ترانسفورماتور توزیع

ترانسفورماتور توزیع - ماه صنعت انرژی

 ترانس توزیع – راندمان و کاربرد تمام روز ترانس توزیع

ترانس کاهنده در سیستم‌های توزیع با هدف توزیع با نام ترانس توزیع مورد استفاده‌قرارمی‌گیرند. چندین مدل از این ترانس ها وجود دارد. ترانس تک فاز ، سه فاز ، ترانس‌های محلی و زیرزمینی در جزو این دسته قرار خواهندگرفت. این دست از ترانس ها دارای ابعاد کوپک بوده و دارای عایق روغنی‌است. این مدل از ترانس ها در فروشگاه‌ها در سایز ها و کارایی‌های مختلف وجود دارند. انتخاب بین انواع این موضوع بر اساس هدف و میزان بودجه مشخص‌می‌شود.

 

===============================

ترمینال ثانویه در ترانس توزیع

ترمینال‌های ثانویه ترانس توزیع ولتاژ را بر اساس میزان مصرف مشخص‌می‌کند و توسط سیستم اندازه گیری قابل اندازه گیری هستند. در حالت انتقال سه فاز سیستم دارای 4  سیم‌می‌باشد. در اینجا رنگ های قرمز ، زرد و آبی هادی های فاز بوده است. سیم خنثی به عنوان چهارمین سیم در نظر گرفته می‌شود.

سیم خنثی از محل اتصال سه سیم فاز در ترانس به دست آمده‌است. در حالت بارهای صنعتی بزرگ ، این 4 سیم مستقیم به مصرف کننده منتقل‌می‌شود اما در حالت بارهای سبک یک فاز و سیم خنثی به مصرف کننده منتقل‌می‌شود .

ترانسفورماتور - ماه صنعت انرژی

ترمینال‌های ثانویه ترانس توزیع نخست به یک تابلوی توزیع متصل‌می‌شود که در نزدیکی ترانس قرار گرفته‌است . این تابلو برای محافظت دارای فیوز بوده تا از وقوع هرگونه خطا در سیستم جلوگیری به عمل آورد. از این تابلوی توزیع سه فاز سیستم با حالت تک فاز و یا سه فاز در میان بارها منتقل‌می‌شود.

یک حالت عمومی برای سیستم تک فاز در آمریکا برای تامین مصرف کنندگان خانگی وجود دارد. در اینجا ترانس تک فاز محلی برای تامین بارهای خانگی مورد استفاده قرارمی‌گیرد.این مدل ترانس دارای سه ترمینال تک فازاست. به یاد داشته باشید این ترانس دارای دو ترمینال فاز و یک ترمینال خنثی است. سیم‌های فاز دارای ولتاژ 240 ولت و ولتاژ مابین فاز و نول 120 ولت‌است . بر اساس نیاز مصرف کننده می تواند از ولتاژ 120 و یا 240 استفاده‌کند. در واقع در این سیستم سیم پیچی دارای سیم مرکزی‌است . این سیم همان سیم خنثی‌است. دو سیم در سر و ته سیستم سیم‌های فاز می‌باشند.

 

===============================

Efficiency of Distribution Transformer

میزان کارایی ترانس توزیع :

این موضوع بر اساس نرخ مابین توان خروجی و توان ورودی در حالت بار کامل‌است اما در حالت ترانس توزیع این موضوع یک مقدار متفاوت‌است. کارایی ترانس حداکثر 50درصد بارکامل‌است. ترانس عمدتا دارای دو دسته تلفات‌است که شامل تلفات اهنی و تلفات هسته‌می‌شود. تلفات آهنی و یا همان تلفات هسته شامل تلفات جریان فوکو و هیسترزیس‌است. در زمانی که ترانس شارژ شود این دو دسته از تلفات ثابت باقی می‌مانند. این به این معنااست که میزان این تلفات وابسته به بار سمت ثانویه نمی‌باشد و در تمام شرایط بار این تلفات ثابت هستند. اما تلفات مسی که همان تلفات RI2است برمیزان جریان وابسته‌است. این تلفات در هیچ ترانسی در 24 ساعت ثابت نمی‌باشد. در زمان پیک مصرف روزانه این مقدار بالا و در شب تقریبا ناچیزاست.

در نتیجه انتخاب ترانس بر مبنای کارایی متعارف کاری عملی و شدنی نمی‌باشد. به عنوان راه حلی برای این موضوع محتوای کارایی تمام روز ترانس توزیع مدنظر قرارمی‌گیرد.

از این نظر نرخ انرژی کلی انتقال داده شده توسط ترانس به انرژی تغذیه کننده ترانس به مدت 24 ساعت به جای نرخ توان خروجی به ورودی استفاده‌می‌شود. یعنی KWh خروجی به KWh ورودی برای یک مدت زمان خاص که ترجیحا 24 ساعت باشد .

فرمول

اندازه گیری کارایی این سیستم امری بسیار ضروری‌است زیرا بخش اولیه دارای مقادیر ثابت بوده اما بار ثانویه در طی روز تغییر پیدامی‌کند.

 

===============================

مقالات مرتبط :

ترانسفورماتورهای ولتاژ بالا

موازی یا پارالل کردن ترانسفورماتور

قدرت نامی ترانسفورماتور

راندمان ترانسفورماتور

 

لینک زبان اصلی مقاله :

Distribution Transformer | All Day Efficiency of Distribution Transformer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *