تفاوت‌ اصلی بین فیوز و کلید قطع (مدار شکن )

تفاوت های اصلی بین فیوز و کلید قطع (مدار شکن )

تفاوت اصلی بین فیوز و کلید قطع

تفاوت اصلی بین فیوز و کلید قطع چیست؟

جدول فهرست

  • تفاوت‌بین فیوز و کلید قطع
  • مشخصات فیوز و کلید قطع
  • مزایای فیوز نسبت به کلید قطع
  • مزایای مدرشکن نسبت به فیوز

فیوز وسیله‌ای‌است که به منظور حفاظت مدارها در برابر اضافه جریان، اضافه بار و حصول اطمینان از حفاظت مدار مورد‌استفاده قرار‌می‌گیرد و از شیشه یا سرامیک ساخته‌شده‌است. ضامن یا المنت فیوز یک نوار فلزی‌است که از مس، نقره، آلومینیوم، روی، یا آلیاژهای آنها ساخته‌شده‌است. در صورت وقوع اضافه بار، المنت فیوز سریعا ذوب می‌شود و مدار متصل به آن را از منبع تغذیه جدا و بنابراین از کل مدار محافظت می‌کند.

کلید قطع وسیله‌ای‌است که به طور خودکار، دستی و یا کنترل از راه دور تحت شرایط عادی و یا وقوع خطاهایی از قبیل اضافه جریان، اتصال کوتاه و غیره قطع و وصل می‌نماید. در کلید قطع، کلید الکترومکانیکی و مکانیسم رله هنگام عبور یک جریان غیرایمن (اضافه بار یا اتصال کوتاه)، مدار متصل به خود را قطع می‌نماید. در این روش، کلید قطع با قطع مدار متصل به خود از منبع تغذیه در حین وقوع خطاهای مختلف مانند اضافه بار یا اتصال کوتاه از مدار محافظت می‌کند.

تفاوت اصلی‌‍‌بین فیوز و کلید قطع

جدول - ماه صنعت انرژی

مشخصات فیوزها و کلید قطع‌ها

فیوزها و کلید قطع‌ها بر حسب آمپر درجه بندی می‌شوند (که بر روی پلاک آنها قابل مشاهده‌است) و به جریان نامی یا جریان اسمی معروف‌است. می دانیم هنگامی که جریانی بیش از مثلا 30 آمپر از فیوز و یا کلید قطع با مقدار جریان نامی برابر (مثلا 30 آمپر)، عبور نماید، مدار قطع نخواهد‌شد. اما تفاوت عمده بین فیوز و کلید قطع آن‌است که فیوز و کلید قطع با مقدار جریان نامی برابر دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.

یکی از تفاوتهای اصلی‌بین کلید قطع و فیوز این‌است که  به ازای جریان نامی 30 آمپر برای فیوز و کلید قطع، فیوز به ۳۰۰ آمپرو کلید قطع به 128 آمپر نیاز دارد تا مدار را در 0.1 ثانیه قطع نماید که نشانگر تفاوت بسیار بالای آن‌ ها در آمپراژ‌است.

به خاطر داشته باشید که جریان بار کامل مدار که باید توسط فیوز محافظت شود، نباید بیشتر از جریان نامی فیوز باشد. انتخاب کلید قطع و فیوز به چندین عامل بستگی دارد. به خاطر داشته‌باشید که جریان بار کامل مدار که باید توسط فیوز محافظت شود، نباید بیشتر از جریان نامی فیوز باشد. بطور کلی، می‌توان از فرمول زیر برای انتخاب مقدار نامی مناسب فیوز استفاده‌نمود.

مقدار نامی فیوز بر حسب آمپر =( توان / ولتاژ ) ضربدر 1.25

به عنوان مثال، مطلوبست محاسبه مقدار نامی فیوز بر حسب آمپر برای  یک سوکت دو پینه 10 آمپر که در آن بار ۱ کیلووات‌است و ولتاژ تغذیه نیز برابر با 220 ولت AC‌است (در آمریکا 120 ولت AC)

(1000 W/220 V)*1.25= 4.5 A

مزایای فیوز نسبت به کلید قطع

  • فیوز در مقایسه با کلید قطع دارای قیمت کمتری‌است.
  • فیوز وسیله‌ای‌استاتیک است که به نگهداری نیاز ندارد اما کلید قطع دارای بخش‌های متحرک در داخل خود‌است که نیازمند تست و نگهداری‌است تا بتواند در شرایط نرمال بدرستی کار کند.
  • مزیت اصلی فیوز نسبت به کلید قطع این‌است که دارای پایداری، قابلیت اطمینان و سرعت بالا در حالت کار‌است بدون آنکه نویزی ایجاد کند و در صورت عدم وقوع خطا قادر‌است بمدت زمان طولانی در موقعیت خود باقی بماند. بطور خلاصه می‌توان گفت فیوز HRC روند فرسودگی را بدتر نمی کند.
  • مزیت دیگر فیوز قابل سیم بندی مجدد آن‌است که می‌توان آن را پس از پریدن در اثر وقوع اتصال کوتاه یا اضافه جریان که منجر به ذوب المنت فیوز می‌گردد، تعویض نمود.

مزایای کلید قطع نسبت به فیوز

از کلید قطع می‌توان‌به عنوان یک دستگاه حفاظتی در برابر اضافه جریان و همچنین یک کلید عادی استفاده نمود در حالی که از فیوز نمی‌توان به عنوان کلید استفاده کرد.

کلید قطع را می‌توان‌پس از عملکرد خودکار ریست نمود (مانند کلید قطع و وصل)، در حالی که فیوز را باید پس از انجام عملیات تعویض نمود.

یکی از مزیت های اصلی کلید قطع نسبت به فیوز این است که از کلید قطع می‌توان به صورت چندقطبی استفاده نمود، طوریکه قادر است از چندین خط محافظت نماید در حالی که فیوز تک قطبی است و تنها     می‌توان از آن در خطوط مجزا استفاده نمود.

کلید قطع را براحتی می‌توان‌تست نمود و خطای آن را تشخیص داد در حالیکه در فیوز تشخیص خطا چندان ساده نیست زیرا المنت فیوز در داخل آن قرار گرفته‌است.

در نهایت می‌توان گفت کلید قطع در مقایسه با فیوز دارای پاسخ دهی سریعتر، قابلیت اطمینان و حساسیت بیشتر است. به همین دلیل است که باید فیوز را با کلید قطع جایگزین نمود.

مقالات مرتبط :

تفاوت‌های‌بین ترانسفورماتور و موتورهای القایی

فرق‌های‌بین اختلاف پتانسیل (ولتاژ) و EMF

تفاوت‌بین کلید‌های MCB, MCCB, ELCB & RCB, RCD یا  RCCB

فرق بین مواد رسانا و ابررسانا

تفاوت‌بین اتصال ستاره و مثلث – مقایسه ستاره و مثلث

لینک زبان اصلی مقاله :

Main Difference between Fuse and Circuit Breaker

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *