سنکرون ژنراتور با شبکه

سنکرون ژنراتور با شبکه - ماه صنعت انرژی

سنکرون ژنراتور با شبکه

سنکرون ژنراتور با شبکه

روش فیزیکی

پس از بحث در مورد اصول سنکرون ژنراتور با شبکه ، به طور خلاصه به روش فیزیکی دستیابی به آن خواهیم پرداخت .

راهنمایی سنکرون کردن و تقسیم بار دیزل ژنراتورها به وسیله‌ی DeepSea

راهنمایی سنکرون کردن و تقسیم بار دیزل ژنراتورها به وسیله‌ی DeepSea قسمت ۲

سنکروسکوپ ژنراتور قدیمی برای تطبیق سرعت و زاویه فاز یک ژنراتور قبل از اتصال آن به شبکه برق)

در تئوری ، حداقل دو اندازه گیری ساده یا نشانه وجود دارد ، که می‌تواند برای سنکرون ژنراتور با یک شبکه استفاده‌شود.

هنگامی که دو ولتاژ شرایط برابر بودن را داشته‌باشند و فرکانس یکسان و زاویه صفر بین آنها وجود داشته‌باشد ، در نتیجه اختلاف ولتاژ آن ها برابر صفر خواهد‌بود ، در نتیجه ولت متر متصل به هر یک از بریکرهای قطع‌کننده سنکرون کننده هر دو صفر را نشان می‌دهند.چراغ های قرار داده‌شده در همان موقعیت نیز در صورت براورده‌شدن همه شرایط سنکرونایزینگ ، خاموش خواهد‌شد.

در عمل

ما به اطلاعاتی نیاز داریم که ولت متر و لامپ برای تایید سنکرون کردن یک ژنراتور را با شبکه به ما نمی‌دهد  . در طی فرآیند واقعی سنکرون سازی ، می‌خواهیم بدانیم که تولید‌کننده یا شبکه به چه میزان سنکرون شده‌است.

دستگاهی ، که این اطلاعات را ارائه می‌دهد ، سنکروسکوپ‌است. شکل 1 اتصال سنکروسکوپ بین ژنراتور سنکرون  شده و شبکه را نشان می‌دهد.

شکل 1 - سنکروسکوپ بررسی زاویه و فرکانس - ماه صنعت انرژی
شکل 1 – سنکروسکوپ بررسی زاویه و فرکانس – ماه صنعت انرژی

ما هنوز نیاز به استفاده‌از دو ولت متر برای بررسی اینکه ولتاژ ژنراتور و ولتاژ شبکه یکسان هستند (توجه داشته باشید که این دو ولت متر آنهایی نیستند که در بالا به آنها اشاره شد ، زیرا آن دو ولتمتر در طول کانتکت های بریکرقطع کننده سنکرونیازینگ قرار گرفته‌اند)

موقعیت نشانگر سنکروسکوپ نشان‌دهنده اختلاف زاویه بین ولتاژ ژنراتور و ولتاژ شبکه‌است وقتی یک زاویه صفر بین دو ولتاژ وجود داشته‌باشد ، نشانگر سنکروسکوپ در حالت عمودی یا ساعت 12 قرار دارد..

سرعت چرخش اشاره گر نشان دهنده اختلاف فرکانس دو ولتاژ است. هنگامی که فرکانس تولید کننده زیر فرکانس شبکه باشد ، نشانگر در جهت آهسته یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخد. هنگامی که فرکانس ژنراتور از فرکانس شبکه بزرگتر باشد ،نشانگر به صورت سریع در جهت عقربه های ساعت میچرخد.

لازم به ذکر است که سنکروسکوپ فقط برای اختلافات کوچک در فرکانس حداکثر 2 هرتز می چرخد.

سنکرون یا موازی کردن دیزل ژنراتور‌های متفاوت – قسمت 1

تابلو سنکرون دیزل ژنراتور- تابلو پارالل دیزل ژنراتور

سنکرون چک و سنکرون کردن خودکار در ژنراتور

دو پاراگراف آخر تصریح می کند که:

  1. نشانگر عمودی‌است و یا عقربه روی ساعت 12‌است ،
  2. نشانگر ثابت‌است ، دوار نیست. سپس دو ولتاژ در فاز و فرکانس ژنراتور و شبکه برابر‌است.
  3. در عمل ، بریکر های هماهنگ(سنکرون) هنگامی بسته می شوند که ژنراتور فقط کمی سریع‌باشد و در حدود 5 دقیقه تا 12 موقعیت به سمت ساعت 12 حرکت کند . این کمی زمان برای بستن بریکر های سنکرون)اجازه می دهد و اطمینان می‌دهد که ژنراتور پس از بسته شدن کلید ، به عنوان موتور عمل نمی‌کند.

بررسی دقیق عملکرد سنکروسکوپ قبل از تلاش برای همگام سازی(سنکرون) مهم‌است . برای انجام این کار ، ژنراتور با سرعت کمتر از سنکرون کارمی‌کند و سنکروسکوپ باید در جهت آهسته بچرخد. به طور مشابه وقتی ژنراتور با سرعتی بیشتر از سنکرون کار می‌کند، سنکروسکوپ باید در جهت سریع بچرخد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *