باس بار -باس ژنراتور – مطالعه پخش بار- باس شناور

باس بار - ماه صنعت انرژی

مطالعه پخش‌بار

جریان توان الکتریکی در هر‌سیستم الکتریکی بهم پیوسته به عنوان پخش بار نامیده‌می‌شود. مطالعه پخش‌بار برای محاسبه ولتاژ در باس‌های مختلف انجام‌می‌شود. همچنین برای مطالعه شرایط اتصال کوتاه در هر‌سیستم قدرت به هم پیوسته استفاده‌می‌شود. مطالعه پخش بار برای بهره برداری از سیستم برق تحت شرایط عملیاتی‌، بهبود آن و گسترش در آینده ضروری‌است.

  • اندازه ولتاژ | Vi |
  • زاویه فاز ولتاژ δi
  • توان اکتیو Pi
  • توان راکتیو ولت آمپر Qi

مطالعه پخش بار برای تعیین بهترین مکان و همچنین ظرفیت بهینه پست تولید ، پست‌های برق و خطوط جدید استفاده‌می‌شود. متغیرهای در بالا ذکر‌شده برای هر باس ‌مرتبط‌است. در مطالعات پخش بار در سیستم‌‍های برق ، سه نوع باس  مشخص‌می‌شود. در هر باس دو متغیر مشخص‌است و دو مورد دیگر باید محاسبه شوند. باس‌ها به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

باس‌شناور

باس شناور اولین باسی‌است که به شرایط بار متغیر پاسخ می‌دهد.

میزان ولتاژ و زاویه فاز در این نوع باس  مشخص شده‌است.

باس‌ژنراتور

در این نوع باس  ،

میزان ولتاژ و توان اکتیو مشخص  داده‌می‌شود و زاویه فاز و ولتاژ مشخص‌می‌شود.

باس‌بار

در این باس، توان اکتیو و ولت آمپر راکتیو مشخص‌است. باس‌های بدون ژنراتور یا بار ممکن‌است به عنوان باس  بار در نظر گرفته‌شوند. اگر هر باس  در یک‌سیستم برق دارای هم بار و هم ژنراتور باشد ، بار آن به عنوان تولید منفی رفتار‌می‌شود.

یکی از باس‌های ژنراتور به دلایل مختلف از جمله به عنوان باس  مرجع انتخاب می شود که این دلایل:

– تلفات موجود در‌سیستم تا زمان کامل شدن نتایج پخش بار ناشناخته‌می‌ماند. از این رو ، یکی از باس‌های ژنراتور برای تامین توان اکتیو و راکتیو اضافی برای تامین تلفات در نظر گرفته‌می‌شود. بنابراین این باس به عنوان باس‌شناور یا اسلگ معروف‌است. ولتاژ در کل سیستم باید نزدیک به ۱ پریونیت باشد از این رو ولتاژ در باس شناور به مقدار 1 پریونیت تعیین می‌گردد.

ولتاژ باس‌اسلک یا شناور به عنوان مرجع در نظر گرفته‌می‌شود و بنابراین زاویه آن برابر با صفر‌است. باس  متصل به بزرگترین ایستگاه تولید به عنوان باس شناور انتخاب‌می‌شود. این باس به عنوان باسپ شماره 1 نامگذاری‌می‌شود. در پخش بار ، از نمایش تک فاز با شبکه توالی مثبت استفاده می‌شود زیرا سیستم قدرت معمولاً تحت شرایط عادی کاری، متعادل‌است.

مساله  پخش‌بار راه حل زیر را دارد.

  • برخی از مقادیر ناشناخته را در نظر بگیرید.
    خوب‌است که تمام زاویه ولتاژ را روی مقدار صفر و مقدار ولتاژ را به مقدار 1 پریونیت قرار‌دهیم.
  • معادلات پخش‌بار را با استفاده از تمام مقادیر ولتاژ ، زاویه و اندازه حل می‌کنیم.
  • تغییرات مقادیر ولتاژ و اندازه بعد از حل شدن مقادیر جدید پیدا کرده و به روز می‌شوند
  • در صورت برآورده‌شدن شرط توقف (رسیدن به مقدار خطا در هر مرحله از تکرار که برای ما راضی کننده‌است) ، این روند متوقف‌می‌شود در غیر این صورت مراحل را دوباره‌می‌شود.

محاسبه ریاضی معادله پخش بار بسیار خسته‌کننده و وقت‌گیر‌است.

در واقع در این روش برای مقادیر ما یک مقدار پیش فرض بر اساس تجربه  در نظر می‌گیریم و مطالعه پخش‌بار انجام می شود و بعد از یک بار پخش بار مقادیر ولتاژ، زاویه‌ها و اندازه‌ها با مقدار پیش فرض مقایسه می شود و اگر اختلاف آنها از خطای تعیین‌شده بیشتر باشد این کار دوباره تکرار می‌شود‌تا این که مقدار اختلاف دو تکرار آخر از مقدار خطا کمتر باشد.

معمولا پخش بار با نرم افزار انجام می‌شود.

مقالات مرتبط :

باس‌بار و اتصال‌دهنده‌های الکتریکی در سیستم‌های الکتریکی  HV و EHV

لینک زبان اصلی مقاله :

https://circuitglobe.com/load-flow-study.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *