خودرو های الکتریکی در ایران

خودرو های الکتریکی در ایران - ماه صنعت انرژی

خودرو‌های الکتریکی در ایران

خودرو‌های الکتریکی در ایران به دلیل نبود زیر ساخت‌های مناسب و قیمت بالای آنها به‌طور گسترده استفاده نمی شود ولی عده ای از دوستداران محیط زیست اقدام به خریداری این خودرو ها نموده اند،

که در طولانی مدت علاوه بر محافظت از محیط زیست باعث صرفه جویی در هزینه و مصرف سوخت میشوند.

فهرست مطالب

  •  بهترین خودرو‌های الکتریکی موجود در ایران
  • خودرو‌های الکتریکی برقی
  • مزایای اقتصادی و زیست محیطی خودروهای الکتریکی چیست؟
  • چالش­های حیاتی در استقرار خودرو‌های الکتریکی چیست؟
  • تسهیل مسائل زنجیره تامین برای شرکای تولید
  • مدیریت ادراک در حال تغییر مصرف ­کنندگان

خودرو های الکتریکی در ایران - ماه صنعت انرژی

بهترین خودرو‌های الکتریکی موجود در ایران

  • تویوتا کمری XLE
  • تویوتا کمری SE
  • لکسوس NX300H
  • تویوتا پریوس
  • لکسوس CT200H
  • هیوندای سوناتا هیبریدی
  • کیا اپتیما

خودرو‌های الکتریکی برقی

خودرو‌های نقلیه الکتریکی (EVs) یک فناوری امیدوارکننده هستند زیرا می­توانند آلودگی ناشی از بخش حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

در مناطق شهری، تنها ساختمان‌ها آلودگی بیشتری نسبت به خودروها تولید‌می‌کنند، با این حال، خودروها همه گازهای خود را به صورت محلی منتشر می‌کنند،

اگرچه بخش قابل‌توجهی از انتشار ساختمان­ها غیرمستقیم از نیروگاه‌ها[3]‌است اما حمل‌ونقل عامل اصلی آلودگی در شهرها‌است، حتی اگر انتشار کل ساختمان‌ها بیشتر باشد.

حتی اگر خودروهای الکتریکی به یک شبکه برق وابسته به سوخت‌های فسیلی متصل شوند، شهرها از بهبود کیفیت هوا سود خواهند برد.

در این شرایط آلاینده­ها از خیابان­ها و ساختمان­ها دور شده و در نیروگاه­ها متمرکز می­شوند. البته استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای شارژ خودروهای برقی بهترین جایگزین‌است، افزایش کیفیت هوا و در عین حال حذف کامل آلودگی.

مزایای اقتصادی و زیست محیطی خودروهای برقی چیست؟

خودروهای برقی به‌طور متوسط هزینه بیشتری نسبت به خودروهای سوخت سوز‌دارند. با این حال، از آنجایی که انرژی خورشیدی و بادی بسیار ارزان شده­ اند، هزینه عملیاتی پایینی را می­توان با یک EV خودروی برقی که با آنها کار می­کند به دست آورد.

همچنین توجه داشته باشید که هر EV حاوی یک باتری با کارایی بالا است‌و واحدهای متصل به شبکه فضای ذخیره‌سازی قابل توجهی را جمع‌آوری خواهند کرد. کارخانجات سودمند با صاحبان EV برای استفاده از منابع زیر مذاکره می­کنند:

  • اگر شبکه توان مازاد تولید‌کند به EVهای متصل برای شروع شارژ دستور داده می­شود. قیمت برق به دلیل‌تولید مازاد در حال کاهش‌است و دارندگان خودروهای برقی نیز در این شرایط از شارژ ارزان سود می­برند.
  • عکس این حالت نیز صدق می‌کند: شرکت‌های برق باید ظرفیت ذخیره‌سازی خودروهای الکتریکی متصل و سایر سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی را جمع‌آوری‌کنند تا به اوج تقاضا کمک‌کنند.

البته، دارندگان خودروهای برقی که در برنامه‌ای مانند این شرکت می‌کنند، ابتدا باید برای مراقبت از باتری‌های خود رضایت دهند، یک پیشنهاد جایگزین  این‌است که به صاحبان خودروهای برقی در زمان‌های پرتقاضا بازپرداختی[4] برای تامین انرژی ارائه‌کنند.

یک ایده امیدوارکننده در حال توسعه یک “نیروگاه مجازی” است. نیروگاهی که ظرفیت ذخیره سازی خودروهای برقی و سایر سیستم­های باتری متصل به شبکه را ترکیب می­کند.

بنابراین، کل توان به عنوان یک منبع واحد عمل می­کند، حتی اگر EV های تکی همیشه متصل و قطع شوند.

خودروهای الکتریکی همچنین به کاهش آلودگی غیرمستقیم کمک می­کنند، زیرا توزیع برق به شارژرهای EV بسیار مؤثرتر از توزیع سوخت به پمپ بنزین­ها‌است.

تحویل سوخت به کامیون­های تانکردار نیاز دارد که حتی انرژی بیشتری برای توزیع مصرف می­کنند. از طرف دیگر، یک شبکه برق با سرویس مناسب، برق را به ایستگاه­های شارژ کم-تلفات تامین می­کند.

مزایا

مزایای زیست محیطی خودروهای الکتریکی در ترافیک سنگین آشکار‌است. موتور احتراقی با وجود اینکه در حالت دور آرام همچنان سوخت می­سوزاند.

با این حال، خودروهای برقی شارژ را از ترمز احیا کننده بازیابی خواهند کرد و انتشار آلاینده­های حالت توقف خودرو حذف می­شوند.

.وقتی صحبت از یک وسیله نقلیه الکتریکی به میان می‌آید، ترجیح می­دهیم یک خودروی سدان یا اسپورت را تصور کنیم. با این حال، تعریف گسترده ­تر از “تحریک الکتریکی” اخیراً اهمیت پیدا کرده‌است

.نیروی الکتریکی می­تواند وسایل نقلیه از انواع مختلف، از اسکوتر و موتور سیکلت گرفته تا اتوبوس و تریلر را هدایت کند

خودرو های الکتریکی در ایران - ماه صنعت انرژی

چالش‌­های حیاتی در استقرار وسایل نقلیه الکتریکی چیست؟

از نظر مزایای زیست محیطی، وسایل نقلیه الکتریکی هنوز هم چالش­های منحصر به فردی‌دارند. اول از همه، شهر نیاز به داشتن شبکه­ای از ایستگاه های شارژ EV دارد تا ناوگان بزرگی را در خود جای دهد.

به‌طور معمول دارندگان خودروهای برقی شارژرهای خانگی‌دارند، اما این دستگاه‌ها کند هستند‌و باید خودرو را یک شبه وصل‌کنند. در چندین مکان تجاری، خودروهای برقی فقط برای مدت کوتاهی پارک می­شوند و در این شرایط، شارژرهای سریع[5] DC به سادگی قابل استفاده‌هستند.

استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی همچنین می‌تواند مشخصات شارژ شبکه‌های برق را تغییر دهد، به‌ویژه اگر شهر دارای شارژرهای سریع DC زیادی باشد – بسیاری از مدل‌ها تا 50 کیلووات مصرف می‌کنند.

  • در حال حاضر، به نظر می‌رسد شبکه‌های برق با بالاترین تقاضای سالانه خود در روزهای گرم تابستان مواجه‌هستند، زمانی که هزاران سیستم­های تهویه مطبوع با حداکثر ظرفیت کار می­کنند.
  • اگر پیک تقاضای شارژرهای EV از پیک تقاضای تهویه مطبوع بیشتر شود، شبکه­ های موجود بار را تحمل نمی کنند و احتمال خاموشی بیشتر می­شود.

هیچ پیک تقاضا برای تهویه مطبوع در طول زمستان وجود ندارد، اما می‌تواند پیک تقاضا برای شارژرهای برقی الکتریکی را با پمپ‌های حرارتی ترکیب کند – یکی دیگر از فناوری‌های جدید.

ترکیب پمپ­های حرارتی و وسایل نقلیه الکتریکی می تواند آلودگی شهرها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما برنامه ریزی دقیق برای جلوگیری از فشار بی‌مورد بر شبکه برق بسیار مهم‌است.

بر اساس AFDC

وزارت انرژی ایالات متحده در زیر انواع مختلف شارژرهای خودروی الکتریکی بر اساس انواع شارژ، سرعت شارژ،  برق مورد‌نیاز، انواع کانکتور و درصد تعداد پریزهای شارژ عمومی در جدول خلاصه شده‌است.

نوع شارژ سرعت شارژ برق مورد‌نیاز نوع کانکتور درصد تعداد پریزهای شارژ عمومی
1 5>= مایل بر ساعت 120 ولت ac J1772 1/3%
2 10-20 مایل بر ساعت 240/208 ولت ac J1772 81/4%
3 60-80 مایل بر 20 دقیقه 440/208 ولت ac CCS/CHAdeMO/Tesla Supercharger 17/2%

تسهیل مسائل زنجیره تامین برای شرکای تولید

راه اندازی فزاینده وسایل نقلیه برقی، البته، تاثیری کوبنده در زنجیره ارزش خودرو خواهد داشت. تسریع در سرعت بخشیدن به بازار فناوری‌های توانمند جدید و اطمینان از عرضه کافی قطعات برای تداوم‌تولید، دو حوزه کلیدی مورد‌بررسی در پایه تامین خودرو‌هستند.

از آنجایی که یک شرکت واحد نمی­تواند روی هر چیزی که برای عرضه خودروهای الکتریکی به بازار انبوه نیاز‌است سرمایه­ گذاری کند، انتظار داریم که شاهد بهبود در الگوهای طراحی و تولید‌باشیم.

بر اساس گزارش جبیل

65‌درصد از خودروسازان مورد‌بررسی اظهار داشتند که شرکت آنها در حال حاضر بیشترین کارهای طراحی برقی را در اختیار دارد. با این حال، تنها 40‌درصد قصد‌دارند تا در پنج سال آینده مالکیت طراحی خود را حفظ‌کنند.

همچنین، 58‌درصد اظهار داشتند که شرکت آنها در حال حاضر صاحب فناوری­های برق رسانی است‌و بیش از یک چهارم به دنبال امکانات برون سپاری[6] در آینده‌هستند.

داده­ های بالا نشان می­دهد که خودروسازان به‌طور فزاینده ای برنامه ­ریزی می­کنند تا عملیات طراحی و‌تولید را به شرکای استراتژیک برون سپاری‌کنند و خودروسازان را قادر می­سازد تا منابع و سرمایه ­گذاری مالی را بر شایستگی ­های اصلی متمرکزکنند.

همچنین

محتوای الکترونیکی یک وسیله نقلیه همچنان در پیچیدگی و خبرگی افزایش می­یابد. خودروهای موتور سوخت سنتی در حال حاضر از حداکثر 3000 خازن تشکیل شده‌است، اما در حال افزایش‌است تا تقریباً 22000 خازن سرامیکی چند لایه (MLCC) برای یک وسیله نقلیه الکتریکی.

یک شریک تولیدی ممکن‌است عوامل متعددی را تشخیص دهد که چرا یک قطعه ممکن‌است مناسب نباشد، از چرخه عمر (آگاهی قبلی به اینکه به زودی از تولید‌خارج می‌شود) تا فقدان افزونگی جغرافیایی و متعاقباً نیاز به گسترش گزینه‌ها.

در مجموع، OEM ها به شریکی نیاز‌دارند که دانش کاملی از چرخه عمر اجزای مورد‌نیاز برای برق رسانی خودرو داشته باشد و از طرف آنها اختلالات زنجیره تامین را مدیریت کند.

از آنجایی که پذیرش خودروهای برقی در حال گسترش‌است، خودروسازان باید با تامین کنندگانی که می توانند شبکه­ های عرضه مورد‌نیاز برای ارائه فناوری­های جدید به بازار را توسعه و مدیریت کنند، شریک شوند.

مدیریت ادراک در حال تغییر مصرف کنندگان

در حالی که خریداران خودروهای برقی را ترجیح نمی­دهند، خود خودروها باید ثباتی را در سطح تجربه مشابه یا بهتری برای پذیرش بازار انبوه نسبت به موتور احتراق داخلی ارائه دهند. این زمانی اتفاق می­افتد که مشتریان از سه عامل اطمینان حاصل کنند: هزینه و ظرفیت و سرعت شارژ خودرو.

شواهد قبل از همه گیری نشان داده‌است که مشتریان نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی واکنش بیشتری نشان می‌دهند. اما دیدگاه‌ها نسبت به خودروهای برقی در نتیجه همه‌گیری تغییر کرده‌است.

مطالعه بازار جهانی خودروی دیلویت

در سال 2021 نشان می‌دهد که تقریباً 75‌درصد از مشتریان ایالات متحده به دنبال موتور احتراق داخلی در خودروی آینده خود هستند که این رقم در سال 2020، 59‌درصد بوده‌است.

ترس همه گیری مشتریان ایالات متحده را به برگشت به آشنایی قبلی تشویق کرده‌است، 84‌درصد انتظار‌دارند در آینده یک وسیله نقلیه معمولی بخرند.

هزینه نیز در حال تبدیل شدن به یک مانع کمتر‌است. میانگین قیمت راه اندازی یک وسیله نقلیه الکتریکی در ایالات متحده 485 دلار در سال‌است.

یک مشتری به‌طور‌متوسط 1117 دلار در سال برای راه اندازی یک خودروی معمولی هزینه می­کند. علاوه بر آن، کمبود هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودروهای برقی و‌به‌طور غیرمنتظره، قیمت فروش بالاتر خودروها محدودکننده به نظر نمی‌رسد.

با این حال

مشوق­های دولتی (همانطور که قبلاً مورد بحث قرار گرفت) امتیاز قیمت را کاهش می­دهد و به پذیرش کمک می­کند.

محدوده تخمینی موتورهای احتراقی معمولی 670 کیلومتر‌است. در همین حال، محتوای وسایل نقلیه الکتریکی فعلی به‌طور‌متوسط 177 تا 600 کیلومتر‌است.

به‌طوری‌که تسلا در ژوئن 2020 اعلام کرد که تمام خودروهای آمریکای شمالی مدل S Long Range Plus دارای برد رسمی 647 کیلومتر توسط EPA‌هستند.

در ژانویه 2021، Nio چین برد بیش از 965 کیلوتر را گزارش کرد. این ارقام شروع به ایجاد سؤالاتی در مورد اضطراب مطرح می­کنند.

با این حال

موضوع فاصله (برد) بین خودروهای برقی و خودروهای معمولی تفاوت قابل توجهی در پذیرش بازار ایجاد‌می­کند.

نیاز به سیستم شارژ عالی­تر و سرعت افزایش شارژ خودرو وجود دارد. فعالیت شارژ باید مشابه مدل پمپ بنزین باشد تا بازار انبوه ایجاد‌شود. این مشکلات می­توانند با تکامل فناوری باتری و سیستم­های شارژ حل شوند.

طبق نظرسنجی  88‌درصد از مشتریانی که خودروی برقی‌دارند، به خودروهای بنزینی روی نمی­آورند. این تضمین می­کند که اکثر مشتریانی که به وسایل نقلیه الکتریکی تغییر می­کنند، تجربه کلی مثبتی‌دارند.

سپس این سوال مطرح می­شود: آیا ما به اندازه کافی اطلاع رسانی به مشتریان در مورد حقایق و مزایای داشتن یک خودروی برقی انجام می­دهیم؟ وقتی صنعت شروع به کار بهتری می­کند، این بخش می­تواند به‌طور تصاعدی گسترش یابد.

خودرو های الکتریکی در ایران - ماه صنعت انرژی

نتیجه نهایی

خودروهای الکتریکی پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای کاهش انتشار کربن دارند، در صورتی که به‌طور گسترده مورد استقبال قرار گیرند، هزینه‌های خودرو در حال کاهش‌است؛

زیرا قیمت باتری‌ها در دهه گذشته 87 درصد کاهش یافته‌است و فروش خودروهای الکتریکی به سرعت در حال افزایش‌است.

با این حال

بسیاری از مشکلات فنی، اقتصادی و رفتاری پیچیده و معاوضه‌هایی وجود دارد که مانع کاهش موثر انتشار گازها با استفاده از جریان اصلی EV می‌شود.

پست های مرتبط:

موتور سه فاز- اگر دو فاز از سه فاز موتور سه فاز قطع باشد چه می شود؟

Challenges and Opportunities of Electric Vehicles (EVs)

چالش های باتری

برای پرداختن به این چالش­ها، پاسخ های سیاستی لازم‌است. قانون CHARGE اولین گام مثبت‌است و قانون آزادی خودروهای الکتریکی گام‌های بالقوه بعدی را تعیین می‌کند.

اما چندین رویکرد مختلف امکان‌پذیر‌است و همه آنها با توجه به حرکت سیاسی بر روی این موضوع مهم قابل بررسی‌هستند.

[1] Electric vehicles

[2] Plug in

[3] Power plant

[4] Reimbursement

[5] Fast chargers

[6] Outsourcing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *