دیزل‌ژنراتور – فروش – تعمیر – آموزش

دیزل ژنراتور - فروش - تعمیر - آموزش دیزل ژنراتور - ماه صنعت انرژی

قطعات دیزل‌ژنراتور شامل دو گروه کلی می‌باشد:

دیزل‌ژنراتور

گروه الف: کلیه قطعات مربوط به قسمت دیزل

1-بلوک سیلندر وسرسیلندر و کارتل

سیلندر موتور دیزل‌ژنراتور

در حالت کلی سیلندر موتور دیزل‌ژنراتور‌‌‌ها از دو بخش سیلندر و سرسیلندر تشکیل شده‌است. سیلندر به یک محفظه‌ی توخالی از یک بلوک فولادی گفته‌می‌شود که به داخل آن سوراخ بوش گفته‌می‌شود که محل اصلی احتراق و تولید قدرت موتور در این نقطه قرار‌دارد هستند.

دیزل‌ژنراتور

وظیفه سیلندر موتور ژنراتور چیست؟

سیلندر ژنراتور بعلت مواجهه با حرارت‌های بالای سوخت و ساز موتور در طراحی خود دارای منافذ و راهگاه هایی‌می‌باشد که با عبور آب از این مسیرها موجب خنک‌شدن دمای موتور‌می‌شود البته بسیاری از منافذ دیگر بلوک سیلندر ژنراتور برای سبک‌تر‌شدن وزن موتور طراحی و تعبیه شده‌است.

علت خرابی سیلندر موتور ژنراتور :

  1. شاتون‌زدن و قفل‌شدن موتور
  2. خشک و بدون‌روغن‌بودن موتور
  3. واشر سوزاندن و تراش مداوم سیلندر
  4. داغ کردن بیش از حد موتور در اثر بی‌آبی
  5. داغ‌شدن موتور و سیلندر در اثر نبود تهویه مناسب
  6. خرابی رینگ پیستون‌ها و زخم‌شدن دیواره سیلندر

در مورد سیلندر ژنراتور‌ها بیشتر بدانیم

سیلندر موتور ژنراتورها دیزلی بوده و فاقد جای شمع‌می‌باشند. بلوک سیلندر دیزل‌ژنراتورها دارای تعداد سیلندرهای مختلف‌بین 1 ،2، 3، 4، 5، 6، 8، 12، 16، 18 ، 24 سیلندر می‌باشند که درون این حفرها که سیلندر موتور می‌باشند یک پیستون به همراه شاتون در حال حرکت هستند. برخی از سیلندرهای هوا خنک هستند یعنی نیازی به آب در این موتورها نیست و رادیاتوری تعبیه نشده‌است که در این مواقع می‌بایست حتما تهویه درستی برای کارکرد موتور درنظر گرفته‌شود.

برخی از برند‌های سیلندر موتور‌های موجود در دیزل :

  • 1- سیلندر موتور ژنراتور بنز
  • 2- سیلندر موتور ژنراتور پرکینز
  • 3- سیلندر موتور ژنراتور لوول
  • 4- سیلندر موتور ژنراتور کمنز
  • 5- سیلندر موتور ژنراتور کاترپیلار
  • 6- سیلندر موتور ژنراتور لیستر
  • 7- سیلندر موتور ژنراتور مارگو
  • 8- سیلندر موتور ژنراتور کامینز
  • 9- سیلندر موتور ژنراتور فیات
  • 10- سیلندر موتور ژنراتور ولوو VOLVO

 

واشر سرسیلندر:

واشر سرسیلندر دیزل‌ژنراتور چیست؟

علاوه بر آب‌بندی قسمت احتراق موتور جهت گردش روغن و مایع خنک‌کننده ، واشر سرسیلندر نیز محفظه احتراق در موتور را سیلد‌می‌کند. این امر به دیزل اجازه می‌دهد تا قدرت کافی برای حرکت تولید کند ، همچنین با هدایت آنها از طریق سیستم اگزوز ، از خروج گازهای مضر از محفظه احتراق جلوگیری‌می‌کند. واشر سرسیلندر در دیزل‌های مدرن از چندین لایه از جنس استیل ساخته‌شده با الاستومر تشکیل شده‌است و باعث ماندگاری بیشتر آنها‌می‌شود. دیزل‌های تولید‌شده در گذشته مجهز به واشرهایی بودند که توسط گرافیت یا آزبست ایجاد می‌شدند.

دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

واشر سرسیلندر در موتور ژنراتور چیست؟

واشر سرسیلندر دیزل‌ژنراتور در موتور ژنراتور دیزلی قطعه‌ای تشکیل‌شده از مواد نسوز و مقاوم در برابر حرارت‌است که میان سیلندر و سرسیلندر قرار‌گرفته و ضمن آب‌بندی اتاقک احتراق، از مخلوط‌شدن آب و روغن گردش یافته در موتور دیزل جلوگیری می‌نماید. اگر آب رادیاتور موتور ژنراتور کم باشد یا در مجرای انتقال آب گرفتگی بوجود آید و یا اگر ترموستات موتور دچار نقص فنی شده و مانعی بر سر عبور آب گردد، احتمال سوختن واشر سرسیلندر بسیار بالا خواهد‌رفت.

واشر سرسیلندر

در واقع بین سرسیلندر و بلوک موتور ، واشر سرسیلندر را پیدا خواهید کرد. این جزء در عین حال مهم و حیاتی برای آب‌بندی فرآیند احتراق داخلی استفاده می‌شود که اجازه می‌دهد تا مایع خنک‌کننده و روغن در موتور برای خنک و روغن‌کاری در موتور حرکت کنند. این بدان معناست که وقتی “معیوب شود” می‌تواند مشکل بزرگی برای موتور ایجاد کند. علائم واشر سرسیلندر معیوب به راحتی قابل تشخیص است و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور شما باید خیلی سریع تعمیر شود. واشر سرسیلندر یک جزء اساسی در موتور احتراقی است. واشر سرسیلندر تضمین می‌کند که فشار ناشی از احتراق  سوخت در محفظه احتراق باقی می ماند. محفظه احتراق حاوی پیستون‌ها است و برای اطمینان از ادامه آتش مناسب پیستون‌ها به فشار زیادی احتیاج دارد.

علاوه بر این ، روغن و مایع خنک‌کننده هر کدام دارای وظایف متفاوتی هستند اما برای انجام کار خود به صورت کارآمد ، آنها نباید مخلوط شوند. واشر سرسیلندر محفظه‌ها را از هم جدا می‌کند تا از عدم آلودگی مایعات جلوگیری کند. ‍‍

چه چیزی باعث معیوب شدن واشر سرسیلندر می‌شود؟

شایع ترین علت معیوب شدن یا آسیب دیدن واشر سرسیلندر اغلب داغ شدن بیش از حد موتور‌است. درجه حرارت زیاد موتور معمولاً در اثر کمبود مایع خنک‌کننده در رادیاتور ، معمولاً به دلیل نشت ایجاد‌می‌شود. برخی از واشرها بسته به نوع ماده آنها احتمالاً زودتر از سایرین ضعیف می‌شوند. به عنوان مثال ، آلومینیوم هنگام گرم شدن سریعتر منبسط‌می‌شود. فلزاتی که سرعت انبساط حرارتی بالاتری دارند نسبت به گرما حساس هستند.درجه حرارت بالاتر می‌تواند باعث تغییر شکل‌شود. انبساط و اعوجاج سرسیلندر در نتیجه گرما باعث تضعیف تمامیت آن‌می‌شود . وقتی واشر سرسیلندر معیوب شود ، بسیار مهم‌است که سریعاً تعمیر‌شود. ادامه کارکردن وسیله نقلیه با واشر معیوب می‌تواند آسیب جدی و جبران ناپذیری به موتور وارد کند. از آنجا که از واشر به عنوان سیلد کردن استفاده‌می‌شود . پس از خراب شدن واشر ، واشر دیگر قادر به اعمال فشار نیست و باعث کاهش چشمگیر قدرت موتور‌می‌شود.

علاوه بر این ، مسیرهای روغن و مایع خنک‌کننده ممکن‌است منجر به نشتی شوند. هنگامی که مایع خنک‌کننده وارد محفظه احتراق می‌شود ، روغن موتور را مخلوط کرده و رقیق‌می‌کند و در عین حال قابلیت خنک کنندگی سیستم خنک‌کننده را کاهش‌می‌دهد ، که ممکن‌است باعث گرمای بیش از حد موتور شود.

علائم واشر سرسیلندر گشاد‌شده

در موتور وجود ۳ مایع حیاتی می‌باشد: سوخت ، مایع خنک‌کننده و روغن موتور. در صورت خرابی واشر ، تمام مایعات ممکن‌است وارد یا خارج محفظه احتراق شوند. که ممکن‌است متوجه چند مورد یا همه موارد زیر شوید:

  • ۱-گرمای بیش از حد : ناشی از کمبود یا کاهش دمای خنک‌کننده. همچنین در اثر ورود هیدروکربنها به سیستم خنک‌کننده ایجاد‌می‌شود.
  • ۲-دود سفید ، آبی یا خاکستری : نشان‌می‌دهد که مایع خنک‌کننده یا روغن وارد محفظه احتراق شده‌است.
  • ۳-کم شدن قدرت : به دلیل عدم کاهش فشار احتراق ،از بین رفتن قدرت و کاهش راندمان سوخت.
  • ۴-بدون رنگ‌شدن روغن : روغن شیری رنگ نشانگر اختلاط خنک‌کننده با روغن در موتور‌است.

آسیب شدید به موتور در اثر واشر سرسیلندر معیوب ، نامطلوب ترین نوع مشکل موتور‌است. اگر متوجه هر یک از علائمی شدید که نشان می‌دهد که واشر سرسیلندر وسیله شما خراب شده‌است ، بی درنگ با یک متخصص تماس بگیرید . متخصصان ما در شرکت  “ماه صنعت انرژی “  آماده رفع مشکل دیزل‌ژنراتور شما هستند. اگر متوجه مخلوط شدن آب و روغن (شیری شدن)، خروج بخار و دود سفید از اگزوز و نیز پایین آمدن بازدهی موتور و بد کار کردن آن شدید، باید بدانید که عمر واشر سرسیلندر موتور بسر آمده‌است و موتور باید تعمیر شود. برای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر میبایست سطح مایع خنک‌کننده داخل رادیاتور موتور ژنراتور کنترل و از پر بودن آن اطمینان حاصل کرد. همچنین می‌بایست از عمکرد صحیح فن رادیاتور موتور و سنسورهای آب موتور مطمئن شد. بطور خلاصه باید از گرم‌شدن و جوش‌آوردن موتور و آب رادیاتور موتور دیزل جلوگیری نمود.

عمومی ترین نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر دیزل‌ژنراتور سه مورد زیر‌است:

  1. کم‌شدن آب موتور
  2. داغ‌کردن موتور
  3. وجود دود سفید در اگزوز

کارتل:

کارتل در حقیقت همان محفظه‌ای‌است که روغن دیزل‌ژنراتور را نگهداری می‌کند و در زیر محفظه میل‌لنگ نصب‌می‌شود.

یک واشر لاستیکی مابین کارتل و محفظه میل‌لنگ قرار گرفته‌‌است که کارتل را آب‌بندی‌می‌کند.

ظرفیت کارتل روغن موتورها بنابر کوچکی یا بزرگی موتور دیزل، امکان دارد بین 3 الی 250 لیتر گنجایش داشته‌باشد.

شکل کارتل به این صورت‌است که قسمتی از آن گودتر از باقی قسمت‌های آن‌است که لوله مکنده پمپ روغن نیز درون آن قرار دارد.

پیچ تخلیه روغن هم در همین بخش قرار دارد که معمولا پیچ تخلیه خاصیت آهنربایی دارد تا براده های فلزی وارد شده به سیستم روغن‌کاری را جذب نماید.

کارتل دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

جنس کارتل

در مدل‌های موتور برق کوچک اصولا جنس کارتل از چدن و یا آلومینیومی با ضخامت و وزن بالا می‌باشد که به آسانی گرمای روغن را به محیط انتقال‌می‌دهد.

اما در موتور دیزل‌ژنراتورهای دارای کولر روغن، اصولا جنس کارتل، فولاد یا آلومینیوم‌است.

همچنین در سری‌های جدید ولوو که جهت کاربرد در دیزل‌ژنراتور تولید‌شده‌اند، کارتل از جنس کائوچو‌است که هم مقاومت بالاتری دارد و هم از وزن کم‌تری برخوردار‌می‌باشد.

 

2-میل‌لنگ . میل بادامک. و چرخ‌دنده‌ها

میل‌لنگ

قطعه‌ای‌است که حرکت رفت و برگشت پیستون را به حرکت دورانی تبدیل میکند.

لنگ های این قطعه به پیستون متصل است و مستقیم حرکت خطی آن را به حرکت دورانی تبدیل میکند.

در موتور‌های دیزلی خطی به تعداد سیلندر‌ها لنگ داریم ولی در موتور‌های خورجینی و یا V شکل تعداد لنگ‌ها نصف تعداد سیلندر می‌باشد.

دلیل آنکه در موتور‌های دیزلی با لای ۶ سیلندر به صورت خورجینی ساخته‌میشوند این‌است که به دلیل گرمای زیاد و افزایش طول میل‌لنگ ، از تاب برداشتن موتور جلوگیری شود.

میل لنگ دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

در انتهای میل‌لنگ فلایویل به آن متصل‌می‌شود که موجب کاهش لرزش میل‌لنگ میشود. در سر دیگر میل‌لنگ چرخدنده‌ای متصل‌است که معمولا میل بادامک را به حرکت در می‌آورد و در جلوی آن پولی وجود‌دارد که جهت حرکت دینام ، کمپرسور و… استفاده‌می‌شود. جنس میل‌لنگ معمولا از فولاد ، کربن و یا آلیاژ فولاد و یا فلزهایی مثل نیکل و کروم ساخته‌می‌شود و با توجه به دمای بالا درون موتور به منظور خنک شدن زود تر میل‌لنگ‌ها در ساخت آن از وانادیوم استفاده‌می‌شود. عمدتا خرابی های میل‌لنگ به دلیل نرسیدن روغن به آن و یا در اصطلاح خشک کار‌کردن آن‌است که عمل آن ضعف در سیستم روغن‌کاری‌است. دو نوع خرابی میل‌لنگ وجود‌دارد :

۱- شنیدن صدای تق تق کردن در هنگام کار‌کردن آن که به اصطلاح میگویند موتور یاتاقان زده‌است

۲- قفل کردن موتور که در این حالت موتور به هیچ عنوان نمی چرخد و روشن نمی‌شود.

3-کلیه واشر‌ها شامل قسمت بالا و پایین . اورینگ‌ها . کاسه نمدها. پولک‌های فلزی

اورینگ

اورینگ یک نوع واشر مکانیکی برای آب‌بندی با سطح مقطع O  شکل‌است. اورینگها می‌توانند به صورت استاتیک یا داینامیک مورد استفاده قرار گیرد. کاربرد داینامیک آن عبارتند از شفت‌های دوار پمپ و پیستون‌های هیدرولیک سیلندر.

اورینگ یکی از رایج ترین واشرها در طراحی ماشین‌ها‌است زیرا ارزان هستند، بسیار ساده هستند، مطمئن هستند و نصب آسانی دارند. آنها مي توانند ده‌ها مگاپاسکال (هزاران اسب بخار) فشار را تحمل کنند.

اورینگها را می‌توان به وسیله اکستروژن، قالب گیری تزریقی، قالب گیری فشار یا قالب بندی انتقالی تولید‌کرد

oring-dimensions اورینگ

oring-dimensions اورینگ

اورینگ - ماه صنعت انرژی

کاربرد اورینگ

طراحی موفق برای به کاربردن اُرینگ مستلزم نصب مکانیکی صحیح می‌باشد که بتواند تغییر شکل و دفرمگی اورینگ را پیش‌بینی کند. فشارمکانیکی وارده بر سطوح اُرینگ که با سیال در تماس است محاسبه می‌گردد. تا زمانیکه فشار سیال از فشار محل اتصال O-ring بیشتر نشود عمل آب‌بندی به خوبی صورت میپذیرد. فشار سیال به صورت یک نواخت بر روی سطح اورینگ که غیر قابل فشرده شدن‌است منتقل‌می‌شود و فشار سطح هم زمان با فشار فزاینده بالا می‌رود. بنابراین اُرینگ تا زمانی که از لحاظ مکانیکی درست نصب شده باشد به خوبی آب‌بندی را انجام می‌دهد. عمده ترین دلیل عدم آب‌بندی خوب اورینگها بیرون آمدگی قسمت‌های جفت‌شده می‌باشد. درزگیر برای ایجاد یک نقطه تماس بین اُرینگ و سطوح آب‌بندی طراحی‌می‌شود. این مسئله فشار موضعی زیادی را باعث‌می‌شود.

انواع اورینگ‌ها

  1. NR & SBR: با کشش و مقاومت پارگی بالا
  2. NBR نیتریل: مقاوم در برابر سایش و روغن‌های معدنی و گریس‌ها و حرارت
  3. HNBR: مقاومت سایشی و فشار بالا و مقاوم در برابر انواع مواد هیدروکربوری و روغن‌ها
  4. وایتون Viton: مقاومت فیزیکی و حرارت بالا در برابر فشار و روغن‌ها، اسیدها، بنزین، آب کلردار
  5. Kalrez :کالرز مقاومت شیمیایی عالی در برابر هر نوع ماده شیمیایی، اسید با تحمل حرارت تا 400 درجه
  6. : EPDM مقاومت در برابر اوزون، آب و اسیدها و آب شور دریا
  7. سیلیکون : مقاومت حرارتی و الکتریکی بالا و رنگ‌پذیری خوب و مصارف بهداشتی، پزشکی و غذایی و هوای 200 تا 300 درجه فارنهایت
  8. فلوروسیلیکون : مقاومت حرارتی و برودت بالا و مقاوم در برابر بنزین
  9. ACM & AEM : مقاوم در برابر حرارت و روغن‌های داغ
  10. هایپالون و کلروپن : مقاوم در برابر انواع گازها

اورینگ سیلیکون

اورینگ سیلیکون SILICON یا MVQ این قابلیت را‌دارد تا حالت الاستیسیته خود را در دمای 60 -درجه تا 200 درجه حفظ کند.

چسبندگی بسیار خوبی دارد رنگ اصلی آن بی رنگ و شفاف‌می‌باشد که برای مصارف بهداشتی غذایی و پزشکی کاربرد دارد.

نوع صنعتی آن دارای رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز، نارنجی، زرد و طوسی‌می‌باشد.

مقاومت اورینگ‌های سیلیکون در برابر گاز اوزون، نور فرابنفش، جو، روان کارها و آب بسیار خوب‌است.

اما استفاده‌از اورینگ سیلیکون در اجزا و آب‌بند‌های دینامیکی توصیه نمی‌شود.

اُرینگ سیلیکون حرارت مستقیم را تاب نمی آورد و تحمل آن در برابر حرارت خشک‌است.

همچنین اورینگ‌های سیلیکون مقاومت حرارتی و الکتریکی بالا و رنگ پذیری خوب و مصارف بهداشتی و پزشکی و غذایی دارد.سیلیکون را می‌توان در کارخانجات ساخت قطعات خودرو، پزشکی ( اورینگ‌های ارتودنسی- ایمپلنت)، صنعت پوشاک، لوازم ورزشی، صنعت برق و… استفاده‌کرد.

  • در صنعت نفت و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه
  • اُرینگ اتصالات در در مصارف آب و فاضلاب، آبرسانی
  • خودرو
  • لوازم خانگی
  • کارخانجات سیمان
  • مواد شیمیایی
  • انواع ماشین آلات صنعتی

تشخیص جنس اورینگ

برای تشخیص یک اورینگ با کیفیت و نسوز از اورینگهای معمولی کمی اُرینگ را می کشیم اگر سطح اورینگ به حالت اولیه برگشت و شکل خود را از دست نداد جنس آن اصلی و نسوز می‌باشد ولی اورینگ‌های معمولی را اگر کمی بکشیم شاهد خلل و سوراخ‌هایی در سطح آن می‌شویم و حالت اولیه خود را از دست‌می‌دهد.

اُرینگ با کیفیت پس مدتی در برخورد و شرایط کاری با مایعات و گازوئیل و روغن کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و نرمی و حالت خاص اولیه خود را دارند ولی O-ring معمولی خیلی زود خشک و شکننده‌می‌شوند.

کاسه نمد :

کاسه نمد قطعه‌ای‌است که در تمامی سیستم‌های هیدرولیکی از جمله پمپ‌ها، پیستون‌ها و اتصالات مختلف مورد‌استفاده قرار‌می‌گیرد.

البته در برخی منابع واژه «Oil Seal» که در فارسی به نام کاسه نمد ترجمه شده‌است،

به سایر سیستم‌های آب‌بندی مانند «اورینگ» (O-ring) هم اطلاق‌می‌شود اما در فارسی به طور معمول به این نوع از آب‌بندها «اورینگ» می‌گویند.

از کاسه نمد برای جلوگیری از روغن‌ریزی شفت‌ها و یاتاقان‌ها و همچنین محافظت این قطعات در برابر آلودگی و گرد و غبار استفاده‌می‌شود.

کاسه نمد به طور معمول از دو بخش تشکیل شده‌است: بخش فلزی و سخت خارجی و بخش انعطاف‌پذیر داخلی. کار اصلی عایق‌کاری را بخش انعطاف‌پذیر انجام می‌دهد

که به بخش فلزی چسبیده‌است. بخش داخلی از پلاستیک سنتزی یا طبیعی تشکیل‌شده و با اعمال فشار مناسب بر روی محور، از روغن‌ریزی جلوگیری‌می‌کند.

کاسه نمد - ماه صنعت انرژی

نحوه عملکرد کاسه نمد چگونه است؟

نحوه عملکرد کاسه نمد بسیار ساده است. لبه کاسه نمد بر روی بخش دوار – به طور معمول شفت – قرار‌می‌گیرد

و جداره (قطر بیرونی) در محفظه نگهدارنده به صورت فشرده چفت‌می‌شود و به این ترتیب، کاسه نمد در جای خود قرار‌می‌گیرد. برای جلوگیری از حرارت زیاد، لبه‌های کاسه نمد باید روغن‌کاری شود.

یه عبارت بهتر، کاسه نمد از طریق عمل پمپ کردن در محل تماس لبه و سطح شفت، از نشتی جلوگیری می‌کند. جهت پمپ، نسبت مستقیمی با جهت پروفایل فشاری دارد.

این پروفایل فشاری توسط طراحی هندسی لبه کنترل‌می‌شود که گرادیان فشاری بزرگ‌تری در بخش روغنی لبه ایجاد‌می‌کند.

البته این گرادیان فشاری تنها یک جنبه از نحوه عملکرد کاسه نمد به شمار می‌آید.

کاربرد کاسه نمد چیست؟

به طور کلی، از این قطعه در سیستم‌های متحرک شامل حرکات دوار، «نوسانی»‌ (Oscillating) و رفت و برگشتی بهره می‌گیرند.

حرکت دوار: جهت چرخش در این سیستم‌ها برای آب‌بندی بسیار مهم‌است. شفت ممکن‌است به صورت ساعت‌گرد، پادساعت‌گرد یا در هر دو جهت چرخش داشته‌باشد.

حرکت نوسانی: در این نوع حرکت، شفت در یک قوس با زاویه‌ای معین نوسان‌می‌کند.

حرکت رفت و برگشتی: همانطور که در تصویر هم مشاهده‌می‌کند، شفت به صورت رفت و برگشتی به محفظه وارد و از آن خارج‌‌می‌شود.

4-یاتاقان‌ها ثابت و متحرک بوش شاتون . بوش میل سوپاپ

یاتاقان :

این با روغن موتور در تماس هستند.

یاتاقان - ماه صنعت انرژی

وظایف یاتاقانها:

  1. تنظیم لقی عمودی بین میل‌لنگ و شاطون.
  2. کم کردن اصطکاک بین “میل‌لنگ” و “شاتون” و جلوگیری از خوردگی آنها.

علائم خرابی یاتاقان:

  1. شنیدن صدای تق تق شدید از موتور به هنگام گاز‌دادن، که اصطلاحا به آن یاتاقان زدن‌می‌گویند.
  2. قفل شدن موتور، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی‌شود.

علت خرابی یاتاقان:

علت خرابی یاتاقان نرسیدن روغن به آن‌است و در واقع ایراد اصلی در سیستم روغنکاری موتور‌است.

شاتون:

اهرمی‌است که به پیستون و میل‌لنگ متصل بوده، باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل‌لنگ می‌گردد.

شاتون - ماه صنعت انرژی

پیستون:

قطعه‌ای‌است استوانه‌ای شکل که در داخل سیلندر با اتصال داشتن به شاتون حرکت رفت و برگشتی دارد. ضمناً نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل‌می‌کند.

پیستون - ماه صنعت انرژی

گژن پین یا انگشتی:

میله ای‌است تو خالی که شاتون را به پیستون مربوط‌می‌کند. برای آنکه در عین سخت بودن، حالت خمش نیز داشته‌باشد پس از تهیه آن از فولاد به سازی‌شده، سطوح خارجی آن را با روش سمانتاسیون سخت‌می‌کنند.

بوش میل سوپاپ :

وظیفه اصلی بوش میل سوپاپ باز و بسته‌کردن سوپاپ‌ها‌است. میل سوپاپ با نیرویی که توسط دنده از میل‌لنگ خودرو دریافت می‌کند به موتور خودرو بر اساس احتراق صورت گرفته در موتور، فرمان باز شدن یا بسته شدن سوپاپ‌ها را می‌دهد. در نهایت وظیفه اصلی میل سوپاپ تنظیم و هماهنگی سوپاپ‌های موتور هنگام حرکت‌است. جنس بوش میل سوپاپ از آلیاژ فلزی‌است زیرا می‌بایست بعلت اهمیت بالایی که در سلامت موتور دارد از کیفیت بالا و عملکرد خوبی برخوردار باشد.

5-کلیه سیستم خنک‌کاری شامل واتر‌پمپ . ترموستات . جنت‌ها . رادیاتور. منبع انبساط . افتر کولر

واتر‌پمپ

ساختمان واتر‌پمپ دیزل‌ژنراتور:

واترپمپ از  بلبرینگ،سه شاخه نصب واتر‌پمپ،کاسه نمد،مجموعه پره‌های واتر‌پمپ لوول،صحفه فاصله انداز،شفت واترپمپ،پوسته واترپمپ با یک واشر ویکتوری که به بدنه بسته‌می‌شود ،تشکیل شده‌است.

به یک طرف میله آب پخش کن و به طرف دیگر آن قوطی و پروانه بسته شده و به وسیله گردش میل‌لنگ و تسمه پروانه، قولی نیز می‌گردد

و توسط پروانه آب پخش کن به کار می افتد و آب را با فشار به جریان می‌اندازد.

مکانیز کار واتر‌پمپ دیزل‌ژنراتور

واترپمپ کامینز یک مکانیزم ساده جهت ایجاد گردش آب در سیستم خنک‌کننده موتور می‌باشد که تشکیل شده‌است از:

-فولی یا پولی

-بدنه آلومینیومی (پوسته) یا چدنی

-پروانه

-واشر و کاسه نمد آب‌بندی

-یاتاقان

این قطعه بر روی بلوک سیلندر دیزل‌ژنراتور قرار‌گرفته و در امتداد فولی میل‌لنگ نصب‌شده و در ارتباط با فولی واتر‌پمپ پرکینز می‌باشد هماهنگ با دو موتور و همزمان با آن میچرخد در نتیجه پروانه آن با نیروی گشتاور موتور اقدام به گردش آب در مجاری و کانالهای آب موتور و رادیاتور وارد می‌نماید.

زمانی که ترموستات دیزل‌ژنراتور بسته می‌باشد واتر‌پمپ آب را در کانالهای موتور و سرسیلندر به گردش در می آورد تاسریعتر دمای موتور به آب منتقل‌شود و با باز شدن ترموستات گردش آب واتر‌پمپ ولوو از موتور به رادیاتور به جریان می‌افتد تا دمای بالا ی آب را در رادیاتور با هوای بیرون از طریق فن رادیاتور مبادله نماید

معایب واتر‌پمپ دیزل‌ژنراتور

-صدا در حین کارکرد موتور (به دلیل خرابی بوش و یاتاقان واترپمپ)

-نشتی آب از واتر‌پمپ

-پوسیدگی و یا ایجاد شکستگی در پره‌های واترپمپ که بیشتر به دلیل یخ‌زدن آب داخل بلوک سیلندر (در زمان کاهش دما و فقدان ضد یخ) و اقدام به استارت زدن و در‌گیری پره‌های واترپمپ با آب یخ زده داخل بلوک سیلندر اتفاق می‌افتد.

توجه داشته باشید که فشار پمپاژ آب از نکات مهم در مورد عملکرد واترپمپ‌هاست.

اگر این فشار، کمتر یا بیشتر از حد استاندارد باشد، خسارت‌های قابل توجهی به ترموستات، رادیاتور، شیلنگ‌ها و اتصالات و سایر قطعات وارد می‌کند.

عوامل خرابی واتر‌پمپ دیزل‌ژنراتور:

میزان کارکرد واترپمپ را تقریبی می‌توان تشخیص‌داد. در صورت رویت موارد ذیل باید واترپمپ را تعویض نماییم:

۱- زنگ زدگی پره‌های داخلی واتر‌پمپ

۲-به وجود آمدن خوردگی در دنده‌ها و سایر قسمت‌ها

۳ –استفاده‌نکردن از ضد یخ یا استفاده‌از ضد یخ غی استاندارد

۴- یخ‌زدن آب درون موتور و شکستن بدنه واتر‌پمپ

۵- فرسایش و ساییدگی پره‌های داخلی پره‌ها

۶-خرابی در رینگ نگهدارنده یا بریدگی شفت گرداننده

۷-خرابی در کسه نمد  و یا بلبرینگ یا رینگ اولیه واتر‌پمپ پرکینز

مراحل تعویض واترپمپ دیزل‌ژنراتور:

برای تعویض «واترپمپ ولوو» در زمان خرابی و مستهلک‌شدن واتر‌پمپ، یا نشت کردن آب از آن، دیزل‌ژنراتور باید سرد باشد.

آب رادیاتور نیز خالی شودو ابتدا پیچهای رادیاتور و بست شیلنگهای آب بالا و پائین را باز نموده و رادیاتوراز موتور جدا شود.

سپس پیچ‌های پروانه و فولی و در خاتمه پیچهای اطراف پوسته «واترپمپ لوول» را باز نمائید.

برای بستن واتر‌پمپ دیزل‌ژنراتور، اول واشر پوسته را با گریس کاری کرده پیچهای واتر‌پمپ را یکنواخت ببندید، بعداً پروانه و فولی و در آخرین مرحله پیچ‌های رادیاتورو، بست شیلنگهای آب را نیز سفت نمائید. زمان خرابی واتر‌پمپ، و یا علایم خرابی واتر‌پمپ، را از نشتی آب، و یا از بالا رفتن آمپر باید متوجه‌شد.

عیب یابی سیستم خنک‌کاری دستگاه‌های دیزل‌ژنراتور و چگونگی شستشوی سیستم خنک‌کاری

وظیفه اصلی سیستم خنک‌کننده دستگاه دیزل‌ژنراتور، دفع انرژی آزاد شده حرارتی 660 درجه سانتی گرادی مازاد در دستگاه دیزل‌ژنراتور (معادل 33% کل انرژی بدست‌آمده از سوختن گازوئیل) می‌باشد که در صورت دفع نشدن از دمای ذوب قطعات درونی دیزل مانند پیستون‌ها ، سوپاپ‌ها و حتی بوش‌ها بالاتر‌بوده و منجر به ذوب شدن این قطعات می‌گردد. از سوی دیگر دمای بیش از حد موجب از بین رفتن لایه روغن روی قطعات و سوختن آنها می‌گردد. پس وظیفه یک سیستم خنک‌کننده در موتور دیزل برای جذب این حرارت و انتقال آن به محیط در حفظ و نگهداری دستگاه دیزل‌ژنراتور بسیار حیاتی و اساسی‌می‌باشد.

   1 -زنگ‌زدگی و رسوب‌گرفتگی سیستم خنک‌کاری:  

زنگ‌زدگی و رسوب‌گرفتگی رادیاتور و مجراهای داخل موتور، نتیجه‌استفاده از آب خالی، غیر استاندارد وعدم افزودن مایع ضدیخ به آن‌می‌باشد.

در مورد نتایج استفاده از آب نامناسب در مقالاتی تفصیلی ( آب رادیاتور دیزل‌ژنراتور و ضد یخ دیزل‌ژنراتور ) به تفصیل توضیح داده‌شده‌است .

رسوب‌های داخل رادیاتور موجب گرفتگی و یا تنگ‌شدن کانال‌‌‌‌‌‌‌‌های آب می‌شوند لذا از یکسو حجم جابجایی آب از داخل لوله‌ها کاهش‌یافته و از سوی دیگر رسوبات باعث ایجاد عایق حرارتی و عدم دفع حرارت می‌گردند.

این عیب درون بلوک سیلندر ، بوش‌ها و پمپ آب ( واتر‌پمپ ) نیز اتفاق می افتد .برای باز کردن کانال‌های‌گرفته و یا تنگ‌شده رادیاتور در اثر رسوبات ، منبع بالا و پایین رادیاتور را باز کرده و با وسیله‌ای بنام سیخک، کانال‌ها را باز می‌کنند.

با داخل کردن سیخک در داخل لوله‌های شبکه رادیاتور از بالا به پایین ،کانال‌های آب شبکه رادیاتور رسوب‌زدایی می‌شوند .

در رادیاتورهایی که رسوب گرفتگی بیش از حد دارند عمل سیخک زدن جوابگو نمی‌باشد و بایستی کل شبکه رادیاتور تعویض گردد.

برای رسوب زدایی از کانال های آب داخل سیلندر ، آن را داخل یک محلول اسیدی فرو برده و با توجه به ضخامت رسوب ها، آنرا زمان معینی داخل محلول نگه می دارند و پس از آن قطعات را با آب گرم شسته و خشک می‌کنند.

2 – آسیب دیدگی و سوراخ شدن‌آن:

سوراخ شدن رادیاتور اکثرا به دلیل برخورد اجسام خارجی با پره‌ها و لوله‌های آن و یا در اثر در رفتن پروانه برخورد آن با شبکه اتفاق می‌افتد.

در این حالت محل‌های آسیب‌دیده و یا سوراخ‌شده را توسط لحیم سرب، لحیم‌کاری‌می‌کنند.

ترمیم محل‌های آسیب‌دیده و یا سوراخ‌شده معمولا به گرفتگی یک یا چند عدد از لوله‌ها رادیاتور می‌انجامد .

نشانه سوراخ‌شدن رادیاتور کسر‌کردن مرتب آب سیستم و یا مرطوب‌شدن محل سوراخ شدگی‌است .

3 – گرفتگی شبکه جلو رادیاتور :

در اثر کار دیزل‌ژنراتور و دمش هوا توسط پروانه خنک‌کننده دستگاه ، همراه با هوای دمیده‌شده عواملی نظیر گرد و خاک ، برگ درختان ، حشرات ، تکه‌های پلاستیک و ذرات ریز بخار روغن به پشت شبکه رادیاتور می‌چسبد و مانع از مکش کامل هوا توسط پروانه یا فن می‌شوند .

در چنین حالتی می‌توان شبکه رادیاتور را با جریان باد و یا آب تحت فشار از سمت جلو به پشت تمییز نمود

4 -معایب مربوط به لوله‌ها یا شیلنگ‌های آب :

لوله‌های لاستیکی پس از مدت طولانی کارکرد دستگاه دیزل‌ژنراتور و یا در اثر نامناسب بودن آب خنک‌کاری دچار فرسودگی یا سوراخ شدگی می‌گردند .

لوله‌های فرسوده‌شده معمولا ترک ترک شده و با فشار‌دادن آنها ترک‌ها به خوبی نمایان می‌شوند .

با مشاهده این عیب در سیستم خنک‌کاری ، لوله‌های فسوده پلاستیکی را تعویض نموده و لوله‌های فلزی آب که دچار سوراخ هستند را با جوش کاربید تعمیر نمود و یا در صورت بزرگ بودن سوراخ نسبت به تعویض لوله فلزی اقدام نمود .

5 -معایب پمپ‌آب (واترپمپ)

معمولا در واتر‌پمپ ، کاسه‌نمد‌ها و یا بلبرینگ‌ها دچار خرابی و یا شکستگی می‌گردد.

خرابی کاسه نمد واتر‌پمپ معمولا با نشتی آب از پمپ مخصوصا در دورهای پایین و یا هنگام خاموش بودن دیزل‌ژنراتور مشهود‌است .

خرابی ، لقی و یا شکستگی بلبرینگ‌ها به علت فرسایش کار طولانی میباشد که همراه با سر و صدا و نشتی آب همراه‌است .

یکی دیگر از معایب پمپ‌آب ( واتر‌پمپ) خوردگی و فرسایش پروانه واتر‌پمپ‌است .

فرسایش پروانه واتر‌پمپ منجر به کاهش حجم آب پمپاژ‌شده توسط آن گردیده و خنک‌کاری ایده‌آل دستگاه دیزل‌ژنراتور دچار نقصان می‌گردد .

در صورت معیوب‌شدن واتر‌پمپ باید نسبت به تعمیر و و یا تعویض آن اقدام نمود .

6 – معایب ترموستات :

چنانچه دیزل دیر گرم‌شود و یا بیش از حد گرم گردد ممکن‌است ترموستات دچار مشکل شده‌است .

پس از باز کردن ترموستات و تست کردن آن چنانچه خراب باشد ، باید ترموستات استاندارد همان دیزل و با توجه به درجه حرارت ثبت‌شده در ترموستات قبلی تهیه گردد و آنرا تعویض نمود .

7 – معایب درب رادیاتور :

درب رادیاتور باعث ایجاد فشار داخل رادیاتور شده و نقطه جوش آب را بالا میبرد

( فشار داخل رادیاتور را تا حدود 84 کیلو پاسکال بالا برده و لذا نقطه جوش آب رادیاتور به حدود 120 درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد )

و با جوش آمدن اب رادیاتور ، سوپاپ فشاری درب رادیاتور باز‌شده و بخار به بیرون رادیاتور هدایت‌می‌شود .

درب رادیاتور را باید از نظر کارکرد درست سوپاپ‌های فشار و خلا و لاستیک دور سوپاپ فشار بررسی نمود .

در صورت خرابی و یا شکستگی فنرها ،لاستیک و سوپاپ‌های آن باید درب رادیاتور را تعویض نمود .

حتما از درب رادیاتور استاندارد و با کیفیت استفاده نمایید تا عملکرد صحیحی داشته‌باشد .

8 – معایب تسمه پروانه :

تسمه پروانه را باید از نظر آسیب دیدگی و کشش بررسی نمود.

آسیب دیدگی و یا بریدگی تسمه موجب عدم کار صحیح آن و بریده شدن آن پس از مدتی‌می‌شود.

کشش تسمه پروانه را باید به صورت دوره ای( هر 250 ساعت کار ) تنظیم نمود .

پولی‌های جلوی موتور ، پمپ‌آب و دینام را از نظر سالم بودن و لنگی و یا تاب داشتن بررسی کرد.

مرکز همه پولی‌ها باید در یک راستا باشد در غیر اینصورت باعث فرسایش سریع تسمه‌ها می‌شوند.

پولی شکسته نیز موجب خرابی و فرسایش سریع تسمه پروانه می‌گردد.

شستشو و تمیز کردن سیستم خنک‌کاری سیستم خنک‌کاری را بعد از چند مدت معین ( طبق برنامه سرویس و نگهداری ) بایستی شستشو و تمیز نمود .

برای این کار ابتدا مایع خنک‌کاری داخل رادیاتور و بدنه دیزل‌ژنراتور را توسط پیچ‌های تخلیه داخل ظروف تمیز خالی می‌کنیم .

سپس لوله ورودی به واتر‌پمپ (پمپ آب ) و لوله خروجی از دیزل به رادیاتور را باز کرده و لوله ورودی پمپ آب را به شیلنگ تحت فشار می‌بندیم .

با وارد شدن آب تحت فشار به داخل رادیاتور، آب از سمت پایین به بالای آن جریان‌‌‌‌‌‌‌‌یافته و باعث خارج شدن اجسام و یا سایر مواد خارجی از لوله بالای رادیاتور‌می‌شود .

برای شستشوی داخل کانال‌های سیلندر ، پیچ تخلیه رادیاتور و بغل سیلندر را باز‌کرده و با گرفتن جریان آب تحت فشار به داخل رادیاتور ، آب در داخل رادیاتور و کانال‌ها جریان‌یافته و از پیچ‌های تخلیه خارج می‌شود .

ترموستات :

وسیله‌ای‌است که دمای سیستم را حس‌می‌کند و عملکردهایی را انجام می‌دهد تا دمای سیستم در نزدیکی یک نقطه مورد نظر حفظ شود. ترموستات در هر دستگاه یا سیستمی که گرم یا خنک‌می‌شود مورد‌استفاده قرار‌می‌گیرد تا دمای تعیین‌شده حفظ شود.

نمونه‌هایی از‌استفاده ترموستات شامل موتور‌های خودرو و دیزل ، گرمایش ساختمان ، گرمایش مرکزی ، سیستم‌های تهویه مطبوع ، سیستم‌های HVAC ، بخاری و همچنین تجهیزات آشپزخانه شامل اجاق گاز و یخچال و دستگاه‌های جوجه کشی پزشکی و علمی‌است.

ترموستات دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

ترموستات دیزل‌ژنراتور

ترموستات‌دیزل  بعنوان یک شیر یک طرفه و کنترل کننده جریان و دمای اب خروجی از موتور دیزل عمل‌می‌کند که در محل خروجی آب موتور دیزل (سرسیلندر ) و در جایگاه خود نصب‌می‌شود.

هنگام سرد بودن موتور و پائین بودن درجه حرارت مایع خنک‌کاری، سوپاپ ترموستات بسته‌شده و اجازه خروج آب از موتور و ورود به رادیاتور را نمی‌دهد.

برای جلوگیری از ایجاد فشار روی پمپ آب و ایجاد کاویتاسیون هنگام بسته بودن ترموستات، یک مجرای برگشت یا بای پس از محفظه ترموستات به محل مکش پمپ آب وجود دارد که مایع خنک‌کاری از این مجرا به ورودی پمپ آب برگشت داده‌می‌شود.

مایع خنک‌کاری تا هنگام بسته بودن ترموستات در داخل موتور گردش‌می‌کند.

با ادامه کار موتورو گرم شدن مایع خنک‌کاری درون دیزل ولوو پنتا و رسیدن آب به درجه حرارت نرمال (حدودا ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد)، ترموستات باز شده و اجازه خروج آب از موتور دیزل دیزل به رادیاتور دیزل‌ژنراتور را برای خنک‌کاری آن می‌دهد.

در این هنگام مجرای بای پس بسته می‌شود. این عملیات با سرد گرم شدن موتور دیزل‌ژنراتور به همین ترتیب ادامه پیدا‌می‌کند و باعث ثابت ماندن درجه حرارت موتور خواهد‌شد .

مزیت استفاده‌از ترموستات چیست؟

مزیت اصلی ترموستات ، گرم‌کردن سریع موتور در درجه حرارت های پائین و هوای سرد‌است.

سرد بودن آب خنک‌کاری باعث انتقال قسمت زیادی از حرارت زمان احتراق به آب خنک‌کاری و افت راندمان حرارتی دیزل‌ژنراتور می‌گردد.

در نتیجه افت راندمان حرارتی، قدرت موتور دیزل به طور محسوس کاهش یافته و موجب افزایش مصرف سوخت نیز‌می‌شود.

همچنین کارکرد دیزل‌ژنراتور با درجه حرارت پائین، فرسایش سیلندر و پیستون و رینگ ها  را در پی خواهد‌داشت.

در نتیجه پائین بودن درجه حرارت دیزل قسمتی از سوخت و مواد داخل سیلندر به علت احتراق ناقص به مایع تبدیل‌شده و روغن را از روی دیواره‌های سیلندر می‌شویند.

همچنین احتراق ناقص باعث افزایش ترکیبات گوگردی و خوردگی دیواره‌های سیلندر‌می‌شود.

اگر ترموستات نباشد

اگر ترموستات در موتور نباشد دمای کاری موتور در فصول سرد سال پایین می‌آید. این را تولید‌کننده‌های موتور خودرو و دیزل توصیه نمیکنند.

چرا که کارکرد موتور در دمای پایین ممکن‌است به سرسیندر آن آسیب برساند.

همچنین در موتورهای دیزلی باعث افزایش مصرف سوخت و کاهش راندمان موتور بخاطر سوختن ناقص گازوئیل‌می‌شود.

چرا که گازوئیل بوسیله حرارت شعله ور میشود نه مثل بنزین که با جرقه شعله‌ور‌می‌شود.

رادیاتور

رادیاتور ژنراتور چگونه کار می‌کند؟

همانطور که می‌دانید عملکرد موتور براساس انفجار سوخت در داخل سیلندر می‌باشد.

که نیروی حاصل از انفجار ، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی روبه جلو و عقب باعث تبدیل نیروی دورانی‌می‌شود.

که این امر بدلیل انفجار باعث افزایش دما داخل اجرای موتور می‌شود و درصورت عدم خنک کردن موتور باعث آسیب و یا حتی منجر به ذوب شدن و یا تغییر شکل اجزای موتور به علت دمای بالا خواهد‌شد.

جهت رفع این مشکل معمولاً از رادیاتور برای خنک شدن دمای موتور استفاده‌می‌شود. در موتورهای امروزی دما با استفاده‌از آب یا مایع خنک‌کننده ثابت نگه داشته‌می‌شود.

به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه‌های انفجار هستند، آب به وسیله یک پمپ (واترپمپ) به گردش‌درآمده و گرمای موتور را به خود جذب‌می‌کند.

برای حرکت آب در این نواحی، مجاری مخصوصی در اطراف سیلندرها تعبیه شده‌است.

پس از جذب دمای موتور آب داغ‌شده و به حرکت خود به سوی خارج از موتور ادامه‌می‌دهد. پس از خروج از موتور وارد محفظه مشبکی به نام رادیاتور‌می‌شود.

در رادیاتور به دلیل تبادل حرارتی بالای آن با هوا، گرمای آب گرفته‌شده و آب خنک‌شده دوباره به سوی موتور حرکت می‌کند و این چرخه از نو آغاز‌می‌شود.

رادیاتور - ماه صنعت انرژی

افتر کولر

افترکولر و افزایش توان دیزل‌ژنراتور

After cool  همانطور که از نامش مشخص‌است به صورت تحت الفظی به معنای “خنک کردن پس از” می‌باشد.

متراکم کردن حداکثری هوای ورودی به موتور سبب افزایش نسبت تراکم و در نتیجه بهبود کارکرد موتور دیزل می‌گردد.

در واقع اگر در هر مرحله از احتراق موتور دیزل ، بتوان هوای بیشتری را وارد سیلندر نمود نسبت تراکم افزایش یافته و کارکرد آن بهتر می‌گردد.

همچنین می دانیم که سرد و خنک نمودن هوا سبب کاهش حجم و متراکم شدن آن‌می‌شود.

در موتور‌های دیزل هنگامی که هوا توسط توربو شارژر متراکم می‌گردد دمای آن افزایش می‌یابد.

حال اگر بتوان دمای این هوای متراکم‌شده و خروجی از توربو شارژر را کاهش داد، آن گاه متراکم تر خواهد‌شد.

After Cool از لحاظ ساختاری شبیه رادیاتور است. معمولاً  افترکول در کنار رادیاتور قرار می‌گیرد.

6-کلیه سیستم روغن‌کاری .اویل‌پمپ . اویل‌کولر

اویل‌پمپ

یکی از مهمترین لوازم موتور هستند که در صورت عدم وجود و یا کار نکردن صحیح آن‌ها موتور ژنراتور به کلی از کار می‌افتد و یا دچار ضرر و خرابی موتور می‌گردد.

پمپ روغن دیزل‌ژنراتور وسیله‌ای‌است که روغن موجود در موتور را با فشار به درون محفظه‌ی روغن‌کاری جهت روانکاری هدایت‌می‌کند. اویل‌پمپ یکی از لوازم یدکی ژنراتور می‌باشد.

پمپ موتور دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

مشکلات سیستم روغن‌کاری دیزل‌ژنراتور و رفع عیب آن‌ها

آشنایی با قسمت‌های مختلف سیستم روغن‌کاری دستگاه ژنراتور برق به دلیل نقش اساسی آن در  بهبود عملکرد دستگاه ژنراتور برق و کاهش استهلاک آن از سوی دیگر از موارد کلیدی بوده که شناسایی آن جهت کاربران دستگاه دیزل‌ژنراتوریک نیاز اساسی میباشد

لذا بطور خلاصه قسمت‌های سیستم روغن‌کاری دستگاه ژنراتور برق را شرح‌داده و نقش هریک را بیان کردیم .

با توجه به اهمیت سیستم روغن‌کاری در کارکرد بهینه دیزل‌ژنراتور، شناسایی معایب و رفع عیب هر یک از اجزائ  سیستم روغن‌کاری اولویت ویژه پیدا می‌کند .

دلایل وجود کف در روغن موتور دیزل‌ژنراتور ( روغن موتور کف میکند ) و چگونگی بر طرف کردن آن:

دلیل‌شماره‌1) میزان روغن دیزل‌ژنراتور نسبت به ظرفیت استاندارد دیزل ، خیلی کم و یا خیلی زیاد‌است لذا برای رفع مشکل باید سطح و میزان روغن را تنظیم‌کنیم .

دلیل‌شماره‌‌2) روغن بیشتر از حد استاندارد کار‌کرده و به موقع تعویض روغن انجام نشده‌است لذا برای رفع مشکل روغن را  به موقع و طبق برنامه سرویس و نگهداری تعویض‌کنیم .

دلیل‌شماره‌3) روغن دارای کیفیت مناسبی با توجه نوع موتور و شرایط کاری و آب و هوایی ان نیست لذا برای رفع مشکل روغن را تعویض و از روغن با درجه مناسب استفاده‌کنیم .

دلایل پایین بودن فشار روغن موتور دیزل‌ژنراتور و چگونگی بر طرف کردن آن:

دلیل‌شماره‌1) نمایانگر فشار روغن خراب شده‌است  لذا برای رفع مشکل باید نسبت به تعویض نمایانگر فشار روغن اقدام نماییم .

دلیل‌شماره‌2) پایین‌بودن کیفیت و گرانروی روغن لذا برای رفع مشکل از روغن کیفیت و  با درجه مناسب نسبت به شرایط اب و هوایی استفاده‌کنیم.

دلیل‌شماره‌3) فیلتر روغن کثیف شده‌است  لذا برای رفع مشکل روغن فیلتر روغن را تعویض‌کنیم .

دلیل‌شماره‌4) سوپاپ فشار شکن یا بای پس  معیوب‌است لذا برای رفع مشکل سوپاپ را تعویض‌کنیم.

دلیل‌شماره‌5) میزان پمپاژ و فشار پمپ روغن بعلت فرسودگی قطعات داخلی آن پایین‌آمده لذا برای رفع مشکل باید پمپ روغن را سرویس و یا تعویض‌کنیم .

دلیل‌شماره‌6) تلرانس محورهای لنگ و یاتاقانها از حد نرمال و استاندارد بیشتر‌شده لذا  برای رفع مشکل موتوردیزل‌ژنراتور باید تعمیرشود  و همچنین تلرانس میل‌لنگ و یا تاقانها تنظیم گردد.

دلایل بالا بودن فشار روغن موتور دیزل‌ژنراتور و چگونگی بر طرف کردن آن:

دلیل‌شماره‌1) نمایانگر فشار روغن خراب شده‌است  لذا برای رفع مشکل باید نسبت به تعویض نمایانگر فشار روغن اقدام نماییم .

دلیل‌شماره‌2) گرانروی روغن زیاد‌است لذا برای رفع مشکل از روغن باکیفیت و  با درجه مناسب نسبت به شرایط اب و هوایی استفاده‌کنیم.

دلیل‌شماره‌3) تلرانس محورهای لنگ و یاتاقانها از حد نرمال و استاندارد کمتر شده لذا برای رفع مشکل موتوردیزل‌ژنراتور باید تعمیرشده و همچنین  تلرانس میل‌لنگ و یا تاقانها تنظیم گردد.

دلیل‌شماره‌4) سوپاپ فشار شکن یا بای پس  تنظیم نیست( فشار فنر آن زیاد‌است ) لذا برای رفع مشکل فنر سوپاپ را تنظیم‌کنیم .

دلایل وجود آب در روغن موتور دیزل‌ژنراتور و چگونگی بر طرف کردن آن  :

دلیل‌شماره‌1) اورینگ دور بوش خراب شده‌است  لذا برای رفع مشکل باید نسبت به تعمیر موتور دیزل‌ژنراتور اقدام نماییم .

دلیل‌شماره‌2) واشر سرسیلندر سوخته و یا معیوب‌است  لذا برای رفع مشکل نسبت به تعویض آن اقدام نماییم‌کنیم.

دلیل‌شماره‌3) سرسیلندر تاب برداشته لذا برای رفع مشکل موتوردیزل‌ژنراتور  را باید تعمیر‌کنیم.

دلیل‌شماره‌4) نشتی کولر روغن بدلیل سوراخ بودن کانال آب لذا برای رفع مشکل کولر روغن را تعمیر و یا تعویض‌کنیم .

دلیل‌شماره‌5) نشتی کانالهای آب داخل سیلندر بدلیل وجود ترک در انها و یا سرسیلندر لذا برای رفع مشکل باید موتور دیزل‌ژنراتور را تعمیر و سرویس نماییم .

با توجه انواع مشکلات و دلایل آنها  که در بالا توضیح داده شد ، توصیه می‌شود که برای کاهش هزینه های تعمیراتی و نگهداری بهینه دستگاه دیزل‌ژنراتور :

الف) رعایت برنامه زمان‌بندی سرویس های دیزل‌ژنراتور طبق دفترچه ارائه‌شده همراه با دستگاه و یا دستور العمل مجموعه صنعتی کاشانی

ب ) از روغن استاندارد مناسب و همچنین فیلترهای با کیفیت  استفاده‌نمایید. چراکه همواره پیشگیری بهتر از درمان‌است.

یکی از روش‌های مهم جهت تشخیص چگونگی کارکرد قسمت دیزل یک دستگاه دیزل‌ژنراتور برق نمونه‌برداری و آزمایش روغن دستگاه می‌باشد که همانند آزمایش خون در انسان می‌باشد .

در آزمایش روغن با توجه به اندازه‌گیری میزان مواد گوناگون درون روغن از چگونگی سلامت و کارکرد قسمتهای مختلف درونی دیزل آگاهی پیدا میکنیم.

اویل‌کولر :

رادیاتور روغن – خنک‌کننده روغن

7-کلیه سیستم سوخت رسانی . پمپ‌سوخت . لوله ارتباطی . سنسور. پمپچه‌ها . انژکتور‌ها

پمپ گازوئیل دیزل‌ژنراتور

پمپ گازوئیل دیزل‌ژنراتور یکی از لوازم یدکی دیزل‌ژنراتور می‌باشد ، کار پمپ سوخت مکش سوخت از باک سوخت به وسیله پمپ سه گوش و ارسال آن پس از از عبور از فیلتر به محفظه پمپ فشار بالا و عبور از انژکتور برای پودر شدن و پاشش درون محفظه احتراق یا همان سیلندر‌است.

وظیفه پمپ سوخت دیزل‌ژنراتور چیست؟

پمپ گازوئیل ژنراتور‌ها که در صورت عدم وجود آن‌ها هیچ سوخی از باک به درون سیلندرها و محفظه‌ی احتراق پمپ نمی‌شود و در نتیجه هیچوقت موتور ژنراتورها روشن نخواهند‌شد.

پمپ‌های سوخت دیزل‌ژنراتور یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک موتور احتراقی است که می‌تواند سوخت را با فشار و دبی مناسب اشتعال موتور به درون آن ارسال‌کرده و موجب پاشش صحیح از سوی انژکتور‌می‌شود.

پمپ سوخت - ماه صنعت انرژی

علت خراب شدن پمپ سوخت دیزل‌ژنراتور چیست؟

  • سوخت ناخالص
  • خوردگی  و دو پهنی
  • رفع نقص ( رفع خرابی ) : کف تراشی سیت و گرین زدن با گرین مخصوص

در مورد پمپ سوخت دیزل‌ژنراتور بیشتر بدانیم

  • پمپ‌های گازوئیلی در دو نوع سه گوش دستی و برق موجود‌می‌باشند.
  • دلایل گرفتگی یک پمپ گازوئیل جرم‌های درون گازوئیل یا آب موجود در آن‌است.
  • چنانچه سیت و سوپاپ خراب باشد گازوئیل به داخل پمپ سه گوش مکیده نمی‌شود و هوا وارد‌می‌شود
  • پمپ روغن ژنراتور به وسیله‌ی سنسور روغن یا همان فشنگی روغن در حال کنترل شدن‌است و در صورتی که این فشار کاهش یابد موجب خاموش شدن موتور ژنراتور می‌شود تا از آسیب رسیدن به ژنراتور جلوگیری کند.
  • پمپ سوخت دستی دیزل‌ژنراتور
  • پمپ‌های دستی به علت سائیدگی پیستون و لوازم آب‌بندی خود موجب خرابی می‌شوند.

برخی از برندهای موجود :

  • بنز
  • پرکینز
  • لوول
  • کمنز
  • کاترپیلار
  • لیستر
  • مارگو
  • کامینز
  • فیات
  • ولوو VOLVO

وظایف پمپ انژکتور دیزل‌ژنراتور ولوو  :

  • تنظیم لحظه شروع تزریق‌سوخت
  • سنجش مدت زمان تزریق‌سوخت
  • ارسال سوخت بیشتر برای حالت START (راه اندازی)
  • ایجاد کردن فشار لازم برای توزیع سوخت در هوای فشردۀ محفظه احتراق
  • اندازه‌گیری و ارسال مقدار سوخت لازم موتور بر حسب بار وارده بر آن

 

8-کلیه تسمه شامل پروانه . دینام. تسمه سفت کن . پولی‌ها

تسمه دینام  ، تسمه پروانه

علائم تسمه خراب

  • ۱.  صدای جیر جیر
  • 2 . افزایش دمای موتور
  • 3 . مشاهده‌ی ترک و پارگی روی تسمه

‌راه  بررسی تسمه، نگاه کردن به سطح آن‌است. تسمه باید از نظر وجود ترک، پارگی یا ریش ریش شدن با چشم بررسی شود. اگر هر چیز غیر عادی روی سطح تسمه مشاهده‌شد، باید تسمه را تعویض کرد.

تسمه چیست؟

تسمه (Belt) در حالت کلی یک حلقه از ماده‌ای انعطاف‌پذیر نظیر چرم، لاستیک، پلیمر و …‌است

که جهت ارتباط بین دو شفت دوار استفاده شده و در واقع به نحوی پیوند مکانیکی بین دو شفت را به وجود می‌آورد. شایان ذکر‌است که تسمه‌ها یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های انتقال قدرت بین دو شفت هستند.

تسمه دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

تسمه دینام

خودروهای با موتور احتراق دارای تسمه‌های متنوعی هستند که وظیفه این تسمه‌ها انتقال انرژی جنبشی تولیدی موتور به سایر قطعات و تجهیزات‌است.

تسمه تایم و تسمه دینام را می‌توان مهم‌ترین تسمه‌های دیزل برشمرد .

تسمه دینام که با نام تسمه پروانه نیز شناخته می‌شود در ارتباط با موتور بوده و با روشن شدن موتور نیز شروع به کار نموده و دینام را به چرخش وادار‌می‌کند.

استارت

START دیزل‌ژنراتور چیست؟

در حقیقت همان استارتر و یا راه انداز اولیه دیزل‌ژنراتور میباشد. در موتورهای دیزل سبک و قدیمی ، برای راه اندازی و چرخش موتور از هندل استفاده‌می‌شود .

هندل یک اهرم یک طرفه است که با قرار گیری بروی محور مخصوص خود ( یا میل‌لنگ و یا میل سوپاپ) میتواند موتور را بچرخاند و آنرا روشن کند .

موتور‌های دیزل هندلی دارای اهرم دی کمپرس هستند تا با حذف تراکم بتوان به آسانی موتور را به حرکت در آورد  و پس از رسیدن به دور مناسب آنرا روشن نمود .

هندل دارای یک خار یکطرفه است تا پس از روشن شدن و دور گرفتن میل‌لنگ، هندل با آن چرخش نکند و موجب خسارت و یا برخورد به اپراتور نشود . در برخی دیگر از موتورهای سبک، راه اندازی و استارت موتور توسط طناب صورت می‌گیرد.

در اکثر موتورهای دیزل‌ژنراتورهای جدید و سنگین راه اندازی موتور از طریق موتور الکتریکی ( استارت دیزل‌ژنراتور ) صورت‌می‌گیرد.

استارت دیزل‌ژنراتور توسط برق باتری (12 یا 24 ولت ) کار‌می‌کند و دیزل را بادوری حدود 100 تا 300 دور بر دقیقه به حرکت در آورده و باعث روشن شدن دیزل‌ژنراتور می‌گردد.

استارت - ماه صنعت انرژی

ساختمان و کارکرد استارت‌دیزل‌ژنراتور چگونه‌است ؟

قسمت‌های اصلی یک استارتر دیزل‌ژنراتور شامل بالشتک‌ها، آرمیچر،پوسته و درپوش‌ها، زغال‌ها، کموتورها، سولونوئید یا اتوماتیک استارت، دنده و کلاچ یکطرفه می‌باشند.

کابل مثبت باطری به پیچ بزرگ سولونوئید یا اتوماتیک استارت متصل می‌شودو کابل منفی نیز به بدنه متصل میگردد.

در روی اتوماتیک استارت (سولونوئید استارت ) دو سیم دیگر متصل می‌گردد.هنگامی که سوئیچ روشن باشد، برق باتری در‌بین سیم‌ها برقرار‌می‌شود.

با فشار دادن شاسی استارت ، برق وارد اتوماتیک استارت  یا به اصطلاح کمکی‌استارت می‌گردد.

اتوماتیک استارت (سولونوئید) یک کلید مغناطیسی‌است که با وارد شدن جریان برق به آن آهنربا‌شده و محور خود را به عقب می‌کشد.

دینام

در انواع دیزل‌ژنراتور برای شارژ باتری و جبران برق مصرفی آن از یک سیستم شارژکننده استفاده‌می‌شود .

مدار شارژ در دیزل و ماشین‌های جدید از یک الترناتور و آفتومات تشکیل شده‌است.

آلترناتور یا همان دینام دیزل‌ژنراتور، برق جریان متناوب (AC) تولید میکند.

دینام - ماه صنعت انرژی

ساختمان و کارکرد دینام (آلترناتور) دیزل‌ژنراتور چگونه‌است؟

دینام دارای دو درپوش می‌باشد. در وسط این دو درپوش یک حلقه قرار‌می‌گیرد که روی آن سیم‌پیچی شده‌است که این حلقه استاتور نام دارد.

در وسط استاتور روتور قرار می‌گیرد که در داخل آن گردش‌می‌کند .

روتور نیز سیم پیچی شده‌است که روی یک محور قرار گرفته‌است .طرفین محور توسط بلبرینگ روی در پوش‌های آلترناتور قرار می‌گیرد .

یک طرف محور به پولی متصل شده و توسط تسمه دینام ( تسمه پروانه ) گردش‌می‌کند .

با بازکردن سوئیچ، برق باتری پس از عبور از لامپ شارژ و آفتومات به زغال‌های روی اتصال سیم‌پیچ  در انتهای روتور می‌رسد .زغال‌ها برق را به هسته روتور منتقل میکنند و در هسته روتور یک حوزه مغناطیسی ایجاد می‌گردد.

در این حالت قطب‌های روتور تشکیل قطب N و S می‌دهند. با روشن شدن دیزل‌ژنراتور و چرخش روتور دینام توسط تسمه پروانه، میدان مغناطیسی ایجاد‌شده توسط سیم‌پیچ‌های استاتور دینام دیزل قطع‌می‌شود.

دینام دیزل‌ژنراتور در این حالت برق القایی متناوب تولید‌می‌کند که این برق متناوب توسط دیودهای یکسوساز به جریان مستقیم تبدیل‌می‌شود و سپس وارد آفتومات دینام‌می‌شود.

آفتومات دینام دیزل‌ژنراتور، تنظیم‌کننده مقدار شارژ باتری‌است و از شارژ بیش از حد آن جلوگیری‌می‌کند. مقدار قدرت و یا شارژ دینام دیزل‌ژنراتور بر حسب آمپر ساعت تحویلی بیان‌می‌شود .

9-کلیه فیلتر‌های مصرفی 

فیلتر‌دیزل‌ژنراتور

به عنوان تعریفی برای فیلتر (فیلتر دیزل‌ژنراتور) می‌توان گفت فیلتر سبب رسیدن مواد خالص روغن ، سوخت ، آب و هوا به موتور دیزل‌ژنراتور‌می‌شود.

در واقع فیلتر به عنوان یک صافی برای دیزل‌ژنراتور عمل‌می‌کند که سبب گرفته شدن ناخالصی ها و آلودگی های مواد ورودی به موتور دیزل‌می‌شود.

فیلترهای متفاوتی در دیزل‌ژنراتور وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلترهای روغن ، فیلتر هوا ، فیلتر آب و فیلتر سوخت اشاره نمود. با تعویض به موقع فیلتر دیزل‌ژنراتور می‌توان استهلاک دستگاه را کاهش داد و در عوض راندمان سیستم را افزایش داد.

فیلتر دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

زمان تعویض انواع فیلتر دیزل‌ژنراتور به صورت زیر‌است :

برای عملکرد دیزل،استاندارد خاصی را در نظر می‌گیرند به طوری که بعد از ۸ ساعت کار مداوم می‌بایست دستگاه به مدت ۲ ساعت خاموش باشد .

در این حالت پس از هر ۱۰۰ ساعت فعالیت دیزل‌ژنراتور می‌بایست روغن موتور و هر ۲۰۰ ساعت ، فیلتر روغن موجود در دیزل‌ژنراتور را تعویض نمود. زمان تعویض فیلتر سوخت پس از دو بار تعویض فیلتر روغن یا هر ۳۰۰ ساعت کارکرد دیزل‌ژنراتور‌است.

به ازای هر ۵۰ ساعت روشن‌بودن دیزل فیلتر هوا می‌بایست بادگیری‌شده و زمان تعویض آن پس از هر سه بار تعویض‌شدن فیلتر روغن یا هر ۴۰۰ ساعت کارکرد دیزل‌ژنراتور‌است.

پس از دو بار تعویض فیلتر سوخت می‌بایست فیلتر آب گیر دیزل‌ژنراتور را تعویض نمود..

امروزه از جمله مشکلات موجود در خرید فیلترهای دیزل‌ژنراتور وجود فیلترهای تقلبی و چینی در بازار‌است

که غیر اصلی هستند و ممکن‌است کارایی مناسبی نداشته‌باشند.

به همین دلیل بهتر‌است فیلتر دیزل‌ژنراتور خود را از شرکت های معتبری که با قیمت مناسب این فیلترها را ارائه می‌کنند تهیه‌کنید.

شرکت ماه صنعت انرژی  ارائه‌دهنده انواع فیلتر‌دیزل‌ژنراتور از برندهای معتبر پرکینز ,ولوو ،کامینز ، کاترپیلار و بسیاری از برندهای معتبر دیگر با قیمتی مناسب و کیفیتی تضمین شده‌است .

خلاصه :

لوازم و قطعات مصرفی یک دیزل‌ژنراتور از موارد زیر تشکیل شده‌است:

1- فیلتر هوا:

فیلتر هوای دیزل‌ژنراتور با تصفیه هوای آلوده باعث کاهش مصرف سوخت شده و به افزایش طول عمر و بازدهی دیزل‌ژنراتور منجر‌می‌شود.

همچنین تعویض به موقع فیلتر هوا باعث از بین رفتن مشکلاتی از قبیل: گرم شدن بیش از حد دیزل‌ژنراتور در هنگام کار کردن، خاموش شدن دیزل‌ژنراتور در زیر بار، شکستگی سوپاپ‌ها کرنک سوپاپ‌ها و …‌می‌شود.

2- فیلتر و آبگیر گازوئیل:

این فیلتر‌ها با تصفیه گازوئیل مصرفی از آلاینده‌های جامد و مایع باعث رفع مشکلاتی از قبیل افت فرکانس در هنگام زیر بار رفتن، استارت نشدن دستگاه، جام کردن موتور دیزل‌ژنراتور و … جلوگیری‌می‌کند.

3- فیلتر روغن:

این فیلترها با تصفیه روغن از آلاینده‌های جامد و مایع باعث رفع مشکلاتی از قبیل شکستگی میل‌لنگ، شکستگی سیلندر و …‌می‌شود.

4- روغن ضد گوگرد:

روغن‌های معمولی دارای H2S و سایر ترکیبات گوگردی بوده که در اثر گرم شدن به اسید سولفرو و اسید سولفریک تبدیل‌می‌شود.

اسید‌های حاصله قوی‌ترین نوع اسیدها بوده و باعث خوردگی پیستون و سایر تجهیزات موتور دیزلی و گازی می‌شوند.

با استفاده از روغن ضد گوگرد و تعویض به موقع آن آسیب‌های ذکر‌شده که به شکل بوشه زدن پیستون، شکستگی میل‌لنگ و … بروز می‌کند از بین‌می‌رود.

5- ضدیخ:

آب و ضدیخ مناسب باعث کاهش دمای دستگاه‌شده و تأثیر مطلوبی جهت خنک‌سازی دستگاه دارد و از احتراق و انفجارهای احتمالی جلوگیری‌می‌کند

 

 

10-شاسی‌کامل . دسته موتورها لاستیک اتصال دهنده دیزل

شاسی دیزل‌ژنراتور

میتواند به دو صورت معمولی و چرخ دار  تولید شود .

شاسی‌معمولی برای موارد که دستگاه احتیاج به حرکت ندارد ساخته میشود و همچنین شاسی چرخ دار در بسیاری از کاربردها همچون مصارف عمرانی مانند راهسازی ،ساختمان سازی ، معادن و … نیاز مکرر به جابجایی دیزل‌ژنراتور‌است ساخته‌می‌شود .

به همین دلیل دیزل‌ژنراتورها را بر روی شاسی چرخ دار سوار میکنند تا بتواند به سادگی جابجا شود .

شاسی‌دیزل‌ژنراتور ساخته‌شده از فولاد درجه یک و مناسب برای دیزل‌ژنراتور ها در تمامی وزن‌ها می‌باشد.

مشخصات فنی:

  1. مجهز به قلاب مقاوم برای بلند شدن دستگاه
  2. گیج نشانگر سطح سوخت
  3. باک سوخت
  4. لرزه گیر

کانوپی :

پوششی‌است که علاوه بر کاهش صدای دیزل‌ژنراتور سبب محافظت از آن در برابر شرایط محیطی می‌گردد.

کانوپی - ماه صنعت انرژی

کانوپی سایلنت سبب کاهش توان خروجی دیزل‌ژنراتور و داغ نمودن دیزل می‌گردد؟

این سوالی‌است که برخی از کارفرمایان آن را در ذهن دارند. این امر نیز به دلیل بعضی مشکلات است که اغلب از اطرافیان شنیده و گاهاً نیز خود شاهد آن بوده اند.

با این وجود، چرا سازندگان دیزل‌ژنراتور علی رغم وجود این مسئله اقدام به ساخت دیزل‌ژنراتور سایلنت می نمایند؟

باید توجه داشت که نه تنها از نظر ما بلکه در سرتاسر صنعت دیزل‌ژنراتور در دنیا هرگز کانوپی سایلنت دیزل‌ژنراتور باعث کاهش توان خروجی دستگاه نمی‌گردد.

اصولاً تمام هنر سازندگان در ساختن این محصول بدون وارد آوردن لطمه ای در کارکرد دیزل‌ژنراتور سایلنت‌است.

البته این نکته به این معنا نیست که تمام اشکالات به وجود آمده کذب و یا اشتباه‌است.

بلکه این نکته تاکیدی است بر این که محصولات ساخته شده به عنوان یک کانوپی سایلنت ، حتی گاهاً شروط اولیه یک کانوپی سایلنت استاندارد را ندارند!

در نتیجه پوشش دیزل‌ژنراتور استاندارد هرگز سبب کاهش توان دیزل‌ژنراتور و یا داغ نمودن آن نمیگردد.

کانوپی سایلنت در اصطلاح عام به اسم اتاق دیزل‌ژنراتور یا پوشش دیزل‌ژنراتور نیز شناخته‌می‌شود.

در حالت عادی وقتی در یک محیط قرار دارید شدت صوت در حدود 45 تا 50 دسی بل می‌باشد

و تست شدت صوت خروجی کانوپی سالینت در این محیط با خطا همراه خواهد بود (بیشتر است) برای تست کانوپی سایلنت از اتاق‌های مخصوصی استفاده‌می‌شود که در حالت عادی دسی بل صدا کمتر از 10 قرار دارد که در ایران همچین فضایی وجود ندارد ولی شرکت FG Wilson این کار را انجام داده‌است.

                                                                                                                                                                                                                                                            

                                                                                                                                                                                                                                                            

                                                                                                                                                                                                                                                            

گروه ب: کلیه قطعات سیستم الکترونیکی

1-کلیه سنسورها شامل آب . روغن . سطح آب . فشار روغن. موقعیت میل‌لنگ. سنسور سطح سوخت . سطح روغن سنسور دور

 

سنسور موقعیت میل‌لنگ :

سنسور موقعیت میل‌لنگ (Crankshaft position sensor) یک قطعه الکتریکی نسبتاً مدرن در موتورهای درون‌سوز‌است که داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل‌لنگ را بدست می‌آورد.

این داده‌ها به قسمتی به نام واحد فرمان موتور (ایسیو) منتقل شده و موتور از آنها برای مدیریت زمان در سامانه جرقه زنی و دیگر فرایندها استفاده‌می‌کند.

در نسل قبلی خودروها و دیزل‌ژنراتورها قبل از اینکه سنسور موقعیت الکتریکی مورد‌استفاده قرار گیرد، دلکو وظیفه تنظیم زمان جرقه زنی را در موتور بر عهده داشت.

سنسورهای موقعیت میل‌لنگ و میل بادامک برای عملکرد مناسب موتور دیزل بسیار ضروری‌است. یک سنسور خراب غالباً اجازه ی اسارت موتور دیزل را نمی‌دهد ، یا اگر دیزل روشن شود خیلی بد کار می‌کند.

سنسورهای موقعیت میل‌لنگ و میل بادامک چه کاری انجام می‌دهند؟

سنسورهای موقعیت میل‌لنگ ، موقعیت و سرعت میل‌لنگ و خود میل‌لنگ را کنترل می‌کنند.

سنسور موقعیت میل بادامک سرعت چرخش میل بادامک را کنترل می‌کند .

که نشان دهنده وضعیت سوپاپ‌ها در سیکل احتراق‌است .

در حالی که سنسور موقعیت میل‌لنگ سرعت چرخش میل‌لنگ را کنترل می‌کند ، که محل پیستون را کنترل‌می‌کند.

 

علائم سنسور موقعیت میل‌لنگ معیوب

شایع ترین علائم سنسور موقعیت میل‌لنگ معیوب یا خراب بودن این‌است که ممکن‌است دیزل شما شروع به کار نکند یا دیزل شما هنگام کار متوقف شود.

سنسور موقعیت میل‌لنگ می‌تواند به دلایل مختلفی از کار بیفتد و خرابی آن به تعدادی از مشکلات مربوط به دیزل منجر‌می‌شود.

در اینجا برخی از علائم متداول در تعیین آسیب دیدگی سنسور میل‌لنگ دیزل شما را بررسی میکنیم.

۱ چراغ برد دیزل را بررسی کنید.

چراغ چک دیزل به دلایل مختلف روشن می‌شود که یکی از آنها خرابی سنسور است.

اگر موتور برای مدت طولانی کار کند ، سنسورها به دلیل افزایش تولید گرما متوقف می‌شوند

و این باعث می‌شود که چراغ موتور چک روشن شود. توصیه می‌شود که دیزل خود را توسط مکانیک بررسی کنید تا علت روشن شدن چراغ برد دیزل را بررسی‌کنید.

۲ افت در شتاب

اگر در سرعت بالا متوجه افت شتاب شدید و در دیزل‌ژنراتور موتور خوب و سریع بارگیری نمی‌کند.

و دیزل زیر بار می خوابد ، این امر به دلیل وجود سنسور میل‌لنگ معیوب‌است.

اتفاقی که رخ می‌دهد این‌است که واحد کنترل دیزل به دلیل سنسور معیوب اطلاعات صحیحی را دریافت نمی‌کند و نمی‌تواند به صورت صحیح وضعیت پیستون‌ها را کنترل کند.

علاوه بر این ، تنظیم نادرست زمان احتراق و تزریق سوخت باعث کاهش شتاب نیز‌می‌شود.

۳ لرزش موتور دیزل

در صورتی که سنسور میل‌لنگ به درستی کار نکند، دیگر نمی‌توان وضعیت میل‌لنگ را مشخص کرد.

این می‌تواند باعث لرزش زیاد موتور دیزل ، کاهش عملکرد موتور دیزل شود.

۴- افزایش مصرف سوخت دیزل

اگر سنسور موقعیت میل‌لنگ معیوب باشد ، زمان جرقه و تزریق سوخت به طور منظم انجام نمی‌شود و در نتیجه اختلال در موتور دیزل و از بین رفتن راندمان سوخت به وجود می‌آید.

۵- مشکل در استارت دیزل

به محض اینکه سنسور از کار بیفتد ، ایسیو یک کد خطا را که حاوی اطلاعات مربوط به خرابی سنسور است دریافت می‌کند.

در ابتدا به دلیل تنظیم نادرست زمان بندی و تنظیم سوخت ، دیزل در شروع کار دچار مشکل خواهد شد

و بعداً دیزل به هیچ وجه استارت نمی‌شود. با این حال ، این مشکل می‌تواند به دلیل وجود خطای الکتریکی یا اتصال نامناسب باشد.

۶ احتراق ناقص موتور

احتراق ناقص موتور هنگامی اتفاق می افتد که ایسیو اطلاعات کافی در مورد موقعیت پیستون را دریافت نکند ، و این منجر به احتراق ناقص در سیلندر می‌شود. خرابی موتور می‌تواند توسط یک سنسور موقعیت میل‌لنگ معیوب یا آسیب دیده ایجاد شود.

۷ توقف موتور

جدای از مشکلات شتاب در سرعت زیاد ، اگر متوجه شوید موتور دیزل شما با سرعت کم متوقف‌می‌شود.

این مشکل به احتمال زیاد در مورد سنسور میل‌لنگ است ، زیرا وظیفه زمان احتراق را بر عهده دارد.

سنسور سطح آب رادیاتور دیزل‌ژنراتور:

یکی از حفاظت های  دیزل  ژنراتور ، آلارم پایین بودن سطح کولنت (سطح آب رادیاتور)‌است که از سنسور سطح آب برای هشدار دادن به اپراتور استفاده‌می‌شود.

سطح مایع خنک‌کننده (آب رادیاتور) معمولاً توسط سنسور آب ولوو نصب شده در رادیاتور کنترل‌می‌شود.

معمولاً درجه حرارت کولنت نیز به طور جداگانه ، توسط سنسور دمای آب در اندازه‌گیری‌می‌شود.

سنسور سطح خنک‌کننده

سنسور سطح خنک‌کننده یک تجهیز حفاظتی رادیاتور است .

که برای نظارت بر سطح خنک‌کننده ، در سیستم خنک‌کننده موتور دیزل استفاده‌می‌شود.

به طور معمول در بالای مخزن رادیاتور بسته شده‌است ،که یه صورت سوئیچ عمل کرده و دارای دو حالت باز یا بسته‌است.

تولید کنندگان دیزل‌ژنراتور یا تولید‌کنندگان رادیاتور سطح مناسب کولنت (آب رادیاتور) را تعیین می‌کنند تا چه زمانی باید موتور خاموش شود که از بروز مشکلات یا خراب شدن جلوگیری کند.

سنسور‌ها اغلب به جای تولید کننده ژنراتور، به عنوان یک وسیله استاندارد حفاظتی ، توسط سازنده موتور دیزل  ارائه می‌شوند.

انواع سنسور سطح آب

دو نوع مختلف متداول سنسور خنک‌کننده وجود دارد. ساده ترین سنسور شناور( فلوتر ) است که با بالا آمدن یا پایین آمدن مایع ، شناور تغییر حالت می‌دهد.

Fozmula T / LL80 می‌تواند یک مثال خوب برای این مورد باشد. سیستم دارای دو سیم می‌باشد ، مدار در زمان خطا باید بسته و در زمان های دیگر باز باشد.

سنسور های شناور دستگاه‌های ساده ای هستند که در اکثر موارد عملکرد خوبی دارند.

اما به دلیل اینکه ذاتا مکانیکی هستند و یا در طی زمان به مرور زمان عملکرد مکانیکی ضعیف می‌شوند .

به خصوص اگر آلودگی در مایع خنک‌کننده وجود داشته باشد می‌تواند باعث عدم حافظت مناسب شود.

نوع دوم سنسور سطح آب رادیاتور  نوع خازنی‌است.

باز هم  Fozmula با سنسور سطح S285 نمونه خوبی را ارائه‌می‌دهد.

سنسور ۴ پین ، حاوی یک ریزپردازنده قابل برنامه ریزی توسط کارخانه  می‌باشد.

سنسور دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

بررسی سنسور

برای بررسی سنسور سطح خنک‌کننده به یک مولتیمتر جهت خواندن مقاومت و ولتاژ نیاز‌است.

در‌نوع اول با استفاده از بیز چک مولتی متر بررسی‌کنید که مدار باز یا بسته‌است.

در‌صورت عدم وجود خطا (یعنی سطح خنک‌کننده خوب است) باید باز باشد.

در‌زمان خطا بسته‌می‌شود. می‌توانید سنسور سطح را بیرون آورده و بازو را به بالا و پایین حرکت دهید تا عملکرد آن بررسی شود.

نوع دوم ، اگر سیستم در حال استفاده از اتصال زمین برای تنظیم‌است .

می‌توانید آن را مانند نوع اول اندازه گیری کنید. دوباره می‌توانید با فرو بردن سنسور سطح آب ولوو در مایع و دوباره خارج کردن آن ، آن را تست کنید.

برای ولتاژ می‌توانید ولتاژ بین خروجی و پین های ورودی را اندازه‌گیری‌کنید.

چه نشانه هایی حاکی از خراب بودن سنسور سطح آب رادیاتور دیزل‌ژنراتور می‌باشد

۱-نمایش خطا سطح آب روی کنترلر یا نمایش فالت از ایسیو

یكی از شایع ترین علائم خرابی سنسور سطح خنك كننده ، روشن ماندن خطای سنسور سطح آب روی کنترلر دیزل‌ژنراتور می‌باشد.

اگر سنسور اتصال کوتاه شود ، می‌تواند باعث روشن شدن سنسور سطح خنک‌کننده شود.

این یک مشکل‌است زیرا روشن ماندن دائم چراغ خنک‌کننده باعث عملکرد نادرست سنسور در زمان بروز مشکل و عدم توانایی در اعلام به اپراتور‌می‌شود.

۲-کم بودن آب رادیاتور

یکی دیگر از علائم بروز مشکل در سنسور سطح آب رادیاتور ، کم بودن مایع خنک‌کننده‌است.

اگر سطح مایع خنک‌کننده کم شود و چراغ روشن نشود ، این بدان معناست که سنسور یا سیم کشی مشکلی ایجاد می‌کنند.

این سنسور به طور خاص برای تشخیص کم بودن سطح آب رادیاتور دیزل طراحی شده‌است ، بنابراین اگر سطح مخزن پایین می آید و چراع روشن نمی‌شود ،

این ممکن‌است نشانه بروز مشکل در سنسور یا شاید سیم کشی باشد

۳- گرمای بیش از حد موتور

گرمای بیش از حد موتور یکی دیگر از نشانه های بروز مشکل در سنسور است.

گرمای بیش از حد موتور میتواند به دلیل انواع مختلفی ایجاد شود ، معمولاً به هیچ سنسوری مربوط نمی‌شود.

اما اگر اضافه دما مربوط به سطح خنک‌کننده باشد ، احتمالا نشانه ای از بروز مشکل در سنسور سطح آب ولوو باشد.

اگر آب رادیاتور به اندازه کافی کم شود که باعث گرمای زیاد شود و چراغ کم بودن سطح مایع خنک‌کننده از قبل روشن نشده باشد ، ممکن‌است این یک نشانه مشکل در مورد سنسور سطح آب رادیاتور باشد.

در حالی که سنسور سطح مایع خنک‌کننده نقش زیادی در عملکرد موتور ندارد .

این هدف بسیار خاصی در محافظت از موتور در هنگام کاهش خنک‌کننده و گرمای بیش از حد احتمالی‌است.

اگر گمان می کنید سنسور سطح خنک‌کننده شما مشکلی دارد ، به یک تکنسین حرفه ای مراجعه کنید.

آنها می‌توانند تشخیص دهند که آیا  دیزل  شما به سنسور سطح خنک‌کننده جایگزینی نیاز دارد یا خیر.

 

سنسور فشار روغن موتور ژنراتور

سنسور فشار روغن موتور ژنراتور ( فشنگی روغن موتور دیزل‌ژنراتور ) دارای یک روزنه جهت چک کردن فشار و میزان عبور روغن در زمان روشن بودن موتور را اندازه گیری کرده و در صورت کمبود فشار به برد کنترل موتور دستور خاموشی می‌دهد تا مانع از خرابی و آسیب رسیدن به موتور شود.

وظیفه فشنگی روغن موتور دیزل‌ژنراتور چیست؟

در واقع این سنسور موجب نشان دادن سلامت انتقال روغن به مجراهای موتور می‌شود که در صورت بروز مشکل با ایجاد اخطار مانع از خرابی و آسیب دیدن به اجزای مکانیکی می‌شود.

سنسور فشار روغن ژنراتور وسیله‌ای‌است که مابین کارتل روغن و سیلندر قرار میگیرد . و از لوازم یدکی ژنراتور می‌باشد.

زمانی که این روغن در حال جابجایی است از روزنه موجود در این سنسور گذر کرده و میزان فشار روغن را اندازه گیری میکند.

علت خرابی فشنگی روغن یا سنسور فشار روغن :

کثیف بودن روغن موتور

داغی بیش از حد موتور و روغن موتور

ضربه خوردن فشنگی زیرا به ضربه بسیار حساس هستند

سنسور سطح سوخت دیزل‌ژنراتور

دیزل‌ها نیاز به فن آوری سنسور سطح سوخت قابل اطمینان و مستحکم دارند که می‌توانند با وجود محیط های چالش برانگیز و نوسانات گسترده دما ، مقادیر دقیق را ارائه دهد.

سنسورهای سطح سوخت این نیاز را برآورده می‌کنند. این سنسورهای ناهموار برای همه نوع کاربرد ها استفاده می‌شود و در صورت مهم بودن قابلیت اطمینان ، بهترین راه حل ها را ارائه می‌دهد.

سنسور سطح سوخت دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

فن آوری اندازه گیری سطح سوخت با دوام و با کارایی بالا

فن آوری سنسور سطح سوخت اندازه گیری سطح قابل اطمینان و با وضوح بالا برای انواع مایعات و سیال را فراهم می‌کند.

این دستگاه‌ها معمولاً به عنوان سطح آب ، سطح روغن ، سطح سیال هیدرولیک و سنسورهای سطح دیزل استفاده می‌شوند.

سنسورهای مگنتیک پیکاپ – سنسور سرعت – سنسور دورسنج – magnetic pikup

سنسورهای مگنتیک پیک آپ (MPU)  ( سنسور سرعت) تجهیزاتی هستند که می‌توانند در ارتباط با کنترلر دیزل‌ژنراتور و یا ایسیو دیزل برای نظارت بر پارامترهایی مانند سرعت ، جهت چرخش و انواع شرایط خطا مانند سرعت بالا یا پایین دیزل از حد تعریف شده از آنها استفاده کرد.

در زیر چند راهنمایی برای انتخاب و نصب آنها در دیزل‌ژنراتور ها آورده شده‌است.

MPU ها در نزدیکی فلایویل ، میل‌لنگ یا روی  چرخ دنده های که به نسبت سرعت موتور می چرخند قرار دارند.

عبور دندانه‌های چرخ دنده از طریق نوک MPU (قطب) باعث ایجاد ولتاژ و فرکانس‌می‌شود.

این فرکانس توسط یک ماژول کنترل به یک مرجع سرعت تبدیل‌می‌شود.

در اینجا لازم به ذکر است که بیشتر MPU ها سیگنال های مشابهی را ایجاد می‌کنند.

بزرگی و استحکام سیگنال به اندازه سنسور نسبت به دندانه‌های چرخ دنده ، میزان فاصله بین قطعه قطب و دندانه‌های چرخ دنده و عوامل مختلفی بستگی دارد.

به عنوان یک قاعده کلی ، استانداردهای زیر باید رعایت شود:

  1. ابعاد سطح بالای دندانه باید برابر یا بیشتر از قطر قطعه قطب باشد.
  2. ارتفاع دندانه باید مساوی یا بیشتر از فضای بین دندانه باشد.
  3. فاصله بین دندانه ها باید تقریباً سه برابر قطر قطب باشد.
  4. فاصله هوا بین قطعه دندانه و قطب باید بین ۰٫۰۱۵ تا ۰٫۰۳۰ باشد.

MPU

MPU ها به طور معمول دارای ۲ ، ۳ و ۴ هستند.

تعیین اندازه مناسب به فضای موجود برای نصب ، در دسترس بودن سوراخهای از پیش حفر شده و توجه به قوانینی که در بالا ذکر شد بستگی دارد.

در بیشتر موارد ، این تنها عوامل مؤثر در انتخاب MPU خواهد بود. در‌برخی موارد ، MPU بین یک گاورنر و یک ماژول دیگر کنترل موتور ، مانند سوئیچ سرعت “به اشتراک گذاشته‌می‌شود”.

در‌چنین مواردی ، ولتاژ خروجی از MPU به کنترلر ممکن‌است خیلی کم باشد (حداقل ۳VAC  توسط کنترل‌کننده‌ها لازم‌است).

صب MPU به طور معمول در محفظه فلایویل موتور انجام‌می‌شود.

نصب باید به گونه ای انجام شود که سنسور سرعت دیزل‌ژنراتور به صورت صحیح انجام شود و درجای خود محکم باشد.

پایه نصب باید غیر مغناطیسی باشد تا از اختلال سیگنال جلوگیری شود.

نصب

برای نصب ، سوراخی به اندازه کمی کوچکتر از قطر MPU را در قسمت پوشش چرخ دنده ، عمود بر دندانه‌های چرخ دنده ایجاد کنید.

محل سوراخ باید به سمت بالای پوشش و دور از استارتر موتور باشد. این به منظور جلوگیری از تجمع تراشه های فلزی بین قطب MPU و دندانه توصیه‌می‌شود.

توجه داشته باشید که اتصال مخروطی تنها به MPU امکان حرکت زیاد را می‌دهد که ممکن‌است با MPU که در واقع با دندانه ارتباط برقرار می‌کند اشتباه گرفته‌شود.

دندانه باید با سوراخ تراز شود و MPU با دقت بسته شود تا به دندانه برسد. پس از برقراری تماس ، MPU را کمی عقب تر می کشیم تا بتوان فاصله هوایی مناسب را تنظیم کرد.

پس از نصب MPU در موقعیت خود ، چرخ دنده را بطور کامل بچرخانید تا از تماس با دندان های باقی مانده مطمئن شوید.

اکنون در موقعیت مناسب ، MPU بسته می‌شود.

پس از نصب ، MPU مطابق با دستورالعمل های سازنده آن را به سیم ماژول کنترلر وصل شود.

مگنتیک پیکاپ

مگنتیک پیکاپ ( سنسور دور سنج) دقیق ترین وسیله تشخیص سرعت موتور است

زیرا سیگنال تمیز با فرکانس بالا (تعداد زیاد پالس در هر دور) را با وضوح بالاتر نسبت به سیگنال های خروجی مولد یا فشار سنج ایجاد می‌کند.

در بعضی از موارد مشاهده شده‌است که کنترلر دیزل‌ژنراتور دور را از روی فرکانس ژنراتور می خواند و در واقع حافظت ها سرعت بالا و پایین از طریق فرکانس انجام می‌شود که بسیار اشتباه است و توصیه می‌شود حتما برای دیزل‌ژنراتور سنسور سرعت نصب شود و کنترل سرعت از طریق MPU که حفاظت درجه ۱ سرعت است انجام شود.

 

2-برد کنترلی دیزل‌ژنراتور بر اساس نیاز و قابلیت‌های متفاوت

 

PLC

با پیشرفت چشمگیر صنعت الکترونیک  طی چند دهه اخیر، انواع کنترل گر منطقی برنامه پذیر یا به عبارت انگلیسی Programmable Logic Controller که بصورت خلاصه PLC نامیده میشوند .

در صنایع و ماشین الات گوناگون نقش اساسی را بر عهده دارند .

به دلیل قابلیت برنامه ریزی شدن، بردهای PLC انعطاف پذیر بوده ولذا دارای کارائی بسیار بالائی میباشند .

برد کنترلر دیزل‌ژنراتور یا همان PLC در یک دستگاه دیزل‌ژنراتور نقش اساسی در هماهنگی و کنترل اجزای گوناگون دیزل‌ژنراتور و تابلوهای دیزل‌ژنراتور بعهده دارد.

PLC - ماه صنعت انرژی

Deepsea

برد دیپسی - ماه صنعت انرژی

شرکت دیپسی الکترونیک (DSE (Deep Sea Electonics از سال 1975 اقدام به طراحی، تولید و عرضه انواع برد کنترل موتور دیزل، دیزل‌ژنراتور، و بردهای اتوماتیک ترانسفر سوئیچ و شارژرهای باتری کرده‌است.

کلیه محصولات دیپسی در کارخانه 15.000 متر مربعی این شرکت واقع در یورکشایر انگلستان توسط مهندسین متخصص با تجهیزات مدرن با بالاترین کیفیت تولید می‌شوند.

کلیه محصولات شرکت دیپسی الکترونیک در در سراسر جهان از جمله آمریکای شمالی، آسیا، اروپا و خاورمیانه توسط شبکه گسترده ای از کارمندان پشتیبانی می‌شود.

شرکت DSE خود را متعهد به ارائه بالاترین خدمات و پشتیبانی میداند و بطور مرتب دوره های آموزشی درسطح سایت و خارج از سایت را برای همه مشتریان فراهم می‌کند.

دیپسی

تولیدات کمپانی دیپسی انگلستان شامل برد کنترلرهای دیزل‌ژنراتور دیپسی، بردهای اتوماتیک ترانسفر سوئیچ دیپسی، شارژرهای باتری 12 ولت دیپسی، شارژرهای باتری 24 ولت دیپسی ، شارژرهای باتری خروجی دوگانه ، سیستم‌های کنترل از راه دور و کنترل وسیله نقلیه، بردهای کنترل برج روشنایی ، رله حفاظت، اتوماتیک ولتاژ رگلاتور دیجیتال، برد کنترل موتور و برد کنترل پمپ میباشد.

شرکت دیپسی انگلستان طی 40 سال فعالیت خود با سرمایه گذاری های زیادی که در زمینه پرسنل متخصص، فرآیندها و تحقیقات خودانجام داده است،

باعث شده که نام برد DSE انگلستان دارای شهرت و کیفیتی برتر جهانی باشد.شرکت DSE با امکانات تولیدی و مهندسی گسترده  خود در انگلستان طیف وسیعی از محصولات الکترونیکی زیر را تولید میکنند.

چند مدل برد دیپسی

1- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 501 ( برد کنترل DSE501  )

2- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 701( برد کنترل DSE701  )

3- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 702( برد کنترل DSE702  )

4- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 3110 ( برد کنترل DSE3110  )

5- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 4520 ( برد کنترل DSE4520  )

6- برد کنترلر پارالل دیزل‌ژنراتور دریایی دیپسی 5510 ( برد کنترل DSE5510M  )

7- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 5520 ( برد کنترل DSE5520  )

8- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 5560 ( برد کنترل DSE5560  )

9- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 6010 ( برد کنترل DSE6010  )

10- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 6020  ( برد کنترل DSE6020  )

11- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 6120 ( برد کنترل DSE6120  )

12- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی  7210( برد کنترل DSE7210  )

13- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی  7310 ( برد کنترل DSE7310  )

14- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 7510  (برد کنترل DSE7510  )

15- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 8610  (برد کنترل DSE8610  )

16- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 8810 ( برد کنترل DSE8810  )

17- برد کنترلر پارالل دیزل‌ژنراتور دیپسی 8610 ( برد کنترل DSE8610  )

18- برد کنترلر دیزل‌ژنراتور دیپسی 8680. (برد کنترل DSE8680  )

 

Deif

کنترلرهای موتور و دیزل محصول DEIF کشور دانمارک، جهت کنترل و سنکرون ژنراتورهای برق اضطراری طراحی و ساخته شده اند. بردهای کنترلی دایف، راهکار کنترلی ایمن، قابل اعتماد و اتوماتیک با ویژگی های جدید و نوآورانه می‌باشد.

برد دایف - ماه صنعت انرژی  

چند مدل برد دایف

1- برد دایف. مدل CGC400

2- برد دایف مدل EPQ96-2

3- برد دایف. مدل ALC-4

4- برد دایف مدل ASC Plant Management

5- برد دایف. مدل GPC-3 gas

6- برد دایف مدل GPU-3 gas

7- برد دایف مدل MDR-2

8- برد دایف مدل AGC200

9- برد دایف مدل GPC-3

10- برد دایف مدل ASC-4 solar

11- برد دایف مدل APU-4

12- برد دایف مدل AGC150 BTB

13- برد دایف مدل AGC 150

14- برد دایف. مدل  AGC Plant Management

15- برد دایف مدل AGC150 Stand Alone

16- برد دایف مدل CGC200

17- برد دایف مدل GPU-3 Hudro

18- برد دایف مدل GPU-3

19- برد دایف. مدل AGC150 Mains

20- برد دایف مدل ASC-4 Battery

PCC

POWER COMMAND (PCC) برد کنترل کامینز

فروش انواع برد کنترل دیزل‌ژنراتور کامینز پاور (Power Command Controller PCC 1300 / PCC 1301 / PCC 1302 )

PCC دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

1- Base Board PCC 1301 / PCC 1302

2- Display Board PCC 1300 (HMI 211)

3- Input Board PCC 1300 (AUX 101)

4- Output Board PCC 1300 (AUX 101)

5- Annunciator Board PCC 1300 (HMI 113)

6- Bargraph Board PCC 1300 (HMI 112)

7- Governor Module PCC 1300 (AUX 104)

8- AVR Module PCC 3100

(Part Number) شماره سریال

P.N=300-5381

P.N=327-1379-02

P.N=327-1513

P.N=300-4510/11

P.N=300-6050

P.N=300-5875

P.N=300-5929-01/02

P.N=300-1536

P.N=327-1521

P.N=327-1507

P.N=300-5765

 

 

Datakom

برد انکو،امکو و دیتاکام:

بردهای دیزل‌ژنراتور انکو،امکو و دیتاکام موجود در ایران فقط جهت کنترل یک عدد دیزل‌ژنراتور می‌باشند.

و قابلیت اتصال به ECU دیزل‌ژنراتور را ندارند. این بردهای کنترل دیزل‌ژنراتور قابل برنامه ریزی بصورت دستی بوده و نصب آنها بسیار راحت است.

برد کنترل دیتاکام پایین ترین کیفیت و متاسفانه بیشترین مصرف را در کشور دارد و اگر اتصال آن به ایسیو موتور وصل شود، ECU خواهد سوخت.

دیتاکام

COMAP

برد کومپ:

برد کومپ جهت استفاده برای انواع دیزل‌ژنراتور، ژنراتور گاز سوز، دیزل پمپ (دیزل تاور، موتورهای تک آتشنشانی و…) و تابلو های ATS استفاده میشود. همچنین بردهای ژنراتور کومپ دارای قابلیت تعمیر، نمایندگی فعال در ایران، قابلیت مانیتورینگ، کنترل، نظارت و برنامه ریزی از راه دور، قابلیت افزایش تعداد ورودی و خروجی ها، قابلیت اتصال به ECU های کاترپیلار، کامینز یا کمنز، DaimlerChrysler، DDC DDEC، دویتس، GM، ایسوزو، ایویکو Iveco و GCB Delphi، جان دییر john Deere، کوبوتا kubota، Liebher، مان، MTU، پرکینز، اسکانیا، SISU EEM3، j1939، VM، ولوو را دارا می‌باشد.

برد کنترل کومپ بردهای با کیفیت بالا، دارای دفترچه های راهنمای فارسی، دارای توابع حفاظتی بسیار زیاد و قابلیت اطمینان بالا می‌باشد.

کومپ - ماه صنعت انرژی

سایر برندهای کنترلر دیزل‌ژنراتور

سایر بردهای ژنراتور عبارتند از:، وودوارد ، همتک ، برنینی ، EPCU ، کامینز، ولوو و… . انواع نام های برد کنترل دیزل‌ژنراتور عبارتنداز: برد کنترل دیزل‌ژنراتور- برد ژنراتور- رله کنترل ژنراتور- سیستم کنترل دیزل‌ژنراتور- برد الکترونیکی ژنراتور- برد امرجنسی ژنراتور و برد کنترل دیزل‌ژنراتور اضطراری و دستی.

 

 

3-سیستم کنترلی دور دیزل‌ژنراتور شامل گاورنر . اکچویتر

گاورنر :

بعضی اوقات به گاورنرهای دیزل‌ژنراتور، کنترل‌کننده سرعت موتور نیز گفته‌می‌شوند. موتور دیزل برای حفظ سرعت از پیش تعیین‌شده باید خروجی مشخصی داشته‌باشد. در صورت درست نبودن سرعت موتور، ژنراتور مشخصات خروجی مورد نیاز را حفظ نمی‌کند. در این مقاله به بررسی انواع مختلفی از گاورنرهای مجموعه‌های دیزل‌ژنراتور می‌پردازیم.

گاورنر

گاورنر‌ها را می‌توان به دو گروه اساسی تقسیم کرد:

کنترل مکانیکی/ الکتریکی: ژنراتورهای قدیمی از این سیستم کنترل استفاده می‌کنند. سیستم سوخت توسط گاورنر مکانیکی کنترل می‌شود.

کنترل الکترونیکی: ژنراتورهای جدید از سیستم کنترل الکترونیکی استفاده می‌کنند. این سیستم توابع کنترلی موتور و ژنراتور  را بهم ربط داده و کنترل می‌کند تا یک منبع توان ثابت و مطمئن را فراهم کند.

اکچویتر:

اکچویتور دیزل‌ژنراتور چیست؟  چگونه کار می‌کند؟

اکچویتور دیزل‌ژنراتور ام تی یو روی موتور تجهیزی‌است كه یک مکانیزم را جابه جا کرده یا کنترل می‌کند به عنوان مثال با بستن یک شیر. به زبان ساده ، این یک وسیله‌ی مکانیکی را حرکت می‌دهد که تا آن را کنترل کند،

در موتور دیزل معمولاً از اکچویتر به عنوان یک سیستم محرک در سیستم سوخت استفاده‌می‌شود و میزان سوخت دیزل تزریق‌شده به موتور را کنترل‌می‌کند. اکچویتر یا توسط گاورنر یا ECU /  ECM  دیزل‌ژنراتور کنترل می‌شود.

هنگامی که بار را به  موتور دیزل اعمال می کنید ، اکچویتر مانند یک شیر برقی کنترل شونده عمل کرده با گرفتن فرمان از گاورنر یا ایسیو دریچه ی سوخت را باز کرده و مقدار سوخت بیشتری به دیزل وارد‌می‌شود و در واقع سرعت آن را ثابت نگه می‌دارد.

هنگامی که بار را حذف می کنید ، مجدداً برای حفظ سرعت ، دریچه سوخت را بسته و مقدار  سوخت ورودی به دیزل‌ژنراتور را محدود‌می‌کند.

اکچویتور - ماه صنعت انرژی

اکچویتور دیزل‌ژنراتور (شیر برقی) :

قطعه سلونوئید اکچویتور ام تی یو actuator    یا شیر برقی دیزل‌ژنراتور محرک سوخت  در دیزل وظیفه کنترل دور را از طریق فرمان گاورنر دیزل‌ژنراتور بر عهده دارد. به همین دلیل از اکوچویتور با نام شیر برقی ، رگولاتور تنظیم دور و سرعت  خاموش کن ، سلونوئید در گفتار عموم مردم استفاده می‌شود. در صورت خرابی شیر برقی ، دیزل‌ژنراتور استارت و روشن نخواهد شد.

وظیفه شیر برقی خودرو چیست؟

اگر در موتور دیزل‌ژنراتور یا خودرو، اهرم شیر سوخت باید کشیده شود (در بعضی دیزل‌ژنراتورها باید فشرده شود) تا موتور خاموش شود نیازمند خاموش کن یا استاپ سلونویید(stop solenoid) و در دیزل‌ژنراتور هایی که برای روشن ماندن نیاز به فشردن یا کشیدن اهرم سوخت موجود بر روی پمپ انژکتور می باشیم از شیر برقی یا فیول سلونویید (feuel solenoid) استفاده میکنیم.

 انواع سلونوئید موتور‌های دیزل‌ژنراتور

خاموش کن یا سلونویید یا شیر برقی ها در دو نوع دو سیم و سه سیمه وجود دارند.

نوع دو سیم معروف به خاموش کن (stop solenoid) میباشد. این نوع خاموش کن ها را بخاطر جریان مصرفی زیاد( تا ۱۶ آمپر) نمیتوان از مدت زمان کوتاهی(چند ثانیه تا یک دقیقه) بیشتر فعال نمود.

نوع سه سیمه معروف به شیر برقی یا سلونوئید (fuel solenoid) میباشد و کمتر بعنوان خاموش کن مورد استفاده قرار میگیرند. مگر اینکه موتور خودروی شما زمان زیادی طول میکشد تا خاموش شود. این نوع سلونوئید ها بخاطر وجود سیم سوم موسوم به نگهدار ، میتوانند به صورت دائم وصل بمانند.

ولتاژ مصرفی خاموش کن خودرو ۱۲ یا ۲۴ ولت dc میباشد. بهترین محل جهت نصب سلونوئید موتور دیزل، خنک ترین محل کنار موتور دیزل‌ژنراتور میباشد.

اکچویتور دیزل‌ژنراتور ودوارد

شیر برقی  هیدرو مکانیکی وودوارد لینک  بسیار مهمی بین گاورنر الکترونیکی و کنترل مقدار سوخت ورودی به دیزل. شرکت تخصصی ما انواع مختلفی از راه‌حل‌های کنترلی را برای موتورهای دیزل ، بنزین و گازی ارائه‌می‌دهد.

وودوارد یکی از تولید کننده های با کیفیت اکچویتور و ساخت کشور آمریکا می‌باشد.

 

4-سیستم اتوماتیک ولتاژ رگلاتور برای تثبیت ولتاژ خروجی ژنراتور AVR

 

AVR Stamford

رگولاتور ولتاژ استمفورد

رگولاتور ولتاژ - ماه صنعت انرژی

AVR ژنراتور استمفورد چگونه کار میکند ؟

نحوه عملکرد AVR ژنراتور استمفورد به این شکل می‌باشد که هنگام شروع به کار  دیزل‌ژنراتور بر روی رتور ژنراتور یک پسماند مغناطیسی کمی وجود دارد که هنگامی که ژنراتور توسط محرک خود به چرخش درمی اید در خروجی به صورت ولتاژ کمی ظاهر می‌شود که  چیزی در حدود ۶ تا ۴۰ ولت که بسته به توع ژنراتور متفاوت می‌باشد است

AVR ژنراتوراین ولتاژ را از خروجی گرفته و به تحریک ژنراتور اعمال میکند در نتیجه با بالا رفتن ولتاژ تحریک مجدد خروجی ژنراتور افزایش می یابد

AVR ژنراتور این عمل را انفدر تکرار میکند تا ولتاژ ژنراتور به مقدار نامی برسد حال در صورتی که ولتاژ خروجی به هر دلیلی بالا برود  AVR  ژنراتور  بلافاصله تغذیه تحریک را کاهش میدهد و در صورتی که ولتاژ ژنراتور در خروجی کاهش پیدا کند AVR  ژنراتور  تغذیه تحریک را افزایش خواهد داد .

وظیفه یا نقش و نحوه تست مدار AVR ژنراتور استمفورد

همه چیز در مورد رگولاتور ولتاژ یا avr دیزل‌ژنراتور:

رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (avr) دیزل‌ژنراتور وسیله‌ایست که سطح ولتاژ خروجی ژنراتور را کنترل میکند.

عملکرد رگولاتور ولتاژ (avr ) دیزل‌ژنراتور به این صورت می‌باشد که با تغییر جریان و ولتاژ تحریک میزان ولتاژ خروجی ژنراتور را تغییر می‌دهد.

رگولاتور ولتاژ ژنراتور وظیفه تولید برق dc مورد نیاز برای اکسایتر یا سیم پیچ تحریک ژنراتور را بعهده دارد.

رگولاتور ولتاژ  از برق خروجی ژنراتور تغذیه میشود .

در ابتدا به نظر میرسد ولتاژ خروجی ژنراتور صفر است پس چگونه avr ژنراتور تغذیه می‌شود؟! ژنراتور بخاطر وجود پسماند مغناطیسی سیم پیچ ها در حد چند ولت ولتاژ در خروجی دارد.

لذا رگولاتور ولتاژ ژنراتور از همین ولتاژ بوسیله یک حلقه فیدبک مثبت ولتاژ ژنراتور را بالا می آورد سپس حلقه فیدبک رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (avr) منفی می‌شود و ولتاژ خروجی را بر روی ۴۰۰ ولت یا مقدار تنظیم شده فیکس میکند.

ولتاژ خروجی ای وی آر حدود ۱۲ ولت dc می‌باشد.لذا میتوان بوسیله باتری نیز این ولتاژ را تنظیم کرد.

ولی نکته قابل تامل این‌است که رگولاتور ولتاژ ژنراتور  وظیفه رگوله کردن ولتاژ خروجی را بعهده دارد تا در بارهای خروجی متغیر و دور ها یا فرکانس های مختلف دیزل‌ژنراتور ولتاژ خروجی ژنراتور تغیر نکند.

AVR ژنراتور برای هر نوع ژنراتوربخاطر جریان های تحریک متفاوت مورد نیاز ژنراتور متفاوت می‌باشد. همچنین مدل رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (avr) برای کاربردهای مختلف ، متفاوت می‌باشد.

اخطار

نصب و عیب یابی رگولاتور ولتاژ ژنراتور کاری تخصصی است لذا اگر تجربه کافی ندارید اقدام به این کار نکنید وگرنه با صرف نکردن هزینه ای اندک ، متحمل خسارتی بزرگ خواهید شد.

AVR ژنراتور استمفورد :

SX460

AS440

AS480

AS540

MX341

MX342

MX321

DM110

DECS100

DECS250

UNITROL1010

UNITROL1020

DEIF DVC310

 

AVR LEROY SOMER

رگولاتور ولتاژ لروی سامر

رگولاتور ولتاژ لروی سامر

AVR ژنراتور لوری سامر چگونه کار میکند ؟

نحوه عملکرد AVR ژنراتور لوری سامر به این شکل می‌باشد که هنگام شروع به کار  دیزل‌ژنراتور بر روی رتور ژنراتور یک پسماند مغناطیسی کمی وجود دارد که هنگامی که ژنراتور توسط محرک خود به چرخش درمی اید در خروجی به صورت ولتاژ کمی ظاهر می‌شود که  چیزی در حدود ۶ تا ۴۰ ولت که بسته به توع ژنراتور متفاوت می‌باشد است

AVR ژنراتوراین ولتاژ را از خروجی گرفته و به تحریک ژنراتور اعمال میکند در نتیجه با بالا رفتن ولتاژ تحریک مجدد خروجی ژنراتور افزایش می یابد

AVR ژنراتور این عمل را انفدر تکرار میکند تا ولتاژ ژنراتور به مقدار نامی برسد حال در صورتی که ولتاژ خروجی به هر دلیلی بالا برود  AVR  ژنراتور  بلافاصله تغذیه تحریک را کاهش میدهد.

در صورتی که ولتاژ ژنراتور در خروجی کاهش پیدا کند AVR  ژنراتور  تغذیه تحریک را افزایش خواهد داد .

وظیفه یا نقش و نحوه تست مدار AVR ژنراتور لوری سامر

همه چیز در مورد رگولاتور ولتاژ یا avr دیزل‌ژنراتور:

رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (avr) دیزل‌ژنراتور وسیله‌ایست که سطح ولتاژ خروجی ژنراتور را کنترل میکند.

عملکرد رگولاتور ولتاژ (avr ) دیزل‌ژنراتور به این صورت می‌باشد که با تغییر جریان و ولتاژ تحریک میزان ولتاژ خروجی ژنراتور را تغییر می‌دهد.

رگولاتور ولتاژ ژنراتور وظیفه تولید برق dc مورد نیاز برای اکسایتر یا سیم پیچ تحریک ژنراتور را بعهده دارد.

رگولاتور ولتاژ  از برق خروجی ژنراتور تغذیه میشود .

در ابتدا به نظر میرسد ولتاژ خروجی ژنراتور صفر است پس چگونه avr ژنراتور تغذیه می‌شود؟! ژنراتور بخاطر وجود پسماند مغناطیسی سیم پیچ ها در حد چند ولت ولتاژ در خروجی دارد.

لذا رگولاتور ولتاژ ژنراتور از همین ولتاژ بوسیله یک حلقه فیدبک مثبت ولتاژ ژنراتور را بالا می آورد سپس حلقه فیدبک رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (avr) منفی می‌شود و ولتاژ خروجی را بر روی ۴۰۰ ولت یا مقدار تنظیم شده فیکس میکند.

ولتاژ خروجی ای وی آر حدود ۱۲ ولت dc می‌باشد.لذا میتوان بوسیله باتری نیز این ولتاژ را تنظیم کرد.

ولی نکته قابل تامل این‌است که رگولاتور ولتاژ ژنراتور  وظیفه رگوله کردن ولتاژ خروجی را بعهده دارد تا در بارهای خروجی متغیر و دور‌ها یا فرکانس‌های مختلف دیزل‌ژنراتور ولتاژ خروجی ژنراتور تغیر نکند.

AVR ژنراتور برای هر نوع ژنراتوربخاطر جریان‌های تحریک متفاوت مورد نیاز ژنراتور متفاوت می‌باشد. همچنین مدل رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (avr) برای کاربردهای مختلف ، متفاوت می‌باشد.

اخطار

نصب و عیب یابی رگولاتور ولتاژ ژنراتور کاری تخصصی‌است لذا اگر تجربه کافی ندارید اقدام به این کار نکنید وگرنه با صرف نکردن هزینه‌ای اندک ، متحمل خسارتی بزرگ خواهید‌شد.

 

AVR AVK

رگولاتور ولتاژ ای وی کا

تعمیر رگولاتور دیزل‌ژنراتور

علت برق ندادن ژنراتور: علت برق ندادن ژنراتور اغلب بخاطر مشکلات رگولاتور ولتاژ می‌باشد.

اگر یکدفه بدون هیچ علتی برق خروجی ژنراتور صفر ولت شد ، avr ژنراتور سوخته است.

محل قرارگیری رگولاتور ژنراتور داخل باکس بالای ژنراتور یا پشت ژنراتور است.

عکس یا مشخصات آن بهمراه عکس پلاک ژنراتور را جهت استعلام قیمت برای ما ارسال نمایید تا بتوانیم بهترین پیشنهاد را جهت جایگزینی رگولاتور ارائه دهیم.

ساختار ، عملکرد و ساختمان داخلی رگولاتورها با هم متفاوت‌است.

به این خاطر است که رگولاتورهای مختلفی ساخته‌شده‌است.

هیچ وقت فراموش نکنید که رگولاتور تنظیم‌کننده ولتاژ‌است.

اگر قرار باشد ژنراتور زیر بار و یا در لحظه روشن شدن به مشکل تنظیم ولتاژ ، بر بخورد (حتی در حد چند ولت) دیگر نام آن تنظیم کننده ولتاژ نیست.

به همین صورت برای ژنراتورهای ذغالی نیز باید بگوییم که بهترین نوع رگولاتور جهت کاهش نوسانات ، avr فابریکی خود ژنراتور‌است.

به این خاطر ما پیشنهاد میکنیم تا حتی المقدور رگولاتور فابریک ژنراتور خود را برای ما بفرستید تا تعمیر کنیم یا طبق نقشه و مدار آن ، یک نمونه از روی آن بسازیم.

در غیر این صورت باید چند پارامتر را به ما بگویید.

تا بتوانیم رگولاتوری مناسب آن ژنراتور طراحی‌کنیم و مدار رگولاتور ولتاژ ژنراتور را شبیه‌سازی‌کنیم.

نصب AVR ژنراتور AVK :

به طور کلی برای نصب رگولاتور ولتاژ ژنراتور (AVR) باید بدانید که رگلاتور ولتاژ نیاز به یک نمونه از برق خروجی ژنراتور دارد که بتواند ولتاژ فعلی را بخواند و براساس آن تصمیم بگیرد که این بسته به نوع AVR این ولتاژ به صورت تکفاز یا سه فاز خوانده می‌شود .

همچنین برخی از رگولاتور های ولتاژ(AVR) برای اینکه جریان اتصال کوتاه را بتوانن حفاظت کنند

توسط ترانس جریان جریان فاز های خروجی ژنراتور را نیز نیاز دارند.

و همچنین بخش مهم دیگر نیز ولتاژ تغذیه  رگولاتور های ولتاژ(AVR) می‌باشد که میتوانند به صورت مستقیم از خروجی ژنراتور بگیرند یا از سیم پیچ کمکی ژنراتور البته توجه به ولتاژ تغذیه بسیار مهم می‌باشد زیرا که برخی از برد های کنترل ولتاژ ۱۱۰ ولت بوده و در صورت اتصال مستقیم به خروجی ژنراتور های ۲۲۰ باعث سوختن برد خواهد شد .

در نهایت هم بخش اصلی کار می‌باشد که ترمینال های تحریک رگولاتور می‌باشد که با +و – یا X و XX  و یا F+  و F-  مشخص میشوند که باید به تحریک ژنراتور متصل شود .در زیر مدار یک نمونه AVR جهت آشنایی بیشتر قرارداده می‌شود.

فروش AVR ژنراتور ای وی کا  :

  • 1- COSIMAT
  • 2- COSIMAT +
  • 3- COSIMAT N+
  • 4- ای وی آر کازیمات
  • 5- کازیمات ان پلاس
  • 6- AVR کازیمات

 

AVR MECCALTE

رگولاتور ولتاژ مکالته

DSR

رگولاتورهای DSR یک تنظیم‌کننده پیشرفته AVR هستند که جایگزین تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک قدیمی‌می‌شوند.

این تنظیم کننده ولتاژ کاملاً دیجیتالی کنترل می‌شود و به صورت استاندارد در تمام مدل‌های ECO و ECP نصب‌می‌شود.

اتصالات در رگولاتورهای DSR از طریق ۱۵ کانکتور سریع ، روشن / خاموش‌است که روند اتصال را تسریع‌می‌کند.

این امر به ویژه در صورت اتصال مجدد دستگاه ۱۲ سیم به ولتاژ خاص بسیار مفید‌است.

این تنظیم کننده با تمام دستگاه‌های ECO و ECP سازگار‌است و می‌تواند به طور استاندارد با سیستم MAUX و سیستم PMG ma مورد‌استفاده قرار‌گیرد ، بنابراین هرگز نیازی به تغییر تنظیم‌کننده‌ها نیست. سنجش تک فاز آن بصورت استاندارد ارائه‌می‌شود.

با استفاده از تابلوی ارتباطات خارجی (DXR یا DL1) ، اتصال رایانه (RS232 یا USB) یا اتصال PLC (RS485 از طریق MODBUS) در دسترس‌است.

این اجازه را می‌دهد تا تغییرات در تنظیمات AVR ، نظارت بر عملکردهای زمان واقعی (ولتاژ ، فرکانس یا وضعیت DSR) یا بارگیری گزارش هشدار (نرم افزار ارتباطی از Mecc Alte در دسترس‌است).

 

AVR MARELLI

رگولاتور ولتاژ مارلی

دیزل‌ژنراتور

رگولاتور ولتاژ دیزل‌ژنراتور یا ای‌وی‌آر (AVR) دیزل‌ژنراتور

AVR دیزل‌ژنراتور بصورت یک برد الکترونیکی بروی تابلو کنترلر دیزل‌ژنراتور نصب می‌گیرد که وظیفه اصلی آن کنترل ولتاژ خروجی ژنراتور می‌باشد که با تغیر دور موتور و کنترل آن ولتاژ خروجی را تنظیم می نماید.

رگولاتور ولتاژ دیزل‌ژنراتور یا ای وی آر (avr) ژنراتور در ارتباط مستقیم با سیستم تحریک ژنراتور‌های بدون جاروبک می‌باشند بدین صورت که  با تولید جریان از نوع DC، برق مورد نیاز برای اکسایتر یا EXCITER ژنراتور را تامین می نماید.

AVR

برای ساده‌تر‌شدن موضوع می‌توان گفت وظیفه اصلی برد AVR یا رگلاتور ولتاژ دیزل‌ژنراتور، تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور بر روی ۴۰۰ ولت یا هر مقدار تعریف شده دیگر برای سیستم می‌باشد.

نکته قابل توجه در مکانیزم این برد این‌است که حتی هنگامی که دیزل‌ژنراتور ما خاموش می‌باشد به علت وجود نیروی مغناطیسی پسماند در داخل سیم‌پیچ‌ها، مقدارکمی ولتاژ در خروجی سیستم وجود خواهد داشت.

رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر (AVR) از همین ولتاژ بوسیله یک حلقه فیدبک مثبت ، ولتاژ ژنراتور را بالا می‌آورد سپس حلقه فیدبک رگولاتور ولتاژ یا ای‌وی‌‌آر (AVR) منفی می‌شود و ولتاژ خروجی را بر روی ۴۰۰ ولت فیکس میکند.

پس طی این فرآیند ای‌وی‌آر، در فرکانس‌ها و دور‌های متغیر و مختلف دیزل‌ژنراتور ولتاژ خروجی ثابت خواهد‌ماند.

سایر برندها

  • مارکن markon ،
  • لوری سامر|سومر lorey somer
  • avk ، استمفورد|استامفورد stamford ،
  • باسلر basler ،
  • زیمنس siemens
  • مارلی marelli
  • ماراتون marathon
  • مکالته meccalte
  • براش brush
  • کنیرز bkb/conyers
  • براون بوری brown boveri
  • کاترپیلار (caterpillar)
  • کنترلژی (contrology)
  • ای سی سی ای سی ال (ecc/ecl)
  • ای دی سی (edc)
  • امری (emri)
  • جی ای سی gec/aei
  • کاتای یا کوتای (kutai)
  • مادسلی (mawdsley)
  • نیوتون دربی (newton derby)
  • پتبو (prtbow) ، یونیلک (unilec)
  • دیتاکام (datakom)
  • کامینز پاور (cummins POWER)
  • پی سی سی pcc
  • رگولاتور ژنراتورهای ذغالی (brush)
  • و رگولاتورهای دست ساز مخصوص ژنراتورهایی که جریان تحریک بالایی دارند.

انواع رگولاتور ولتاژ دیزل‌ژنراتور AVR

انواع رگولاتور ولتاژ ، استمفورد، مکالته، لری سومر، استمفورد پاور، مارلی، ژنراتور ذغالی و غیره میباشد که در زیر اسامی  رگولاتورهای ولتاژ در دسترس جهت همکاران و مصرف کنندگان به شرح ذیل میباشد.

استمفورد:SX460, SX440, SX421, MX321, SX421, MX341, SX465, AS440

مکالته:SR7/2, UVR6

لری سومر:R230, R438, R726, R731, R734

دیگر انواع ولتاژ رگولاتور: SPS-U6 و SPS-72GP و SPS-230 و SPS250 و SPS-448 و SPS-449

 

5-سیستم‌های کنترلی دیزل .الکترو کنترل یونیتECU

 ECU دیزل‌ژنراتور

ECU دیزل‌ژنراتور -ماه صنعت انرژی

ECU (ECM)  ديزل‌ژنراتور چيست و چگونه کار ميکند ؟

که مخفف کلمه ( Engine Control Unit ) است که یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی‌است که وظیفه اصلی آن کنترل و هماهنگی بخش‌های مختلف موتور دیزل و همچنین حفاظت و کنترل آن میباشد .

ای‌سی‌یو میتواند به کمک اطلاعاتی که بصورت زنده و همزمان از سنسورهای وابسته میگیرد ،

با تعیین شرایط لحظه ای موتور دیزل به یکسری از عمل کننده ها فرمان میدهد تا از این طریق زمان و مقدار تزریق سوخت و همچنین فراهم سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را تامین کند

و در نتیجه دور موتور را تنظیم نماید .

هر ECU (ECM) دارای تعدادی سنسور است که در قسمت‌های مختلف موتور دیزل قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد دستگاه به ECU (ECM) مخابره می‌کند ،

هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما ECU (ECM) درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و می‌تواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد .

این سنسورها هر کدام اطلاعاتی را به ECU (ECM) موتور دیزل مخابره کرده و با استفاده‌از پورتکل ارتباطی بین کنترلر و ECU (ECM) مقادیر کنترل  میشوند آنها شرایط کنونی خودرو را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخش‌های مختلف خودرو را کنترل خواهد‌کرد.

ECM

ECU (ECM) موتورهای دیزل از بخشهای مختلفی تشکیل شده‌است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل موتور برعهده دارند.

به طور معمول هر ECU (ECM) ازقسمت‌هایی مانند مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال ، خروجی‌های دیجیتال سطح بالا ، مبدل های دیجیتال به آنالوگ ، و میکرو چیپ ارتباطی‌است ، که این بخش‌های مختلف ECU (ECM) با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و رصد کردن سنسورهای مختلف موتور دیزل را دارا‌ست

به طور کلی یک ECU (ECM) در موتور دیزل قادر‌است وظایفی همچون کنترل و حفاظت بر کارکرد موتور، نمایش اطلاعات کارکرد دستگاه به اپراتور توسط کنترلر، نمایش میزان سرعت ، فشار و میزان مصرف سوخت ، دمای آب ، فشار و دمای روغن ، فشار و دمای هوای ورودی و… را انجام میدهد

عیب یابی موتور دیزل نیز از طریق ECU (ECM) انجام‌می‌شود به این طریق که دستگاه دیاگ به ECU (ECM) متصل‌شده و با استفاده‌از اطلاعات ثبت شده در آن اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استانداردهای موجود‌می‌کند و سپس عیب‌یابی موتور دیزل انجام‌می‌شود.

 

 

6-باتری شارژ و کلید و فیوزهای قطع و وصل

باتری شارژر :

دیپسی (DEEPSEA)

باتری شارژر - ماه صنعت انرژی

باطری شارژر دیپسی دیزل‌ژنراتور

شارژر باطری دیپسی دیزل‌ژنراتور که در مارک های مختلف برای ولتاژ ۱۲/۲۴ ولت و آمپر ۵/۱۰ آمپر در بازار بسیار مرسوم است.

در واقع وظیقه دارد همواره و بصورت کاملا اتوماتیک باطری دیزل‌ژنراتور را شارژر و پر نگه دارد.

باطری شارژر های موجود در بازار معمولا سوئیچینگ هستند .

به این معنا که اتوماتیک باطری دیزل‌ژنراتور را شارژ می‌کند.

زمانی که باطری فول شارژ شد این عملیات اتوماتیک قطع میگردد.

این عملیات باعث افزایش کارایی باطری دیزل‌ژنراتور و بهبود در عملکرد آن و همچنین افزایش طول عمر باتری دیزل‌ژنراتور می‌شود.

شارژر باطری دیزل‌ژنراتور  با خروجی ثابت ، ولتاژ و جریان محدود شده، جهت شارژ باتری سرب اسید به ویژه باتری دیزل‌ژنراتور مناسب می‌باشد.

می‌تواند منجر به شارژ کامل باطری دیزل‌ژنراتور و محافظت از عدم شارژ بیش از اندازه آن و یا جوش آوردن اسید باتری دیزل‌ژنراتور می‌گردد .

این مسئله باعث طول عمر بیشتر باتری موتور خواهد شد.

از باطری شارژر داخل تابلو برق ژنراتور استفاده می‌شود.

باطری شارژر ۱۲ ولت ۵ آمپر و شارژر باتری ۲۴ ولت ۵ آمپر بسیار پر استفاده هستند.

بعد از آن شارژر باتری ۱۲ ولت ۱۰ آمپر و باتری شارژر  ۲۴ ولت ۱۰ آمپر پر کاربرد هستند.

از برند های معروف در بازار دیزل‌ژنراتور باطری شارژر دیپسی اصل و اورجینال انگلستان است.

برند های دیگر باطری شارژر انکو ، باتری شارژر امکو ، شارژر باتری دیتاکام هستند که ساخت کشور ترکیه می‌باشند.

شارژر باطری دیپسی انگلستان :

باطری شارژر های دیپسی بر اساس سیستم  سوییچینگ طراحی  شده و ساختار قوی و دقیق دارند.

امکان استفاده از آنها را در محیط های صنعتی با میدان های الکترو مغناطیسی بسیار قوی فراهم می آورد .

وزن سبک و ابعاد کوچک این باطری شارژرها قابلیت استفاده از آن‌ها را در محیط های با لرزش زیاد و همچنین فضای کم امکان پذیر می سازد مانند صنایع اتومبیل سازی .

کیفیت بالای این شارژر  باعث کمتر گرم شدن شارژر می‌گردد.

بر همین اساس می‌توان این باطری شارژرها را در محیط های با دمای بالا نیز استفاده نمود .

نصب و راه اندازی ساده از مزایای باطری شارژرهای دیپسی انگلستان و دیتاکام ترکیه می‌باشد.

انکو (enko)

انکو دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

باتری شارژر انکو دیزل‌ژنراتور  ساخت کشور ترکیه است .

این باتری شارژر دارای بدنه فلزی است و ابعاد جمع و جوری دارد.

دارای کیفیت خوب و قیمت مقرون به صرفه است.

شارژر باتری مارک ENCO ترکیه مدل  SMPS 12V 5A  می‌باشد.

باتری شارژر ترکیه ای  ۱۲ ولت ۵ آمپر  ENCO با نام SMPS1205 بصورت اورجینال و فابریک شرکت انکو ترکیه موجود می‌باشد.

این شارژر باتری سوئیچینگ ژنراتور ، دارای خروجی دقیق ۱۲ ولت ، ۵ آمپر است.

که باتری دیزل‌ژنراتور را همواره پر شارژ و آماده استارت قرار میدهد و بصورت اتوماتیک باتری دیزل‌ژنراتور را شارژ میکند.

یعنی هنگامی که باتری فول شارژ شد.

باتری شارژر انکو دیزل‌ژنراتور بدلیل اینکه یک شارژر سوئیچینگ است بصورت اتوماتیک شارژ باتری را متوقف میکند.

امکو (emko)

شارژر باطری  امکو در دو مدل ۲۴ و ۱۲ ولت جهت شارژ باطری دیزل‌ژنراتور مورد استفاده قرا رمی‌گیرد.

باطری  شارژر ام کو دیزل‌ژنراتور ۱۲ ولت ۵ آمپر این باطری شارژر صنعتی دیزل‌ژنراتور، دارای خروجی دقیق ۱۲ ولت ، ۵ آمپر است.

که باطری  دیزل‌ژنراتور را همواره پر شارژ و آماده استارت قرار می‌دهد.

این شارژر باطری ساخت ایران است و جز باطری شارژر های با کیفیت و مقرون به صرفه می‌باشد.

باطری  شارژر امکو دیزل‌ژنراتور بصورت اتوماتیک باطری  دیزل‌ژنراتور را شارژ میکند، یعنی هنگامیکه باطری  فول شارژ شد.

این باطری  شارژر بدلیل اینکه یک شارژر سوئیچینگ است بصورت اتوماتیک شارژ باطری  را متوقف می‌کند.

باطری  شارژر ام کو دیزل‌ژنراتور ۱۲ ولت ۵ آمپر جز باطری شارژر های صنعتی است.

شارژر باطری  EMKO دیزل‌ژنراتور ۱۲ ولت ۵ آمپر به عنوان باطری شارژر ماشین سنگین هم شناخته می‌شود.

ویژگی‌های باطری شارژر دیزل‌ژنراتور ام کو :

شارژ شناور

سوئیچینگ ۶۷ کیلوهرتز

محدود کردن جریان ولتاژ خروجی ثابت

عدم موفقیت (رله)

حفاظت از جریان بالا و اتصال کوتاه

محافظت از اتصال معکوس

محافظت در برابر دما

ولتاژ کار با برد گسترده

مناسب برای باطری سرب اسید

کلید چنج آور :

این کلید وظیفه تعویض منبع تامین جریان برق را برعهده دارد به این معنی که به کمک این تابلو میتوان از دو منبع تامین جریان برق استفاده‌کرد

به ین صورت که در هر زمان فقط یکی از منابع مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، یعنی‌استفاده از یک منبع مستلزم قطع منبع دیگر‌است.

نوع پیشرفته تابلو های چنج اور نوع اتوماتیک آن‌است که عملیات تعویض منبع جریان را به صورت اتوماتیک و از طریق یک کلید چنج اور و و یا دو کنتاکتور یا دو کلید موتوردار انجام می‌دهد.

مزیت استفاده از سیستم اتوماتیک این‌است که در زمان قطع برق اصلی ، دیزل‌ژنراتور به صورت خودکار وارد مدار می‌شود و در زمان وصل دوباره برق اصلی، از مدار خارج‌می‌شود.

کلید چنج آور - ماه صنعت انرژی

کلید چنج اور موتوردار(اتوماتیک)

در این مدل، موتور با یک گیربکس به مکانیزم فرمان وصل شده و می‌تواند وضعیت پلاتین های کلید را از راه دور تغییر دهد.

علاوه بر سیستم موتوری، می‌توان وضعیت کلید را به صورت دستی و توسط اهرم نیز تغییر داد.

قابل ذکر است که هرگونه تغییر در وضعیت پلاتین های این کلید نیاز به مدار فرمان خارجی دارد.

به عنوان مثال فرمان قطع و وصل می‌تواند از طریق رله های چنج آور، برد دیزل‌ژنراتور و یا مدارهای سفارشی تامین شود.

این کلیدها در داخل تابلو برق ها نصب شده و دارای مکانیزم فرمان دستی هستند.

اهرم قطع و وصل کلید روی درب تابلو قرار میگیرد و کاربر از طریق آن می‌تواند یکی از حالت های قطع، وصل ورودی اول و یا ورودی دوم را انتخاب کند.

اهرم قطع و وصل معمولا دارای اینترلاک بوده و باز نمودن درب تابلو را فقط در حالت قطع ممکن‌است.

علاوه بر اینترلاک درب، می‌توان از انواع سیستم‌های قفل روی این کلیدها استفاده کرد.

به خاطر دستی بودن عملکرد این کلید، نمی‌توان از آن در مدارهای خودکار استفاده کرد. در تصویر فوق نمونه کلید چنج آور دستی را مشاهده می کنید.

کلید چنچ اور دستی

این مدل برای انتقال بار در تابلوهای فرعی و توان پائین مورد استفاده قرار می گیرند. این کلیدها از نظر آمپراژ جهت بارهای بالا و قرارگیری در تابلوهای اصلی مناسب نیستند. برای انتقال بار در تاسیسات بزرگ و تا چند هزار آمپر، معمولا از کلیدهای قدرتمندتری تحت عنوان چنج آور قدرت، استفاده می‌شود.

کلیدهای چنج آور یا دوطرفه ی قدرت، از نظر فرمان به سه گروه دستی، موتور دار و اتوماتیک تقسیم شده و دارای سه حالت قطع، وصل ورودی یک و وصل ورودی دو می‌باشد.

این کلیدها در مدل‌های سه و چهار پل با لوازم جانبی گسترده مانند انواع پلاتین های کمکی، هندل، اینترلاک ها و …  عرضه می‌شوند.

قابل ذکر است که کلیدهای چنج آور در واقع ترکیبی از دو کلید قطع و وصل با یک مکانیزم واحد می‌باشند.

علاوه بر مکانیزم واحد برای عملکرد هر دوکلید، بین آن‌ها از سیستم‌های باز دارنده یا اینترلاک نیز استفاده شده‌است.

مزیت‌های این کلید عبارتست از:

لوازم جانبی و تکمیلی گسترده مانند انواع هندل، پلاتین های کمکی و . . .

قابلیت اتصال به رله‌های چنج آور و انواع مدار الکتریکی جهت ساخت چنج آور خودکار

توانایی قفل مکانیزم از محل برای جلوگیری از عدم عملکرد دستی و کنترل از راه دور

قابلیت عملکرد به صورت دستی و کنترل از راه دور

و …

7-شیر برقی و قطع کن ها

اگر در موتور دیزل‌ژنراتور یا خودرو، اهرم شیر سوخت باید کشیده‌شود (در بعضی دیزل‌ژنراتورها باید فشرده‌شود) تا موتور خاموش شود نیازمند خاموش کن یا استاپ سلونویید(stop solenoid) و در دیزل‌ژنراتور هایی که برای روشن ماندن نیاز به فشردن یا کشیدن اهرم سوخت موجود بر روی پمپ انژکتور می‌باشیم از شیر برقی یا فیول سلونویید (feuel solenoid) استفاده‌میکنیم.

انواع سلونوئید موتور‌های دیزل‌ژنراتور

خاموش کن یا سلونویید یا شیر برقی ها در دو نوع دو سیم و سه سیمه وجود دارند.

نوع دو سیم معروف به خاموش کن (stop solenoid) میباشد.

این نوع خاموش کن ها را بخاطر جریان مصرفی زیاد( تا 16 آمپر) نمیتوان از مدت زمان کوتاهی(چند ثانیه تا یک دقیقه) بیشتر فعال نمود.

نوع سه سیمه معروف به شیر برقی یا سلونوئید (fuel solenoid) میباشد و کمتر بعنوان خاموش کن مورد استفاده قرار میگیرند.

مگر اینکه موتور خودروی شما زمان زیادی طول میکشد تا خاموش شود.

این نوع سلونوئید ها بخاطر وجود سیم سوم موسوم به نگهدار ، میتوانند به صورت دائم وصل بمانند.

در مواقعی که برای روشن ماندن موتور دیزل‌ژنراتور باید اهرم انژکتور کشیده شود، از این مدل سلونویید استفاده میکنیم.

در مواقعی که زمان مورد نیاز برای خاموش شدن دیزل‌ژنراتور نیز بیش از 15-30 ثانیه است نیز میتوان از این نوع شیر برقی استفاده کرد.

عملکرد شیر برقی خودرو

ولتاژ مصرفی خاموش کن خودرو 12 یا 24 ولت dc میباشد. بهترین محل جهت نصب سلونوئید موتور دیزل، خنک ترین محل کنار موتور دیزل‌ژنراتور میباشد.

جهت کارکرد مطلوب سعی کنید سلونویید روبروی اهرم انژکتور قرار گیرد. قدرت سلونوئیدها با یکدیگر متفاوت‌است و در دو نوع ضعیف و پر قدرت ساخته میشوند.

تست آن به این صورت‌است که اگر توانستید با یک انگشت اهرم سوخت را حرکت دهید نوع ضعیف وگرنه نوع پر قدرت خاموش کن را انتخاب نمایید.

 

8-سیستم گرمگن آب یا روغن

هیتر یا گرمکن (پیش گرم کن)دیزل‌ژنراتور

نحوه کارکرد هیتر دیزل‌ژنراتور (گرمکن دیزل‌ژنراتور ) به این صورت هست که با خاموش شدن مولد برق (دیزل‌ژنراتور) ، گرمکن شروع به کار می‌کند. گرمکن دیزل‌ژنراتور بیشتر در مناطق سردسیر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این قطعه با گرم نگه داشتن آب داخل موتور ، در واقع دیزل‌ژنراتور را در حالت آماده به کار نگه می دارد. دمای خروجی گرمکن یا هیتر قابل تنظیم می‌باشد.

هیتر دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

مزیت هیتر دیزل‌ژنراتور(گرمکن دیزل‌ژنراتور):

  • کاهش استهلاک دیزل‌ژنراتور از زمان start تا بارگیری کامل (جلوگیری از فرسایش قطعات)
  • استفاده از هیتر یا گرمکن دیزل‌ژنراتور سبب افزایش عمر دیزل‌ژنراتور و کاهش دفعات تعمیرات دیزل‌ژنراتور(اورهال دیزل‌ژنراتور) در بازه زمانی مشخص می‌شود.
  • استارت نرم و راحت دیزل‌ژنراتور در زمان سردی هوا
  • جلوگیری از شوک های حرارتی به موتور دیزل‌ژنراتور
  • جلو گیری از آلودگی های زیست محیطی در لحظه استارت

انواع گرمکن دیزل‌ژنراتور(هیتر دیزل‌ژنراتور):

با توجه به اندازه و توان گرمکن یا هیتر با توجه به قدرت و توان دیزل‌ژنراتور به سه نوع ذیل ساخته می‌شود:

  • ۱- گرمکن آب دیزل‌ژنراتور
  • ۲- گرمکن سوخت دیزل‌ژنراتور
  • ۳- گرمکن روغن دیزل‌ژنراتور

۱- گرمکن آب دیزل‌ژنراتور:

این هیتر سبب گرم نگه داشتن آب رادیاتور در نواحی سردسیر می‌شود.

این گرمکن با توجه به حجم آب موتور و توان دیزل‌ژنراتور انتخاب و سبب نرمال شدن دمای موتور می‌شود.

ظرفیت گرمکن ژنراتور ۵۰۰ وات تا ۲۰۰۰ وات می‌باشد.

تمام قطعات هیتر دیزل‌ژنراتور قابل تعویض می‌باشد و می‌توان حتی با تعویض المنت هیتر ، ظرفیت حرارتی را تغییر داد.

نصب گرمکن دیزل‌ژنراتور :

گرمکن دیزل‌ژنراتور بر روی شاسی‌دیزل‌ژنراتور و ورودی خروجی رادیاتور دیزل‌ژنراتور قرار می‌گیرد.

۲- گرمکن روغن دیزل‌ژنراتور:

این نوع گرمکن در نواحی بسیار سردسیر و جهت گرم نگه داشتن روغن کارتل دیزل و برای روانتر شدن روغن و منجر به نرم کارکردن دیزل‌می‌شود.

این هیتر به صورت صفحه ای مسطح با استفاده از پیچ با چسب مخصوص به کارتل دیزل نصب می‌گردد.

این نوع گرمکن در توان های استاندارد عرضه میگردد که با توجه به حجم روغن کارتل و توان دیزل‌ژنراتور انتخاب می‌گردد.

۳-گرمکن سوخت دیزل‌ژنراتور:

این نوع هیتر یا گرمکن دیزل‌ژنراتور در مناطق خیلی سردسیر (زیر ۱۵- درجه ) که احتمال یخ زدن گازوئیل وجود دارد نصب میگردد.

از آنجایی که این گرمکن در تماس با سوخت دیزل می‌باشد توصیه کارشناسان این‌است

که حدالمقدور از این گرمکن به دلیل تخصص و مهارت نصب را دار می‌باشند

از نصب گرمکن سوخت امتناع کنند. که در صورت نصب غیر اصولی هیتر ، سبب آتش سوزی‌می‌شود.

در این مورد به جای نصب گرمکن سوخت دیزل‌ژنراتور از ضد یخ گازوئیل استفاده‌نمود.

نکته:در کشورمان به دلیل منطقه جغرافیایی بیشتر از گرمکن آب دیزل‌ژنراتور استفاده‌می‌شود.

 

9-دیود‌ها و پل دیود‌ها وریستورها و کانکشهای اکسایتور پتانسیومتر

دیود

به انگلیسی  Diod  (نام‌های دیگر: «دوقطبی الکتریکی»، «یکسوساز») قطعه‌ای الکترونیکی‌است که دارای دو سر می‌باشد.

دیود، جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می‌دهد

(در این حالت، مقاومت (قطعه الکتریکی) دیود ایدئال، صفر‌است)

و در جهت دیگر، در مقابل گذر جریان از خود، مقاومت (قطعه الکتریکی) بسیار بالایی (در حدّ بینهایت) نشان می‌دهد.

این خاصیّت دیود، باعث شده‌بود تا در سال‌های اولیه ساخت این قطعه  الکترونیکی، به آن «دریچه» نیز اطلاق شود.

در حال حاضر، رایج‌ترین گونه  دیود از بلور مادّه‌های نیمه هادی ساخته‌می‌شود.

دیود را از اتصال دو نیم‌ رسانا از نوع P و N می‌سازند. به پایه‌ای که به نیمه هادی N متصل‌است

«کاتد» و به پایه‌ای که به نیمه هادی نوع P متصل است «آند» گفته‌می‌شود.

در نتیجه می‌توان به دیود مثل یک شیر الکتریکی یکطرفه نگاه کرد.

این ویژگی دیود برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم استفاده‌می‌شود.

به لحاظ الکتریکی، یک دیود، هنگامی جریان را از خود می‌گذراند

که با برقرار کردن ولتاژ (بایاس کردن)

در جهت درست (+ به آنُد و – به کاتُد که به آن بایاس مستقیم گفته می‌شود) آن را آمادهٔ کار کنید.

دیود - ماه صنعت انرژی

ولتاژ آستانه

مقدار ولتاژی که باعث‌می‌شود تا دیود شروع به رسانش جریان الکتریکی نماید، ولتاژ آستانه یا (threshold voltage) نامیده‌می‌شود

که چیزی حدود ۰٫۶ تا ۰٫۷ ولت (برای دیودهای سیلیکون) و ۰٫۲ تا ۰٫۳ ولت (برای دیود ژرمانیوم) می‌باشد.

امّا هنگامی که ولتاژ معکوس به دیود متّصل شود، (+ به کاتُد و – به آنُد که به آن بایاس معکوس می‌گویند) جریانی از آن، نمی‌گذرد.

مگر جریان بسیار کمی که به «جریان نشتی» معروف‌است و در حدود چند میکروآمپر یا حتّی کمتر می‌باشد.

این مقدار جریان معمولاً در اغلب مدارهای الکترونیکی قابل چشم پوشی‌است

و تأثیری در رفتار سایر المان‌های مدار نمی‌گذارد.

هرچه جنس بلور به‌کاررفته در ساخت دیود، به لحاظ ساختار، منظّم‌تر باشد،

دیودْ مرغوب‌تر و جریان نشتی، کمتر خواهد بود.

مقدار جریان نشتی در دیودهای با فنّاوری جدید، عملاً به صفر می‌گراید.

امّا نکتهٔ مهم آنکه تمام دیودها یک آستانه برای بیشینهٔ ولتاژ معکوس دارند که اگر ولتاژ معکوس، بیش از آن شود، دیود می‌سوزد

(بلور ذوب می‌شود) و جریان را در جهت معکوس نیز می‌گذراند. به این ولتاژ آستانه، «ولتاژ شکست» گفته می‌شود.

ولتاژ شکست معکوس دیود

چنانچه ولتاژ معکوس دیود را تا حدّ مشخّصی بیفزاییم، جریان معکوس دیود بطور ناگهانی شروع به افزایش سریع‌می‌کند.

پدیده‌ای که در این حالت رخ می‌دهد را «پدیدهٔ شکست»

و ولتاژی که در آن این پدیده آغاز می‌شود را ولتاژ شکست دیود دیود گویند و با VBR نشان می‌دهند.

ولتاژ شکست دیود، به ساختمان پیوند P-N و غلظت ناخالصی آن بنحو نسبتاً شناخته‌شده‌ای بستگی دارد.

شکست دیود می‌تواند حاصل یکی از دو پدیدهٔ شکست بهمنی و شکست زِنِر می‌باشد.

احتمال وقوع پدیدهٔ شکست بهمنی در دیودهای سیلیکونی که ولتاژ شکست آن‌ها بیش از ۶ولت است، بیشتر می‌باشد.

درحالیکه شکست زنر به صورت پدیدهٔ غالب، تنها در دیودهایی با ولتاژ شکست کمتر از ۶ ولت یافت‌می‌شود.

کار دیود در ژنراتور کاترپیلار

دیود ژنراتور (generator diod) در قسمت اکسایتر یا تحریک ژنراتور قرار دارد

و در اندازه ها و جریان های مختلف تولید می‌گردد.

این دیودها وظیفه یکسو سازی یا Dc نمودن انرژی الکتریکی مورد نیاز جهت تحریک ژنراتور را بعهده دارند.

دیود و پل دیود ژنراتور ((DIODE BRIDGE GENERATOR)) یکی از قسمت‌های اصلی دیزل‌ژنراتور محسوب می‌شود.

دیود ، ولتاژ خروجی ژنراتور راه انداز یا همان اکسایتر (EXITER GENERATOR) را از حالت AC به حالت DC تبدبل می‌کند.

در واقع شش عدد دیود موجود در پل دیودی(دیود و پل دیود ژنراتور یا به صورت تکی به تعداد شش عدد است.

و یا به صورت دو نیم حلال که یکی مجموعه آند و یک مجموعه کاتد را تشکیل می‌دهد)

به صورت یکسو‌کننده تمام پل (هر دو بخش موج سینوسی)) را یکسو می‌کنند.

مشکلات خرابی دیود

بنابراین هر دو دیود یک یکسو‌کننده تمام موج را تشکیل می‌دهند.

حال اگر یکی از این دیودها دچار مشکل شود نتیجه کاهش جریان تحریک رتور ژنراتور ((آرمیچر ژنراتور))‌می‌شود.

حال اگر AVR ژنراتور که وظیفه تنظیم و رگوله کردن ولتاژ خروجی ژنراتور را دارد از انعطاف مناسبی برخوردار باشد،

Open Circuit ((مدار باز))شدن یک دیود(( سوختن دیود)) در عملکرد ژنراتور مشخص نمی‌گردد.

اما اگر منعطف نباشد مشکلات فوق رخ می‌دهد.

لذا در صورت بروز اینگونه مشکلات به جای تعویض بی مورد

ولتاژ رگولاتور ژنراتورAVR ژنراتور دیود و پل دیود ژنراتور را با توجه به آند و کاتد آنها حتما چک‌کنید.

هر گاه با این مشکلات مواجه شدید مشکل اصلی از دیود و پل دیود ژنراتور‌است:

ولتاژ ژنراتور کمتر از حد مطلوب است اما رگولاتور ولتاز ژنراتور (AVR) سالم‌است؟

دیزل‌ژنراتور روشن می‌شود اما ولتاژ ژنراتور صفر‌است؟

دیزل‌ژنراتور روشن می‌شود اما ولتاژ تکفاز کمتر از۲۱۰ ولت‌است؟

ولتاژ ژنراتور تنظیم نمی‌شود.؟

(به عبارت دیگر یکی یا دو و یا هر سه فاز ژنراتور ولـتاژ فاز به فازی کمتر از ۳۸۰ ولت دارند و avr نمیتواند ولتاژ را بالا بیاورد.)

وریستور

وریستور یک نوع مقاومت الکتریکی‌است که مقاومت این قطعه با توجه به ولتاژ اعمال شده به دو سر آن تغییر‌می‌کند .

این (مقاومت وابسته به ولتاژ ) نیز می شناسند.

این قطعه مانند دیود Voltage Dependent Resistor یا VDR قطعه را به نام دارای مشخصه ی ولتاژ – جریان غیر خطی و غیر اهمی است اما بر خلاف دیود این قطعه در هر دو جهت جریان اعمال می‌کند و فاقد پلاریته‌است

در ولتاژهای پایین مقاومت این قطعه بالاست و با افزایش ولتاژ مقاومت این قطعه نیز کم‌می‌شود.

از وریستور در مدارهای الکترونیکی برای کنترل و حفاظت از قطعات الکترونیکی در مقابل صدمات ناشی از ولتاژ گذرای بیش از اندازه استفاده‌می‌شود .

زمانی که می خواهید از این قطعه به عنوان محافظ یک قطعه استفاده‌کنید باید وریستور را به صورت موازی با آن قطعه نصب کنید .

با این کار درصورتی که اضافه ولتاژ روی قطعه بیفتد ، مقاومت وریستور کاهش می یابد و جریان زیادی از وریستور می گذرد و جریان از قطعه شما نخواهد گذشت.

وریستور دیزل‌ژنراتور- ماه صنعت انرژی

خرید وریستور

نکته ای که باید در هنگام خرید وریستور (VDR) مد نظر قرار دهید ، انتخاب VDR با ولتاژ صحیح‌‌است.

ولتاژ وریستور نشان‌دهنده ی ولتاژی‌ست که در صورت عبور ولتاژ دو سر قطعه از آن ولتاژ مقاومت قطعه به سرعت و با شیب زیاد کاهش می‌یابد.

 

10-فن پروانه ژنراتور . بلبرینگ ها .لاستیک کوپلینگ

 فن پروانه

یا درواقع پروانه رادیاتور موتورهای ژنراتوری یا هر موتور دیگری که در جهت سرد کردن موتور از آن‌ها استفاده‌می‌شود،

دارای ابعاد استانداردی هستند که در صورت نحوه ی استفاده از آن متفاوت می‌باشد

هم از نظر ابعاد و هم از نظر جنس متریال پروانه.

فن پروانه موتور دیزل‌ژنراتور ( فن ژنراتور )

وظیفه فن موتور دیزل‌ژنراتور چیست؟

فن موتور ژنراتور جهت خنک‌کاری رادیاتور و موتور ساخته‌شده‌اند.

فن‌ها معمولا از جنس فلز و پلاستیک هستند و از لوازم یدکی دیزل‌ژنراتور‌ها می‌باشد.

هرچه فن‌ها درست تر کار کنند رادیاتور سریعتر سرد شده و از واشر سوزی موتور جلوگیری‌می‌شود

وقتی موتور روشن می‌شود شروع به دوران کرده و حرارت ایجاد‌شده توسط موتور را کاهش می‌دهد.

علت خرابی فن موتور دیزل‌ژنراتور

ضربه خوردن فن ژنراتور توسط اجسام خارجی

صدا برداشتن بلبرینگ فن و از بین رفتن سربها

برخورد با بدنه رادیاتور و قاب فن که علت آن به دلیل ایراد بد بسته شدن فن

و یا خرابی بلبرینگ فن می‌باشد

ابعاد پروانه ژنراتور نسبت به قدرت موتور چه تاثیری دارد؟

در حالت استاندارد اندازه ی یک پروانه یا فن یک ژنراتور متناسب با ابعاد رادیاتور آن‌است.

اما اگر بخواهند توان موتور را افزایش دهند .

البته با همان حجم  موتور گاهی پروانه را برش داده و از قطر آن می‌کاهند.

این کار باعث می‌شود که موتور ژنراتور توان کمتری را برای به گردش در آوردن پروانه رادیاتور هدر دهد.

و مازاد توان خود را در کار اصلی خود بکار گیرد. البته این عمل یک کار استاندارد نمی‌باشد.

و موجب داغ شدن موتور‌می‌شود ولی در شرایط خاص این حرکت را می‌توان اجرایی کرد.

البته این کار بیشتر برای پروانه ی موتورهای پمپ بزرگ انجام می‌گیرد.

کوپلینگ دیزل‌ژنراتور:

کوپلینگ وسیله‌ای برای هم محور کردن موتور و شفت پمپ می‌باشد

کوپلینگ‌ها در حقیقت برای موتورهای سانتریفیوژ پمپ‌های سانتریفیوژ پمپ کلوز(pomp close)که شفت و موتور به صورت کسری قرار دارد

توسط کوپلینگ متصل می‌باشد.

کوپلینگ‌ها حرکت دورانی موتور را به شفت پمپ منتقل کرده

و باعث چرخش شفت و پروانه‌می‌شود

قبل اتصال کوپلینگ شفت پمپ و موتور را باید از هم محور بودن این دو اطمینان حاصل کرد..

کوپلینگ دیزل‌ژنراتور - ماه صنعت انرژی

کوپلینگ به چند دسته مختلف تقسیم‌می‌شود:

  • 1- کوپلینگ‌های soid یا ریجید کوپلینگ Rigid
  • 2- کوپلینگ‌های Flaxlibel یا انعطافی
  • 3- کوپلینگ‌های مفصلی
  • 4- کوپلینگ‌های قابل انعطاف
  • 5- کوپلینگ‌های سه تکه‌ای رای محورهای موازی باتحمل گشتاور بالا تقسیم‌می‌شود.

از کوپلینگ‌های solid در مواقعی استفاده‌می‌شود

که هم راستای دو محور باشد از این نوع کوپلینگ استغاده‌می‌شود

کوپلینگ‌های انعطاف پذیر تا حدی می‌توانند ناهم محوری بین موتور و پمپ راجبران کند

هم راستا نبودن محور به روش‌های مختلف ایجاد‌می‌شود.

عدم هم راستایی محور به صورت موازی نبودن و در یک راستا نبودن ایجاد می‌شود.

و هنگامی که صفحه های کوپلینگ در مقابل هم باشند

ولی شفت‌های پمپ و موتور موازی و در یک ارتفاع نباشند اتفاق می افتد

عدم هم راستایی زاویه ای در زمانی اتفاق می افتد

که شفت پمپ و موتور در یک راستا و در یک ارتفاع باشد

ولی صفحه کوپلینگ از بالا یکسان نبود اتفاق می افتد

درحالتی که هیچ یک از صفحه و شفت در یک راستا و ارتفاع نباشد.

کوپلینگ‌های soid به دو دسته تقسیم‌می‌شود:

1- کوپلینگ‌های فلنج دار این نوع کوپلینگ‌ها از دو صفحه تشکیل شدهاست .یک صفحه ی آن به شفت پمپ و صفحه دیگر به موتور به وسیله پیچ و مهره اتصال داده می‌شوند

نوع دیگر آن از دو نیم استوانه تشکیل شده‌است

و توسط پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند

(نوع دیگر آن از دو نیم استوانه تشکیل‌شده و توسط پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند)

کوپلینگ‌های انعطاف‌پذیر به دو دسته تقسیم‌می‌شوند

1. کوپلینگ‌های انعطاف‌پذیر مکانیکی

2. کوپلینگ‌های انعطاف‌پذیر متریالmaterial

کوپلینگ‌های انعطافی مکانیکی

به علت سیستم فیزیکی و طراحی داخلی آن به این طریق نام گذاری‌شده

کوپلینگ‌های انعطافی دنده‌ای (gear coupling )

که برروی موتور و شفت دوتوپی نصب شده که لبه‌های آن دندانه‌دار‌است.

دندانه‌های داخلی با دندانه‌های بوش درگیر شده که این امر باعث انتقال گشتاور می‌شود.

کوپلینگ‌های فنری(کوپلینگ‌های انعطاف پذیر فنری)از دو طریق تشکیل شده که برروی آن شیارهای افقی وجود دارد .

که یکی برروی شفت پمپ . دیگری برروی شفت الکترو موتور نصب می‌شود

این دو صفحه توسط یک فنر به هم دیگر وصل می‌شوند و کوپل توسط این فنر منتقل می‌شود.

و یک درپوش این فنر را می پوشاند که این امر باعث جلوگیری از جدا شدن فنر می‌شود.

و بیشتر دلیل این مدل نبودن روغن و گیریس در منبع می‌باشد .

در صورتی که روغن در منبع وجود نداشته‌باشد باعث شکستن کوپلینگ می‌شود.

کوپلینگ‌های زنجیری که توسط زنجیر به همدیگر متصل می‌شوند و کوپل توسط زنجیر منتقل می‌شود

کوپلینگ‌های متریالی:

کوپلینگ‌هایی هستند که به خاطر موادی که در آن‌استفاده‌شده

از انعطاف بالایی برخوردارند که جنس داخلی آن از فلز یا پلاستیک می‌باشد.

گروه کوپلینگ‌های ارائه‌شده  به شرح زیر میباشد:

  • HRCکوپلینگ
  • HRCکوپلینگ فلنچ دار
  • KBکوپلینگ
  • واسطه دیزل‌ژنراتور
  • طوقه دیزل‌ژنراتور
  • کوپلینگ روتکسی
  • فولی دریلی
  • لاستیک کوپلینگ
  • فولی

تمامی قطعات دیزل‌ژنراتور – فروش – تعمیر – آموزش دیزل‌ژنراتور 

https://www.volvopenta.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *