اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا (IoT) - ماه صنعت انرژی

در این مقاله قصد داریم در مورد اینترنت‌اشیا یا IoT صحبت کنیم.

فهرست مطالب

1- مقدمه

2- اینترنت‌اشیا (IoT) چیست؟

3- نحوه عملکرد اینترنت‌اشیا (IoT)

4- تاریخچه اینترنت‌اشیا (IoT)

5- فناوری‌های همراه با اینترنت‌اشیا (IoT)

6- کاربردهای اینترنت‌اشیا (IoT)

7- اهمیت اینترنت‌اشیا (IoT)

8- صاحبان داده در اینترنت‌اشیا (IoT)

9- امنیت داده‌ها در اینترنت‌اشیا (IoT)

10- نمونه‌هایی از دستگاه‌های اینترنت‌اشیا (IoT)

11- مزایا و معایب اینترنت‌اشیا (IoT)

12- نتیجه گیری

————————————————–

1- مقدمه

اینترنت‌اشیا (IoT) شبکه ای از اشیاء فیزیکی‌است که به حسگرها، نرم افزارها و سایر فناوری‌ها مجهز شده‌است.

این «اشیا» که به اینترنت متصل هستند،می‌توانند داده‌های بلادرنگ را با سایر دستگاه‌ها و سیستم‌های متصل، از طریق شبکه مبادله کنند.

دستگاه‌های متصل با سیستم‌های خودکار ترکیب می‌شوند تا داده‌های اینترنت‌اشیا را جمع‌آوری کنند.

این داده‌ها را می‌توان برای کمک به وظایف یا یادگیری نحوه بهبود فرآیند، تجزیه و تحلیل کرد.

با این حال، تعداد فزاینده‌ای از اشیا به منظور ارائه اطلاعات، بهبود کارایی برنامه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و بهبود نحوه ارائه خدمات به عموم، به اینترنت‌اشیا می‌پیوندند.در این مقاله قصد داریم داریم با نگاهی عمیق تر به بررسی این فناوری با ارزش بپردازیم.

————————————————–

2- اینترنت‌اشیا (IoT) چیست؟

اینترنت‌اشیا شبکه ای از اشیاء فیزیکی‌است که به اینترنت متصل می‌شوند تا بتوانند داده‌ها و اطلاعات را به منظور بهبود بهره وری، کارایی، خدمات و موارد دیگر تبادل کنند.

فناوری اینترنت‌اشیا را می‌توان در تعداد فزاینده‌ای از مکان‌ها، از جمله صنعت، تجارت، تبدیل مفهوم خانه هوشمند به واقعیت و حتی کمک به زیرساخت کل یک شهر هوشمند، یافت.

————————————————–

3- نحوه عملکرد اینترنت‌اشیا (IoT)

عملکرد اینترنت‌اشیا و نحوه کار آن چگونه‌است؟

اینترنت‌اشیا به دلیل توسعه و گرد هم آمدن طیف وسیعی از فناوری‌ها، تجزیه و تحلیل بلادرنگ، حسگرها، سیستم‌های تعبیه‌شده، سیستم‌های بی‌سیم، اتوماسیون، سیستم‌های کنترل و یادگیری ماشین ممکن شده‌است.

اینترنت‌اشیا از طریق دستگاه‌ها و اشیا با حسگرهای داخلی کار می‌کند که به اینترنت متصل می‌شوند و داده‌ها را در پلتفرمی به اشتراک می‌گذارند.

سپس با اعمال تجزیه و تحلیل، اطلاعات را با برنامه‌هایی که برای رفع نیازهای خاص طراحی شده‌اند به اشتراک می‌گذارد.

پلتفرم‌های اینترنت‌اشیا برای تعیین اینکه کدام داده‌ها مورد‌استفاده قرار می‌گیرند و از کدام داده‌ها می‌توان برای شناسایی الگوها، ارائه توصیه‌ها و یافتن مشکلات اغلب قبل از وقوع آن­ها دست کشید، طراحی شده‌اند.

همه این­ها به فرآیندها امکان می‌دهند که کارآمدتر شوند و همچنین اجازه می‌دهند کارهای خاص به طور خودکار انجام شوند، به ویژه آن­هایی که تکراری، وقت گیر یا خطرناک هستند.

به عنوان مثال، اگر در حال رانندگی هستید و می بینید که چراغ خطر موتور روشن می‌شود، خودروی متصل شده شما می‌تواند قبل از ارسال اطلاعات به سازنده، سنسورها را بررسی کند و با دیگران در خودرو ارتباط برقرار کند.

سپس سازنده می‌تواند یک قرار ملاقات برای رفع عیب در نزدیکترین نمایندگی شما ارائه دهد و اطمینان حاصل کند که قطعات تعویضی مورد نیاز در زمان رسیدن شما در انبار موجود هستند.

————————————————–

4- تاریخچه اینترنت‌اشیا (IoT)

چه کسی اینترنت‌اشیا را اختراع کرد؟

ایده شبکه ای از دستگاه‌های هوشمند برای اولین بار در سال 1982 مورد بحث قرار گرفت و یک دستگاه خودکار کوکاکولا تغییر یافته در دانشگاهCarnegie Mellon  به اولین وسیله متصل به اینترنت تبدیل شد.

این دستگاه قادر بود از موجودی خود و سرد بودن یا نبودن نوشیدنی های تازه بارگیری شده گزارش دهد.

با این حال، مقاله مارک ویزر در سال 1991، با عنوان “رایانه قرن 21” و همچنین کار در مکان هایی مانند UbiComp و PerCom ، چشم انداز معاصر اینترنت‌اشیا را ایجاد کرد.

این دیدگاه در دهه 1990، قبل از اینکه اصطلاح “اینترنت‌اشیا” در سال 1999 توسط کوین اشتون که در Procter and Gamble و مرکز Auto-ID  MIT کار می کرد، ابداع شود، گسترش یافت.

ویزر در واقع اصطلاح «اینترنت برای اشیا» را ترجیح می‌داد، اما اشتون معتقد بود که شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) برای اینترنت‌اشیا ضروری است تا به رایانه‌ها اجازه دهد هر دستگاه یا شی ای را مدیریت کنند.

اگرچه اینترنت‌اشیا تا حدود سال‌های 2008 تا 2009 به طور کامل محقق نشده بود، اما می‌توان استدلال کرد که ویزر و اشتون آن را بر اساس کارهای گذشته مانند دستگاه کوکاکولا، حتی اگر به طور کامل انجام نداده بودند، طراحی کردند.

IOT

“اختراع” آن چه زمانی انجام شد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، اینترنت‌اشیا بر اساس یک سری پیشرفت ها و پیشرفت های قبلی ایجاد شده‌است.

اگرچه دستگاه فروش خودکار دانشگاهCarnegie Mellon  در سال 1982 نصب شد، اما نمی‌توان این را واقعاً شروع IoT دانست.

مفهوم اینترنت‌اشیا در سال 1991 ایجاد شد و در دهه 1990 با توصیف مفهومی توسط رضا راجی در IEEE Spectrum در سال 1994 توسعه یافت.

چندین شرکت بین سال‌های 1993 و 1997 راه‌حل‌های سبک اینترنت‌اشیا را، قبل از اینکه بیل جوی ارتباطات دستگاه به دستگاه را به عنوان بخشی از چارچوب «شش وب» خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در سال 1999 ترسیم کند، پیشنهاد کردند.

اصطلاح واقعی “اینترنت‌اشیا” توسط کوین اشتون در سال 1999 ایجاد شد، اگرچه شروع اتصال مستقیم اشیا به اینترنت واقعاً در بین سال‌های 2008 و 2009 است.

————————————————–

5- فناوری‌های همراه با اینترنت‌اشیا (IoT)

چه فناوری‌هایی اینترنت‌اشیا را ممکن کرده­اند؟

در حالی که ایده اینترنت‌اشیا برای مدت طولانی وجود داشته است، مجموعه ای از پیشرفت های اخیر در تعدادی از فناوری‌های مختلف، آن را عملی کرده‌است.

در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده‌است.

1) دسترسی به فناوری سنسور کم هزینه و کم مصرف؛

سنسورهای مقرون به صرفه و قابل اعتماد فناوری اینترنت‌اشیا را برای بسیاری از تولیدکنندگان امکان پذیر کرده اند.

2) قابلیت اتصال؛

مجموعه ای از پروتکل های شبکه برای اینترنت، اتصال حسگرها را به ابر و به سایر “چیزها” برای انتقال کارآمد داده آسان کرده‌است.

3) پلتفرم های ابر؛

افزایش در دسترس بودن پلتفرم‌های ابری، هم کسب‌وکارها و هم مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا به زیرساخت‌هایی که برای افزایش مقیاس نیاز دارند، بدون نیاز به مدیریت همه آن‌ها دسترسی داشته باشند.

4) یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل؛

با پیشرفت در یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل، همراه با دسترسی به مقادیر متنوع و گسترده داده‌های ذخیره شده در ابر، کسب و کارها می‌توانند اطلاعات را سریعتر و آسانتر جمع‌آوری کنند.

5) هوش مصنوعی (AI)؛

پیشرفت‌ها در شبکه‌های عصبی، پردازش زبان طبیعی (NLP) را به دستگاه‌های IoT آورده و آن­ها را برای استفاده خانگی جذاب، مقرون‌به‌صرفه و قابل اجرا کرده‌است.

————————————————–

6- کاربردهای اینترنت‌اشیا (IoT)

فناوری اینترنت‌اشیا برای طیف وسیعی از کاربردها، از مصارف خانگی مانند امنیت خانگی، ترموستات ها و وسایل روشنایی گرفته تا مصارف صنعتی، کاربردهای دفاعی و غیره استفاده می‌شود.

این برنامه‌های کاربردی مختلف را می‌توان به طور گسترده به موارد تجاری، مصرف‌کننده خانگی، صنعتی و زیرساخت تقسیم کرد.

در ادامه چند کاربرد متداول برای فناوری اینترنت‌اشیا آورده شده‌است:

1) برنامه‌های کاربردی مصرف کننده

طیف گسترده‌ای از کاربردها برای مصرف‌کنندگان از اینترنت‌اشیا، از جمله وسایل نقلیه‌متصل، سلامت، اتوماسیون خانگی (مانند سیستم‌های روشنایی و بلندگو)، فناوری‌های پوشیدنی، و وسایلی که شامل قابلیت‌های نظارت از راه دور هستند، مانند زنگ‌های درب با قابلیت ویدیو از راه دور، وجود دارد که البته بسیاری از این­ها نیز بخشی از خانه هوشمند هستند.

2) برنامه‌های کاربردی خانه هوشمند

روشنایی، گرمایش و تهویه مطبوع و همچنین سیستم‌های رسانه‌ای و امنیتی، همه بخشی از یک خانه مجهز به اینترنت‌اشیا هستند.

این­ها می‌توانند با مدیریت وسایلی که مورد نیاز نیستند، در مصرف انرژی صرفه‌جویی‌کنند. بسیاری از خانه‌های هوشمند براساس یک پلت‌فرم مرکزی یا هاب هستند‌که با دستگاه‌ها و لوازم هوشمند متصل‌می‌شوند.

این دستگاه‌ها معمولاً از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا دستگاه‌های دیگر از طریق سیستم بی‌سیم یا سیستم سیم‌کشی‌شده کنترل می‌شوند.

این سیستم‌ها را می‌توان به پلتفرم‌های مستقلی مانند Amazon Echo یا Apple HomePod مرتبط کرد و یا از اکوسیستم منبع باز مانند Home Assistant یا OpenHAB استفاده کرد.

درصورت علاقه به این موضوع پیشنهاد می­کنیم مقاله های خانه هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان را مطالعه کنید.

اینترنت‌اشیا - ماه صنعت انرژی

3) برنامه‌های مراقبتی

دستگاه‌های مجهز به اینترنت همچنین می‌توانند کمک‌های ارزشمندی را برای سالمندان یا افراد دارای معلولیت ارائه‌کنند و کیفیت زندگی بهتری را برای آن ها فراهم کنند.

به عنوان مثال، دستگاه‌های کنترل‌شده با صدا می‌توانند به کاربران با محدودیت‌های بینایی یا حرکتی کمک کنند و سیستم‌های هشدار می‌توانند مستقیماً به سمعک کاربران کم‌شنوا متصل‌شوند. حسگرها همچنین می‌توانند برای موارد اضطراری پزشکی مانند افتادن یا سقوط کردن نظارت کنند.

4) برنامه‌های کاربردی پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی

اینترنت‌اشیا را می‌توان برای تعدادی از اهداف مختلف پزشکی و بهداشتی از جمله جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل برای تحقیق و نظارت بر بیمار استفاده کرد.

هنگامی که اینترنت‌اشیا در چنین تنظیماتی استفاده‌می‌شود، IoT به عنوان “اینترنت چیزهای پزشکی (IoMT)” شناخته‌می‌شود.

IoMT که به عنوان “مراقبت‌های سلامت هوشمند” نیز شناخته می‌شود، منابع و خدمات را برای ارائه یک سیستم مراقبت بهداشتی دیجیتالی که قادر به نظارت بر سیستم‌های اطلاع رسانی سلامت و اضطراری از جمله مانیتورهای فشار خون و ضربان قلب، ضربان سازها و سمعک‌های پیشرفته‌است را به هم‌ متصل‌می‌کند.

از این گذشته، برخی از بیمارستان‌ها «تخت‌های هوشمند» نصب کرده‌اند که می‌توانند اشغال بودن آن‌ها، و تلاش بیمار برای بلند شدن از جای خود را تشخیص دهند.

این تخت ها همچنین می‌توانند به گونه ای تنظیم شوند که از وضعیت قرارگیری تخت و فشار بر بیمار و همچنین ارائه پشتیبانی به طور خودکار به بیمار اطمینان حاصل شود.

IOT

IOT- ماه صنعت انرژی

در مقیاس کوچکتر، پیشرفت در ساخت الکترونیک به این معنی است که سنسورهای IoMT کم هزینه، یکبار مصرف و قابل حمل را می‌توان برای ارائه خدمات، مراقبت و تشخیص پزشکی بر روی کاغذ یا پارچه قرار داد.

IoMT همچنین می‌تواند برای مدیریت، کنترل یا پیشگیری از بیماری‌های مزمن از طریق نظارت از راه دور استفاده شود.

با استفاده از راه‌حل‌های بی‌سیم، پزشکان این امکان را دارند که داده‌های بیمار را ضبط کنند و الگوریتم‌هایی را برای تجزیه و تحلیل داده‌های سلامت اعمال کنند.

سایر کاربردهای مراقبت‌های بهداشتی شامل دستگاه‌های مصرف کننده ای است که برای تشویق سبک زندگی سالم تر طراحی شده اند، مانند مانیتورهای تناسب اندام.

خارج از تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی، IoMT نیز اکنون در صنعت بیمه سلامت در کاربردهایی مانند راه‌حل‌های مبتنی بر حسگرها

مانند پوشیدنی‌ها، دستگاه‌های بهداشتی متصل، و برنامه‌های تلفن همراه برای ردیابی رفتار مشتری و ارائه مدل‌های دقیق‌تر تعهدنامه و قیمت‌گذاری، مورد‌استفاده قرار می‌گیرد.

5) برنامه‌های کاربردی حمل و نقل

اینترنت‌اشیا کاربردهای متعددی برای حمل و نقل مانند ارتباطات بین خودرویی و درون خودرویی، کنترل ترافیک هوشمند، پارکینگ هوشمند، جمع‌آوری عوارض، تدارکات، مدیریت ناوگان، کنترل خودرو، ایمنی و کمک جاده ای، دارد.

با کنار هم قرار دادن وسایل نقلیه با زیرساخت حمل‌ونقل، اینترنت‌اشیا می‌تواند ارتباطات وسیله نقلیه به همه چیز (V2X)، ارتباط وسیله نقلیه به وسیله نقلیه (V2V)، ارتباط وسیله نقلیه به زیرساخت (V2I) و ارتباط وسیله نقلیه به عابر پیاده (V2P) را ارائه دهد.

این سیستم‌های ارتباطی IoT راه را برای رانندگی مستقل و زیرساخت‌های جاده‌ای متصل هموار می‌کنند.

6) برنامه‌های کاربردی ساختمان

دستگاه‌های اینترنت‌اشیا می‌توانند جنبه‌های مختلف ساختمان‌ از جمله سیستم‌های مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی را نظارت و کنترل کنند.

ادغام اینترنت با ساختمان‌ها، ساختمان‌های هوشمندی را ایجاد می‌کند که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و نظارت بر رفتار ساکنان کمک کند.

7) کاربردهای صنعتی

دستگاه‌های IoT صنعتی (IIoT) امکان جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از تجهیزات، فناوری‌ها و مکان ها را فراهم می‌کنند.

IoT همچنین به‌روزرسانی‌های خودکار تجهیزات را برای حفظ کارایی و جلوگیری از اتلاف زمان و هزینه برای تعمیرات و موقعیت‌های دیگر امکان‌پذیر می‌کند.

8) برنامه‌های کاربردی ساخت

اینترنت‌اشیا می‌تواند دستگاه‌های تولیدی را به هم متصل کند تا امکان کنترل و مدیریت شبکه برای ارائه فرآیندهای تولید هوشمند فراهم شود.

این سیستم‌ها امکان بهینه سازی محصولات، فرآیندها و زنجیره تامین و همچنین پاسخگویی به تقاضاهای محصول را فراهم می‌کنند.

اینترنت‌اشیا می‌تواند از طریق نگهداری، ارزیابی آماری و اندازه‌گیری برای به حداکثر رساندن قابلیت اطمینان، به افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان کمک کند.

9) برنامه‌های کاربردی کشاورزی

کاربردهای IoT کشاورزی شامل جمع‌آوری داده‌ها برای شرایط آب و هوایی، محتوای خاک یا هجوم آفات است.

داده‌ها می‌توانند به خودکارسازی تکنیک‌های کشاورزی، تصمیم‌گیری، بهبود ایمنی، کاهش ضایعات و افزایش کارایی کمک کنند.

استفاده از هوش مصنوعی و برنامه‌های کامپیوتری خاص می‌تواند همه چیز را از نگهداری خاک گرفته تا پرورش ماهی را بهبود بخشد.

IOT- ماه صنعت انرژی

10) برنامه‌های کاربردی زیرساخت

اینترنت‌اشیا می‌تواند برای نظارت و کنترل زیرساخت‌های پایدار شهری و روستایی، از جمله پل‌ها، خطوط راه آهن یا مزارع بادی مورد‌استفاده قرار گیرد.

با حفظ تجهیزات و به حداقل رساندن ریسک، جمع‌آوری داده‌ها می‌تواند امکان نظارت بر شرایط ساختاری را برای معرفی بهبود ایمنی و بهره وری، صرفه جویی در هزینه، کاهش زمان و موارد دیگر فراهم کند.

تجزیه و تحلیل زمان واقعی می‌تواند به برنامه ریزی تعمیر و نگهداری کمک کند.

11) برنامه‌های کاربردی شهری

شهرها را می‌توان با کمک IoT مدیریت کرد تا شهری هوشمند ایجاد کند که طیف وسیعی از مزایا را برای ساکنان ارائه‌می‌دهد.

این مزایا شامل همه چیز از جمله مکان پارکینگ، نظارت بر محیط زیست، مدیریت ترافیک، کاهش آلودگی، سیستم‌های امنیتی، روشنایی، تابلوهای دیجیتال، وای فای عمومی، تهیه بلیط کاغذ، مدیریت آب راه، ایستگاه‌های اتوبوس هوشمند، کیوسک‌های هوشمند و غیره‌می‌شود.

12) کاربردهای مدیریت انرژی

اتصال به اینترنت می‌تواند مدیریت مصرف انرژی را برای لامپ ها، لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی و موارد دیگر فراهم کند.

دستگاه‌های مصرف کننده انرژی را می‌توان از راه دور مدیریت کرد تا در مواقعی که نیازی به آن­ها نیست، در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

به عنوان یک برنامه جانبی، شبکه هوشمند می‌تواند داده‌های مصرف انرژی را برای بهبود بازده و توزیع برق جمع‌آوری کند.

13) برنامه‌های نظارت بر محیط زیست

نظارت بر کیفیت هوا یا آب روش دیگری است که حسگرهای مجهز به اینترنت‌اشیا می‌توانند دنیای ما را تغییر دهند.

اینترنت‌اشیا اجازه می‌دهد تا داده‌ها در مورد حیات وحش، وضعیت خاک و موارد دیگر جمع‌آوری شود. اینترنت‌اشیا همچنین می‌تواند بلایای طبیعی مانند سونامی یا زلزله را رصد کند و به ساده‌سازی پاسخ اضطراری و محدود کردن آسیب، کمک کند.

همچنین اینترنت‌اشیا شامل پروژه «اقیانوس چیزها» نیز است که فعالیت‌های محیطی و کشتی‌ها را در دریاها جمع‌آوری، نظارت و تجزیه و تحلیل می‌کند.

14) برنامه‌های نظامی

استفاده از فناوری‌های اینترنت‌اشیا برای اهداف نظامی، اینترنت‌اشیاء نظامی را ایجاد کرده‌است. برنامه‌های کاربردی در این زمینه شامل شناسایی، نظارت و موارد دیگر برای ارائه داده‌های میدان جنگ است.

این برنامه می‌تواند شامل استفاده از حسگرها، مهمات، وسایل نقلیه، ربات‌ها و فناوری‌های پوشیدنی برای ایجاد ارتشی مشترک و کارآمد از داده‌ها باشد.

————————————————–

7- اهمیت اینترنت‌اشیا (IoT)

اینترنت‌اشیا در حال حاضر به خودکارسازی و ساده‌سازی بسیاری از کارهای روزانه برای تجارت، صنعت و عرصه داخلی کمک‌می‌کند.

کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و ایمنی، افزایش تجربه مشتری و ایجاد جریان‌های درآمدی جدید، از جمله مزایای آن هستند. در واقع اینترنت‌اشیا می‌تواند‌به ما در تصمیم گیری بهتر کمک کند.

با توجه به بازار کسب و کار، اینترنت‌اشیا می‌تواند چندین مزیت مهم از جمله توانایی دسترسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، رفع نیاز به تحلیلگران داده‌های خارجی یا محققان بازار را ارائه‌می‌دهد.

اینترنت‌اشیا قادر است با تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ در زمان واقعی کنار بیاید، نشان دهد که محصولات و خدمات چگونه در دنیای واقعی عمل می‌کنند و شرایطی را ایجاد کند که در آن بهبودها به سرعت انجام شوند.

همچنین، این داده‌ها درک بهتری از رفتارهای مشتری را ارائه می‌دهند تا مشاغل بتوانند نیازهای خود را برآورده‌کنند و در عین حال هزینه های عملیاتی را با مدیریت مصرف انرژی و منابع کاهش دهند.

در نهایت، اینترنت‌اشیا می‌تواند‌کار از راه دور را با جمع‌بندی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها با کارمندان بدون در نظر گرفتن اینکه در کجا مستقر‌هستند، فعال کند.

————————————————–

8- صاحبان داده در اینترنت‌اشیا (IoT)

داده‌ها در اینترنت‌اشیا مرکزی‌هستند، اما مالک داده‌ها چه کسی‌است؟

پاسخ این است که هیچ کس مالک داده‌ها نیست، اگرچه مجموعه واقعی داده‌ها می‌تواند متعلق به یک فرد یا شرکت باشد.

درک اینکه چه کسی قادر به بهره برداری از چنین داده‌هایی است بسیار مهم است، اگرچه ممکن‌است در واقع چندین نهاد از جمله توسعه‌دهندگان برنامه، طراحان پایگاه‌داده یا سازندگان سخت افزار درگیر جمع‌آوری داده‌ها باشند.

حقوق پایگاه‌داده تعیین می‌کند که چه کسی‌می‌تواند از داده‌ها استفاده کند و پردازش ذخیره سازی داده‌ها را مدیریت کند.

IOT

حقوق پایگاه‌داده به سه معیار بستگی دارد:

1) تعریف پایگاه‌داده

یک پایگاه‌داده باید به صورت سازماندهی شده تعریف و جمع‌آوری شود تا امکان بازیابی فراهم شود.

با این حال، در مورد بسیاری از داده‌های بلادرنگ مرتبط با اینترنت‌اشیا، بعید‌است که مجموعه‌ای از داده‌ها در پایگاه‌داده وجود داشته‌باشد.

2) جمع‌آوری داده‌ها

به منظور ادعای حقوق پایگاه‌داده، باید در جمع‌آوری، تأیید و‌ارائه مجموعه داده‌ها سرمایه‌گذاری شود.

همانطور که دستگاه‌های متصل داده‌های بزرگ را جمع‌آوری می‌کنند، جمع‌آوری و ترتیب داده‌ها بخش مهمی از تعیین حقوق‌است.

3) ارتباطات اقتصادی و تجاری

به عنوان مثال، در اروپا، صاحبان پایگاه‌داده برای به دست آوردن حقوق پایگاه‌داده مربوطه باید یک ارتباط اقتصادی و تجاری با یک کشور EEA داشته‌باشند.

در صورت رعایت این معیارها، مالک پایگاه‌داده معمولاً کسی‌است که ابتکار عمل را بر عهده می گیرد

و خطرات مرتبط با آن را برای به دست آوردن، تأیید و‌ارائه داده‌ها متحمل شود.

استثنائات این مورد شامل مواردی‌است که از یک پیمانکار فرعی برای جمع‌آوری داده‌ها از طرف یک نهاد دیگر استفاده‌می‌شود.

حقوق پایگاه‌داده همچنین‌می‌تواند در یک قرارداد داده‌شود، که‌می‌تواند به جلوگیری از اختلافات بعدی در مورد مالکیت کمک کند.

————————————————–

9- امنیت داده‌ها اینترنت‌اشیا (IoT)

آیا داده‌ها در اینترنت‌اشیا امن‌هستند و در کجا ذخیره می‌شوند؟

امنیت یک مشکل واقعی برای IoT است، با نقص در نرم افزار که مجموعه داده‌ها و سیستم‌ها را آسیب پذیر می‌کند.

هکرها می‌توانند مستقیماً دستگاه‌های هوشمند را به دلیل عدم امنیت ذاتی در بسیاری از موارد  هدف قرار دهند.

وب‌کم‌ها نمونه خوبی از دستگاه‌هایی‌هستند که تدابیر امنیتی نامرغوبی دارند، و عموما افراد به طور سهوی، آن­ها را برای بهره‌برداری از هکرها باز می‌گذارند.

دولت‌ها در تلاش هستند تا از طریق دستورالعمل‌هایی برای دستگاه‌های IoT، توصیه‌های رمزگذاری، محافظت از رمز عبور و به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم، این مشکلات را برطرف کنند.

با افزایش بازار دستگاه‌های اینترنت‌اشیا، مسائل امنیتی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند.

با ان حال، صنعت همچنان یکی از نگرانی‌های مهم دولت‌ها‌است.جاسوسی صنعتی یا حمله هکری مخرب به زیرساخت‌های حیاتی کشور‌می‌تواند خطرات بسیار واقعی را با خود به همراه داشته باشد.

این خطرات زمانی مشهود هستند‌که در مورد عواقب دنیای واقعی اعمال شوند،

مانند اینکه کسی بتواند از راه دور کنترل یک ماشین بدون راننده را به دست بگیرد.

————————————————–

10- نمونه‌هایی از دستگاه‌های اینترنت‌اشیا (IoT)

دستگاه‌های اینترنت‌اشیا در طیف گسترده‌ای از انواع برای کاربردهای خانگی، فرآیندهای صنعتی، تولید و موارد دیگر وجود دارند.

با میلیاردها دستگاه مختلف متصل به اینترنت‌اشیا در سرتاسر جهان، تعداد زیادی برای نام بردن در اینجا وجود دارد. با این حال، برخی از نمونه‌های رایج عبارتند از:

– تجهیزات کشاورزی خودکار

– بیومتریک

– لوازم متصل

– اسکنرهای امنیت سایبری

– نظارت بر سلامت

– سیستم‌های امنیتی خانه

– ردیابی لجستیک

– تجهیزات کارخانه هوشمند

– اینترنت بی سیم فوق العاده پر سرعت

– ردیابی موجودی بی سیم

————————————————–

11- مزایا و معایب اینترنت‌اشیا (IoT)

پس از بررسی کامل و کسب دانش در مورد فناوری اینترنت‌اشیا، حال می‌توان به برخی از مزایا و معایب برجسته آن پرداخت. برخی از مزایای اینترنت‌اشیا شامل موارد زیر‌است:

  • امکان دسترسی به اطلاعات از هر نقطه و در هر زمان در هر دستگاه؛
  • بهبود ارتباط بین دستگاه‌های الکترونیکی متصل ؛
  • انتقال بسته‌های داده از طریق شبکه متصل و صرفه جویی در زمان و هزینه؛

و

خودکار کردن وظایف و کمک به بهبود کیفیت خدمات یک کسب و کار و کاهش نیاز به مداخله انسانی.

برخی از معایب اینترنت‌اشیا شامل موارد زیر‌است:

  •  با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل و به اشتراک گذاری اطلاعات بیشتر بین دستگاه‌ها، احتمال سرقت اطلاعات محرمانه توسط هکر نیز افزایش می‌یابد.
  •  ممکن‌است شرکت‌ها در نهایت مجبور شوند با تعداد زیادی – شاید حتی میلیون‌ها – دستگاه اینترنت‌اشیا دست و پنجه نرم کنند و جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها از همه آن دستگاه‌ها چالش برانگیز خواهد بود.
  • اگر اشکالی در سیستم وجود داشته‌باشد، احتمال این که هر دستگاه متصل دچار خرابی شود، وجود دارد.
  • از آنجایی که هیچ استاندارد بین المللی سازگاری برای IoT وجود ندارد، ارتباط دستگاه‌های سازنده‌های مختلف با یکدیگر دشوار‌است.

————————————————–

12- نتیجه گیری

اینترنت‌اشیا مزایای فراوانی را برای کاربردهای مختلف از مصارف خانگی روزمره گرفته تا نظارت صنعتی، تولید و حتی برای شهرهای هوشمند ارائه‌می‌دهد.

بهبود ایمنی، کارایی و مدیریت زمان تنها برخی از این مزایا هستند، اگرچه هنوز نگرانی‌هایی در مورد امنیت دستگاه برای اینترنت‌اشیا وجود دارد.

با وجود این، به نظر می رسد که اینترنت‌اشیا با رشد اتصال به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شود.

————————————————–

مراجع

?WHAT IS THE INTERNET OF THINGS (IOT)

iot

?What is the internet of things (IoT)

?What is the Internet of Things (IoT)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *