تفاوت بین USB TYPE A & C

تفاوت بین USB TYPE A & C - ماه صنعت انرژی

تفاوت بین USB TYPE A & C

USB TYPE A & C دو دسته پرکاربرد هستند که کابل های USB در آنها طبقه بندی می‌شوند. تفاوت قابل توجه بین USB-A و USB-C بر اساس ماهیت دو کابل نسبت به جهت پلاگین آنها‌است. اساساً، USB-A از نظر جهت گیری پلاگین در داخل پورت برگشت پذیری را ارائه نمی دهد در حالی که USB-C رفتار برگشت پذیری از خود نشان می‌دهد و می‌تواند به هر صورت در ارتباط با جهت پورت وصل شود.

USB-A همچنین به عنوان USB Type-A شناخته‌می‌شود و  USB-C گاهی اوقات به عنوان USB Type C نیز شناخته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

USB چیست؟

USB مخفف Universal Serial Bus کابل است ، که به عنوان یک رابط کامپیوتر و دستگاه های جانبی شناخته‌شده‌است. از طریق USB، میتوان ارتباط از راه دور بین رایانه و دستگاه‌های جانبی مانند تلفن همراه، چاپگر، اسکنر و غیره را فعال کرد. دستگاه‌های الکترونیکی مختلف حاوی پورت های USB هستند که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به یکدیگر متصل شوند تا انتقال داده‌ها انجام شود. به صورت دیجیتالی از طریق کابل های USBدر دنیای امروزی که فناوری به سرعت در حال پیشرفت‌است، استفاده از کابل‌های USB افزایش چشمگیری داشته‌است زیرا ارتباط آسان را تسهیل می‌کند.

کابل USB

در سال 1996 به وجود آمد و از آن زمان ما از آن به عنوان یک استاندارد برای اتصال دستگاه‌ها استفاده‌می‌کنیم و از این طریق ارتباطات را پشتیبانی می‌کنیم.

امروزه همه دستگاه‌ها دارای پورت های USB داخلی هستند که در آن کابل USB وارد می‌شود و دو دستگاهی که از طریق کابل USB به هم متصل می‌شوند با یکدیگر ارتباط برقرار‌می‌کنند. نسخه‌های مختلفی از USB وجود دارد که در بازار موجود‌است و نسخه های مختلف به طور کلی بر اساس سرعت ارائه‌شده توسط آنها لیست شده‌است.

تعریف USB-A

این رایج‌ترین نوع اتصال دهنده‌است که به طور کلی استفاده‌می‌شود و به شکل مستطیل به نظر می‌رسد و به عنوان سنتی ترین نوع USB شناخته می‌شود. گاهی اوقات “استاندارد A” نامیده‌می‌شود. این نوع پورت  به طور کلی در دستگاه‌های کامپیوتر مانند مانند تلویزیون‌های هوشمند، کنسول‌های بازی، پخش کننده‌های DVD و غیره یافت می‌شود.

اگرچه این روش سنتی برای اتصال دو دستگاه‌است، اما به طور کلی در دستگاه میزبان قرار‌می‌گیرد به همین دلیل پورت‌های آن در دستگاه‌های ذکر‌شده در بالا وجود دارد.

تعریف USB-A - ماه صنعت انرژی

تعریف USB-C

این جدیدترین نوع کابل USB است که در حال حاضر استفاده‌می‌شود‌و به شکل مربع به نظر می‌رسد. دلیل محبوبیت بسیار زیاد آن برگشت پذیری پلاگینی‌است که ارائه می‌دهد. این یک کابل پرقدرت‌است که برای عملیات انتقال داده با سرعت بالا مناسب‌است.

نوع C نسبت به نوع دیگری از USB، توانایی شارژ سریع دستگاه‌های محبوب قابل حمل مختلف را نشان می‌دهد. ظاهر متقارن این کابل، درج نادرست آن را غیرممکن می‌کند. به طور کلی در دستگاه‌های قابل حمل مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و غیره یافت‌می‌شود.
تعریف USB-C

تفاوت‌های کلیدی بین USB TYPE A & C

  1. کابل USB Type-A با کابل USB Type-C در عوامل مختلفی مانند شکل، اندازه، ظاهر، سرعت انتقال‌داده و غیره متفاوت‌است. از نظر برگشت پذیری پلاگین، USB-A و USB-C کابل ها عمدتاً متمایز هستند. کابل USB-A را می‌توان به روشی خاص در داخل پورت قرار‌داد زیرا از برگشت پذیری پلاگین پشتیبانی نمی کند.
    در مقابل، قرار دادن کابل USB-C نیازی به جهت گیری خاصی ندارد، زیرا می توان آن را به هر دو طریق وصل کرد زیرا هیچ سمت “بالا” یا “پایین” وجود ندارد. این بدان معناست که وقتی کابل به هر صورت وصل شود به درستی وارد‌می‌شود.
  2. ظاهر فیزیکی USB-A با USB-C متفاوت‌است. با توجه به اندازه دو کابل، گفته‌می‌شود که USB-A از نظر اندازه بزرگ‌است در حالی که USB-C کوچک به نظر می‌رسد.
  3. سرعت انتقال داده از طریق کابل USB نوع C نسبت به کابل USB نوع A بسیار سریع‌است. کابل USB-C اطلاعات را با سرعتی در حدود 10 گیگابایت بر ثانیه منتقل می‌کند.
  4. توان خروجی ارائه‌شده توسط USB-C نزدیک به 100 وات‌است که در مقایسه با توان خروجی ارائه‌شده توسط کابل USB-A بسیار بالاتر‌است.
  5. به نظر می‌رسد کابل USB-A در مقایسه با کابل USB-C گسترده تر‌است، زیرا نوع C شکل کوچکتر و نسبتاً نازکتری دارد.

نتیجه

با توجه به بحث بالا، می‌توان گفت که USB-C از USB-A سودمندتر و همه کاره تر‌است، زیرا نوع C پس از بسیاری از پیشرفت های تکنولوژیکی اختراع شده‌است. با این حال، علاوه بر تمام مزایایی که کابل USB-C ارائه می‌دهد، قابلیت همکاری را ارائه نمی دهد. این بدان معنی‌است که در چنین کانکتورهایی که فقط برای اتصال به دستگاه یک شرکت خاص طراحی شده‌اند استفاده نمی شود.

انواع باس بار الکتریکی

Difference Between USB-A and USB-C

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *