ترانسفورماتور های افزاینده ولتاژ

ترانسفورماتور های افزاینده ولتاژ - ماه صنعت انرژی

ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ

ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ

ترانس یک تجهیز الکتریکی مانااست‌که انرژی الکتریکی را توسط سیم پیجی اولیه به انرژی مغناطیسی تبدیل‌می‌کند و توسط سیم پیچ ثانویه این انرژی را مجدد به انرژی الکتریکی تبدیل‌می‌کند.فرکانس کاری وتوان نامی در سمت اولیه و ثانویه تقریبا برابراست اما ولتاژ و جریان در این دو سمت تغییر پیدا کرده‌است. در کل این اصلی ترین عملکرد ترانس‌است تا ولتاژ بالا و جریان پایین را در سمت اولیه به ولتاژ پایین و جریان بالا در ثانویه تبدیل‌کند و بلعکس. ترانس در سیستم شما جداسازی الکتریکی را انجام خواهدآورد. با این ویژگی این المان قسمت اصلی سیستم شده و خط توزیع و انتقال مانا را در سیستم شما به وجودخواهدآورد.

ترانس می‌تواند انرژی در هر دو سمت LV و HVانتقال‌دهد . به همین دلیل ترانس کاهنده و افزاینده وجوددارد. هر دوی این ترانس ها دارای طراحی و ساختار یکسان‌هستند. به صورت تئوری هر ترانسی می‌تواند هم به صورت کاهنده و هم به صورت افزاینده عمل‌کند. این موضوع تنها بر جهت جاری شدن جریان وابسته‌است.

 

===============================

فرمول

سیم پیچی فشار قوی شامل تعداد حلقه بسیار بالا در مقایسه با سیم پیچی فشار ضعیف‌است. سیم پیچی فشار ضعیف دارای سطح مقطع بزرگتر سیم‌است. به صورت کلی سیم پیچی فشار ضعیف در نزدیکی هسته شکل می‌گیرد و بر روی آن سیم پیچی فشار قوی قرارمی‌گیرد.

نسبت این دو سیم پیچی تقریبا با سطح ولتاژ دو سمت در رابطه‌است :

نسبت تبدیل

جایی که U1,2 ولتاژ ها و N بیانگر تعداد سیم پیچی‌است . سمت اولیه ترانس افزاینده تعداد پیچش کم دارد . این به معنای LVبه HV‌است. کاربرد اصلی این موضوع ترانس افزاینده ژنراتور در نیروگاه ها مورد استفاده قرارمی‌گیرد.  این ژنراتور ها معمولا تعداد سیم پیچی بالا دارند. ولتاژ بالا رفته و برای ارسال در مسافت طولانی آماده می‌شود. در نیروگاه این انرژی با ولتاژ بالا و جریان پایین تولید می‌شود. بر اساس نوع نیروگاه ، ترانس GSU ولتاژ نامی اولیه را از6  تا 20KV تولیدمی‌کند.

ولتاژ نامی طرف ثانویه GSUمی‌تواند مقادیر110KV ، 220KV و 410KV باشد.جریان در این سمت‌می‌تواند تا 3000 آمپر افزایش داشته‌باشد. این مقدار برای انتقال انرژی کاربردی نمی‌باشد و موجب کاهش تلفات اهمی می‌شود.

کاربرد ترانس افزاینده :

ترانس افزاینده کوچک‌می‌تواند جهت تنظیم ولتاژ دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی کوچک مورد استفاده قرار بگیرد. اما امروزه در دستگاه های نوین ، مدارات الکترونیک قدرت به خاطر وزن و ابعاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که قبلا اشاره کردیم ، ترانس های افزاینده بزرگ برای افزایش میزان انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاه مورد استفاده قرار می گیرند تا بتوان آن را در خطوط انتقال جاری ساخت.

 

===============================

مقالات مرتبط :

ترانسفورماتور توزیع – راندمان و کاربرد تمام روز ترانس توزیع

ترانسفورماتور های جداکننده یا ایزوله

ترانسفورماتورهای ولتاژ بالا

قدرت نامی ترانسفورماتور

 

لینک زبان اصلی مقاله :

Step Up Transformer

One thought on “ترانسفورماتور های افزاینده ولتاژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *