‌است.

شکل‌4، 5 و 6 نمونه‌هایی از تابلو‌های مختلف را نشان می‌دهد.

شکل ۴- تابلو های کنترل و حفاظت

شکل‌۴- تابلو‌های کنترل و حفاظت

برای مدارهای توزیع که در آن فضای مورد نیاز حداقل‌است تابلو عمودی تکی می‌تواند مورد‌استفاده قرار گیرد،. تجهیزات رله، اندازه گیری و کنترل می‌توانند بر روی یک تابلو قرار گیرند و یا یک تابلو جداگانه برای هر مدار اختصاص داده‌شود. در برخی موارد دو مدار ممکن‌است یک تابلو را به اشتراک بگذارند.

تابلو های دوگانه یا دوبلکس معمولا برای مدارهای ولتاژ بالاتر استفاده‌می‌شود و نیاز به فضای اضافی برای نصب تجهیزات‌است. به طور معمول، این تابلو‌ها در دو ردیف موازی یکی در جلو و دیگری در پشت تابلو قرار گرفته‌است. در این پیکربندی، تجهیزات ابزار دقیق و کنترل برای یک مدار در مقابل همان تابلو نصب شده‌است و تجهیزات رله‌ای و کلید زنی  مربوطه برای یک مدار مشابه در قسمت عقب نصب شده‌است.

اتاق تابلو

شکل ۵- تابلوی رله ی حفاظتی - ماه صنعت انرژی

در برخی موارد، دو مدار ممکن‌است یک تابلوی کنترل و رله را به اشتراک بگذارند .

بعضی از تجهیزات مانند رله‌های استاتیک و تجهیزات ارتباطی در رک‌ها نصب می‌شوند. در نتیجه، نصب تابلو های جداگانه رله و  یا کنترل برای این تجهیزات ضرورتی ندارد.

طرح‌های اتوماسیون SCADA مدرن ممکن‌است نیاز به فضا برای نصب یک کامپیوتر با مانیتور و صفحه کلید، و همچنین کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی و ماژول‌های رابط داده‌داشته‌باشند. این تجهیزات اغلب می‌توانند در تابلو‌های کنترل به صورت یک  قفسه یا رک جدا یا روی تابلوی کنترل نصب شوند

روند کار به این صورت‌‌است که تجهیزات فشرده، اغلب اندازه کلی اتاق کنترل را کاهش می‌دهند.

رله‌ی ریز پردازنده‌های سه فاز می‌تواند جایگزین سه رله ی ریز پردازنده تک فاز و ولتاژ، جریان و ولتاژ مربوطه را جایگزین کند و باعث افزایش فضای در دسترس شوند.

رله‌ی فشرده و قابل برنامه‌ریزی می‌توانند روی رک‌های 48.26 سانتیمتر (19 اینچ) نصب‌شوند.

شکل ۶- تابلو های رله های حفاظتی در یک اتاق کنترل

شکل ۶- تابلو‌های رله‌های حفاظتی در یک اتاق کنترل

برای تسهیل عملیات، تابلو ها ب یک ترتیب قرار می گیرند که به همان اندازه که تجهیزات واقعی و طرح مدار در محوطه‌ی پست برق مطابقت دارد. برای کمک به مشخص‌شدن مکان تجهیزات و عملکرد مدار، روی تابلو‌های یک طرح شماتیک از مدار نصب می‌شود تا اپراتور به راحتی آن را درک کند.

شکل ۷ - شکل های شماتیکی در تابلوی رله ها برای درک بهتر تکنسین ها در زمان کار و عملکرد تابلو - ماه صنعت انرژی

طرح‌های شماتیک ممکن‌است بر روی صفحه نمایشی که می‌توان در  کامپیوتر دید اجرا شود.

رله‌ها از بالای تابلو‌های رله شروع‌شده و به سمت پایین ادامه می‌یابد. پوشش شیشه‌ای رله‌های نباید در فاصله 12 اینچ کف قرار بگیرد تا از شکستن شیشه به طور ناگهانی جلوگیری شود. کلید‌های قطع و وصل نیز در ارتفاع مناسب در نزدیکی مرکز تابلو قرار‌می‌گیرند. برای تمام تجهیزات و تابلو‌ها باید پلاک نصب شود.

همچنین فضای کمی برای نصب، حذف، عملیات و آزمایش رله باید فراهم شود. ساختار پنل می‌تواند شامل صفحات جلویی قابل جابجایی برای نصب دستگاه باشد.

تابلو‌ها همچنین ممکن‌است امکان نصب رک 19 اینچی را داشته‌باشند. بسیاری از رله‌های جدیدتر و لوازم جانبی‌های مربوطه به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به راحتی روی رک‌های 19 اینچی متصل شوند.

شکل ۸- رک ۱۹ اینچی با رله ی حفاظتی MICOM

 

رک های ۱۹ اینچی

رک‌های ۱۹ اینچی

اتاق تابلو

صفحات جلویی ممکن‌است فضای ذخیره شده برای استفاده در آینده را پوشش دهند. به این ترتیب، هنگام تغییر یک دستگاه یا اصلاح پیکربندی، فقط یک صفحه جدید  نیاز‌است.

برش، حفاری یا پوشش دریچه ها در این تابلو ها حذف شده‌است.

سیم کشی تابلو بر روی قسمت پشتی تابلو انجام می‌شود. دستگاه ها در صورت نیاز برای ارتباط با دستگاه‌ها در سایر تابلو‌ها به یکدیگر متصل شده و به ترمینال متصل می‌شوند.

تابلو ها می‌توانند بخش‌های کوچک عمود بر بخش اصلی در هر انتها داشته باشند تا بتوان ترمینال‌ها، فیوز‌ها و تجهیزات دیگر را نصب کرد

اتصالات کابلی تجهیزات در محوطه ی پست می‌تواند به طور مستقیم به ترمینال نصب شده بر روی تابلو یا به تابلو‌های جدا ترمینال ساخته شده نصب شوند. پس از آن اتصال‌های بین کابینت‌های ترمینال و تابلو‌ها می‌تواند با سیم هادی انجام گیرد.

شکل ۹- کابل کشی و وایرینگ تابلو های رله های حفاظتی- ماه صنعت انرژی

شکل ۹- کابل کشی و وایرینگ تابلو‌های رله‌های حفاظتی

ترتیب قرارگیری تابلو در اتاق کنترل باید امکان دسترسی آسان به پشت تابلو‌ها را فراهم کند.

می‌توان این پست‌ها و  تابلو‌ها را به صورت پکیج کامل از بعضی ار فروشنگان تهیه‌کرد

در این مورد، رله‌های طراحی‌شده و طرح‌های کنترل‌شده به فروشنده ارائه‌می‌شوند. فروشنده ساختمان تابلو را تولید می‌کند، رله‌ها و کنترل‌ها را فراهم می‌کند، تابلو  وایرینگ می‌کند و کامل آن را در محل کارخانه تست می‌کند

به این ترتیب، تمام کار تابلو را می‌توان در کارخانه سازنده، آزمایش کرد. سیستم کاملی که به سایت منتقل‌می‌شود، به طور کامل آزمایش شده‌است. فقط سیم کشی خارجی ساختمان باید با تجهیزات انجام شود.

اتاق تابلو

 تجهیزات DC

تجهیزات پست DC واقع در اتاق کنترل به طور معمول شامل باتری، شارژر باتری، دستگاه نظارت و کنترل و تابلوهای توزیع‌است.

باتری باید در یک اتاق جداگانه واقع شود. اگر باتری در یک اتاق جداگانه قرار نداشته‌باشد، باید محلی قرار گیرد تا دستگاه های سوئیچینگ الکتریکی و مخازن در مجاورت آن قرار نگیرند، تهویه مناسب برای جلوگیری از انباشت گاز باید وجود داشته باشد، و قطعات برق دار از تماس اتفاقی باید محافظت شود.

شارژر باتری، دستگاه نظارت و کنترل، و کنترل تابلو توزیع به طور معمول در اتاق کنترل و رله قرار دارد تا نگهداری تجهیزات و کابل کشی را تسهیل کند.

 

شکل ۱۰- چپ اتاق باطری- راست باطری شارژرها

تجهیزات AC

سیستم با ولتاژ AC پایین در ایستگاه برای روشنایی، پریز برق، گرمایش، تهویه، تجهیزات تهویه مطبوع (HVAC) و کارکردهای کنترل متفرقه ارائه‌می‌شود.

انشعاب و پریز‌های برق مناسب برای رفاه و دسترسی در اتاق کنترل باید در نظر گرفته‌شود.

برای اطمینان بیشتر، ممکن‌است دو منبع جداگانه برای سرویس سیستم AC ارائه‌شود. این منابع اغلب از طریق یک سوئیچ انتقال دستی یا خودکار تغذیه می‌شوند، به طوری که اگر یک منبع قطع شد با تعویض برق را از منبع دیگر تامین کند

شکل ۱۱- تابلو های برق ولتاژ پایین برای مصارف داخلی پست و اتاق کنترل

 خطوط کابل

خطوط کابل با استفاده‌چندین روش زیر انجام‌می‌شود.

حفاظت کابل‌ها

اتاق تابلو

ترنچ‌های کابل (Cable Trenches)

ترنچ‌های کابل با صفحات بتونی شکل داده شده و با صفحات فلزی پوشانده‌می‌شوند. پوشش‌ها باید در موقع قرار‌گرفتن در محل کار ، نهایی شوند.

اندازه و مکان ترنچ‌های کابل بر اساس مقدار کابل‌ها و مکان‌های تابلو و تجهیزات متصل شده محاسبه می‌شود. معمولا یک ترنچ کابل در مجاورت پشت تابلو کنترل و رله واقع شده‌است تا اتصالات تابلو را تسهیل کند.

در صورت استفاده از  تابلو‌های دوبلکس، استفاده از کل فضای بین تابلو جلو و عقب را به عنوان ترنچ کابل مناسب باشد

شکل ۱۲- ترنچ های بتونی برای مسیر عبور کابل ها - ماه صنعت انرژی

اتاق تابلو

کف‌های کاذب

کف کاذب زمانی مفید‌است که فضای بزرگ برای مسیریابی کابل نیاز باشد. پوشش‌های سبک روی کف نصب می‌شود تا در زمانی که نیاز به کابل‌کشی و یا توسعه‌ی آن باشد آنها را برداشته و عملیات کابل‌کشی را انجام داد

هنگامی که کابل‌ها در زیر کف‌های کاذب نصب می‌شوند، مسیرها و خطوطی را که در آن کابل‌ها باید اجرا شوند را مشخص کنید،. این کار باعث می‌شود تا جداسازی مدارها و کابل‌ها انجام‌شده و قابلیت اطمینان سیستم را افزایش داد

اگر مدارها و یا کابل‌ها در یک منطقه آسیب ببیند، سایر کابل‌ها در بخش‌های دیگر مشکلی نخواهد پیدا کرد و به کار خودشان ادامه خواهند‌داد

لوله(Conduits)

لوله‌ها می‌توانند برای کابل کشی  در کف، در امتداد دیوارها و برای ورود لوله به اتاق کنترل استفاده‌شوند. لوله‌ها از جنس پلاستیک، آلومینیوم و فولاد موجود‌است. هر یک از این انواع ممکن‌است در مراکز کنترل برای مهار سیم، وسایل روشنایی و سایر تجهیزات برقی کمکی مورد‌استفاده قرار‌گیرد.

لوله‌های پلاستیکی به راحتی نصب‌می‌شود و در اندازه‌های مختلف موجود‌است. هنگام استفاده از لوله‌های پلاستیکی برای اطمینان از عملیات ایمن، احتیاجات فیزیکی و حرارتی مناسب را در نظر بگیرید.

شکل ۱۲- ترنچ های بتونی برای مسیر عبور کابل ها - ماه صنعت انرژی

لوله‌های فلزی از جنس آلومینیوم و فولاد به طور گسترده ای به عنوان خطوط کنترل مرکز استفاده‌می‌شود. لوله فولادی متوسط و سنگین دارای حفاظ فیزیکی عالی‌است.

با این حال، هزینه‌های نصب آنها ممکن‌است نسبتا بالا باشد زیرا کارهای زیادی برای نصب مورد نیاز‌است. هزینه نصب‌شده لوله آلومینیومی سخت ممکن‌است تا حدودی کمتر از فولاد باشد.

اتاق تابلو

خطوط سیم (Wireways)

خطوط سیم، فیدرهای ورق فلزی هستند که برای گروه بندی مدارهای برقی در اطراف یک اتاق کنترل برای استفاده‌از مدارهای مختلف استفاده‌می‌شود. لوله بین سیم و خطوط سیم بکار می‌رود.

خطوط سیمی مزیت نصب را به جای‌کشیدن کابل به موقعیت و توانایی تغییر و یا تغییر مجدد مدارها به راحتی ارائه‌می‌دهد. خطوط سیمی با پوشش‌های قابل جابجایی و قابل حمل در طول‌ها و اندازه‌های مختلف در دسترس می‌باشد

سیم برق را باید با توجه به قانون ملی برق انتخاب و نصب نمود.

شکل ۱۴- کابل های خوابانده شده در داخل یک خطوط سیم (Wireways) - ماه صنعت انرژی

سینی کابل

سینی‌های کابل را می‌توان برای خطوط هوایی کابل به تابلو‌های کنترل و رله استفاده‌کرد. سینی‌های فلزی یا نردبان، بهترین امکان را برای ورود و خروج کابل‌ها در تابلو‌ها را ارائه‌می‌دهند.

مزیت سینی‌های کابل این‌است که توانایی قرار‌دادن و جای‌دادن کابل در آنها وجود دارد. با این حال، اگرچه ساپورت‌های سینی روی سقف اجازه استفاده‌کامل از این تکنیک را می‌گیرد زیرا ایجاد ساپورت در سقف ممکن‌است با تجهیزات دیگر تداخل ایجاد کند ..

انواع مختلفی از سینی کابل و اتصالات آن وجود دارد. سینی کابل باید مطابق با استانداردهای NEC و NEMA انتخاب و نصب‌شود.

شکل ۱۵- کابل ها در سینی وارد شده داخل تابلو - ماه صنعت انرژی

اتاق تابلو

ورودی کابل

کابل‌های کنترل و قدرت از طریق دریچه‌ها، لوله‌ها و یا کانال‌های کابل به داخل اتاق کنترل هدایت می‌شوند. دریچه‌ها معمولا مربعی و یا مستطیلی‌است و از طریق فوندانسون ایجاد‌می‌شود

دریچه‌ها باعث‌می‌شود کابل‌ها بدون تداخل و به راحتی به بیرون هدایت شود. برای محافظت کابل در زمان کابل‌کشی، دریچه ی کابل باید دارای سطوح صاف و لبه‌های خم‌شده یا گرد باشد. پس از‌کشیدن کابل، می‌توان‌به وسیله‌ی مقسم و بست‌ها کابل‌ها را فیکس کرد

گاهی اوقات دریچه‌ها برای تسهیل نصب کابل کشی باز می‌مانند. از دست‌دادن گرما  و ورود موجودات مانند موش و گربه از طریق این حفره‌ها باید در نظر گرفته‌شود. یک دریچه‌ی اضافی برای نصب کابل‌های آینده نیز باید در نظر گرفته شود. این دریچه می‌توانند بسته باشد و در صورت لزوم باز شود.

دریچه‌های کابل را می‌توان در بالا و یا پایین فونداسیون استفاده‌کرد. این دریچه ها معمولا در هنگام ساخت دیوار بنا یا در هنگام ساختن ساختار فوقانی نصب می‌شوند.

دریچه را طوری طراحی کنید که به صورت مناسب از ساختمان خارج شود. ترنچ‌های اضافی باید در حین ساخت اولیه نصب گردند.

شکل ۱۶- ورود کابل ها در اتاق کنترل

روشنایی

لامپهای فلورسنت به طور کلی برای روشنایی در اتاق‌های  کنترل استفاده‌می‌شود. ولی در حال حاضر روند بیشتر به سمت استفاده‌از لامپ‌های کم مصرف و LED‌ می‌باشد

روشنایی کافی برای‌خواندن تجهیزات اندازه‌گیری و پارامتر‌های روی دستگاه نیاز‌است و باید به گونه‌ای باشد که باعث انعکاس نور در صفحه ی تجهیزات نشود

یک سیستم روشنایی DC‌ باید در پست‌ها و اتاق تابلو‌ها تعبیه کرد تا در صورت مشکل در سیستم روشنایی اصلی از آن استفاده‌کرد. برق آن باید از باطری‌های بک آپ تامین شود

سیستم‌های تهویه مطبوع در اتاق کنترل

برای حفظ عملکرد و دقت تجهیزات الکتریکی نصب‌شده در اتاق کنترل، سیستم‌های تهویه مطبوع باید نصب شود

در مناطقی که نیاز به گرما دارند، بخاری‌ها در سراسر اتاق کنترل برای ایجاد گرمای متعادل قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم هم سیستم گرمایشی و هم سرمایشی داشته‌باشیم، می‌توان از پمپ‌های الکتریکی استفاده‌کرد و چند واحد کوچک یا یک واحد بزرگ با یک سیستم مجرای توزیع هوا می‌توان گرم یا خنک کرد. برای افزایش حرارت در مناطق سردتر ممکن‌است بخاری‌های اضافی الکتریکی نیاز باشد

در بعضی موارد، گرم‌کن‌های از نوع تابشی می‌توانند در اتاق‌هایی که توسط سیستم گرمایش اصلی گرم نمی‌شوند استفاده‌شود. این اتاق‌ها شامل دفاتر، سرویس‌ها و اتاق‌های ذخیره سازی می‌باشد.

اتاق باطری گاهی اوقات بدون بخاری می‌باشد با این حال، نگهداری دمای باتری نزدیک به 32 درجه سانتیگراد عمر و ظرفیت باطری را افزایش می‌دهد

سطح کنترل دما ممکن‌است به چندین علت، متفاوت باشد. محدوده عملیاتی تجهیزات و همچنین صرفه جویی اقتصادی نیز باید در نظر گرفته‌شود. توصیه‌می‌شود که به کنترل دوگانه نیز توجه گردد.

شکل ۱۷- لور ها برای ایجاد چرخش هوای بهینه در اتاق کنترل

شکل‌۱۷- لور‌ها برای ایجاد چرخش هوای بهینه در اتاق کنترل

اگر اتاق کنترل فقط باید گرم شود، معمولا نصب تجهیزات تهویه مطبوع برای گردش هوا مطلوب خواهد بود. سیستم را برای سه تا پنج بار تغییر هوا در هر ساعت طراحی کنید. برای کنترل گردش هوای مطلوب، دستگاه تهویه برقی که با سنسور دما کار می‌کند تعبیه کرده و همچنین لوور‌های دستی نیز تعبیه کنید

لوورها دیواری باید به گونه‌ای تجهیزات با گردش هوا ناشی از آنها تداخل نکند. در صورت آتش سوزی، کلید‌هایی در نظر بگیرید که لوور ها را ببندد

توصیه می‌شود تهویه به گونه‌ای باشد که در هر زمان برای جلوگیری از ورود گرد و غبار از طریق درب‌ها و دیگر نقاط فشار مثبت در داخل اتاق کنترل ایجاد کند و مانع از انباشت گازهای قابل احتراق باشد

اگر تهویه مطبوع اتاق کنترل برای ایجاد فشار مثبت هوا استفاده‌می‌شود، پس دریچه باید باز بوده و فن باید به طور مداوم در حال کار باشد. اگر واحد پمپ گرم باشد، این کار نیز باید انجام شود

اتاق ایزوله باطری باید به وسیله یک دریچه سقفی گرانشی مجهز باشد تا به گازهای خورنده و قابل احتراق اجازه ی خارج شدن بدهد در این اتاق‌ها از دریچه‌های برقی استفاده نکنید

لوله کشی اتاق کنترل

مراکز کنترل ممکن‌است نیاز به لوله کشی برای شستشوی چشم داشته باشد علاوه بر این، مکان‌های بسیار بزرگ و وسیع ممکن‌است امکاناتی مانند دوش، دستشویی، آب آشامیدنی و سینک را داشته باشند

تامین آب، در صورت لزوم، ممکن‌است از یک سیستم موجود یا یک چاه خصوصی در سایت پست استفاده‌شود.

بیشتر ایستگاه‌ها به توالت با تانک مخزن آب و سیستم‌های تخلیه زباله نیاز دارند.

 ارتباطات

یک خط تلفن تجاری معمولا در اتاق کنترل برای ارتباطات خارجی نصب می‌شود.

در پست های برق و کنترل خیلی بزرگ ممکن‌است دارای سیستم SCADA برای کنترل و مانیتورینگ از راه دور باشند.

اتاق تابلو

One thought on “اتاق تابلو و کنترل در سوئیچ ها و پست های HV / EHV

  1. رضا ابوالحسنی میگوید:

    سلام به دنبال کتاب اموزش تابلوهای MV LV HV میگردم شما میتونید کمکم کنید ممنون میشم پاسخ دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *