تست افزایش دمای ترانسفورماتور قدرت

تست افزایش دمای ترانسفورماتور قدرت - ماه صنعت انرژی

تست افزایش دمای ترانسفورماتور

 تست افزایش دمای حرارت یک ترانسفورماتور یک آزمون مهم‌است که باید در هر آزمون خاص(تایپ تست) ترانسفورماتور روغنی گنجانده‌شود. در این تست ، بررسی می‌کنیم که آیا میزان افزایش دما سیم پیچ ترانسفورماتور و روغن ترانسفورماتور همانطور که توسط سازنده مشخص‌شده ، می باشد یا خیر.

 

=================================

ویدیوی این محصول

تست افزایش دما برای روغن بالای ترانسفورماتور

  1. اول ، سیم پیچ LV ترانسفورماتور اتصال کوتاه‌می‌شود.
  2. سپس یک دماسنج در باکس در قسمت بالای ترانسفورماتور قرارمی‌گیرد. دو دماسنج دیگر به ترتیب در ورودی و خروجی بانک کولر (خنک کننده) قراردارند.
  3. ولتاژ به مقداری به سیم پیچ فشارقوی اعمال‌می‌شود که توان ورودی برابر با تلفات بدون بار بعلاوه تلفات بارداری  تصحیح شده در دمای 75 درجه سانتی گرادباشد .
  4. کل تلفات به روش سه وات متر اندازه گیری‌می‌شود .
  5. در طول آزمایش ، هر ساعت دمای بالای روغن از دماسنجی که قبلاً در باکس بالای آن قرار داده شده ثبت‌می‌شود.
  6. همچنین هرساعت دماسنجهای قرار گرفته در ورودی و خروجی بانک کولر نیز برای محاسبه میانگین دما روغن ثبت می‌شود
  7. دمای محیط با استفاده از دماسنجی که در اطراف ترانسفورماتور قرار دارد در سه یا چهار نقطه واقع در فاصله 1 تا 2 متری از ترانس و نصف فاصله از بالای  سطح خنک کننده ترانسفورماتور اندازه گیری‌می‌شود.
  8. آزمایش افزایش دما برای روغن بالای ترانسفورماتور باید تا زمانی که دمای بالای روغن به یک مقدار ثابت تقریبی رسیده‌باشد ادامه یابد و این بدان معناست که آزمایش تا زمانی که افزایش درجه حرارت روغن بالا در کمتر از 3 درجه سانتیگراد طی یک ساعت ادامه یابد ادامه‌می‌یابد . این مقدار پایدار از روغن بالا به عنوان افزایش درجه حرارت نهایی روغن عایق ترانسفورماتور تعیین‌می‌شود.
  9. روش دیگری برای تعیین دمای روغن وجود دارد. در این آزمایش اجازه داده‌می‌شود تا زمان افزایش درجه حرارت بالای روغن بیش از 1 درجه سانتیگراد در ساعت برای چهار ساعت متوالی تغییرنکند . کمترین میزان خوانده‌شده در این زمان به عنوان مقدار نهایی برای افزایش دمای روغن‌است.

 

تست نسبت تبدیل ولتاژ ترانسفورماتور

 

=================================

در ادامه

در طول تست افزایش دما برای روغن بالای ترانسفورماتور ، سیم پیچ LV را اتصال کوتاه می‌کنیم و یک ولتاژ را به سیم پیچ HV اعمال می‌کنیم. بنابراین برای بار کامل مقدار جریان در ترانسفورماتور، ولتاژ منبع تغذیه مورد نیازبسیار کمتر از مقدار نامی ترانسفورماتور خواهد بود . ما می دانیم که تلفات هسته ترانسفورماتور به ولتاژ بستگی دارد. بنابراین هیچ آسیبی در هسته ترانسفورماتور در طی این آزمایش اتفاق نمی افتد.

اما برای افزایش دمای واقعی در روغن ترانسفورماتور ، ما باید با از تلفات مسی در ترانسفورماتور را جبران کنیم. برای جبران این تلفات ، ترانسفورماتور جریان بسیار بیشتری را از یک منبع نسبت به مقدار نامی ترانسفورماتور می‌کشد.

در جدول زیر محدودیت های افزایش دما ترانسفورماتور هنگام غوطه ور شدن روغن وجوددارد

جدول - ماه صنعت انرژی

توجه: این افزایش دما که در جدول فوق ذکر شده‌است افزایش دما بالاتر از دمای محیط خنک کننده است. این به معنی اختلاف دما   سیم پیچ یا دمای روغن و دمای هوای خنک کننده یا آب است.

تست افزایش دمای ترانس - ماه صنعت انرژی

 

تست پلاریته ترانسفورماتور قدرت (شرح + دیاگرام­ها)

 

=================================

تست افزایش دمای سیم پیچ ترانسفورماتور

  1. پس از اتمام تست افزایش دما برای روغن بالای ترانسفورماتور ، جریان به مقدار نامی آن برای ترانسفورماتور کاهش یافته و به مدت یک ساعت نگهداری‌می‌شود.
  2. پس از یک ساعت منبع خاموش وسمت HV اتصال کوتاه و اتصال کوتاه طرف LV بازمی‌شود.
  3. اما فن ها و پمپ ها روشن نگه داشته‌می‌شوند (در صورت وجود).
  4. سپس مقاومت سیم پیچ ها به سرعت اندازه گیری‌می‌شود.
  5. اما همیشه بین حداقل اندازه گیری مقاومت و لحظه خاموش کردن ترانسفورماتور حداقل 3 تا 4 دقیقه فاصله وجود دارد که از این کار نمی‌توان جلوگیری‌کرد.
  6. سپس مقاومتها در مدت زمان 15 دقیقه در همان بازه زمانی 3 تا 4 دقیقه اندازه گیری‌می‌شوند.
  7. نمودار مقاومت گرم در مقابل زمان رسم شده‌است ، که از آن مقاومت سیم پیچ (R ) در لحظه خاموش می‌تواند خارج‌شود.
  8. از این مقدار، θ2 ، درجه حرارت سیم پیچ در لحظه خاموش شدن را می‌توان با فرمول داده شده زیرتعیین کردکه در آن، R مقاومت سرد از سیم پیچ در دمای T است .

برای تعیین افزایش درجه حرارت سیم پیچ باید از روش غیر مستقیم مورد بحث بالا استفاده کنیم. این بدان معناست که مقاومت سیم پیچ گرم ابتدا اندازه گیری و تعیین می‌شود و سپس با استفاده از فرمول رابطه درجه حرارت مقاومت ، باید دمای سیم پیچ را محاسبه کنیم. دلیل آن این است که برخلاف روغن ، سیم پیچ ترانسفورماتور برای اندازه گیری دمای خارجی در دسترس‌نیست.

 

=================================

مقالات مرتبط:

کلاس عایقی و افزایش دما در موتور الکتریکی چیست؟ (insulation class & Temperature Rise)

تست گروه برداری ترانسفورماتور قدرت

روغن ترانسفورماتور: تست ، انواع و مشخصات روغن ترانس

تست مقاومت سیم پیچ ترانسفورماتور

تست های مدار باز و اتصال کوتاه در ترانسفورماتور قدرت

لینک زبان اصلی مقاله :

Temperature Rise Test of Transformer

One thought on “تست افزایش دمای ترانسفورماتور قدرت

  1. جعفریان میگوید:

    باسلام و عرض ادب
    تنظیم دمای آلارم و تریپ در ترانس های روغنی بر چه اساسی انجام میشه؟ می دانم که برای ترانس های با توان متوسط دمای آلارم معمولا روی 70 و دمای تریپ رو روی 80 درجه سانتیگزاد تنظیم می کنند ولی می خوام بدونم بر چه اساسی اینکار انجام میشه.
    متشکرم

    • گروه فنی مهندسی ماه صنعت انرژی میگوید:

      دمای سیم پیچ ترانس از یه حدی بالاتر بره امکان داره عایق سیم پیج ها از بین بره و مقدار تحمل دمای سیم پیچ تعیین کننده حداکثر دمای تریپ ترانسفورماتور هستش. ولی در کل دما معمولا از حد تحمل سیم پیچ ها پایین تر قرار داده میشه که تا عمر ترانسفورماتور افزایش پیدا کنه . هر پی دمای سیم پیچ ها کمتر باشه عمر سیم پیچ بیشتر می شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *