ضریب دقت و ضریب امنیت ترانس جریان

ضریب دقت و ضریب امنیت ترانس جریان - ماه صنعت انرژی

ضریب دقت و ضریب امنیت ترانس جریان

قبل از درک ضریب دقت و ضریب امنیت CT یا ترانس جریان ، باید سعی کنیم پارامترهای مختلف فنی ترانس اندازه گیری، یعنی ترانس جریان و ولتاژ را درک کنیم.

پارامترهای فنی ترانس اندازه گیری

در زیر برخی از اصطلاحات عادی استفاده شده در رابطه با ترانس اندازه گیری  جریان و ولتاژ که برای هر دو نیز وجوددارد بیان شده‌است.

=====================

مقدار نامی جریان اولیه ترانس جریان

این مقدار جریان اولیه ای‌است که CT برای آن طراحی شده‌است تا بهترین عملکرد را داشته‌باشد. از این رو جریان نامی مقدار مطلوب جریان اولیه‌است که در آن ، خطای CT حداقل و تلفات در CT نیز کمتراست در این جریان CT  بهترین عملکرد و کمترین تلفات رادارد.

مقدار نامی جریان ثانویه ترانس جریان

مانند مقدار جریان اولیه ، این مقدار جریان ثانویه ای‌است که در آن حداقل CT  حداقل خطا رادارد. به عبارت دیگر ، جریان نامی ثانویه ترانس جریان ، جریانی‌است که CT بهترین عملکرد بر اساس آن دارد.

مقدار بردن(بار) نامی ترانس جریان

هر آنچه که به ثانویه یک ترانس جریان متصل شود ، بردن یا بار ترانس جریان نام‌دارد.در ترانس برق ، ثانویه به بار متصل می‌شود ، اما در ترانس جریان به ثانویه مصرف کننده ای مانند آمپرمتر یا رله های حفاظتی به آن متصل می‌شود که بدیهی است مانند بار ترانس  رفتار می‌کنند اما ارتباط مستقیمی با بار روی  سیستم برق ندارند.

به همین دلیل است که به کلیه ، سیم‌ها و تجهیزات اندازه گیری  که به ثانویه ترانس  جریان متصل است ، بار یا بردن ترانس جریان می‌گوییم. ما به مصرف در ثانویه ترانس جریان بار یا بردن می‌گوییم و با این روش مصرف کننده متصل به ترانس جریان یا ولتاژ مانند آمپرمتر یا ولتمتر با مصرف کننده های متصل به ترانس قدرت متمایز می‌شوند اگرچه به معنای واقعی کلمه ، بار و مقدار بردن تقریباً معنای مشابهی در زبان انگلیسی دارند. میزان نامی بردن ترانس جریان مقدار بار متصل به ثانویه CTاست .

این بار(مثلا آمپر متر) دارای یک مقاومت است و سیم های اتصال دهنده نیز دارای مقاومت هستند که این بار را ما به صورت VA بیان می کنیم که این VA متصل به ثانویه در دقت ترانس اندازه گیری تاثیر گذار است و حتما در طراحی ترانس جریان و ولتاژ باید دیده شود.

مقدار فرکانس نامی ترانس جریان:

مقدار فرکانس نامی سیستم است که ترانس  بر اساس آن کار می‌کند.

=====================

کلاس دقت ترانس جریان

همواره تفاوت در مقدار مورد انتظار و مقدار واقعی خروجی جریان و زاویه فاز در CT وجوددارد ، زیرا جریان اصلی ترانس باید جریان مورد نیاز تحریک هسته CT را نیز تامین کند. کلاس دقت ترانس جریان بالاترین درصد مجاز خطا در جریان نامی آن است . کلاسهای استاندارد دقت ترانس جریان مطابق با IS-2705 برای اندازه گیری 0. 0.1, 0.2, 0.5, 1, 3 و5  می‌باشد.

کلاس دقت یا به سادگی کلاس اندازه گیری یک ترانس جریان با مقدار 0.1 ، به این معنی که حداکثر حد مجاز خطا 0.1٪است ، به طور واضح تر ، اگر بخواهیم 100 A را با CT کلاس 0.1 اندازه بگیریم ، ممکن است مقدار اندازه گیری‌شده 100.1 یا 99.9 A باشد یا هر چیزی بین این محدوده.

کلاس دقت استاندارد برای ترانس جریان حفاظتی ، مطابق با IS-2705 ،  5 P, 10 P, 15 Pاست.

در ترانس جریان حفاظتی ،5 P به معنی 5٪ ، 10 P به معنی 10٪ و 15 P به معنی 15٪ خطا و ′ P for مخفف حفاظتی‌است.

محدودیت خطا در ترانس‌های جریان

کلاس 0.1 تا 1: اگر بار ثانویه مقداری از 25٪ تا 100٪ بار نامی‌باشد، خطای جریان و جابجایی فاز در فرکانس نامی نباید از مقادیر داده شده تجاوزکند .

کاربرد هسته CT با توجه به کلاس آنها

مقدار نامی جریان اتصال کوتاه یک ترانس جریان

در برخی شرایط غیر طبیعی مانند خطای بزرگ اتصال کوتاه ، ترانس جریان با جریان عظیمی روبرو می‌شود ، و این جریان از طریق اولیه سی تی جریان می یابد. اگرچه این جریان خطا برای مدت  طولانی ادامه نخواهد یافت ، زیرا هرگونه عیب در سیستم توسط سیستم حفاظت الکتریکی در مدت زمان بسیار کمی پاک می‌شود. ولی ترانس جریان باید به گونه ای طراحی شود که بتواند حداقل در مدت معینی این جریان راتحمل کند. طراحی تجهیزات برای تحمل جریان اتصال کوتاه برای مدت طولانی ضروری نیست زیرا خطای اتصال کوتاه توسط کلید های قدرت در کسری از ثانیه پاک می‌شود. برای CT جریان نامی اتصال کوتاه ترانس جریان به عنوان مقدار rms جریان اولیه تعریف شده‌است که CT آن را در صورت اتصال کوتاه بودن ثانویه به مدت زمان خاصی و مطابق با استاندارد باید تحمل کند و آسیب نبیند.

مقدار نامی ولتاژ برای ترانس جریان CT

مقدار RMS ولتاژ مورد استفاده برای تعیین CT برای بالاترین ولتاژ  ، ولتاژ برای ترانس جریان‌است. در صورت کاهش بار سیستم ، ولتاژ سیستم برق افزایش می یابد. مطابق استاندارد ، ولتاژ سیستم می تواند تا 10٪ بالاتر از ولتاژ عادی و بدون شرایط بار افزایش یابد. بنابراین هر تجهیزات الکتریکی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند در برابر این ولتاژ مقاومت کنند. از آنجا که ترانس های جریان  تجهیزات الکتریکی هستند ، باید برای مقاومت در برابر بالاترین ولتاژ سیستم طراحی شود.

ضریب امنیت

ISF یا ضریب امنیت ترانس جریان به عنوان نسبت محدودیت جریان اولیه به مقدار نامی جریان اولیه تعریف‌می‌شود.

مقدار حداکثر جریان اولیه CT اندازه گیری مقدار جریان اولیه ای است که بیش از آن هسته CT اشباع می‌شود.

ضریب محدودیت دقت

برای ترانس جریان حفاظتی ، به نسبت حد یا محدودیت  جریان اولیه به جریان نامی ترانس ، ضریب محدودیت دقت ترانس جریان نامیده‌می‌شود.

ولتاژ نقطه زانوی  ترانس جریان

این ولتاژ نقطه زانوی در ترانس جریان نشان دهنده ی سطح اشباع یک هسته ترانس جریان‌است که عمدتا برای اهداف حفاظتی استفاده‌می‌شود. ولتاژ سینوسی فرکانس نامی به  ترمینال‌های ثانویه CT اعمال می‌شود ، و سیم پیچ های دیگر باز می‌مانند. اگر در ولتاژ خاصی مقدار ولتاژ را 10٪ افزایش‌بدهیم و این افزایش ولتاژ باعث افزایش  50٪ درصدی جریان تحریک شود این نقطه را نقطه زانویی ترانس جریان می‌گوییم .

=====================

مقالات مرتبط:

چک لیست نگهداری ترانس قدرت- ترانس جریان- ترانس ولتاژ

خطای نسبت تبدیل و زاویه فاز در ترانس جریان(CT)

ولتاژ نقطه زانویی ترانسفورماتور جریان کلاس PS

جریان هجومی ترانسفورماتور : محاسبه و تئوری

لینک زبان اصلی مقاله :

Accuracy Limit Factor and Instrument Security Factor of Current Transformer

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *