برق‌گیر و صاعقه‌گیر

مرور کلی بر صاعقه گیر و برقگیر

مرور کلی بر صاعقه‌گیر و برق‌گیر

رعد و برق و اضافه ولتاژ ناگهانی

صاعقه می‌تواند به چندین روش زیر و اضافه ولتاژ ناگهانی ایجاد کند. صاعقه‌می‌تواند ضربه مستقیم به خانه شما وارد نماید. صاعقه‌می‌تواند به خط انتقال برق که وارد خانه شما می‌شود، یا خط انتقال برق اصلی که از خانه شما فاصله دارد ضربه وارد کند.

صاعقه می‌تواند به سیم‌کشی برق شاخه‌ای که در دیوارهای خانه وجود دارد، ضربه بزند. برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات و افراد، از برق‌گیر و صاعقه‌گیر در سیستم های الکتریکی استفاده می کنیم

مروری کامل بر دستگاه‌های صاعقه‌گیر

صاعقه‌می‌تواند به یک شی مانند یک درخت یا خود زمین در نزدیکی خانه شما ضربه بزند و باعث ایجاد اضافه ولتاژ ناگهانی شود. رعد و برق توسط مالش ابرها به هم در نزدیکی خانه شما ایجاد می شود که می تواند باعث اضافه ولتاژ ناگهانی شوند. یک ابر به شدت باردار که از بالای خانه شما عبور می‌کند می‌تواند موج و اضافه ولتاژ ناگهانی را القا کند.

اضافه ولتاژ ناگهانی همچنین می‌تواند ناشی از خاموش و روشن کردن استاندارد فعالیت‌های موتورهای الکتریکی بزرگ و یا قطعات تجهیزات باشد. این‌اضافه‌ولتاژ ناگهانی می‌تواند توسط یک همسایه یا با یک مرکز تجاری یا تولیدی کمی دورتر از خانه شما ایجاد شود.

این‌اضافه ولتاژ ناگهانی می‌تواند به وسیله یک همسایه یا توسط یک مرکز تجاری یا تولیدی که در فاصله‌ کمی از خانه شما قرار دارد ایجاد شده باشد و این اضافه ولتاژ ناگهانی، مرموز و اکثرا ً خاموش‌است. این اضافه ولتاژ ناگهانی می‌توانند با هیچ هشدار و یا هشدار خیلی کمی رخ دهند .

روش هایی برای سرکوب رعد و برق و اضافه ولتاژ ناگهانی با صاعقه‌گیر و برق‌گیر

وقتی یک اضافه ولتاژ ناگهانی ایجاد می‌شود، می‌خواهد که خود را متعادل کند و هر چه سریع‌تر انجام این کار را میسر کند. به نظر میرسد که این امواج تاب بسیار کمی دارند .

این اضافه ولتاژ ناگهانی هر کاری را که برای یک‌سان سازی یا خنثی کردن خود انجام می‌دهند , حتی اگر به معنی اتصال کوتاه کردن مدار تمام تجهیزات الکترونیکی شما باشد.

یک روش که حداکثر حفاظت از تجهیزات را فراهم می‌کند کاملا ساده است. در این روش یک مسیر برای اضافه ولتاژ ناگهانی ( برق ) برای رسیدن به درون زمین، خارج از منزل شما، تا جایی که امکان پذیر است ایجاد میشود. این روش در اغلب موارد کار دشواری نیست.

گام اول،

ساده است. یک سیستم زمین عالی برای سیستم الکتریکی خانگی خود ایجاد کنید. اکثریت قریب به اتفاق خانه‌ها یک سیستم زمین عالی ندارند. بسیاری از خانه‌ها یک میله و / یا یک لوله آب زیرزمینی فلزی دارند که بخشی از سیستم زمین الکتریکی هست. در اغلب موارد ، این کافی نیست.

 تصور کنید یک لوله آتش نشانی دو اینچی در سینک آشپزخانه خود قرار دهید و نازل را به حالت کامل باز کنید. من شک دارم که راه آب درون سینک ظرفشویی شما بتواند همه آب‌ را کنترل کند.

سیستم اتصال زمین شما به یک اضافه ولتاژ ناگهانی بسیار بزرگ مانند این مثال واکنش نشان می‌دهد. درست هنگامی که آب از سینک بیرون می‌پرد ، برق از سیستم اتصال زمین می‌پرد و به دنبال مکان‌هایی برای خروج می‌گردد.

اغلب به دنبال میکرو چیپ ها در دستگاه‌های الکترونیکی شما است . این یک هدف آسان است. آن‌ها مسیری با کم‌ترین مقاومت را ارایه می‌دهند. اضافه ولتاژ ناگهانی می‌خواهد به سیستم اتصال زمین هدایت شود، و وقتی آن‌ها این کار را می‌کنند، آن‌ها می‌خواهند با عجله وارد زمین اطراف خانه شما شوند.

و

شما می‌توانید با تعبیه کردن میله‌های اتصال به زمین متعدد به خاک دست نخورده در اطراف خانه خود این کار را انجام دهید. این میله‌ها باید با یک سیم مس جامد که به هر میله اتصال زمین جوش‌خورده است , تایید و متصل شوند.

این سیم مسی مستحکم از شینه زمین داخل تابلو الکتریکی شما شروع می‌شود و در انتهای میله زمین به پایان می‌رسد. از استفاده کردن از گیره در صورت امکان دوری کنید. به مرور زمان ، اتصال در گیره می‌تواند موجب خوردگی و یا ایجاد مقاومت چشمگیر شود.

این عمل به عنوان مانعی بر سر راه عبور برق در اطراف خانه شما خواهد کرد. این میله‌های اتصال زمین باید حداقل ده قدم با یکدیگر فاصله داشته باشند. میله ها باید در خاکی قرار گیرند که به آسانی برق را می‌پذیرد . خاک رس نرم برای این کار بسیار مطلوب است.

خاک سنگی ، ماسه‌ای ، یا خاک با شن معمولا ً حاوی فاکتور های ایجاد مقاومت بالایی هستند. برق زمان سختی برای پراکنده کردن آن‌ها دارد. مقدار مقاومت باید در محدوده ۱۰ تا ۳۰ اهم باشد. هر چه کمتر باشد بهتر است.

دومین گام

در حفاظت اضافه ولتاژ ناگهانی خانگی ، نصب یک برق‌گیر در داخل تابلو تاسیسات الکتریکی است. این دستگاه‌ها می‌توانند به شدت در جلوگیری از اضافه ولتاژ ناگهانی بزرگ ولتاژ که از خطوط انتقال برق عبور می‌کنند، موثر باشند.

این وسایل اضافه ولتاژ ناگهانی را شکار می‌کنند و ” جاری شدن ” آن‌ها را به سیم اصلی زمین که ما فقط درباره‌اش صحبت کردیم ، منتقل می‌کنند . اگر به دلایلی سیم زمین کافی و یا میله‌های زمینی کافی نداشته باشید ، برق‌گیر نمی‌تواند کار خود را انجام دهد.

باید بتوانید آن اضافه ولتاژ ناگهانی را سریع به زمین بیرون خانه بفرستید. این برق‌گیرها قیمتی از ۵۰.۰۰ دلار تا ۱۷۵.۰۰ دلار دارند. تقریبا ً هر سازنده قطع کننده های مدار، یکی از آنها را درون تابلو قرار می دهد.

دستگاه برق گیر می‌توانند توسط یک صاحب‌خانه که با تابلوهای ولتاژ بالا با تجربه ‌است ، نصب شوند. اگر این توانایی را ندارید، یک برق‌کار باتجربه میتواند برای شما نصب می‌کند.

گام نهایی در ایجاد حفاظت، نصب ” نقطه استفاده ” از دستگاه‌های سرکوب کننده اضافه ولتاژ ناگهانی (محافظ برق خانگی) است.

اغلب شما اضافه ولتاژ ناگهانی را که ” موج ولتاژ گذرا سرکوب کننده ” نامیده می شود را خواهید دید. این‌ها آخرین خط دفاع شما هستند. آن‌ها فقط قادر به توقف باقیمانده اضافه ولتاژ ناگهانی هستند که از سیستم اتصال زمین و برق‌گیر عبور می‌کند.

و

آنها نمی‌توانند توسط خودشان از وسایل الکترونیکی شما محافظت کنند. آن‌ها باید در ارتباط با سیستم اتصال زمین و برق‌گیرها به کار برده شوند. اگر شما تنها از یکی از این دستگاه ها استفاده کنید ، نباید حس امنیت به خود راه دهید.

” نقطه مورد استفاده ” ابزارهای سرکوب کننده اضافه ولتاژ ناگهانی دارای سطوح مختلف کیفیتی هستند. بعضی از آن‌ها خیلی بهتر از بقیه هستند.

چیزی که آن‌ها را از هم جدا می‌کند شامل چندین چیز است. به طور کلی ، شما مشاهده می کنید که زمان واکنش آن‌ها چقدر سریع است.

این اغلب به عنوان سرعت مهار نامیده می‌شود. همچنین , ببینید که چگونه اضافه ولتاژ ناگهانی افزایش یافته از سرکوب خواهند شد. مطمئن شوید که سطح سرکوب کنندگی این دستگاه دارای حداکثر 500 ولت ارزیابی شده‌است.

ادامه

بررسی کنید و ببینید که آیا دستگاه دارای یک نشانگر ، چه تصویری یا صوتی است ، که به امکان را برای شما بوجود می آورد که بدانید که آیا کارمیکند یا نه. واحدهای بهتر هم هر دو را پیشنهاد می‌کنند، در صورتی که دستگاه را از دید خارج کنید.

بررسی کنید و ببینید که آیا حالتهای مختلفی را با توجه به حفاظت ارائه می‌دهد یا خیر. برای مثال، این دستگاه حفاظتی پیشنهادی برای اضافه ولتاژ ناگهانی که از بین ” فاز ” و خنثی، بین ” فاز ” و زمین، همچنین بین خنثی و زمین رخ می‌دهند، طراحی شده‌است.

یک تفاوت وجود دارد ! بررسی کنید و مشاهده نمایید که آیا امواج سینوسی معمول جریان الکتریکی تجهیزات خانگی را زیر نظر دارند یا خیر. اضافه ولتاژ ناگهانی می‌توانند باعث ایجاد بی‌نظمی در این الگوهای موجی شود.

دستگاه‌های سرکوب کننده اضافه ولتاژ ناگهانی گذرای خوب ” این لبه های ولتاژ را می‌بلعند.

سرانجام , نرخ ژول را چک کنید . تلاش کنید که دستگاهی با نرخ ژول 140 ویا بالاتر پیدا کنید. الکتریکی ها و فروشگاه های لوازم برق اغلب بهترین مکان برای جست و جو کردن این دستگاه‌های با کیفیت بالا هستند.

برخی از دستگاه ها همچنین می‌توانند از تجهیزات تلفن شما بطور هم زمان محافظت کنند. این قابلیت برای افرادی که مودم‌های کامپیوتر استفاده میکنند، بسیار مهم است. اضافه ولتاژ ناگهانی عظیم ولتاژ همچنین می‌توانند از خطوط تلفن عبور کنند.

این امواج می‌توانند از طریق خط تلفن وارد کامپیوتر شما شوند ! همچنین فراموش نکنید که از این خط نیز حافظت کنید. همچنین مطمئن شوید که سیم اتصال به زمین تلفن به سیستم زمین برق ارتقا یافته متصل شده‌است.

بررسی کامل برق‌گیر  و صاعقه‌گیر (بخش ۲)

برق‌گیر چیست؟

برق‌گیر، وسیله‌ای‌است که دستگاه‌های برقی را از آسیب ناشی از افزایش ناگهانی ولتاژ، حفظ می‌کند. برقگیر، برای جریان‌های حاصل از برخورد صاعقه یا ولتاژ گذرا (لحظه‌ای)، مسیری با امپدانس کم تا زمین فراهم می‌کند و سپس، وضعیت را به یک شرایط عملیاتی نرمال بازمی‌گرداند.

یک برق‌گیر، ممکن‌است با شیر اطمینان روی دیگ‌بخار یا آبگرمکن مقایسه شود. این وسیله، تا رسیدن به یک وضعیت عملیاتی نرمال، فشار زیاد را آزاد می‌کند. زمانی که فشار به حالت عادی برگشت، شیر اطمینان برای عملیات بعدی آماده است.

هنگامی که یک ولتاژ بالا (بیشتر از ولتاژ عادی خط) در خط وجود داشته باشد، برق‌گیر بلافاصله مسیری را تا زمین فراهم می‌کند و در نتیجه، ولتاژ اضافی محدود و تخلیه می‌شود.

برق‌گیر باید این اطمینان را ارائه دهد و از هرگونه جریان اضافی به زمین، جلوگیری کند.

برق‌گیر، دو وظیفه دارد: اول اینکه، آن باید نقطه‌ای از مدار را ارائه دهد که در آن پالس ولتاژ اضافی بتواند به زمین منتقل شود، و دوم اینکه، از جاری شدن هرگونه جریان پی‌درپی به زمین، جلوگیری کند.

دلایل افزایش بیش از حد ولتاژ

1-  دلایل داخلی
2-  دلایل خارجی
دلایل داخلی
افزایش ناگهانی سویچینگ
اضافه ولتاژ ایجاد شده در سیستم قدرت، به دلیل سوئیچینگ به عنوان افزایش سوئیچینگ شناخته می‌شود.
خرابی عایق
شایع ترین مورد خرابی عایق در یک سیستم قدرت، کابل اتصال به زمین هادی‌ها است (یعنی خرابی عایق بین خط و زمین)، که ممکن‌است باعث ایجاد اضافه ولتاژ در سیستم شود.
قوس الکتریکی زمین
پدیده قوس الکتریکی متناوب، به دلیل خطای اتصال زمین یک سیستم 3 فاز با تولید گذرا رخ می‌دهد که به عنوان قوس الکتریکی زمین شناخته می شود.
تشدید
زمانی که راکتانس القایی (راکتانس سلفی) مدار برابر با راکتانس خازن باشد، تشدید در سیستم الکتریکی رخ می‌دهد. در اثر تشدید، امپدانس مدار برابر با مقاومت مدار می‌شود و واحد آن p.f است.

انواع برخوردهای صاعقه

۱. برخورد مستقیم
۲. برخورد غیرمستقیم
(۱) برخورد مستقیم
در برخورد مستقیم، رعد‌و‌برق مستقیما از ابر به تجهیزات موردنظر تخلیه می‌شود. با توجه به خط، مسیر جریان ممکن‌است بیشتر از قطب پایین عایق به زمین باشد.
(۲) برخورد غیرمستقیم
برخورد غیرمستقیم، ناشی از بار القایی الکتروستاتیکی بر روی رساناها است که به دلیل ابرهای بارشی رخ می‌دهد.

اثرات مضر رعدوبرق

امواج سیار که به دلیل رعد‌وبرق ایجاد می‌شوند، عایق‌ها را داغون می‌کنند. اگر امواج سیار به سیم‌پیچ‌های ترانسفورماتور یا ژنراتور برخورد کنند، می‌تواند خسارت قابل‌توجهی وارد می-کند.

محافظت در برابر رعدوبرق و نیاز به صاعقه‌گیر و برق‌گیر

انواع مختلف دستگاه‌های حفاظتی عبارتند از:
۱. صفحه اتصال زمین
۲. سیم اتصال به زمین هوایی
۳. برق‌گیرهای رعدوبرق
(۱) صفحه اتصال به زمین

ایستگاه‌های برق و پست برق‌ها می‌توانند با استفاده از صفحات اتصال به زمین، در مقابل برخورد مستقیم رعدوبرق محافظت شوند. در صورت وقوع برخورد مستقیم صاعقه به ایستگاه، صفحات یک مسیر با مقاومت کم فراهم می‌کند که افزایش ناگهانی رعدوبرق را به زمین هدایت می‌کنند.

نقاط ضعف: این صفحات، در برابر امواج سیار که ممکن‌است به تجهیزات موجود در ایستگاه برسند، محافظت نمی‌کنند.

(۲) سیم اتصال به زمین هوایی

این روش، موثرترین روش برای محافظت از خطوط انتقال در برابر برخوردهای مستقیم رعدوبرق‌است. این روش، تاثیر تعدیل (کاهش) هرگونه جریان مخرب در امتداد خطوط را فراهم می‌کند، زیرا به عنوان یک اتصال کوتاه ثانویه عمل می‌کند.

نقاط ضعف:

این روش، نیاز به هزینه اضافی دارد
احتمال خراب شدن آن و ریزش آن در بین سیم‌های خط وجود دارد. در نتیجه، باعث خطای اتصال کوتاه می‌شود.
(۳) برق‌گیر رعدوبرق (صاعقه‌گیر)
این یک دستگاه محافظ‌است که باعث می‌شود افزایش ناگهاتی ولتاژ سیستم قدرت به زمین منتقل شود. صفحه اتصال به زمین و سیم‌های اتصال به زمین، قادر به محافظت در برابر امواج سیار نیستند. برق‌گیرهای رعدوبرق، در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ حفاظت می‌کنند.
برق‌گیر برق AC

برق گیر نوع ۱

برق‌گیر نوع ۱، برای نصب در مکان‌هایی که ریسک برخورد مستقیم رعدوبرق بالا‌است، به ویژه وقتی که ساختمان مجهز به سیستم خارجی حفاظت از رعدوبرق باشد (LPS یا میله رعدوبرق).
در این شرایط، استانداردهای IEC 61643-11 نیاز به تست کلاس ۱ دارند تا حفاظت در برابر افزایش ناگهانی برق را اعمال کنند: این تست، به منظور شبیه‌سازی پیامدهای برخورد مستقیم رعدوبرق، با اعمال جریان ضربه‌ای ۱۰-۳۵۰ میکروثانیه‌ای مشخص می‌شود.بنابراین، این برق‌گیر نوع ۱، باید به طور خاص قدرتمند باشند تا بتوانند این جریان ضربه‌ای انرژی بالا را هدایت کنند.

برق‌گیر نوع ۲

برق‌گیر نوع ۲ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مراحل اولیه نصب، در سوئیچ برد اصلی، یا نزدیک به پایانه‌های حساس، بر روی تاسیسات بدون LPS (میله‌های رعدوبرق) نصب شوند. این محافظ‌ها، براساس تست کلاس ۲ از IEC 61643-11 مبتنی بر اعمال جریان ضربه‌ای ۸-۲۰ میکروثانیه‌ای، تست می‌شوند.

برق‌گیر نوع ۳

در صورت وجود تجهیزات حساس یا کنترل از راه دور، مرحله ثانوبه محافظ‌های افزایش ناگهانی برق نیاز‌است: این SPD‌های کم مصرف، می‌توانند از نوع ۲ یا نوع ۳ باشند. SPD‌های نوع ۳، با یک شکل موج ترکیبی (۸-۲۰ میکروثانیه تا ۱/۲-۵۰ میکروثانیه) براساس تست کلاس ۳، آزمایش می‌شود.

انواع صاعقه‌گیر و برق‌گیر باتوجه به کلاس

کلاس ایستگاه

1- صاعقه‌گیر کلاس ایستگاه، معمولا در ایستگاه‌های برق یا پست برق‌ها و سایر مناطق و ساختارهای ولتاژ بالا، استفاده می-شوند.
2- هنگامی که دستگاه الکتریکی، جریان بیشری را در سیستم نسبت به مقداری که برای کنترل آن طراحی شده‌است، داشته باشد، این برق‌گیرها، هم در برابر رعدوبرق و هم در برابر اضافه ولتاژ حفاظت می‌کنند.
3- این برق‌گیرها برای حفاظت از تجهیزاتی که فراتر از محدوده ۲۰ میلی ولت آمپر (mVA) هستند، طراحی شده‌اند.

کلاس میانه

1- همانند برق‌گیرهای کلاس ایستگاهی، برق‌گیرهای کلاس واسط نیز در برابر رعدوبرق و اضافه ولتاژ حفاظت می‌کنند، اما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مناطق تجهیزات ولتاژ متوسط، از قبیل ایستگاه‌های برق، پست برق‌ها، ترانسفورماتورها و سایر تجهیزات پست برق‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
2- این برق‌گیرها، برای استفاده در تجهیزاتی که در محدوده ۱ تا ۲۰ میلی ولت آمپر هستند، طراحی شده‌اند.

کلاس توزیعی

1- برق‌گیرهای کلاس توزیع، معمولا در ترانسفورماتورها ، هم نوع خشک و هم نوع روغنی، وجود دارند.
2- این برق‌گیرها، در تجهیزاتی که دارای ۱۰۰۰کیلوولت آمپر (kVA) یا کمتر هستند، به کار می‌روند.
3- این برق‌گیرها، گاهی اوقات در خطوط روباز که ارتباط مستقیمی با ماشین‌های دوار دارند، به کار می‌روند.

کلاس ثانویه

1-  باتوجه به گفته‌های شرکت حفاظت از نیرو برق، برق‌گیرهای کلاس ثانویه، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اکثر خانه‌ها و مشاغلی که از برخورد صاعقه تاثیر می‌پذیرند و نیازمند کدهای الکتریکی هستند، حفاظت می‌کنند.
2-  این برق‌گیرها باعث می‌شوند که اضافه ولتاژ به زمین منتقل شود، اگرچه، این برق‌گیرها تمام اضافه ولتاژ ناشی از افزایش ناگهانی برق را قطع نمی‌کنند. برق‌گیرهای کلاس ثانویه، حداقل میزان حفاظت از سیستم‌های الکتریکی را ارائه می‌دهند، و معمولا، از فناوری حالت جامد یا هر چیزی که یک ریزپردازنده دارد، حفاظت نمی‌کنند.

انتخاب صحیح برق‌گیر افزایش ناگهانی برق AC

محافظ‌های افزایش ناگهانی برق AC، برای پوشش دادن کلیه وضعیت‌های ممکن در تاسیسات دارای ولتاژکم، طراحی شده‌اند. آن‌ها ورژن‌های زیادی دارند که در موارد زیر متفاوت هستند:

نوع یا کلاس تست (۱، ۲، یا ۳)
ولتاژ کاری (UC)
پیکربندی شبکه AC (واحد/ سه فاز)
جریان‌های تخلیه‌ (Iimp, Imax, Iin)
سطح حفاظت (UP)
فناوری حفاظت (وریستورها، وریستور لوله گاز، فیلتر)
ویژگی‌ها (افزونگی، مد تفاضلی، پلاگین، سیگنالینگ از راه دور و … )

انتخاب حفاظ افزایش ناگهانی برق، باید براساس تجهیزات کد الکتریکی (یعنی حداقل امتیاز برای In) و شرایط خاص (یعنی تراکم زیاد رعدوبرق) انجام شود.

اصول کار صاعقه‌گیر و برق‌گیر

صفحه اتصال به زمین و سیم‌های اتصال به زمین، می‌توانند سیستم‌های الکتریکی را در برابر برخورد مستقیم صاعقه محافظت کنند، اما آن‌ها، در برابر امواج سیار که ممکن‌است به به دستگاه‌های پایانه برسند، محافظت نمی‌کنند. برق‌گیرهای صاعقه یا انتقال دهنده‌های افزایش ناگهانی برق، در برابر این گونه افزایش ناگهانی برق محافظت می‌کنند.یک برق‌گیرصاعقه یا یک انتقال دهنده‌ افزایش ناگهانی برق، یک دستگاه محافظ‌است که افزایش ناگهانی ولتاژ در سیستم قدرت را، به زمین هدایت می‌کند.
شکل زیر، شکل اصلی یک انتقال دهنده افزایش ناگهانی برق را نشان می‌دهد.

شکل اصلی یک انتقال‌دهنده

آن شامل یک شکاف جرقه (spark gap) در سری‌هایی با یک مقاومت غیرخطی‌است. یکی از قسمت‌های انتقال‌دهنده، برای محافظت به پایانه تجهیزات متصل شده‌است، و قسمت دیگر آن به طور کارآمد به زمین متصل شده‌است. طول شکاف به گونه‌ای تنظیم شده‌است که ولتاژ عادی برای ایجاد قوس الکتریکی، کافی نیست، اما یک ولتاژ بالا، عایق هوا را به طرز خطرناکی تخریب می‌کند و یک قوس الکتریکی تشکیل می‌دهد. خاصیت مقاومت غیر خطی این‌است که، با افزایش

ولتاژ (یا جریان)، مقاومت آن افزایش می یابد و برعکس.

این از مشخصه ولت/ آمپر مقاومت نشان داده شده در شکل بالا، به وضوح مشخص‌است.

صاعقه‌گیر یا انتقال‌دهنده افزایش ناگهانی برق، به صورت زیر‌است:

۱. در حالت عادی، برق‌گیر صاعقه در خط خاموش‌است. یعنی آن، هیچ جریانی را به زمین هدایت نمی‌کند یا شکافی را هدایت نمی-کند.

۲. در صورت بروز افزایش ناگهانی ولتاژ، عایق هوا در همه جای شکاف تخریب می‌شود و یک قوس الکتریکی تشکیل می‌شود که یک مسیر با مقاومت کم، ایجاد می‌شود تا آن را به زمین منتقل کند.

در این روش، بجای پس فرستادن اضافه بار خط، بار اضافی خط، به دلیل افزایش ناگهانی برق، بدون صدمه از طریق برق‌گیر به زمین هدایت می‌شود.

۳. لازم به ذکراست که تابع مقاومت غیرخطی در عملکرد برق‌گیر باید در نظر گرفته شود. از آنجایی که شکاف جرقه (spark gap)، به دلیل افزایش ولتاژایجاد می‌شود، قوس الکتریکی می‌تواند یک اتصال کوتاه در سیستم قدرت باشد و ممکن‌است باعث پخش بار در برق‌گیر شود.

از آنجایی که مشخصه مقاومت، مقاومت کم در برابر ولتاژ (یا جریان) بالا را نشان می‌دهد، آن منجر به اتصال کوتاه می‌شود. پس از اتمام این افزایش ناگهانی برق، مشخصه مقاومت، مقاومت بالایی را نشان می‌دهد تا شکاف انجام نشود.

در این مقاله برق‌گیر و صاعقه‌گیر به صورت کامل شرح داده‌شد.

مقالات مرتبط:

برق‌گیر – انواع برق‌گیر – کاربرد برق‌گیر‌ها – مزایا و معایب انواع برق‌گیرها

تفاوت بین صاعقه‌گیر و برق گیر

صاعقه گیر در تابلو فشار ضعیف

مقاله زبان اصلی:

Complete overview of lightning arresters (part 2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *