سیم‌پیچ روغن و نشانگر دما از راه دور ترانسفورماتور

سیم پیچ روغن و نشانگر دما از راه دور ترانسفورماتور

سیم‌پیچ روغن

در این بخش قصد داریم درمورد سیم‌پیچ روغن و نشانگر دما از راه دور ترانسفورماتور با شما همراهان عزیز شرکت ماه صنعت انرژی صحبت نماییم .

نشان‌دهنده دمای ترانسفورماتور

این نشان‌دهنده‌ها معمولاً ابزار دقیق هستند. نشانگر دما ترانسفورماتور علاوه بر نمایش دادن دما و کنترل خنک‌کننده‌ها ، برای محافظت از ترانسفورماتور نیز طراحی شده‌است. یعنی این دستگاه سه عملکرد را انجام می‌دهد.

  • دمای لحظه‌ای روغن و سیم‌پیچ ترانسفورماتور را نشان می‌دهد.
  • اینها همچنین حداکثر افزایش دمای روغن و سیم‌پیچ را ثبت می‌کند.
  • این ابزارها آلارم دمای بالا را با مقدار از پیش تعیین‌شده فعال می‌کنند.

هنگامی که دمای روغن یا سیم‌پیچ به یک حد از پیش تعیین‌شده می‌رسد ، نشانگر‌های دمای ترانسفورماتور می توانند از طریق قطع‌کننده‌های مدار ترانسفورماتور قدرت ، مدار را قطع کنند.

این دستگاه‌ها همچنین سیستم خنک‌کننده ترانسفورماتور را کنترل می‌کنند. هنگامی‌که سیم‌پیچ به درجه حرارت از پیش تعیین‌شده رسیده‌باشد ، تجهیزات خنک‌کننده را روشن می‌کند و وقتی دما به مقدار تعیین شده‌رسید ، آن را خاموش می‌کند.

انواع نشانگرهای دمای ترانسفورماتور

در ترانسفورماتور عمدتا دو نوع نشانگر دما وجود دارد. در اصل هر دو ابزار یکسان هستند اما یکی از آنها برای دمای روغن و دیگری برای دمای سیم‌پیچ استفاده‌می‌شود. یک نوع دیگر از نشانگر دما اغلب در ترانسفورماتور قدرت استفاده‌می‌شود ، که کمی متفاوت‌است و این نشانگر دمای از راه دور‌است.

انواع نشانگر دما ترانسفورماتور عبارتند از:

1- نشانگر دمای روغن [1]OTI

2- نشانگر دمای سیم‌پیچ [2]WTI

3- نشانگر دمای از راه دور [3]RTI

ساختمان نشانگر دمای ترانسفورماتور

این نشانگر‌ها با یک لامپ سنجش ارائه‌می‌شوند. این لامپ سنجش در محفظه روی سقف مخزن ترانسفورماتور قرار‌می‌گیرد. محفظه پر از روغن ترانسفورماتور است.

لامپ با استفاده‌از لوله اتصال انعطاف پذیر متشکل از دو لوله مویرگی به محفظه ابزار متصل می‌شود. یک لوله مویرگی به قسمت زیرین دستگاه و دیگری به یک جبران‌کننده وصل‌می‌شود.

یک لوله به زیر نشانگر و به بخش عملکننده وصل می‌شود و دیگری به یک اتصال پره‌ای مانند برای جبران انبساط انقباض متصل می شود ، و دیگری به . نشانگر با یک چرخ فلزی که در آن به طور معمول چهار سوئیچ جیوه سوار شده‌است ، ثابت شده‌است.

دمای وصل و قطع این سوئیچ‌های جیوه را می‌توان به طور جداگانه تنظیم کرد. برای فعال‌کردن فن‌های خنک‌کننده ، از یک سوئیچ جیوه استفاده‌می‌شود ، از یک سوئیچ جیوه برای روشن‌کردن پمپ‌های روغن استفاده‌میشود ،

یک سوئیچ جیوه برای هشدار درجه حرارت بالا و آخرین سوئیچ برای قطع ترانسفورماتور در شرایط دمای بسیار بالا استفاده میشود.

علاوه بر این ، نشانگر درجه حرارت روغن نیز دارای نشانگر دوم‌است که هنگام افزایش دما توسط نشانگر اصلی تحت فشار قرار‌می‌گیرد. هنگامی که نشانگر اصلی به دلیل کاهش دما به عقب حرکت‌می‌کند ، نشانگر دوم در حداکثر درجه حرارت نشانگر اصلی باقی می‌ماند. این نشان‌می‌دهد حداکثر افزایش درجه حرارت ترانسفورماتور در طی یک دوره زمانی از پیش تعیین شده‌چقدر‌است.

ساختمان نشانگر دمای ترانسفورماتور - ماه صنعت انرژی

نشانگر دمای روغن یا OTI

این دستگاه برای اندازه‌گیری دمای بالای روغن استفاده می‌شود. برای محافظت از ترانسفورماتور از نشانگر دمای روغن یا OTI نیز استفاده‌میشود.

اصل عملکرد نشانگر دماي روغن

این دستگاه با استفاده از انبساط مایع در لامپ از طریق یک خط لوله مویرگی به مکانیسم عامل کار ، دمای بالای روغن را به کمک سنجش لامپ غوطه ور در محفظه اندازه‌گیری می‌کند. مکانیسم پیوند و اهرم این حرکت را به نشانگرهای دیسک و سوئیچهای جیوه تقویت می‌کند. هنگامی که حجم مایع در مکانیسم عملگر تغییر میکند ، پایین تر از انتهای لوله مویرگی منبسط می‌شود و منقبض میشود. این حرکت پایین از طریق مکانیسم اتصال اهرم به نشانگر دما از ترانسفورماتور منتقل میشود.

نشانگر دما سیم‌پیچ یا WTI

این دستگاه دمای سیم‌پیچ LV و HV را اندازه‌گیری می‌کند. یک نشانگر دمای سیم‌پیچ یا WTI نیز به عنوان محافظت‌کننده از ترانسفورماتور استفاده‌میشود.

اصل عملکرد نشانگر دمای سیم‌پیچ

اصل عملکرد WTI همان OTI‌است. اما تنها تفاوت این‌است که محفظه لامپ سنجی که در قسمت بالای ترانسفورماتور قرار‌دارد توسط یک سیم‌پیچ گرم‌کننده آن را محاصره‌می‌کند. این سیم‌پیچ گرم‌کننده توسط ثانویه ترانسفورماتورهای جریان همراه با سیم‌پیچ ترانسفورماتور تغذیه میشود. از این رو جریان از طریق سیم‌پیچ گرم‌کننده به طور مستقیم با جریان سیم‌پیچ ترانسفورفورماتور متناسب‌است. دلیل این امر این‌است که هیچ محدودیتی برای اندازه‌گیری مستقیم دما در داخل سیم‌پیچ وجود ندارد. هنگامی که بار ترانسفورماتور افزایش می‌یابد ، دمای سیم‌پیچ نیز افزایش می‌یابد و این دما را حسگر لامپ حس می کند چون سیم‌پیچ گرم‌کننده آن را احاطه کرده‌است. باقیمانده اصل کار نشانگر دمای سیم‌پیچ همانند اصل نشانگر دمای روغن‌است.

نشانگر دما از راه دور

یک پتانسیومتر دقیق که در داخل کیس دستگاه نصب شده‌است به عنوان فرستنده عمل‌می‌کند و برای خواندن از راه دور دمای اندازه‌گیری استفاده‌میشود. این کار را با ترانسدیوسر و تقویت سیگنال انجام میدهند

[1] Oil temperature indicator

[2] Winding temperature indicator

[3] Remote temperature indicator

مقالات مرتبط:

تغییر تب با بار و بدون بار در ترانسفورماتور | OLTC و NLTC

سیستم خنک‌کننده ترانسفورماتور و روش‌های خنک‌کنندگی

رادیاتور ترانسفورماتور قدرت ساختار و عملکرد رادیاتور

رله بوخهلتس ترانس چیست؟ اصول کار و ساختار

مقاله زبان اصلی:

Oil Winding and Remote Temperature Indicator of Transformer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *