راکتور موازی یا شانت (Shunt Reactors) چیست؟ انواع، ساختار و کاربرد ها

راکتور شانت - ماه صنعت انرژی

رآکتور شانت یا موازی چیست؟

راکتور شانت یا موازی همانند تراتنسفورماتور قدرت‌است اما در مقایسه با تراتنسفورماتور قدرت، تنها یک سیم‌پیچ در هر فاز دارد. رآکتور موازی برای افزایش توان و بهره‌وری سیستم انرژی استفاده می‌شود و این کار را با جذب و مصرف توان راکتیو در کابل‌ها و خطوط انتقال ولتاژ بالا انجام می‌دهد. رآکتور موازی می‌تواند مستقیما به خط برق یا سیم‌پیچ ثالث از سه سیم‌پیچ ترانسفورماتور وصل شود.

راکتور شنت یا موازی
راکتور شنت یا موازی

——————————————————————–

تفاوت بین رآکتور موازی و تراتنسفورماتور قدرت

هر دو رآکتور موازی و ترانسفورماتور قدرت از نظر ساخت یکسان هستند اما بعضی تفاوت‌های اصلی بین آنها نیز وجود دارد مانند:

  • رآکتور موازی فقط یک سیم‌پیچ تک دارد درحالیکه تراتنسفورماتور قدرت سه سیم‌پیچ دارد.
  • رآکتور موازی VAr  پسفاز یا همان توان پس‌فاز ایجاد می‌کند (یا ممکن‌است توان راکتیو را جذب و مصرف کند) تا بهره‌وری سیستم را افزایش دهد درحالیکه تراتنسفورماتور قدرت باید برای تبدیل سطح ولتاژ کار می کند (افزایش یا کاهش)
  • در رآکتور موازی، آمپر دور سیم پیچ اولیه (Ampere Turns ) مساوی با آمپر دور ثانویه است و علت آن نیز عدم وجود سیم‌پیچ‌های دیگر‌است درحالیکه در مورد تراتنسفورماتور قدرت، آمپر دور اولیه مجموع آمپر دور حاضر و آمپر دور ثانویه است.
  • رآکتور موازی ممکن است بدون هسته آهنی یا هوا طراحی شده‌باشد تا از تلفات پسماند(Hysteresis loss) جلوگیری شود چون مقدار زیادی جریان مغناطیسی در مقایسه با تراتنسفورماتور قدرت وجود دارد.
  • رآکتورهای موازی با توان نامی MVAr نام گذاری می شوند درحالیکه تراتنسفورماتور قدرت با توان نانی kVA نام گذاری می شوند
  • رآکتور موازی در سیستم‌های ولتاژ بالا و شبکه‌های کابلی استفاده می‌شود تا بتوان بهره‌وری سیستم را افزایش داد درحالیکه تراتنسفورماتور قدرت برای تبدیل سطح ولتاژ به کار می‌رود.

——————————————————————–

چرا از رآکتور موازی استفاده‌شود؟ کاربردهای رآکتورهای موازی

جدا از مقاومت، مدارهای الکتریکی واقعی عنصر القایی و/یا خازنی دارند که باعث تغییر فاز بین ولتاژ و جریان می‌شوند، که در تصویر 1 نشان داده‌شده‌است و توان راکتیو (واحد: VAr) نیز در مدار جریان خواهد یافت.

شیفت فاز - ماه صنعت انرژی

تصویر ۱ – شیفت فاز

 

اگر اندوکتانس  (XL = 2πfL = ωL)  از جریان بیشتر باشد، پس‌فاز رخ خواهد داد (تصویر 2) و توان راکتیو نیز با نام توان القایی شناخته‌خواهد‌شد.

در اینجا:

XL (Ω – ohm): رآکتنس القایی.

f (Hz – hertz): فرکانس.

 L (H – henry): انداکتنس.

 ω = 2πf : سرعت چرخش (rad/s or rpm رادیان‌ها در هر ثانیه یا چرخش در هر دقیقه).

تصویر 2-جریان پسفاز

 

این مورد در خطوط هوایی طولانی رخ می‌دهد. نتیجه جریان (پس‌فاز) کاهش ضریب توان می‌باشد، و راه افزایش ضریب توان نیز به همان اندازه شناخته‌شده‌است (نصب بانک‌های خازن).

اگر ظرفیت خازن بیشتر باشد (XC = 1/2πfC = 1/ωC ) ، که در مورد شبکه‌ها با کابل‌های زیرزمین طولانی رخ می‌دهد. جریان پیش‌فاز خواهد بود (تصویر 3) و توان راکتیو نیز با عنوان توان خازنی شناخته می‌شود.

در اینجا:

(XC(Ω– ohm: (راکتانس خازن. C (F – farad:ظرفیت خازن.

راکتور شانت - ماه صنعت انرژی

تصویر ۳- جریان پیش فاز

 

این شرایط برای تراتنسفورماتورهای قدرت و خصوصا برای ژنراتورها خطرناک‌است.

تراتنسفورماتورهای قدرت: ممکن‌است در معرض خطر فرورزونانس(ferroresonance) باشند، یک اضافه ولتاژ بالا که می‌تواند به تراتنسفورماتورها آسیب برساند و/یا باعث ضربه ی ولتاژی به برق‌گیرها(surge arresters) شود. در شبکه‌های ضعیف، که عملکردی به عنوان شبکه‌های  جزیره ای دارند و در شبکه الکتریکی پیچیده و بزرگ یکپارچه متصل و سنکرون نمی شوند، ژنراتور ها باید توان خازنی بیشتری تامین کنند ، شرایطی که باعث گرمای بیش از حد و عملکرد نادرست ژنراتورها شده و طول عمر مفید تجهیزات را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: چرا زمانی که ژنراتور در مدار قرار میگیره بانک خازنی باید از مدار خارج بشه؟

توان اضافی راکتیو باید مصرف شود، این کار با استفاده از رآکتورهای موازی و تجهیزاتی انجام می‌شود که باید منطبق با استاندارد IEC Standard 60076-7 باشند که مثالی از آن در تصویر 4 نشان داده‌شده‌است.

راکتور شانت - ماه صنعتت انرژی

 

——————————————————————–

ساختار رآکتور موازی

 این رآکتورها مشابه با تراتنسفورماتورهای قدرت هستند اما تنها یک سیم‌پیچ در هر فاز دارند.

سه سیم‌پیچ به شکل ستاره‌ای به نقطه خنثی (YN) متصل هستند. نقطه خنثی از طریق سیم‌پیچ سوم یا همان ثالث تراتنسفورماتور قدرت یا مستقیم و بی‌واسطه به زمین متصل می شوند. تصویر 5 یک دیاگرام معمول اتصال رآکتور موازی را نشان می‌دهد.

راکتور شانت- ماه صنعت انرژی

تصویر ۵ – نحوه ی اتصال معمول راکتور شانت

دیاگرام یک رآکتور موازی

رآکتورهای موازی ممکن است از نوع روغنی(oil-immersed) با مخزن روغن یا از نوع خشک باشند.

حفاظت‌های تعبیه شده با موارد استفاده‌شده در تراسنفورمرهای قدرت یکسان هستند (رله Buchholz و سنسورهای فشار روغن و دما برای نوع روغنی، سنسورهای دمای سیم‌پیچ‌ها برای نوع خشک).

تجهیزات وابسته  نیز مشابه با موارد استفاده شده در تراسنفورمرهای قدرت هستند، خصوصا در نوع روغنی که در آن باید به شیر تخلیه فشار روغن و مجاری تنفسی هوا توجه شود.

راکتور شانت

انواع رآکتورهای موازی

رآکتورهای موازی معمول یک توان نامی ثابت (MVAr ; kVAr)  دارند و ممکن‌است به شکل ثابت به شبکه متصل باشند یا از آن جدا شده و دوباره متصل شوند که این مساله بستگی به بار و ظرفیت کابل‌های زیرزمینی دارد. این عملکرد و سوئیچینگ به داخل و بیرون مشابه با کاری‌است که در بانک‌های خازن انجام می‌شود.

در تکنولوژی‌های اخیر، بسته به ویژگی‌های شبکه و تنوع بار، برای استفاده‌از رآکتورهای موازی متغیر (VSR)،  (variable shunt reactors) می‌توان توان راکتور را تغییر داد. رآکتورهای موازی معمول اساسا در شبکه‌‎های با ولتاژ متوسط کاربرد دارند (بالای 36 کیلوولت).

VSR معمولا در شبکه‌های با ولتاژ بالا و بسیار بالا کاربرد دارد (ولتاژ مجاز شبکه بالای 60 کیلو وات‌است).

ولتاژ نامی ماکزیموم رآکتورهای موازی امروزه 800 کیلوولت و توان نامی نیزبالای 300 MVAr‌است.

——————————————————————–

مطلب مرتبط :

حفاظت ترانسفورماتور قدرت و خطاهای آن

راکتور شانت

One thought on “راکتور موازی یا شانت (Shunt Reactors) چیست؟ انواع، ساختار و کاربرد ها

  1. ایمان میگوید:

    سلام وقتتون بخیر راکتورها دو دسته هستند راکتورهای خازنی و یا راکتورهای سلفی و با توجه به اینکه اکثر بارهای ما خاصیت سلفی دارند و خاصیت سلفی ایجاد میکننندو باعث ایجاد توان راکتیو سلفی و ما با نصب این راکتورهایی که خاصیت خازی دارن توان توان راکتیو خازنی تولید میکنن و در مجموع باعث کمتر کاهش و یا کمتر شدن توان راکتیو شبکه میشه که اصطلاحا گفته میشه جذب و مصرف توان راکتیو در کابل‌ها و خطوط انتقال ولتاژ بالا که درست هم هست.

  2. آزاد میگوید:

    رآکتور موازی برای افزایش توان و بهره‌وری سیستم انرژی استفاده می‌شود و این کار را با جذب و مصرف توان راکتیو در کابل‌ها و خطوط انتقال ولتاژ بالا انجام می‌دهد.
    این اصلاً درست نیست، راکتور که نمیتونهدتوان راکتیو مصرف کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *