کنترل سروو موتور

کنترل سروو موتور - ماه صنعت انرژی

کنترل سروو موتور

کنترل سروو موتور

برای فهمیدن کنترل موتور سروو اجازه‌دهید نمونه‌ای از سروو موتور را در نظر بگیریم که ما به آن سیگنال داده‌ایم تا با زاویه 45 درجه بچرخد و سپس متوقف‌شده و منتظر دستورالعمل‌های بعدی باشد. شافت موتور DC به کمک چرخ دنده با شافت دیگری به نام شافت خروجی متصل می‌شود. از این چرخ دنده برای پائین آوردن دور زیاد شافت موتور  به دور کم در شافت خروجی سیستم سروو استفاده‌می‌شود.

کنترل سروو موتور - ماه صنعت انرژی

دستگیره تنظیم ولتاژ یک پتانسیومتر با شافت خروجی از طریق مونتاژ چرخ دنده  متصل‌می‌شود ، که در هنگام چرخش شافت ، دستگیره نیز می‌چرخد ​​و با توجه به پتانسیومتر پتانسیل الکتریکی متفاوتی را ایجاد می‌کند.

این سیگنال یعنی پتانسیل الکتریکی با حرکت زاویه‌ای دستگیره پتانسیومتر به همراه شافت سیستم از 0 تا 45 درجه افزایش می‌یابد. این پتانسیل الکتریکی یا ولتاژ همراه با مرجع ورودی یعنی ولتاژ سیگنال ورودی به تقویت‌کننده بازخورد (فیدبک) آشکارساز خطا انتقال داده‌می‌شوند.

سرو موتور - ماه صنعت انرژی

هرچه زاویه چرخش شافت از 0 تا 45 درجه افزایش یابد ولتاژ حاصل از پتانسیومتر افزایش می‌یابد. در 45 درجه این ولتاژ به مقداری می‍رسد که برابر با ولتاژ فرمان ورودی داده‌شده به سیستم‌است. همانطور که در این موقعیت شافت ، هیچ تفاوتی‌بین ولتاژ سیگنال از پتانسیل سنج و ولتاژ ورودی مرجع (سیگنال فرمان) به سیستم وجود ندارد ، ولتاژ خروجی آمپلی فایر صفر می‌شود.

 

مطابق تصویر فوق

، سیگنال ولتاژ الکتریکی خروجی آمپلی فایر ، به عنوان ولتاژ ورودی موتور DC عمل‌می‌کند. از این رو ، موتور پس از چرخش شافت با 45 درجه ، چرخش را متوقف‌می‌کند. موتور در این حالت در استراحت قرار‌دارد تا اینکه فرمان دیگری برای حرکت بیشتر شافت در جهت مورد نظر به سیستم داده‌شود. از این مثال می‌توانیم ابتدایی ترین تئوری سروو موتور و چگونگی دستیابی به کنترل موتور سروو را درک‌کنیم.

نکته: در سیستم کنترل موتور سروو عملی ، به جای استفاده از سیستم ساده‌ی پتانسیومتر از سنسور موقعیت یاب دیجیتال یا انالوگ استفاده می‌کنیم

از این اصل عملکرد اساسی سروو موتور می‌توان نتیجه گرفت. شافت سروو به پتانسیومتر متصل‌است. مدار داخل سروو ، که پتانسیومتر به آن وصل شده‌است ، موقعیت سروو را می‌داند. موقعیت فعلی با کمک یک تقویت‌کننده تشخیص خطا ، به طور مداوم با موقعیت مورد نظر مقایسه‌می‌شود. در صورت یافتن عدم تطابق ، سیگنال خطایی در خروجی تقویت‌کننده خطا ارائه می‌شود و شافت می‌چرخد ​​تا به محل دقیق مورد نیاز برسد. پس از رسیدن به مکان مورد نظر ، متوقف‌می‌شود و منتظر می‌ماند.

چرخش مداوم سروو موتور

موتورهای با چرخش مداوم سروو در واقع یک نسخه اصلاح‌شده از آنچه در واقع سروو‌ها باید انجام بدهند‌است ، یعنی کنترل موقعیت شافت. سرووهای چرخشی 360 درجه در واقع با تغییر اتصالات مکانیکی خاصی در داخل سروو ساخته‌می‌شوند. با این حال ، تولید کننده خاصی مانند این نوع سروو‌ها را نیز به فروش می‌رساند. با سروو چرخش مداوم فقط می‌توانید جهت و سرعت سروو را کنترل کنید اما موقعیت را نه.

 

مقالات مرتبط :

کنترل کننده سروو موتور یا درایور سروو موتور

سروو مکانیسم | تئوری و اصول کار سروو موتور

سروو موتور چیست؟

لینک زبان اصلی مقاله :

Servo Motor Control

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *