حفاظت  از دست دادن تحریک یا میدان آلترناتور / ژنراتور

حفاظت  از دست دادن تحریک یا میدان آلترناتور یا ژنراتور - ماه صنعت انرژی

حفاظت  از دست دادن تحریک یا میدان آلترناتور یا ژنراتور

(Loss of Field or Excitation Protection)

از دست رفتن میدان یا تحریک می‌تواند به دلیل خطا در سیستم تحریک ژنراتور ایجاد‌شود. در ژنراتور با اندازه بزرگتر ، انرژی تحریک اغلب از یک منبع کمکی جداگانه یا از یک ژنراتور DC به طور جداگانه تامین می‌شود. عدم تأمین منبع کمکی یا خرابی موتور محرک نیز می‌تواند باعث از بین رفتن تحریک در ژنراتور‌شود. عدم تحریک ناشی از‌دست رفتن میدان در ژنراتور باعث‌می‌شود ژنراتور با سرعتی بالاتر از سرعت سنکرون بچرخد.

در این شرایط ژنراتور یا آلترناتور به مولد القایی تبدیل می‌شود‌که جریان مغناطیسی از سیستم می‌کشد. اگرچه این وضعیت بلافاصله مشکلی در سیستم ایجاد نمی کند اما بار بیش از حد بر استاتور و گرمای بیش از حد روتور به دلیل کار مداوم دستگاه در این حالت ممکن‌است در درازمدت مشکلاتی را در سیستم ایجاد کند. بنابراین باید در اصلاح میدان یا سیستم تحریک ژنراتور بلافاصله پس از خطای سیستم ، اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد. ژنراتور باید از بقیه سیستم جدا شود تا سیستم میدان به درستی ترمیم شود.

تحریک ژنراتور

عمدتاً دو طرح برای محافظت در برابر از دست رفتن میدان یا تحریک ژنراتور وجود دارد. در طرح 1 ، ما از رله کاهش جریان استفاده می‍کنیم که در مدار با سیم‌پیچ اصلی تحریک موازی‌ شده‌است. این رله در صورتی عمل می‌کند که جریان تحریک به مقداری  از پیش تعیین‌شده آن کاهش یابد. اگر رله برای از دست رفتن کامل میدان عملکرد داشته‌باشد ، باید تنظیماتی زیر حداقل مقدار تحریک جریان داشته‌باشد که می تواند 8٪ از جریان تحریک بار کامل باشد.

اگر ازدست رفتن میدان تحریک به دلیل خراب‌شدن سیستم تحریک خارجی باشد ، اما مشکلی در مدار میدان وجود نداشته‌باشد (مدار میدان دست‌نخورده باقی مانده‌است) یک جریان القایی با فرکانس لغزش در مدار میدان ایجاد‌می‌شود. این وضعیت باعث می شود رله بر اساس فرکانس لغزش جریان القایی در این زمینه عمل کند. این مشکل با روش زیر قابل رفع‌است.

تلفات حفاظت از میدان

 در این حالت تنظیم 5٪ از جریان نرمال بار کامل توصیه‌می‌شود. یک تیغه نرمالی بسته که به رله کاهش جریان (آندر کارنت)وصل شده‌است.

این تیغه نرمالی بسته ،باز باقی می‌ماند زیرا سیم‌پیچ رله در زمان عملکرد عادی سیستم توسط جریان موازی تحریک‌شده  فعال‌می‌شود. به محض اینکه سیستم تحریک وجود نداشته باشد ، سیم‌پیچ رله از کار می‌افتد و تیغه نرمالی بسته ، تایمر TI‌را تحریک‌می‌کند

از آنجا که سیم‌پیچ رله برقدار‌می‌شود ، تیغه نرمالی باز این رله T1 بسته‌می‌شود.

این تیغه با تأخیر زمان قابل تنظیم از 2 تا 10 ثانیه ، رله زمان‌بندی دیگر T2را  می‌بندد. رله T1 زمان تأخیر برای تریپ فرکانس لغزش‌است . رله T2 بعد از تاخیر زمانی معین ، تیغه‌های خود را می‌بندد تا یا مجموعه را خاموش‌کرده یا زنگ خطر را روشن کند.

برای ژنراتور یا آلترناتور بزرگتر

ما از یک طرح پیشرفته تر برای این منظور استفاده‌می‌کنیم. برای ماشینهای بزرگتر ، توصیه‌می‌شود ماشین را بعد از یک تأخیر مشخص در حضور شرایط نوسان ناشی از از دست‌رفتن میدان ، قطع‌کنید.

علاوه بر این ، باید بارها کاهش یابد تا پایداری سیستم حفظ شود. تحریک ژنراتور

در این طرح حفافظتی ، اگر تحریک در مدت زمان تعیین‌شده برنگشت یک سیستم اتوماتیک کاهش بار در سیستم برق نیز نیاز‌است. این طرح شامل یک رله انحراف mho و یک رله فوری افت ولتاژ‌است. همانطور که قبلاً گفتیم  همیشه لازم نیست که در صورت از دست رفتن  میدان ، مولد فوراً جدا‌شود ، مگر اینکه در پایداری سیستم اختلال قابل توجهی ایجاد‌شود.

ما می دانیم که ولتاژ سیستم نشانه اصلی پایداری سیستم‌است. بنابراین رله انحراف mho ترتیب داده‌شده‌است تا هنگامی که عملکرد ژنراتور با افت ولتاژ سیستم همراه باشد ، دستگاه را خاموش کند. افت ولتاژ سیستم توسط رله افت ولتاژ مشاهده‌می‌شود که تقریباً 70٪  مقدار نامی ولتاژ سیستم تنظیم شده‌است.

رله انحراف mho ترتیب داده‌شده‌است تا میزان بارگذاری‌شده  در سیستم را کاهش‌داده تا به مقدار ایمن پایداری برسیم و بعد از آن یک رله اصلی با زمان مشخص‌شده تریپ‌می‌شود

مقالات مرتبط :

حفاظت  از دست‌دادن تحریک یا میدان آلترناتور یا ژنراتور(Loss of Field or Excitation Protection)

لینک زبان اصلی مقاله :

Loss of Field or Excitation Protection of Alternator or Generator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *