نمودار تک خطی پست 11 کیلوولت

نمودار تک خطی پست 11 کیلوولت - ماه صنعت انرژی

نمودار تک خطی پست 11 کیلوولت

پست منبع انرژی را برای منطقه محلی که خط در آن قرار دارد فراهم‌می‌کند. وظیفه اصلی پست جمع آوری انرژی ارسالی در ولتاژ بالا از ایستگاه تولید و سپس کاهش ولتاژ به مقدار مناسب برای توزیع محلی و ارائه تسهیلات برای کلیدزنی‌است. پست دو نوع‌است یکی از نوع ساده سوئیچینگ‌است که در آن اتصالات مختلف بین خطوط انتقال ایجاد‌می‌شود و دیگری ایستگاه‌های تبدیلی هستند که AC را به DC یا بالعکس تبدیل می‌کنند یا فرکانس را از بالاتر به پایین یا پایین تر به بالاتر تبدیل می‌کنند.
پست یک عملکرد اضافی دارد، مانند نقاطی که ممکن‌است وسایل ایمنی برای قطع تجهیزات یا مدار در صورت بروز خطا نصب شوند. کندانسور سنکرون در انتهای خط انتقال برای بهبود ضریب توان و برای اندازه‌گیری عملکرد در بخش‌های مختلف سیستم قدرت قرار‌می‌گیرد.

روشنایی خیابان و همچنین کنترل سوئیچینگ برای روشنایی خیابان را می توان در یک پست نصب کرد.
نمودار تک خطی یک پست 11 کیلوولت در شکل زیر نشان داده‌شده‌است. نمودار تک خطی سیستم را آسان می‌کند و خواندن منبع برق و اتصال را تسهیل‌می‌کند.

اجزای اصلی پست 11 کیلوولت

نحوه کار تجهیزات الکتریکی مورد‌استفاده در پست در زیر به تفصیل توضیح داده‌شده‌است.

ایزولاتور 

ایزولاتور مدار ورودی را زمانی که منبع قطع شده است وصل یا قطع می‌کند. همچنین برای قطع جریان شارژ خط انتقال استفاده‌می‌شود. ایزولاتور در سمت تغذیه قطع‌کننده مدار قرار می‌گیرد تا مدار شکن از قسمت های برق تعمیر و نگهداری جدا شود.

صاعقه گیر

صاعقه گیر یک وسیله محافظ است که سیستم را در برابر اثرات صاعقه محافظت‌می‌کند. دارای دو ترمینال یکی ولتاژ بالا و دیگری ولتاژ زمین. ترمینال ولتاژ بالا به خط انتقال متصل می شود و ترمینال زمین، نوسانات ولتاژ بالا را به زمین منتقل‌می‌کند.

CT Metering

CT اندازه گیری جریان را هنگامی که ترمینال ثانویه آنها به پانل تجهیزات اندازه گیری متصل می‌شود اندازه‌گیری و ثبت‌می‌کند.

ترانسفورماتور کاهنده 

ترانسفورماتور کاهنده جریان ولتاژ بالا را به جریان ولتاژ پایین تبدیل‌می‌کند.

بانک خازن 

بانک خازن شامل اتصال سری یا موازی خازن است. وظیفه اصلی بانک خازن بهبود ضریب توان خط است. با کاهش مولفه راکتیو مدار، جریان اصلی را به خط می‌کشد.

کلید قدرت

قطع‌کننده مدار جریان غیرعادی یا خطا را برای عبور از خط قطع می‌کند. این نوع کلید برقی‌است که هنگام بروز خطا در سیستم، کنتاکت‌ها را باز یا بسته‌می‌کند.

فیدر خروجی برق ورودی را به انتهای مصرف‌کننده می‌رساند.

پست برق – انواع مختلف پست‌های برق
Single Line Diagram of 11kV Substation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *