مدار مغناطیسی چیست

مدار مغناطیسی چیست - ماه صنعت انرژی

مدار مغناطیسی چیست؟

به مسیر بسته‌ای که در آن شار مغناطیسی جاری می‌شود، مدار مغناطیسی می‌گویند.در مدار مغناطیسی، شار مغناطیسی یا خطوط مغناطیسی نیرو از یک نقطه شروع می‌شود،و پس از طی کردن مسیر در همان نقطه به پایان می‌رسد.

شار ایجاد شده می‌تواند ناشی از آهنربا یا سیم پیچ باشد.که دارای نفوذپذیری بالایی مانند آهن ، فولاد نرم و غیره هستند.مدارهای مغناطیسی در دستگاههای مختلفی مانند موتور الکتریکی ، ترانسفورماتورها ، رله‌ها ، ژنراتورهای گالوانومتر و غیره استفاده‌می‌شوند. در نظر بگیرید که یک سلونوئید دارای N دور سیم پیچی بر روی یک  هسته آهنی‌است. فوران مغناطیسی ø وبر در هسته آهنی به علت عبور جریان I ‌ از سلونوئید ایجاد می‌شود.

مدار مغناطیسی در ویکی پدیا

مدار مغناطیسی - ماه صنعت انرژی

I = طول میانگین مدار مغناطیسی

A= سطح مقطع مفید

µr برابر با نفوذ پذیری نسبی محیط‌است.

حالا شدت شار برابر با :فرمول ها - ماه صنعت انرژی

بر اساس قانون ، کار انجام‌شده برای گرداندن یک قطب واحد در این مدار  برابر با جریانی‌است. که این میدان آن را احاطه کرده‌است.

مدار مغناطیسی - ماه صنعت انرزی
معادله فوق بیانگر نکات زیر‌است :

1- این کمیت مستقیما به تعداد دور سیم پیچ و جریان وابسته است. که این موضوع نشانگر این است.که با افزایش جریان و یا تعداد دور شار افزایش یافته.و با کاهش آن کاهش می‌یابد. NI نیرو محرکه مغناطیسی است.

2- به صورت معکوس متناسب با to l/a µ0µr‌است که (l/a µ0µr)  که به آن رلوکتانس یا مقاومت مسیر مغناطیسی می‌گویند.با کاهش رلوکتانس فوران افزایش پیدا می‌کند و بالعکس.

مقالات مرتبط:

قانون گردشی آمپر چیست

تفاوت بین مدار الکتریکی و مدار مغناطیسی

تفاوت های بین اختلاف پتانسیل (ولتاژ) و EMF

قانون اهم | بیانیه ،کاربردها و محدودیت قانون اهم

قانون دست چپ فلمینگ و قانون دست راست فلمینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *