تفاوت بین سنسور و ترانسدیوسر

تفاوت بین سنسور و ترانسدیوسر - ماه صنعت انرژی

تفاوت‌بین سنسور و ترانسدیوسر چیست؟

واژه سنسور و ترانسدیوسر به جای یکدیگر در مهندسی الکترونیک استفاده‌می‌شود. آنها به طور گسترده در برنامه‌های کاربردی الکترونیکی و سایر ابزارها و دستگاه‌های هوشمند استفاده‌می‌شوند. آنها بیشتر با یکدیگر اشتباه گرفته‌می‌شوند.

سنسورها و ترانسدیوسر‌ها برای تبدیل کمیت‌های فیزیکی و انرژی اطراف آن به یک سیگنال یا سیگنال الکتریکی قابل خواندن استفاده می‌شوند. آنها برای تشخیص و اندازه‌گیری مقادیر مختلف فیزیکی در اتوماسیون و ابزار دقیق استفاده می‌شوند.

===========================

فهرست مطالب

سنسور چیست؟

ترانسدیوسر چیست؟

تفاوت‌های کلیدی بین سنسور و ترانسدیوسر

مقایسه سنسور و ترانسدیوسر

===========================

سنسور چیست؟

سنسور وسیله‌ای فیزیکی است‌که تغییرات را در هر کمیت یا انرژی فیزیکی تشخیص می‌دهد یا حس‌می‌کند. به محرک های محیط اطراف واکنش نشان می‌دهد و یک سیگنال غیر الکتریکی ارائه‌می‌دهد. سنسور می‌تواند انواع مختلفی از کمیت‌های الکتریکی مانند گرما، نور، فشار، رطوبت، حرکت و غیره را حس کند.

سیگنال خروجی یک سنسور لزوماً به شکل قابل خواندن نیست. بیشتر پردازش‌می‌شود

مانند تقویت، تضعیف یا تبدیل با استفاده‌از یک مدار الکترونیکی به سیگنال قابل خواندن.

===========================

سنسور الکتریکی چیست؟

نمونه‌ای از سنسورها جیوه موجود در دماسنج‌است. جیوه یک فلز مایع‌است که با افزایش دما منبسط‌می‌شود. می‌تواند دما و هر گونه تغییر در آن را حس کند. با این حال، تا زمانی که در مقیاس خاصی قرار نگیرد قابل خواندن نیست. به طور مشابه، مقاومت ترمیستور با تغییرات دما تغییر‌می‌کند.

نمونه‌های دیگر از سنسورها پتانسیومتری هستند که مقاومت آن با موقعیت زبانه آن تغییر‌می‌کند. مقاومت قابل خواندن نیست مگر اینکه ولتاژی به آن اعمال شود.

تغییر مقاومت به شکل تغییر در سیگنال الکتریکی قابل مشاهده‌است.

ویژگی‌های اصلی سنسور

تغییرات را در هر کمیت فیزیکی حس می‌کند یا تشخیص می‌دهد.سنسور خود یک جزء‌است و واحد مبدل سیگنال ندارد.

خروجی آن ممکن‌است ماهیت الکتریکی داشته‌باشد یا نباشد.سیگنال خروجی آن به یک مقیاس یا مدار پردازشی نیاز دارد تا قابل خواندن باشد.

ترانسدیوسر چیست؟

ترانسدیوسر یک وسیله فیزیکی‌است که یک شکل از انرژی را به نوع دیگری از  تبدیل‌می‌کند. در حالی که یک ترانسدیوسر الکتریکی دیگر اشکال انرژی را به سیگنال الکتریکی تبدیل‌می‌کند. فرآیند تبدیل انرژی را ترانسدوشن می‌نامند.

ترانسدیوسر - ماه صنعت انرژی

===========================

ترانسدیوسر

ترانسدیوسر از دو قسمت ساخته شده‌است. یک سنسور و یک واحد مبدل سیگنال. سنسور تغییر در محیط فیزیکی را تشخیص می‌دهد و یک سیگنال غیر الکتریکی تولید‌می‌کند. واحد مبدل سیگنال سیگنال را به شکل الکتریکی تبدیل‌می‌کند و همچنین آن را تقویت، تضعیف یا پردازش به سیگنال الکتریکی قابل خواندن‌می‌کند.

نمونه ای از ترانسدیوسر ؛ یک ترانسدیوسر فشار است که فشار اعمال شده یا تنش را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. از دو صفحه با بار مخالف ساخته‌شده‌است که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک‌است. هنگامی که فشار روی صفحه متحرک اعمال‌می‌شود، ظرفیت خازنی در بین آن تغییر‌می‌کند. تغییر در ظرفیت ولتاژ اعمال‌شده را تغییر می‌دهد. بنابراین فشار به سیگنال الکتریکی تبدیل‌می‌شود.

ویژگی اصلی ترانسدیوسر

یک شکل از انرژی را به دیگری تبدیل می‌کند.این از یک سنسور و یک واحد مبدل سیگنال ساخته‌شده‌است.می‌تواند انرژی غیر الکتریکی را به انرژی الکتریکی و بالعکس تبدیل کند.خروجی آن می‌تواند مستقیماً با سیستم دیگری ارتباط داشته‌باشد.یک ترانسدیوسر دارای یک مدار مبدل سیگنال پیچیده‌است.

تفاوت‌های کلیدی بین سنسور وترانسدیوسرتفاوت های کلیدی بین سنسور و ترانسدیوسر - ماه صنعت انرژی

===========================

مقایسه سنسور وترانسدیوسر

یک سنسور مقادیر فیزیکی اطراف خود را حس می‌کند یا تشخیص می‌دهد در حالی که یک ترانسدیوسر یک شکل از انرژی را به شکل دیگری تبدیل‌می‌کند.

سنسور خود یک جزء است در حالی که یک ترانسدیوسر شامل یک سنسور به عنوان یک جزء علاوه بر واحد مبدل سیگنال‌است.سنسور لزوما یک ترانسدیوسر نیست در حالی که یک ترانسدیوسر باید یک سنسور داشته‌باشد.خروجی یک سنسور ممکن‌است یک سیگنال الکتریکی باشد یا نباشد در حالی که خروجی یک ترانسدیوسر یک سیگنال الکتریکی است.

یک سنسور سیگنال خروجی آنالوگ را در زمان واقعی تولید می‌کند در حالی که یک ترانسدیوسر می‌تواند سیگنال الکتریکی آنالوگ و همچنین سیگنال الکتریکی دیجیتال تولید کند.یک سنسور نمی‌تواند مستقیماً با سیستم‌های دیگر ارتباط برقرار کند در حالی که یک ترانسدیوسر می‌تواند مستقیماً متصل شود.

نتیجه‌گیری: سنسور و ترانسدیوسر هر دو به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. سنسور به دستگاه‌های فیزیکی اطلاق می‌شود که فقط هر کمیت یا تغییرات فیزیکی را در آن حس یا تشخیص می‌دهند. در حالی که ترانسدیوسر به دستگاه هایی اطلاق می‌شود که یک شکل از انرژی را به شکل دیگری تبدیل می‌کنند. ترانسدیوسر یک اصطلاح گسترده است در حالی که سنسور جزء فرعی ترانسدیوسر‌است. بنابراین می‌توان گفت که همه سنسورها ترانسدیوسر هستند اما حالت عکس آن صدق نمیکند.

مقاله زبان اصلی مقاله:

تفاوت سنسور و ترانسدیوسر

 انواع کلید روغنی  OCB ، ساختمان ، کارکرد

مطالب مرتبط

سنسور Pt100 و Pt1000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *