تفاوت بین HDD و SSD

تفاوت بین HDD و SSD - ماه صنعت انرژی

تفاوت بین HDD و SSD

هر دو حافظه HDD و SSD به عنوان سخت افزار ذخیره‌سازی شناخته‌می‌شوند که توسط رایانه‌ها، لپ تاپ‌ها و غیره برای ذخیره داده‌ها‌ و برنامه‌ها استفاده‌می‌شود. تفاوت قابل توجه‌بین HDD و SSD در فناوری استفاده‌شده توسط آنها برای ذخیره داده‌ها‌ نهفته‌است. اساسا، هر دو دستگاه ذخیره سازی از فناوری متمایز برای ذخیره و بازیابی داده‌ها‌ استفاده می‌کنند.

HDD یک دستگاه الکترو مکانیکی‌است که حاوی دیسک‌های متحرکی به نام پلاتر برای ذخیره مغناطیسی داده‌ها‌ است. برعکس، SSD یک دستگاه حالت جامد‌است که عاری از دیسک‌های‌ متحرک‌است، اما حاوی مدارهای مجتمع‌است که داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند.

HDD یک فناوری قدیمی‌است که در دسته بندی ذخیره‌سازی برنامه‌‌ها و داده‌‌های  نرم‌ افزاری وجود دارد، در حالی که SSD نتیجه پیشرفت فناوری پس از ورود تراشه‌‌های نیمه‌ رسانا‌است.

محتوا: HDD در مقابل SSD

  1. چارت مقایسه
  2. تعریف
  3. تفاوت‌های کلیدی
  4. نتیجه

چارت مقایسه

تعریف HDD

HDD مخفف هارد دیسک درایو‌است که یک دستگاه مکانیکی‌است که برای ذخیره اطلاعات استفاده‌می‌شود. در HDD، داده‌ها به طور دائم در یک دیسک دایره‌ای به نام پلاتر با ایجاد تغییرات مغناطیسی در داخل دیسک ذخیره می‌شوند. داده‌ها روی دیسک با استفاده از بازویی که حاوی چندین سر (مبدل)‌است خوانده و نوشته می‌شود و با توجه به حرکت داده‌های مختلف موجود در دیسک قابل دسترسی‌است.

HDD به عنوان یک روش قدیمی برای ذخیره داده‌ها و اطلاعات به صورت دائمی شناخته‌شده‌است. با توجه به اجزای درگیر در ساخت آن، به طور کلی برای ذخیره چنین نوع داده‌هایی که دسترسی کمتری دارند، مانند تصاویر، فیلم‌ها، فایل‌های صوتی، فایل‌های تجاری و غیره مناسب‌است.

عملیات خواندن و نوشتن در داخل دستگاه با کمک یک هد دیسک انجام می‌شود که از طریق آن الگوی روی دیسک یا حس می‌شود (عملیات خواندن) یا تغییری در الگو ایجاد‌می‌شود (عملیات نوشتن).

اندازه‌های استاندارد برای HDD به ترتیب 3.5 اینچ و 2.5 اینچ برای دسکتاپ و لپ تاپ‌است. سرعت چرخش دستگاه موجود در دسکتاپ حدود 7200 دور در دقیقه‌است که می‌تواند تا 6 ترابایت داده را ذخیره کند. در حالی که سرعت لپ تاپ موجود در حدود 5400 دور در دقیقه‌است که امکان ذخیره‌سازی تا 2 ترابایت را فراهم‌می‌کند.

با پیشرفت تکنولوژی، تراشه‌های حافظه جایگزین دیسک‌های مغناطیسی شده‌اند که مصرف انرژی و مقاومت در برابر ضربه را بهبود بخشیده‌اند.

تعریف SSD

SSD مخفف یک درایو حالت جامد‌است که ذخیره‌‌سازی مبتنی بر فلش مانند RAM‌است که شامل قطعات الکترونیکی‌است اما قطعات مکانیکی متحرک برای ذخیره داده‌‌‌ها و اطلاعات وجود ندارد. این یک دستگاه نیمه هادی‌است که طول عمر بیشتری نسبت به HDD با عملکرد بدون نویز و قابل اعتماد دارد.

SSD - ماه صنعت انرژی
این تسهیلات را برای دسترسی به داده‎‌ها با سرعت بیشتری به دلیل فناوری درگیر فراهم می‌کند. SSD از چندین حافظه NAND تشکیل شده‌است که از طریق گذرگاه‌های 8 بیتی به یکدیگر متصل می‌شوند که به آنها کانال‌هایی برای اتصال حافظه ها با کنترلر گفته‌می‌شود. استفاده از چند فلش مموری فراهم کردن فضای ذخیره‌سازی بیشتر و عملکرد خواندن/نوشتن بهتر را تسهیل‌می‌کند.

دسترسی به کانال‌های حافظه مختلف توسط کنترل‌کننده حافظه برنامه ریزی شده‌است. کنترلر حافظه به حفظ رابط مناسب بین میزبان و حافظه کمک‌می‌کند. همچنین، انتقال داده‌ها را به طور موثر مدیریت‌می‌کند.

یکی از عواملی که استفاده از SSD را در لپ تاپ و دسکتاپ محدود می‌کند، هزینه بالای آن‌است. دلیل این امر این‌است که برای همان ظرفیت ذخیره‌سازی، SSD حدود 3 تا 4 برابر گرانتر از HDD است. با این حال، به دلیل فاکتورهای سودمند مختلف، SSD مبتنی بر حافظه فلش NAND به عنوان حافظه ثانویه در سیستم‌ های محاسباتی مدرن اهمیت زیادی پیدا کرده‌است.

تفاوت‌های کلیدی‌بین HDD و SSD

  1. HDD یک دستگاه الکترومکانیکی‌است که متشکل از ماشین آلات متحرکی‌است که داده‌ها یا اطلاعات به صورت مغناطیسی در آن ذخیره می‌شود. در مقابل، SSD یک دستگاه حالت جامد‌است که از اجزای الکترونیکی مانند مدارهای مجتمع برای ذخیره داده‌ها تشکیل شده‌است.
  2. ظرفیت ذخیره‌سازی ارائه‌شده توسط این دو نیز به عنوان یک عامل کلیدی برای تمایز‌بین HDD و SSD عمل می‌کند. هارد دیسک فضای فیزیکی حدود 250 گیگابایت تا 20 ترابایت را ارائه می‌دهد که نسبتاً بالاتر از فضای ارائه شده توسط SSD است‌که تقریباً 120 گیگابایت تا 30 ترابایت‌است.
  3. به‌دلیل‌وجود دیسک‌های چرخان (پلاتر) در هارد دیسک، به دلیل خطر خرابی مکانیکی ، احتمال ساییدگی در آن بیشتر‌است. در حالی که SSD حاوی قطعات ثابت‌است، بنابراین، نسبتاً کمتر مستعد فرسودگی مکرر‌هستند.
  4. قطعات مکانیکی HDD در مقایسه با SSD آن را نسبت به ضربه حساس‌تر‌می‌کند. بنابراین گفته‌می‌شود که SDD ها نسبت به HDD در برابر ضربه مقاوم‌تر‌هستند.
  5. صدای تولید‌شده در حین کار در مورد SSD به دلیل عدم‌وجود قطعات متحرک در آن کمتر‌است. اما هارد دیسک ها‌در حین کار مقدار قابل توجهی نویز تولید می‌کنند.
    در ادامه
  6. به‌دلیل‌وجود آهنربا،اثر مغناطیس در HDD وجود‌دارد. بنابراین، اینها در صورت وجود نزدیک به آهنربا نسبت به SDD که فاقد اجزای مغناطیسی‌است، بیشتر مستعد آسیب یا تخریب داده ها هستند. این باعث می شود SSD نسبتاً‌قابل اعتمادتر از HDD باشد.
  7. از آنجایی که دستگاه‌هایی که دارای قطعات متحرک هستند‌نسبتاً انرژی بیشتری نسبت به دستگاهی که از قطعات غیر متحرک تشکیل‌‌‌‌‌شده‌است مورد نیاز‌است، بنابراین HDD در مقایسه با SSD انرژی بیشتری مصرف‌می‌کند.
  8. کل عملکرد HDD وابستگی به صفحات چرخان و درایوهای مغناطیسی را نشان می‌دهد بنابراین سرعت راه اندازی HDD نسبتاً کمتر از SSD‌است. به طور خاص، طبق‌گفته اینتل، SSD ها‌8 برابرسریعتراز HDD سرعت عملکرد دارند.
  9. دو نوع دستگاه ذخیره‌سازی داده از فناوری‌های متفاوتی برای عملیات خواندن/نوشتن استفاده‌می‌کنند. HDD شامل یک روش متوالی انتقال داده است‌در حالی که در SSD به صورت تصادفی انجام‌می‌شود، بنابراین امکان انتقال داده‌ها با سرعت بیشتری را فراهم‌می‌کند.
  10. HDD دستگاهی حجیم‌است که به‌دلیل نوع قطعاتی که در خود جای می‌دهد، ابعاد بزرگی دارد . با این حال، SSD ها دستگاه‌های سبک وزنی هستند که اندازه کوچکی دارند.
  11. هنگامی که هزینه دو دستگاه در نظر گرفته‌می‌شود، متوجه‌می‌شود که SSD از نظر فناوری پیشرفته‌تر از HDD‌است‌و بنابراین SSD نسبتاً‌گران‌تر از HDD‌است.
  12. در طول حرکت اجزا، تولید گرما نسبتاً‌بیشتر از اجزای ساکن‌است. به همین‌دلیل، گرمای تولید‌شده در یک HDD بیشتر از گرمای تولید‌ه‌شده در SSD است.
نتیجه

بنابراین، از این بحث می‌توان نتیجه گرفت که هر دو HDD و SSD دستگاه‌‌های ذخیره‌‌سازی غیرفرار هستند که از نظر نحوه ساخت و همچنین عملکردشان، تغییرات قابل‌ توجهی را نشان‌می‌دهند. این عوامل باعث ایجاد چندین نقطه تمایز بین این دو از نظر هزینه همراه با فضای ذخیره‌سازی و کارایی در عملیات می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *