مقدار نامی ژنراتور

مقدار نامی ژنراتور - ماه صنعت انرژی

مقدار نامی ژنراتور

مقدار نامی توان یک ژنراتور به عنوان قدرتی تعریف‌می‌شود که می‌تواند توسط یک مولد با خیال راحت و کارآمد تحت برخی شرایط خاص تحویل داده‌شود. افزایش بار باعث افزایش تلفات در ژنراتور می‌شود که منجر به افزایش دمای دستگاه‌می‌شود. قطعات هادی و عایق دستگاه دارای توانایی تحمل دما تا حد معینی هستند. به این ترتیب سازنده مقدار نامی قدرت یک ژنراتور را مشخص‌می‌کند که در آن توان حداکثر درجه حرارت قسمتهای مختلف دستگاه از حد مجاز ایمن آنها عبور نمی‌کند.

کلاس عایقی و افزایش دما در موتور الکتریکی چیست؟ (insulation class & Temperature Rise)

 

تلفات مس یعنی تلفات I2R با جریان آرمیچر متغیر‌است و تلفات هسته با ولتاژ متغیر است. افزایش دما یا گرم شدن ژنراتور به اثر تجمعی تلفات مس و تلفات هسته بستگی دارد. از آنجا که ضریب توان هیچ اثری بر این تلفات  ندارد ، مقدار نامی به صورت  VA یا KVA یا MVA داده‌می‌شود.

به عبارت دیگر ، از آنجایی که تلفات ژنراتور از ضریب توان الکتریکی مستقل‌است ، از این رو ضریب توان در حالی که ما محاسبه و تخمین می‌زنیم ، قدرت نامی یک ژنراتور را نشان نمی دهد. اگرچه تلفات ژنراتور به مقدار KVA یا MVA آن بستگی دارد ، اما بازده واقعی با ضریب توان الکتریکی متفاوت‌است.

راندمان ترانسفورماتور

خروجی الکتریکی یک ژنراور محصولی از ضریب توان و VA است. ما خروجی را در KW بیان می‌کنیم.

گاهی اوقات در ژنراتورها نیز به جای مقدار VA از قدرت آن استفاده می شوند. در این زمان ضریب توان الکتریکی ژنراتور نیز باید مشخص‌شود.

علاوه بر مقدار نامی KVA ، یک مولد دارای ولتاژ ، جریان الکتریکی ، فرکانس ، سرعت ، تعداد فازها ، تعداد قطب‌ها ، جریان میدان ، ولتاژ تحریک ، حداکثر حد مجاز افزایش دما و غیره نیز می‌باشد.

مقالات مرتبط :

عملکرد موازی آلترناتور (ژنراتور AC)

عکس العمل آرمیچر در مولد یا ژنراتور سنکرون

عملکرد موازی (پارالل) ژنراتورهای DC (سنکرون ژنراتور DC)

منحنی مغناطیسی ژنراتور DC

لینک زبان اصلی مقاله:

Rating of Alternator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *