کاربردهای موتور سروو

موتور سروو - ماه صنعت انرژی

کاربردهای موتور سروو (رباتیک ، سیستم‌های ردیابی خورشیدی و موارد دیگر)

از یک سروو موتور که بر اساس اصل سروومکانیزم عمل می‌کند ، در تعداد زیادی از کاربردها که برای کنترل موقعیت بسیار مهم هستند ، استفاده‌می‌شود. ما نمی‌توانیم از موتور DC برای کنترل دم هواپیما استفاده‌کنیم زیرا کنترل موتور DC برای قرار‌گیری دقیق نه تنها دشوار بلکه تقریبا غیرممکن‌است. در کاربرد‌هایی مانند این ، ما برای انجام صحیح کار به یک سروو موتور متکی هستیم. اکنون ما در مورد کاربرد‌های مختلف یک سروو موتور بحث خواهیم‌کرد.

سروو موتور در رباتیک

یکی از محبوب‌ترین کاربردهای سرو موتور در رباتیک‌است. یک ربات انتخاب و قرار‌دادن جسم در مکان ساده را در نظر‌بگیرید. ربات انتخاب و قرار دادن چنین روباتیک است‌که برای انتخاب یک شی از یک موقعیت و قرار‌دادن شی در موقعیت‌های مختلف (همانطور که از نام آن پیداست) استفاده‌می‌شود.

حال به منظور انتخاب شیء از موقعیت A و قرار‌دادن آن در موقعیت B موتورهایی که برای عملکرد اتصالات استفاده‌‌می‌شوند موتورهای سروو هستند. این به دلیل این‌هست که برای انجام این کار انتخاب و مکان باید حرکت زاویه‌ای هر یک از مفصل‌ها را برنامه‌ریزی کنیم.

پس از تغذیه این داده‌ها به کنترلر ربات ، ربات به طور مداوم کار خود را انجام می‌دهد. کنترل‌کننده‌داده PWM را برای موتورهای ربات ارسال می‌کند. این امر باعث کنترل دقیق زاویه‌ای بازو می‌شود که با یک موتور DC معمولی امکان پذیر نیست. کاربرد سروو موتور در رباتیک در مقیاس کمی در پروژه های الکترونیکی قابل تجربه‌است.

سروو موتور در نوار نقاله‌ها

نوار نقاله‌ها در واحدهای صنعتی و مونتاژ صنعتی استفاده‌می‌شوند تا از یك ایستگاه مونتاژ به دیگری جسم منتقل شوند. بیایید نمونه‌ای از فرآیند پر کردن بطری را در نظر‌بگیریم ، در این مرحله بطری باید با مایع پر شود و به مرحله بعدی که عمدتا مرحله بسته‌بندی‌است منتقل شود.

بنابراین برای دستیابی به این تسمه نقاله از موتورهای سروو استفاده می‌شود تا بطری دقیقاً در محل مورد نظر حرکت‌کرده و متوقف‌شود تا مایع درون آن ریخته‌شود و سپس به مرحله بعدی هدایت شود. این روند تا زمان توقف ادامه می‌یابد. از این رو ، توانایی کنترل دقیق موقعیت سروو  شفت مکانیکی به راحتی قابل استفاده‌است.

کاربرد‌های سرو موتور در فوکوس خودکار دوربین

دوربین‌های دیجیتال مدرن امروزی بسیار پیشرفته هستند. یکی از ویژگی‌های پیشرفته ، قابلیت فوکوس خودکار روی جسم مورد نظر‌است. هنگامی که تصویر شیء در پردازنده سیگنال دیجیتال دوربین ایجاد‌می‌شود ، برای وضوح آن بررسی‌می‌شود.

اصولاً ، اگر فاصله کانونی (اندازه‌گیری‌شده از لنز دوربین) مناسب نباشد ، به نظر می‌رسد که تصویر تار شده‌است. عمل اصلاحی برای قرار دادن لنز دقیقاً به گونه‌ای که دقیق‌ترین عکس را گرفته‌است با استفاده از یک سروو موتور بسیار دقیق که در دوربین تعبیه شده‌است انجام می‌شود. این یکی دیگر از نمونه‌های مهم کاربرد‌های سرو موتور است.

سروو موتور در وسایل نقلیه رباتیک

وسایل نقلیه روباتیک امروزه که برای کاربرد های نظامی بسیار پیچیده و همچنین کاربردهای صنعتی مورد‌استفاده قرار‌می‍گیرند ، از موتورهای سرو برای چرخ‌ها استفاده می‌کنند. در اینجا ، حرکت زاویه‌ای از اهمیتی برخوردار نیست زیرا سروو مورد استفاده یک سروو چرخش مداوم‌است. توانایی سروو برای تولید گشتاور کافی به منظور حرکت سریع وسیله نقلیه از توقف و سپس متوقف کردن سریع آن نیز مهم‌است. همچنین سرعت حرکت وسیله نقلیه با آن قابل کنترل‌است.

سروو موتور در سیستم های ردیابی خورشیدی

با حرکت مردم به سمت انرژی پاک و تجدید پذیر ، تولید و استفاده از انرژی خورشیدی اهمیت بیشتری می‌یابد. پیش از این ، پانل‌های خورشیدی که نصب شده‌اند ایستا‌بوده و برای کل مدت روز در یک موقعیت باقی می‌ماندند. علوم عمومی دیکته می کند که خورشید همیشه با یک جهت نیست و موقعیت آن نسبت به صفحه خورشیدی تغییر خواهد‌کرد. این بدان معنی‌است که ما به طور کامل از نیروی خورشید استفاده نمی کنیم تا حداکثر انرژی را از آن خارج کنیم.

اما اگر موتورهای سروو را به پنل خورشیدی وصل کنیم به گونه‌ای که بتوانیم دقیقاً زاویه حرکت آن را کنترل کنیم تا از نزدیک خورشید را دنبال کند ، بازده کلی سیستم بسیار افزایش می‌یابد.

این یکی دیگر از کاربردهای سروو است که کنترل زاویه آن توسط یک موتور سروو بسیار مهم و قابل دستیابی‌است. اینها برخی از بسیاری از کاربرد‌های موتور سروو است.

 

مقالات مرتبط:

سروو موتورDC (سروو موتور جریان مستقیم) | تئوری سروو موتور DC

کنترل سروو موتور

لینک زبان اصلی مقاله:

Servo Motor Applications (Robotics, Solar Tracking Systems And More)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *