آرشیو دسته بندی: سنکرون دیزل ژنراتور – پیشنیاز ها – مزایا – معایب – قیمت اجرا

سنکرون دیزل ژنراتور ✚ هزینه‌ی اجرای آن 

 

 

چرا باید دیزل ژنراتور و یا ژنراتور گازی را سنکرون و پارالل کنیم؟

در حالت کلی عواملی زیادی باعث می‌شود تا ما نیاز داشته باشیم دیزل ژنراتور خود را یا با شبکه یا با یک دیگر پارالل یا موازی کنیم در زیر علل مورد نیاز پارالل کردن دیزل ژنراتور می‌پردازیم.

  1. اولین دلیل افزایش قابلیت اطمینان سیستم است. مثلا اگر شما به یک ژنراتور 1400 کاوا نیاز داشته باشید می‌توانید دو عدد دیزل ژنراتور 700 کاوا خریداری کنید و با هم پارالل و استفاده کنید. حال اگر یک دیزل ژنراتور مشکل بخورد یا نیاز به سرویس و تعمیر باشد دیزل ژنراتور دیگر قابل استفاده می‌باشد.
  2. توسعه سیستم. خیلی از موارد کارخانه ها به مرور زمان گسترش پیدا می‌کنند و لازم نیست در ابتدا پیش بینی دیزل ژنراتور برای  10 سال آینده کارخانه را خریداری کنیم. در واقع در حال حاظر به اندازه مصرف کارخانه دیزل ژنراتور خریداری می‌کنیم و بعد در صورت نیاز دیزل ژنراتور جدید خریداری و با دیزل قبلی پارالل می‌کنیم.
  3. گاهی اوقات مصرف کارخانه ها از دیماند خریداری برق از اداره برق بیشتر است و نیاز است در ساعت های خاصی دیزل ژنراتور توان تولیدی خود را به شبکه برق تزریق کند تا مصرف کارخانه برابر با دیماند خریداری شده و از جریمه ی اضافه مصرف جلوگیری کنیم
  4. مورد بعدی این است که خیلی از کارخانه ها تجهیزاتی دارند که بسیار حساس به قطعی برق است در این صورت قبل از قطع شدن برق اداره برق با اطلاع رسانی به مشترک یا کارخانه می‌توان دیزل ژنراتور خود را قبل از فعطی برق با شبکه سنکرون کرد و بار کارخانه توسط دیزل تامین گردد. و هر وقت برق شبکه در دسترس بود دیزل را با شبکه دوباره سنکرون کرده و بار تحویل شبکه گردد.
  5. در مواردی مانند نیروگاه ها که معولا از ژنراتور گازی استفاده می‌شود نیز نیاز است تا برق تولیدی ژنراتور به شبکه تزریق گردد که باز هم روال کار مانند قبل است و فرقی نمی‌کند و فقط شاید سطح ولتاژ یا مقدار توان تزریق گردد.

برد کنترلی دایف CGC400 - ماه صنعت انرژی

آیا هر دیزل ژنراتوری را می‌توانیم سنکرون یا پارالل کنیم؟

به صورت تئوری بله هر دیزل ژنراتوری قابلیت موازی سازی دارد ولی به صورت عملی نه. در واقع ما برای موازی کردن هر ژنراتور با شبکه یا با یک ژنراتور دیگز نیاز به کنترل دو پارامتر داریم. 1- ولتاژ 2- سرعت موتور. در حال حاظر اکثر دیزل ژنراتور های تولیدی این قابلیت را دارا می باشند ولی ممکن است دیزل ژنراتور کارخانه شما به روز نبوده باشد و نیاز به تغییر در سیستم AVR و یا گاورنر آن باشد تا بتوان آن را سنکرون کرد. بعضی اوقات نیاز است تا AVR ژنراتور و یا سیستم پمپ آن توسط متخصص بررسی و تغییراتی در آنها صورت بگیرید تا قابلیت سنکرون داشته باشند. در هر صورت اگر می بینید که می‌توان ولتاژ و سرعت ژنراتور خودتان را تغییر دهید بدانید که می‌توان آن را سنکرون و پارالل کرد.

آیا ژنراتور های ولتاژ بالا را می‌توان سنکرون کرد و یا اگر ژنراتور به یک ترانس 20 کیلو ولت متصل شود می‌توان آن را پارالل کرد؟

جواب سوال بله است. در واقع هر سطح ولتاژ ژنراتور را می‌توان سنکرون کرد فرقی ندارد MV باشد یا LV. اتفاقا پیشنهاد ما سنکرون در سطح ولتاژ MV است زیرا جریان کلید زنی به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و به همین علت عمر کلید های قدرت افزایش پیدا می‌کند . هممچن هزینه ی کابل در سطح LV بسیار بالاتر از سطح MV است. بسیاری اوقات ما به کارخانه ها پیشنهاد می دهیم که از تراتس یونیت 400/20kv استفاده کنند و ژنراتور را در سطح MV سنکرون کنند چون هزینه کابل، تابلو، شینه کشی و کلید بسیار  کمتر می‌شود.

البته بسیاری از افراد که کار سنکرون انجام می دهند توانایی سنکرون در سطح ولتاژ MV  را ندارند و شاید شما را از انجام آن منع کنند. شرکت ماه صنعت انرژی تخصص کاملی راجع به این مورد داشته و می‌توانید از رضایت نامه های ما این امر را چک کنید. همچنین جهت مشاوره و راهنمایی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

پیش نیاز های موازی کردن دیزل ژنراتور چیست؟

  1. سرعت دیزل ژنراتور با سیگنال ولتاژ 0-10 ولت یا جریان سیگنالی 4-20 میل آمپر قابل کنترل باشد.
  2. ولتاژ دیزل ژنراتور با سیگنال ولتاژ 0-10 ولت یا جریان سیگنالی 4-20 میل آمپر قابل کنترل باشد.
  3. سرعت قطع و وصل کلید دیزل ژنراتور سریع در حد میلی ثانیه باشد( اگر سرعت قطع و وصل کلید دیزل ژنراتور شما کند است نیاز به تعویض آن می‌باشد.)
  4. بتوان مقدار جریان و ولتاژ دیزل ژنراتور را اندازه گیری کرد و در صورت سنکرون با برق شهر، جریان و ولتاژ برق شهر نیز باید اندازه گیری شود.

چه کلید هایی مناسب پارالل کردن دیزل ژنراتور می‌باشد:

در اینجا من بر اساس مقدار جریان و سطح ولتاژ کلید پیشنهادی برای سنکرون را ذکر می کنم. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که کلید مورد نیاز جهت سنکرون باید بسیار با کیفیت باشد و از هر کلید قدرتی نمی‌توان استفاده کرد.

1- سطح ولتاژ 400 تا جریان 400 آمپر: تا این سطح جریان از کنتاکتور اشنایدر، زیمنس، ال اس یا هیوندایی با یک کلید کامپکت جهت حفاظت استفاده کنید.

2- سطح ولتاژ 400 از جریان 400 تا جریان 630آمپر: در این سطح جریان فقط از کلید اشنایدر، زیمنس و یا ABB استفاده کنید . به هیچ عنوان از کلید هیوندایی یا ال اس استفاده نکنید.

3- سطح ولتاژ 400 از جریان 630 به بالا: پیشنهاد ما استفاده از کلید اشنایدر، زیمنس و ABB می‌باشد . در یک سری سایز ها هم کلید کامپک و هم هوایی موجود است که هر دو مناسب سنکرون و سرعت قطع و وصل مناسبی دارند.

سطح ولتاژ 6 و 20 کلیو ولت : در این سطح ولتاژ فقط از کلید (دژنکتور) SF6 برند ABB یا پارس سوئیچ استفاده کنید . به هیچ عنوان از کلید خلا و یا برند های ترک یا چینی بازار استفاده نکتید.

چه حفاظت هایی در زمان اجرای سنکرون دیزل ژنراتور با برق شهر و یا با یکدیگر ضروری است؟

شاید مهم ترین بخش در زمان اجرای پارالل دیزل ژنراتور ها حفاظت های مورد نیاز است تا به صورت کامل از دیزل ژنراتور خود حفاظت کنیم. بحث حفاظت ها در زمان کارکرد پارالل دیزل ژنراتور بسیار مهم و بسیار پیچیده است که اگر این حفاظت ها به درستی تنظیم و راه اندازی نشود خسارت های جانی و مالی شدیدی خواهد داشت. لطفا به خاطر هزینه ی ارزان اجرای سنکرون را به هر شخصی نسپارید و مطمئن باشید متخصص این کار باشد. من در زیر مهم ترین حفاظت های جهت سنکرون کردن دیزل ژنراتور با برق شهر و یا با یک دیگر را تیتر وار می گویم و توضیح می دهم:

  1. توان معکوس یا Reverse Power :
  2. کیلو وات بیش از حد یا Over Load:
  3. خارج از سنکرون یا Out of synch:
  4. اتصال کوتاه یا Short Circuit
  5. اضافه بار راکتیو سلفی یا Over Excitation
  6. اضافه بار راکتیو خازنی یا Under Excitation
  7. Rocof/Vector Shift

اگر حفاظت ها به درستی تنظیم نشود و یا رله مربوطه نصب نشود چه اتفاقاتی ممکن است برای دیزل ژنراتور در زمان کارکرد پارالل پیش بیاید؟

  1. ژنراتور وارد مود موتوری شود و مصرف کننده توان شود. امکان خورد شدن شفت، کوپلینگ و تاپ برداشتن میل لنگ دیزل وجود دارد
  2. ژنراتور وارد مود تولید توان راکتیو اضافی شود. در این حالت ژنراتور مانند یک خازن یا سلف بزرگ عمل می کند و امکان دارد سیم پیچ اصلی، سیم پیچ تحریک، AVR، سیستم تحریک و دیود ها بسوزد
  3. Out of Synch امکان دارد شفت ژنراتور خورد شود و یا کوپلینگ خورد شود و سیستم تحریک و سیم پیچ اصلی آسیب ببنید.
  4. آضافه بار کیلوواتی: ممکن است باعث داغ شدن شدید موتور و چسباندن پیستون ها شود. و نیاز به اورهال کامل دیزل باشد. امکان سوختن سیم پیج ژنراتور نیز است
  5. Rocof/Vector Shift  این حفاظت زمانی که دیزل ژنراتور با برق شهر سنکرون است و برق شهر قطع می شود عمل کرده و دیزل را از مدار خارج می کند. امکان دارد ترانس کارخانه از سمت ژنراتور برقدار مانده و باعث کشتن افراد در کارخانه شود. همچنین ممکن است برق شهر برگشته و دو بار ژنراتور به صورت Out of Synch به شبکه وصل شود که آسیب شدیدی وارد می کند

https://mahsanat.com/wp-content/uploads/2024/03/سنکرون.mp4

◄موزای کردن دیزل ژنراتور با برد دیپسی

برد دیپسی DSE8610

برای موازی کردن دیزل ژنراتور با برد دیپسی، به تعداد دیزل ژنراتور نیاز به برد دیپسی 8610 داریم و برای سنکرون کردن با برق شهر به یک برد 8660 نیاز‌است.

برای‌مثال ما سه دیزل ژنراتور داریم که میخوایم با هم و با شبکه سنکرون شود برای اینکار به 3 دستگاه برد 8610 و یک دستگاه برد 8660 نیاز‌داریم.

برای سنکرون فقط یک ژنراتور با برق شهر در کنترلر دیپسی ما نیاز به برد دیپسی 8620MKII داریم.

بر اساس تجربه تیم ماه صنعت انرژی در مورد موازی سازی دیزل ژنراتور مزایا و معایب برد دیپسی را جهت اجرای پارالل دیزل ژنراتور کارخانه شما بیان می‌کنیم

مزایای سنکرون و پارالل دیزل ژنراتور با برد دیپسی :

  • اولین مزیت دیپپسی این است که در ایران این برد شناخته شده است و در صورت عبب در کنترلر و عیب در تنظیمات آن می‌توانید آن را به راحتی جایگزین کنید و متخصص های زیادی در ایران جهت عیب یابی آن وجود دارد.
  • از نظر قیمت این برد کنترلی قیمت مناسبی دارد.
  • نصب، راه اندازی و عیب یابی این برد بسیار ساده است و به همین علت هم در ایران افراد زیادی وجود دارند که با این برد سنکرون می‌کنند البته این باعث شده که هر شخصی که تخصص لازم را ندارد این برد را نصب و راه اندازی کند که باعث ضرر و زیان بسیار بالا به خیلی از کارخانه ها شده است چون خیلی از کارفرماهها فکر می‌کنند اجرای سنکرون بسیار ساده است.
  • برد دیپسی بسیار با دوام و با کیفیت است و به راحتی آسیب نمی بیند و می‌تواند سالهای سال بدون ایراد کار کند
  • کاربری آن بسیار ساده است

معایب سنکرون و پارالل دیزل ژنراتور با برد دیپسی

  • یکی از بزرگترین معایب برد دیپسی این است که با آن نمی‌توان سیستم های پیچیده و ساختار های پیچیده ی سیستم الکتریکی کارخانه های بزرگ را به راحتی سنکرون کرد و معمولا نیاز است تا هزینه ی زیادی صرف کنیم تا ساختار سیستم الکتریکی را تغییر دهیم تا همانند ساختار پیشنهادی  دیپسی شود که بتوان آن را سنکرون و پارالل کرد.
  • در موازی کردن ژنراتور های MV، برد دیپسی معایب زیادی دارد و خیلی قابل اطمینان نیست و بر اساس تجربه ی ما بهتر است در سیستم های MV از کنترلر دایف و یا ودوارد استفاده کنید.
  • برد دیپسی حفاظت ترانس V/F را ندارد و اگر از آن برای دیزل ژنراتوری که ترانس یونیت به آن متصل می‌شود استفاده کنیم بسیار خطرناک است. در این حالت پیشنهاد ما کنترلر دایف و ودوارد است.
  • سیستم کنترلی گاورنر و AVR دیپسی بسیار ضعیف است و اصلا قابل قیاس با کنترلر های دیگر نمی‌باشد.
  • کنترلر های سنکرون دیپسی مانند 8610، 8620 و 8660 به یکدیگر تبدیل نمی‌شود و اگر در آینده نیاز به توسعه و یا تغییر سیستم الکتریکی باشد ممکن است دیگر برد خریداری شده قابل استفاده نباشد.

آموزش سنکرون با برد دیپسی

نمونه تابلو پارالل دیزل ژنراتور با برد دیپسی به همراه متعلقات

◄موازی کردن دیزل ژنراتور با برد کومپ

یکی از کنترلر های شناخته شده دیزل ژنراتور در جهان برد کومپ می‌باشد که بسیار قابل اعتماد و بسیار کیفیت بالایی دارد. برد های سنکرون کومپ در حال حاضر سری InteliGen 200 می‌باشد که ویژگی های کامل و حفاظت های کاملی جهت پارالل کردن دیزل ژنراتور را دارا می‌باشد. شرکت ماه صنعت بزرگترین وارد کننده ی برد کومپ می‌باشد که در صورت نیاز می‌توانید از ما خریداری کنید.

برد کنترل دیزل ژنراتور کومپ مدل InteliGen 200 - برد سنکرون کوپ

مزایای برد کومپ :

  • اولین مزیت آن سادگی بسیار زیاد و قابل اعتماد بودن این کنترلر است. اجرای سنکرون با این برد بسیار راحت است و این کنترلر همیشه در انبار ما جهت خریداری موجود می‌باشد.
  • دومین مزیت این کنترلر اللخصوص نسبت به برند دیپسی سری 8 این است که این کنترلر را می‌توان هم بعنوان کنترلر ژنراتور، کنترلر برق شهر و کنترلر باس و یا کنترلر سنکرون یک ژنراتور با برق شهر استفاده کرد و نیازی به تامین چند مدل مختلف کنترلر نیست و در صورت تغییر ساختار سیستم می‌توان آن را در حالت دیگر استفاده و تبدیل کرد
  • مزیت بعدی این کنترلر نسبت به برد دیپسی این است که می‌توان ساختار های پیچیده ی سیستم الکتریکی را پارالل و سنکرون سازی کرد.
  • قیمت این کنترلر مناسب می‌باشد
  • سیستم کنترلی گاورنر و AVR این کنترلر بسیار دقیق و کارامد و قابل اطمینان می‌باشد.
  • دارای مقاومت 120 اهم داخلی می‌باشد و نیازی نیست مانند دیپسی در وایرینگ یک مقاومت بیرونی استفاده کرد.
  • کاربری آن بسیار ساده تر است

معایب برد کومپ جهت پارالل دیزل ژنراتور:

  • قابلیت سنکرون سیستم های پیچیده که شامل چندین ترانس و ژنراتور است را ندارد و پیشنهاد ما در این سیستم ها استفاده از کنترلر دایف و ودوارد است.
  • حفاظت V/F را برای دیزل ژنراتور هایی که به ترانس یونیت متصل می‌شود را ندارد.
  • به خاطر سادگی و عدم حفاظت های کامل جهت موازی سازی دیزل ژنراتور ها در سطح ولتاژ MV پیشنهاد نمی گردد.
  • به خاطر گستردگی مدل های کنترلر و تعداد زیاد منوال های برد کومپ ممکن است برای بعضی افراد یادگیری و شناخت این کنترلر کمی پیچیده به نظر بیاید.
  • نسبت به دیپسی خود کنترلر Lan ندارد و جهت مانیتورینگ تحت شبکه Modbus over TCP/IP نیاز به خریداری ماژول Lan  می‌باشد. البته Modbus توسط RS-485  را ساپورت می‌کند.

◄پارالل کردن دیزل ژنراتور با برد دایف 

یکی از بهترین و کاملترین برد های جهت پارالل دیزل ژنراتور با یکدیگر و با شبکه برد کنترلی برند دایف می‌باشد. این کنترلر توانایی سنکرون انواع ژنراتور، توربین آبی و حتی پارالل سلول خورشیدی با دیزل ژنراتور و با شبکه و مدیریت بار را دارد. یکی از بزرگترین ویژگی های کنترلی دایف این است که هر نوع ساختار سیستمی شامل ترانس و ژنراتور و با هر گونه پیچیدگی را می‌توان پارالل کرد و نیاز به تغییرات در سیستم. نمی‌باشد. یکی از جدید ترین مدل های برد دایف برد AGC150 است که می‌توان آن را برای سنکرون یک ژنراتور با برق شهر و یا چند ژنراتور با یک دیگر و با برق شهر استفاده کرد.

مزایای برد دایف جهت پارالل سازی دیزل ژنراتور:

  • از نظر ساختار شبکه و پیچیدگی های سیستم برق کارخانه، این کنترلر توانایی سنکرون و پارالل هر گونه سیسم را دارا می‌باشد.
  • بک لایت کنترلر بر اساس نوع استفاده تغییر کرده و نیاز به استفاده چندین مدل کنترلر در سیستم نمی‌باشد و هر گونه تغییرات در آینده می‌توان کاربری برد دایف را تغییر داد
  • دارای حفاظت V/F می‌باشد که بسیار مناسب سنکرون ژنراتور به همراه ترانس یونیت است.
  • این کنترلر توانایی های خوبی جهت پارالل ودر سطح MV می‌باشد و در سطح MV , LV بسیار کار آماد است.
  • سیستم کنترل AVR، گاورنر و رله ای آن بسیار دقیق و قابل اعتماد می‌باشد.

معایب برد دایف جهت پارالل دیزل ژنراتور:

  • به علت امکانات زیاد و پیچیدگی، راه اندازی و نصب آن بسیار پیچیده تر از برد دیپسی و کومپ می‌باشد.
  • قیمت آن نسبت به کنترلر دیپسی و کومپ بالاتر است.
  • کاربری و استفاده از آن برای استفاده اپراتور سخت تر از دیپسی و کومپ است.
DEIF AGC 150-برد کنترلی سنکرون دایف
DEIF AGC 150-ماه صنعت انرژی

◄اجرای موازی کردن دیزل ژنراتور با برد PCC

برد PCC یک برد بسیار خاص است و کار و تغییرات روی آن نیاز به دانش و تجربه کافی می‌باشد. برای مثال اگر مادر برد PCC دچار مشکل شود هزینه ی تعویض آن در حدود 2000 تا 3000 دلار می‌باشد. پس اگر برد شما PCC است حتما محتاط باشید و اجازه ندهید هر کسی به آن متصل شود. مدل های برد رایج PCC سری های 3300، 3100 و 3.2 می‌باشد.

خیل از افراد وقتی نیاز است تا PCC را سنکرون کنند پیشنهاد می دهند تا برد PCC حذف و از برد دیپسی، گاورنر و AVR استفاده شود. در صورتی که ما می‌توانیم به راحتی برد PCC را هم با یک دیگر و هم با برق شهر سنکرون کنیم. حتی امکان سنکرون چند برد PCC با برق شهر نیز وجود دارد و ما به راحتی آن را برا شما انجام می دهیم. همچنین ما در زمینه ی عیب یابی آن تخصص و تجربه ی کامل داریم .

سنکرون دیزل ژنراتور با برد PCC - ماه صنعت انرژی

◄موازی کردن دیزل ژنراتور با برد وودوارد

یکی از پیشرفته ترین و پیچیده ترین کتترلر ها برای موازی کردن ژنراتور برد ودوارد است. این برد بسیار کار آمد است و تمام ویژگی های کنترلر دیپسی، کومپ، دایف را دارا می‌باشد. نصب و راه اندازی آن بسیار پیچیده و هر متخصصی توانایی کار با این کنترلر را ندارد. این کنترلر مناسب سنکرون در سطح LV و MV می‌باشد. بد ترین نقطه ضعف این کنترلر قیمت و عدم موجودی می‌باشد و اگر این کنترلر مشکل بخورد حداقل زمان تحویل آن 3 ماه می‌باشد. همچنین از نظر الکترونیکی این برد نسبت به برد های دیگر حساس تر می‌باشد و بیشتر آسیب می بیند.

پارالل دیزل ژنراتور با برد وودوارد - ماه صنعت انرژی

برای ساخت و مونتاژ تابلو سنکرون با شبکه به اقلام زیر نیاز‌داریم:

  • برد کنترلی ( به تعداد ژنراتور و برق شهر ورودی بستگی دارد)
  • رله 4 کنتاکت
  • کلید اتوماتیک هوایی یا کامپکت بر اساس سایز تابلو (تعداد کلید بر اساس تعداد ژنراتور و برق شهر ورودی مشخص می‌شود)
  • فیوز مینیاتوری تک فاز  6 آمپر  
  • فیوز مینیاتوری سه فاز  6 آمپر  
  • کنتاکتور
  • شارژر باطری
  • رله استارت
  • ترانسفورماتور جریان (CT) 
  • ترمینال ریلی رعد
  • چراغ سیگنال 
  • کلید قارچی ( اضطراری )
  • پوسته تابلو 
  • سیم و ریل و داکت و سرسیم و کابلشو و…

اقلام فوق با توجه به در خواست مشتری با تغییر قیمت امکان‌پذیر است.

راهنمای خرید تابلو سنکرون

لیست تابلو سنکرون دیزل ژنراتور

لیست قیمت اجرای سنکرون :

 دو دیزل ژنراتور با هم

سنکرون - ماه صنعت انرژی

 یک دستگاه دیزل ژنراتور با شبکه

سنکرون - ماه صنعت انرژی

 دو دستگاه دیزل ژنراتور با هم و با شبکه

قیمت سنکرون ژنراتور

قیمتها به تومان می‌باشد.

این قیمتها حدودی و کف قیمت می‌باشد و قیمت دقیق بعد از بازدید خدمت شما عزیزان ارائه میگردد.

سنکرون کردن چیست ؟

اتصال دیزل‌ژنراتورها بطور موازی  ظرفیت انرژی ، کنترل در مدیریت بار ، سهولت در نگهداری و افزونگی (Redundancy) را افزایش می‌دهد. این فرآیند شامل اتصال فیزیکی دو یا چند دیزل ژنراتور و سنکرون کردن خروجی های آنهااست. در سنکرون کردن شکل موج یک دیزل ژنراتور باشکل موج ولتاژ دیزل‌ژنراتور دیگر مطابقت پیدا کرده و سپس به هم متصل می‌شوند.

عواملی که در هنگام موازی کردن ژنراتور ها در نظر گرفته می‌شوند:

✔ ظرفیت: سنکرون و موازی کردن بر اساس تقاضای بار.

هنگام افزایش تقاضا دیزل ژنراتور هابه ترتیب روشن شده و باافزایش باردیزل ژنراتور روشن‌شده با دیزل ژنراتورهای روشن  قبلی سنکرون میشود.

و در صورت کاهش بار یک دیزل‌ ژنراتور از مدار خارج میشود.

✔ افزونگی: اطمینان از انتقال توان به صورت نرم زمانی که یک دیزل ژنراتور اضافه یا خارج می‌شود.

رعایت استانداردهای‌برقی از نظر ایمنی ،حفاظت و بهره برداری.

پارالل کردن دیزل ژنراتور

اتصال موازی دیزل ژنراتور ها

سنکرون کردن ژنراتورهای متصل شده بصورت موازی

این فرآیندی‌ست که در آن ولتاژ و فرکانس ژنراتورها برای ارائه یک شکل موج خروجی استاندارد AC با یکدیگر سنکرون می‌شوند.

برای موازی و سنکرون کردن صحیح ژنراتورها هر یک از مجموعه‌ها باید دارای مشخصات زیر باشند:

  • فرکانس: فرکانس ها باید یکسان باشند.
  • ولتاژ: ژنراتورها باید همانند و یکسان باشند.
  • تعداد فاز: دو سیستم باید تعداد فازهای یکسانی داشته باشند ، یا سه فاز یا تک فاز.
  • توالی فاز: برای سیستم های سه فاز ، هر سه مرحله باید با هم همسان شوند. این مانع از فشار بیش از حد مکانیکی و برقی و همچنین جلوگیری از افزایش قدرت می‌شود.
  • زاویه فاز ولتاژ: شکل موج‌ها باید به‌گونه ای یکسان شوند که دقیقا همانند هم باشند. نباید در زمان سنکرون‌شدن اختلاف زاویه فاز و اخلاف ولتاژ وجود داشته‌باشد.

در حالت ایده آل هر نوع دیزل ژنراتور را می‌توان بادیگر دیزل ژنراتور در صورت انطباق فرکانس و ولتاژ و زاویه فاز آنها باهم سنکرون کرد.

بااین وجود برخی محدودیتهای عملی مانند ناسازگاری بین مدل‌های قدیمی و جدید یا وقتی هزینه سازگاری آنها بالااست قابل توجیه‌نیست.

ازجمله مواردی که بایددرنظر بگیرید عبارتنداز:

  • کنترل سرعت: دیزل ژنراتور هاممکن است سرعت برابریامتفاوت باشند، امابایددرزمان سنکرون شدن سرعت آن‌ها برابرباشد و بعد از سنکرون شدن برای تقسیم بار و کنترل مقدار بار اکتیو باید قابلیت کنترل سرعت وجود داشته‌باشد.
  • تقسیم بار: تمام بار باتوجه به ظرفیت واحدهای جداگانه بایدتوسط همه دیزل ژنراتور هاتقسیم شود.یادرصورت سنکرون شدن باشبکه بایدمقداربارمشخصی رابه شبکه تزریق‌کنند. (بار اکتیو و راکتیو)
  • سنکرون کردن: سنکرون کردن برای اطمینان ازاینکه ولتاژ خروجی هم فازاست ، لازم‌است ، و دیزل ژنراتور هادارایولتاژ، فرکانس و زاویه فاز یکسان در زمان سنکرون شدن‌هستند.
  • تنظیم ولتاژ: جهت تطبیق ولتاژ و تنظیم توان راکتیو و تقسیم توان راکتیو نیازاست تا بتوان ولتاژ دیزل ژنراتور هارا کامل‌کنترل‌کرد.

انواع سنکرون 

  •  سنکرون یک دیزل ژنراتور بابرق‌شهر
  •  موازی کردن چند دیزل ژنراتور بابرق شهر
  •  پارالل کردن دو دیزل ژنراتور باهم
  •  سنکرون چند دیزل ژنراتور باهم

مزایای دیزل ژنراتور های پارالل

  • افزایش قابلیت اطمینان و افزونگی: بهبود قابلیت اطمینان و افزونگی برای هر دو حالت بار های بحرانی و غیر بحرانی.
  • این سیستم اطمینان می‌دهد که همیشه قدرت کافی و ثابت برای بارهای بحرانی وجود دارد.
  • و در صورت عدم عمکلرد و خطای یکی از ژنراتورها ، بار توسط یک یا چند واحد موازی دیگر تأمین می‌شود.

هزینه کمتر تولید برق : 

  • هزینه تولید با اندازه ژنراتور افزایش می‌یابد و بیشتر برای توان های بالاتر از 600KW است. این به این دلیل‌است که بازار موتورهای کوچکتر بالاتر‌است ، از این رو تعداد بیشتری تولید کننده باعث می‌شود این سایز ژنراتور ها ارزان‌تر باشند. استفاده از چندین ژنراتور کوچکتر از تولید کننده بزرگ‌تر صرفه اقتصادی دارد.

کاهش بی باری ژنراتور :

  • در بیشتر تاسیسات ، بار نسبت به زمان تغییر می‌کند و معمولاً در هنگام کم بودن بار ، یک ژنراتور با 30٪ ظرفیت خود کار می‌کند. این ممکن‌است باعث جمع شدن روغن در اگزوز دیزل ژنراتور شود (Wet stacking). راندمان  موتور معمولاً وقتی بار بین 75 تا 100 درصد‌است بالاتر می‌باشد و بار سبک به معنای راندمان کم ژنراتور باشد .
  • استفاده از یک مولد کوچکتر باعث افزایش راندمان و از این رو کاهش هزینه می‌شود.

کنترل و صرفه جویی بیشتر در هزینه های تولید :

  • مقدار کل انرژی تهیه شده از چندین ژنراتور کوچک برابر‌است با توان تأمین‌شده توسط یک واحد بزرگ. با این حال ، کنترل و تعادل بیشتری در تولید کنندگان کوچکتر وجود دارد.
  • می‌توان بار را بر روی مدارهای مختلف متعادل کرد و در مورد قدرت تولید در هر زمان خاص بر اساس بار تصمیم گرفت.
  • سیستم موازی می‌تواند هنگامی که تمام دیزل ژنراتور ها بالاتر از 75٪ کار می‌کنند راندمان بالاتری دارند ، در این توان معمولا دیزل ژنراتور‌ها سوخت کمتری نسبت به توان تولید شده مصرف می‌کنند.

قابلیت انعطاف پذیری و توسعه پذیری:

  • استفاده از چندین ژنراتور امکان بارگذاری متغیر را بدون جمع کردن واحدهای پرهزینه و یا هزینه بیش از حد بر روی یک ژنراتور بزرگ که از ظرفیت کامل آن به ندرت استفاده می‌شود ، فراهم می‌کند.
  • با افزایش تقاضا می‌توان ژنراتورها را به تدریج اضافه کرد.

نتیجه گیری 

  • راه‌اندازی ژنراتورهای موازی  روشی پیچیده است که به یک متخصص برق واجد شرایط نیاز دارد.
  • یک سیستم طراحی‌شده خوب قدرت توان پشتیبان مناسب و توان متغیر مناسب را تامین می‌کند.
  • استفاده از تابلو سنکرون مناسب باعث می‌شود تا مصرف‌کننده بتواند توان ماکزیمم مورد نیاز را در شرایط باری مختلف داشته باشد و همچنین در شرایط بی باری دیزل ژنراتورهای بی بار را از مدار خارج کند

پروژه های انجام شده

انجام تمامی پروژه‌های راه اندازی و سنکرون دیزل ژنراتور توسط تیم تخصصی مهندسین ماه صنعت انرژی را میتوانید در لینک‌های زیر مطالعه نمایید.

سنکرون دیزل ژنراتور با برد PCC - ماه صنعت انرژی

سنکرون پژوهشکده ملی ژنتیک با برد دایف

پروژه سنکرون شرکت ساسان با برد دیپسی

سنکرون ایران ملاس با برد کنترلی دیپسی

سنکرون دیزل ژنراتورهای فاز 13 پارس جنوبی

پروژه سنکرون دیزل ژنراتورهای بانک تجارت

پرسش و پاسخ


1- چند مدل AVR مناسب سنکرون معرفی می‌کنید؟

AS440 R449 R450
MX321 MX341 CBVR


2- توی برد توان رو درست نمیزنه. مشکل چیه؟

به احتمال بسیار زیاد جهت CT یا ترانس جریان برعکسه و باید CT ها بررسی شوند.


3- آیا شما علاوه بر ساخت تابلو ، پروژه سنکرون هم انجام می‌دهید؟

بله ما علاوه بر ساخت تابلو پروژه ی سنکرون هم انجام می‌دهیم که از لینک زیر میتوانید پروژه های سنکرون ما را ببینید.

پروژه‌های دیزل ژنراتور و سنکرون آن


4- آیا شما آموزش سنکرون هم انجام می‌دهید؟

فعلا دوره ای برای اموزش نداریم ولی در آینده ای نزدیک دوره ای جامع و عملی برای شما تدارک خواهیم دید. البته شما با مطالعه مقالات سنکرون ما و همین برگه اطلاعات بسیار مفیدی به دست می‌آورید.

مقالات تخصصی ما در زمینه سنکرون دیزل ژنراتور

نحوه ی سنکرون دیزل ژنراتور ها با سایز مختلف

سنکرون دیزل ژنراتور با توان‌های مختلف سنکرون دیزل ژنراتور با توان‌های مختلف – سنکرون کردن دیزل ژنراتور براساس یک قانون کلی، وقتی که‌ولتاژ و فرکانس در زمان اتصال یکی و برابر باشند می‌توان هر چیزی را با هر چیزی سنکرون‌کرد. مطمئنا در واقعیت محدودیت‌های عملی در رابطه‌با گفته‌ی بالا وجوددارد وشاید فاکتورهای طراحی سیستم همانند […]

ماشین سنکرون

ماشین سنکرون - ماه صنعت انرژی

ماشین سنکرون ماشین سنکرون هم از موتورهای سنکرون و هم از ژنراتورهای سنکرون تشکیل شده‌است. یک سیستم AC مزایایی نسبت به سیستم DC دارد. بنابراین، سیستم AC منحصراً برای تولید، انتقال و توزیع نیروی برق استفاده می‌شود. ماشینی که توان مکانیکی را به برق AC تبدیل می‌کند ژنراتور سنکرون یا دینام نامیده‌می‌شود. با این حال، […]

معادله EMF یک ژنراتور سنکرون

معادله EMF یک ژنراتور سنکرون - ماه صنعت انرژی

معادله EMF یک ژنراتور سنکرون ژنراتوری که با سرعت سنکرون کار می کند، به عنوان ژنراتور سنکرون شناخته‌می‌شود. ژنراتور سنکرون توان مکانیکی را به انرژی الکتریکی برای شبکه تبدیل می‌کند. اثبات معادله EMF یک ژنراتور سنکرون در زیر آورده‌شده‌است. پارامتر‌ها به قرار زیر تعریف‌می‌شود. P تعداد قطب‌ها باشد ϕ شار در هر قطب بر حسب  […]

سنکرون ژنراتورها

شمه شیر- ماه صنعت انرژی

سنکرون در این بخش قصد داریم در مورد عملکرد موازی ژنراتورهای DC – سنکرون ژنراتورها صحبت کنیم . عملکرد موازی ژنراتورهای DC – وضعیت، مزایا و تقسیم بار در یک شبکه سیستم قدرت، برق توسط ژنراتورهای زیادی که در یک شبکه متصل به هم هستند، تامین می‌شود. به جای استفاده از یک ژنراتور بزرگ، از […]

سنکرون ژنراتور- سنکرونایزینگ

سنکرونایزینگ

سنکرون ژنراتور یک ژنراتور ثابت نباید به باس بار زنده متصل شود زیرا EMF القایی در حالت ایستاده و در نتیجه اتصال کوتاه صفر است. روش سنکرون و تجهیزات برای بررسی آن یکسان است که آیا یک دینام باید به طور موازی با یک دینام دیگر متصل شود ، یا یک دینام به باس بی […]

سنکرون ژنراتور

سنکرون ژنراتور

سنکرون ژنراتور سنکرون ژنراتور پروژه های انجام شده توسط شرکت ماه صنعت در ارتباط با دیزل ژنراتور را اینجا ببینید  برخی اوقات به دلیل تغییر در میزان مصرف‌کننده، قطعی‌های اضطراری و تعمیر و نگه داری، ژنراتور‌ها از سیستم قطع و مجدد به شبکه توان متصل می‌شوند. . قبل از این اتصال مجدد باید پارامترهای ژنراتور را با […]

سنکرون ژنراتور با شبکه

سنکرون ژنراتور با شبکه - ماه صنعت انرژی

سنکرون ژنراتور با شبکه سنکرون ژنراتور با شبکه روش فیزیکی پس از بحث در مورد اصول سنکرون ژنراتور با شبکه ، به طور خلاصه به روش فیزیکی دستیابی به آن خواهیم پرداخت . راهنمایی سنکرون کردن و تقسیم بار دیزل ژنراتورها به وسیله‌ی DeepSea راهنمایی سنکرون کردن و تقسیم بار دیزل ژنراتورها به وسیله‌ی DeepSea […]

سنکرون دیزل ژنراتور با برد دیپسی

سنکرون دیزل ژنراتور با برد دیپسی

مقدمه سنکرون دیزل ژنراتور با برد دیپسی در این سری آموزش‌ها یک مرور کلی به روش‌های کلی سنکرون دیزل ژنراتور با برد دیپسی و سنکرون ژنراتور گازی می پردازیم. این آموزش‌ها را باید یک راهنمایی اولیه برای افراد جدید در موضوع سنکرون کردن در نظر گرفت، و نباید به عنوان یک پکیج کامل جهت یادگیری […]