تفاوت بین سنسور و اکچویتور

تفاوت بین سنسور و اکچویتور - ماه صنعت انرژی

تفاوت‌بین سنسورها و اکچویتور‌ها چیست؟

سنسور و اکچویتور به صورت همگام کار می‌کنند و در یک سیستم تعبیه‌شده به یکدیگر متکی هستند. آنها برای خودکار کردن یک عملیات، قابل اطمینان‌تر کردن سیستم و حذف خطای انسانی استفاده‌می‌شوند. تفاوت اصلی عملکرد آنهاست. سنسور برای نظارت و اندازه‌گیری تغییرات محیط و اکچویتور برای کنترل محیط استفاده‌می‌شود.

قبل از پرداختن به تفاوت‌های‌بین سنسور و اکچویتور، ابتدا اصول اولیه آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

سنسور

حسگر وسیله ای است که هرگونه تغییر در محیط فیزیکی را حس کرده و اندازه‌گیری‌می‌کند. کمیت‌های فیزیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل‌می‌کند. ورودی را از محیط دنیای واقعی می‌گیرد و آن را به صورت سیگنال الکتریکی وارد سیستم‌می‌کند. در ورودی یک سیستم متصل‌می‌شود و تمام داده‌های لازم برای پردازش را تامین‌می‌کند.

سنسور - ماه صنعت انرژی

سنسور الکتریکی چیست؟

سنسورها انواع مختلفی دارند، چند نمونه از سنسورها عبارتند از  دما، اولتراسونیک، فشار و موقعیت و غیره. همانطور که از نام آنها پیداست برای سنجش و اندازه‌گیری مقادیر مربوطه استفاده‌می‌شود.

یک حسگر با سنجش کمیت با استفاده‌از یک عنصر حسگر خاص کار می‌کند. هر سنسور اصول کار متفاوتی دارد مانند سنسور الکترومغناطیسی، حسگر خازن، مقاومتی و غیره.

یک حسگر می‌تواند فعال یا غیرفعال باشد. سنسور غیرفعال برای کار کردن به منبع انرژی اضافی نیاز ندارد در حالی که سنسور غیرفعال به منبع انرژی اضافی نیاز‌دارد. سنسور پیزوالکتریک یک سنسور فعال است که فشار را به سیگنال الکتریکی تبدیل‌می‌کند. نمونه ای از یک حسگر غیرفعال، پتانسیومتری‌است که مقاومت آن با موقعیت تغییر می‌کند، اما برای تبدیل آن به سیگنال الکتریکی، به منبع انرژی اضافی نیاز‌دارد.

ویژگی‌های سنسور

ویژگی های سنسور - ماه صنعت انرژی

سنسور وسیله‌ای است‌که برای نظارت و اندازه‌گیری تغییرات محیطی استفاده‌می‌شود.کمیت‌های فیزیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل‌می‌کند.خروجی آن یک سیگنال الکتریکی‌است.در ورودی یک سیستم متصل‌می‌شود.

یک سنسور ممکن‌است فعال و غیرفعال باشد. سنسور فعال نیازی به منبع تغذیه ندارد در حالی که سنسور غیرفعال برای کار کردن نیازی ندارد.یک حسگر اطلاعات لازم را برای درک محیط در اختیار سیستم قرار‌می‌دهد.نمونه‌هایی از حسگرها عبارتند از نور، گرما، دما، سنسور موقعیت و غیره.

فعال‌کننده

اکچویتور وسیله‌ای است‌که سیگنال الکتریکی را به کار مکانیکی تبدیل‌می‌کند. انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل‌می‌کند. برای ایجاد حرکت یا تغییر در محیط استفاده‌می‌شود. به عنوان مثال، یک فن برای کاهش دما استفاده‌می‌شود. سروو موتور برای تغییر موقعیت و غیره استفاده‌می‌شود.

عملگرها در خروجی یک سیستم متصل‌می‌شوند. سیگنال الکتریکی را به عنوان ورودی خود می‌گیرد و حرکت مکانیکی را به عنوان خروجی تولید‌می‌کند. ورودی را از یک سیستم یا یک واحد تهویه سیگنال (مرتبط با یک سنسور) می گیرد و خروجی را به محیط ارائه‌می‌دهد.

اکچویتور به داده‌های ارائه‌شده توسط سنسور بستگی دارد. سنسور داده‌ها را در اختیار یک واحد وضعیت سیگنال یا سیستمی قرار می‌دهد که داده‌ها را پردازش‌می‌کند و بر اساس آن داده‌ها فرمان را به اکچویتور ارسال می‌کند. نمونه‌ای از چنین سیستمی “سیستم کنترل دما”‌است که در آن یک سنسور دما دما را کنترل‌می‌کند. اگر دما از حد معینی فراتر رود، سیستم فرمانی را به فن (اکچویتور) می‌فرستد تا سرعت آن را افزایش داده و دما را کاهش دهد. مثال دیگر درب اتوماتیک‌است که با حس کردن شخص باز‌می‌شود.

پنج نوع مختلف اکچویتور وجود‌دارد:

اکچویتور دستی: این نوع از اکچویتور‌ها به صورت دستی با استفاده از چرخ دنده‌ها، اهرم‌ها و چرخ‌ها و غیره کنترل می‌شوند. آنها نیازی به منبع نیرو ندارند زیرا نیاز به عمل انسانی دارند.

اکچویتور الکتریکی: چنین اکچویتور هایی برای کار کردن به برق نیاز دارند. از یک موتور الکتریکی برای ایجاد حرکت استفاده می‌کند. آنها سریع و کارآمد هستند.

 هیدرولیک: اکچویتور‌های هیدرولیک از سیال فشرده در یک سیلندر برای ایجاد فشار استفاده‌می‌کنند که حرکت مکانیکی را تسهیل‌می‌کند.

اکچویتور پنوماتیک: اکچویتور‌های پنوماتیک از فشار گاز برای ایجاد حرکت استفاده‌می‌کنند.

اکچویتور فنری: این گونه اکچویتور‌ها دارای یک فنر بارگذاری شده‌هستند که برای ایجاد کار مکانیکی فعال و رها می‌شود. با استفاده از چندین روش می‌توان آن را تحریک کرد.

ویژگی‌های Actuator

اکچویتور وسیله‌ای است‌که سیگنال الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل‌می‌کند.یک سیگنال الکتریکی را به عنوان ورودی خود می‌گیرد.خروجی آن کار مکانیکی‌است.در خروجی یک سیستم متصل‌می‌شود.اکچویتور به کنترل محیط با توجه به اندازه‌گیری سنسور کمک‌می‌کند.برای فعال کردن به منبع انرژی اضافی نیاز دارد.نمونه‌هایی از اکچویتور ها عبارتند از سروو موتور، استپر موتور و غیره

 

مقایسه سنسور و اکچویتورمقایسه سنسور و اکچویتور - ماه صنعت انرژی

تعریف

حسگر وسیله‌ای‌است که هر تغییر یا کمیت فیزیکی را از اطراف خود حس و اندازه می‌گیرد.

اکچویتور وسیله‌ای‌است که سیگنال الکتریکی را به کار مکانیکی تبدیل‌می‌کند.

عملکرد

سنسور برای اندازه‌گیری کمیت فیزیکی استفاده‌می‌شود و آنها را به سیگنال الکتریکی قابل خواندن تبدیل‌می‌کند تا سیستم بتواند آن را پردازش کند.

اکچویتور برای ایجاد حرکت مکانیکی استفاده‌می‌شود.

ارتباط

سنسور در ورودی یک سیستم متصل‌است.

اکچویتور به خروجی یک سیستم متصل‌است.

ورودی

ورودی سنسور یک کمیت فیزیکی از یک محیط‌‌است.

ولی برای  اکچویتور یک سیگنال الکتریکی‌است.

خروجی

خروجی سنسور یک سیستم الکتریکی‌است.

ولی برای اکچویتور حرکت‌است.

نتیجه

سنسور و اکچویتور هر دو برای انجام یک کار واحد استفاده می‌شوند. حسگر یک کمیت فیزیکی دنیای واقعی را نظارت‌می‌کند و خواندن لازم را برای یک سیستم فراهم‌می‌کند. سپس سیستم داده ها را پردازش‌می‌کند و فرمانی را در قالب یک سیگنال الکتریکی به اکچویتور ارائه‌می‌دهد. اکچویتور حرکتی را ایجاد‌می‌کند که تغییر لازم را در کمیت فیزیکی ایجاد‌می‌کند.

لینک مقاله زبان اصلی

تفاوت بین سنسور و ترانسدیوسر

PLC و DCS – تفاوت بین PLC و DCS

مطالب مرتبط

انواع اکچویتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *