پایین بودن ضریب توان در موتور القایی

ضریب توان - ماه صنعت انرژی

پایین بودن ضریب توان در موتور القایی

 

موتورهای القایی کاربردهای مختلفی را در صنایع و تجهیزات خانگی دارا هستند.

چنین دستگاهی برای عملکرد خود به میدان‌های مغناطیسی احتیاج دارد ، بنابراین جریان مغناطیسی را از منبع خارجی می‌گیرد.

جریان مغناطیسی، جریانی‌است که شار ایجاد‌شده در شکاف هوایی یک موتور القایی را ایجاد می‌کند و این مستقل از بار موتور‌است.

این جریان به طور معمول در حدود 20٪ تا 60٪ از جریان بار کامل موتور‌است.

جریان مغناطیسی به بازده کار موتور کمک نمی‌کند، زیرا نقش آن تأمین یک مسیر (میدان مغناطیسی) مورد نیاز در بین استاتور و روتور از طریق اصل القا‌است.

عموماً موتورهای القایی هنگام بار کم یا بدون بار با ضریب توان پایین ( Pf بین 0.2 تا 0.4) و در بار کامل ( Pf در حدود 0.8 تا 0.9) کار می‌کنند.

در شرایط کم باری یا عدم بار ، به دلیل وجود جریان مغناطیسی در سیم‌پیچ‌های استاتور ، باعث کاهش ضریب توان سیستم‌می‌شود ، زیرا جریان مغناطیسی از نظر ماهیت بسیار القایی‌است.

عملکرد

عملكرد ضریب توان پایین در موتور القایی باعث ایجاد فشار بیش از حد بر ژنراتورها (افزایش KVA)‌ می‌شود و برای همان توان خروجی در ولتاژ ثابت جریان افزایش می‌یابد كه منجر به افزایش اندازه جریان‌می‌شود.

از این رو هزینه خطوط انتقال به دلیل جریان زیاد می‌شود. هادی های انتقال، تلفات مس را افزایش می‌دهد که منجر به راندمان انتقال ضعیف و تنظیم ولتاژ ضعیف به دلیل افت ولتاژ زیاد‌می‌شود.

بنابراین، توصیه‌می‌شود موتورهای القایی با بار کامل کار کنند.

به منظور کاهش تلفات ناشی از عملکرد ضریب توان موتورهای القایی به ویژه در ترانسفورماتورها و تجهیزات توزیع، تصحیح ضریب توان مانند بانک خازن، اصلاح ضریب توان و غیره لازم‌است.

نقش آنها جبران توان راکتیو موتورهای القایی‌است. و بازگرداندن ضریب قدرت نزدیک به واحد‌است، زیرا از نظر اقتصادی ضریب توان یک مناسبتر‌است.

تصحیح

تصحیح ضریب توان با اتصال یک خازن (مثلاً) به صورت موازی با موتور حاصل می‌شود، یا می‌توان آن را در تابلو توزیع تجهیزات یا در انتهای منبع اعمال کرد.

به طور معمول، اصلاح‌کننده‌های ضریب توان یا همان خازن‌ها بر روی مدارهای کنتاکتور اصلی یا مثلث قرار می‌گیرند.

باید در اتصال یک تصحیح‌کننده ضریب‌توان (خازن) توجه داشته‌باشید زیرا توان راکتیو که توسط موتور استفاده‌می‌شود به دلیل تغییر در مقدار بار درحال تغییر  می‌باشد.

احتمال جبران بیش از حد یا کمتر از حد آن توسط جبران‌كننده وجود دارد،زیرا توان راکتیو تامین‌شده توسط خازن ثابت‌است و ممکن‌است منجر به آسیب شدید موتورها شود.

برای محافظت از موتورها از چنین عملیاتی میکروكنترلرهایی به آن مجهز شده‌اند .

بطور مداوم بر توان راکتیو مورد نیاز موتورنظارت می كنند و بنابراین، جبران‌های ارائه‌شده توسط جبران كنندگان را تنظیم می‌كنند.

بنابراین، با کنترل‌کننده‌ها و جبران‌کننده‌های کارآمد، عملکرد پایین ضریب توان موتور عامل القایی در هنگام بار سبک یا در هنگام عدم بارگیری با بار کارآمد می‌شود،و بنابراین با بهبود Pf می‌توان راندمان انتقال و اثربخشی را افزایش داد.

مقالات مرتبط :

مزایا و معایب موتور القایی

موتور برقی | طبقه بندی انواع و تاریخ موتور

عملکرد انواع موتور الکتریکی – موتور DC- موتور آسنکرون (القایی)- موتور سنکرون

موتور هیسترزیس چیست-ساختار-نحوه عملکرد-گشتاور- کاربرد-مزایا و معایب

لینک زبان اصلی مقاله :

Low Power Factor Operation of Induction Motor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *