تجهیزات برق صنعتی

از مهترین تجهیزات برق صنعتی میتوان به قطعات زیر اشاره‌کرد:

کلید هوایی

نوعی از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف‌هستند که در آمپراژ بالا مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

به عبارت دیگر از آنجایی که مكانیزم سیستم اطفاء جرقه در این محصول در هوای آزاد صورت‌می‌گیرد ،لذا به این دسته از كلیدها، كلیدهای هوایی می گویند.

بریکر هوایی، کلید فشار قوی ای‌است که علاوه بر قطع و وصل خط، حفاظت شبکه را نیز بر عهده‌دارد ، و در شرایط اتصال کوتاه‌شدن شبکه، افزایش یا کاهش بیش از حد ولتاژ، افزایش و یا کاهش بیش از حد فرکانس، افزایش حرارت تجهیزات در اثر توان عبوری بیش از حد از آن ها یا اضافه بار، از سنکرون خارج شدن ژنراتورها و… اشاره‌کرد.

کلیدهوایی - ماه صنعت انرژی

کلید کامپکت

 ابزاری برای سوییچ کردن در مدارات الکترونیکی‌است، که هدف آن محفاظت از اجزای مدار در برابر صدمات وارده از قبیل، اضافه جریان، اتصال‌های کوتاه یا اضافه بار می‌باشد.

عموما دارای تنظیمات برای کنترل دو پارامتر حرارت و مغناطیس می‌باشند و توسط یک عقربه مقدار آن مشخص‌می‌گردد.

این گونه کلیدها حالت قطع مدار به هر دلیل، امکان استفاده دوباره را داراست، بالعکس فیوز ها که باید مجدد جایگزین‌شوند.

کلیدهوایی - ماه صنعت انرژی

کنتاکتور

کنتاکتور یکی از پرکاربردترین قطعات الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی برای قطع و وصل مدار الکتریکی با توان بالا مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

این قطعه یک کلید مغناطیسی‌است. که مانند کلیدهای ساده سه فاز دارای ۳ کنتاکت اصلی با قدرت برای ارتباط تجهیزات و دستگاه های الکتریکی به شبکه و همچنین تعدادی کنتاکت های کمکی جهت استفاده در طراحی مدارهای فرمان‌است.

کنتاکتور از دو هستۀ E یا U شکل که یکی ثابت و دیگر متحرک‌است تشکیل‌می‌شود.

وقتی جریان از هسته الکترومغناطیسی عبور می کند،یک میدان مغناطیسی تولیدمی‌شود.

و تغییر در نیروی تولید‌شده توسط میدان الکترومغناطیسی، وضعیت کنتاکت ها را مشخص‌می‌کند.CONTACTOR در مدل و ظرفیت توانی مختلفی تولید می شود.

این تجهیز، برخلاف کلید اتوماتیک، برای قطع جریان اتصال کوتاه یا (short circuit) طراحی‌نشده‌است.

کنتاکتور خازنی

کنتاکتور خازنی یک کنتاکتور طراحی‌شده‌ی خاص برای سوئیچینگ سه فاز و تکفاز یا بانک های خازنی است.

کاربرد آن اصلاح ضریب توان است.اتصال خازن های قدرت در بانک های خازنی اتوماتیک، جریان گذرای بالایی ایجاد می‌کند.مقدار پیک این جریان ممکن است به 200 برابر جریان نامی خازن برسد.

این محصول جریان سوئیچینگ بالای خازن های قدرت را سرکوب می کند.

جریان های سوئیچینگ بالا می‌توانند به کنتاکت های کنتاکتور و خازن ها آسیب برسانند.

نوسانات ولتاژ نیز مشکلاتی در بخش های دیگر مدار در تأسیسات ایجادمیکند.بنابراین در کاربردهای سوئیچینگ خازنی به این محصول نیازاست.

بیمتال

برای حفاظت از موتورھای الکتریکی در مقابل اضافه بار از بیمتال یا رله ھای حرارتی استفاده‌می‌شود.اساس کار این رله ھا بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز به کار رفته‌است.در روش مستقیم، بر اثر عبور جریان از بیمتال، دو فلز گرم می‌شوند و طول آنھا افزایش می‌یابد.

از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است، دو فلز با ھم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می‌شوند که در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکتھا باز و مدار قطع می‌شود.

ترانسفورماتور جریان

ترانسفورماتورجریان (CT)، یک ترانسفورماتور ابزاری است که برای تولید جریان متناوب در سیم پیچ ثانویه خود که متناسب با جریان اندازه گیری شده در اولیه آن است، طراحی شده‌است و همراه با وسایل اندازه گیری یا حفاظتی استفاده می شود.

ترانسفورماتورهای جریان، جریان های ولتاژ بالا را به مقدار بسیار کمی کاهش می دهند و روشی مناسب برای نظارت ایمن بر جریان الکتریکی واقعی در خط انتقال AC با استفاده از آمپرمتر استاندارد را، ارائه می دهند.

ترانسفورماتور ولتاژ

ترانسفورماتور ولتاژ نوعی ترانسفورماتور ابزار است.این ترانسفورماتورها ولتاژ سیستم را به مقدار ایمن تر و قابل اندازه گیری کاهش می دهند یا پایین می آورند.

ترانسفورماتورولتاژ به متر انرژی اجازه می دهد تا اتصالات خدمات الکتریکی را که دارای ولتاژ بالاتری نسبت به آنچه که کنتور واقعاً قادر به انجام آن است، اندازه گیری کند.

این ترانسفورماتور مقدار متناسبی ولتاژ را در ترمینال دوم ایجاد می کند.

بنابراین این ترانسفورماتور ولتاژ را پایین می آورد .برای انجام این کار سیم پیچ های اولیه باید بیشتر از سیم پیچ های ثانویه چرخش داشته باشند.ترانسفورماتور ولتاژ بالاتر را به ولتاژ پایین تر به صورت ثابت و خطی تبدیل می کند.

خازن 

خازن، وسیله ای برای ذخیره انرژی الکتریکی، متشکل از دو هادی در مجاورت نزدیک و عایق از یکدیگر است .این قطعه کاربردهای بسیار مهمی دارند.

آنها برای مثال در مدارهای دیجیتال استفاده می شوند،تا اطلاعات ذخیره شده در حافظه های بزرگ رایانه در هنگام قطع برق لحظه ای از بین نرود.

انرژی الکتریکی ذخیره شده در چنین قطعاتی اطلاعات را در طول قطع موقت نیرو حفظ می کند.

این ادوات نقش مهم تری به عنوان فیلتر برای منحرف کردن سیگنال های الکتریکی جعلی بازی می کنند و در نتیجه از آسیب به اجزا و مدارهای حساس ناشی از نوسانات الکتریکی جلوگیری می کنند.

رگولاتور خازن

این قطعه مغز متفکری است که در بانک های خازنی وجود دارد.

لیفاسا این مغز متفکر همچون مغز انسان عمل کرده و توانایی تصمیم گیری و مدیریت بالایی دارد.این مغز متفکر ساختاری الکترونیکی و میکروپروسسوری دارد.

از این رو تمام دستورات در زمینه ی فرمان قطع و یا وصل پله های خازنی، بر عهده ی این رگولاتورها می باشد.

رگولاتورها عموما برای ارسال دستور قطع و وصل به کنتاکتور ها نیاز دارند.

پس یک بانک خازنی برای این که سیستم نرمال و متعادلی داشته باشد، نیاز به رگولاتور و کنتاکتور دارد.می توانیم هردوی این موارد را جزو تجهیزات مهم و حیاتی در تابلو های برق بانک خازنی بشمار آوریم.

فیلتر هارمونیک

هارمونیک‌ها، مؤلفه‌هایی با فرکانس متفاوت و بالاتر از فرکانس اصلی شکل موج ولتاژ یا جریان در سیستم های قدرت هستند که به عنوان نویز در خطوط برق در نظر گرفته‌میشوند.

هارمونیک ها از المان های ناخواسته در سیستم قدرت هستند که در اثر عواملی مانند بارهای غیرخطی شبکه برق به وجود می‌آیند.اغلب، هارمونیک‌های موجود در سیستم قدرت را می‌توان به دو نوع هارمونیک ولتاژ و هارمونیک جریان دسته‌بندی کرد.

حذف هارمونیک‌ها در سیستم‌های قدرت با استفاده از فیلتر هارمونیک انجام می شود که بسیار مهم و ضروری است،

چراکه در صورت عدم حذف، نیاز به طراحی مجدد اتصالات موجود برای کنترل بارهای غیرخطی است که عملاً ناممکن بوده و هزینه‌های بسیار زیادی به همراه دارد.

سرکابل

سر‌کابل برق جهت اتصال کابل‌ها به دیگر اتصالات برق مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع برای ایجاد اتصال میان کابل‌های قدرت زمینی و شبکه کابل‌های هوایی و سایر تجهیزات برقی مانند ترانسفورماتور، از سر‌کابل استفاده می‌شود.

این تجهیزات علاوه بر ایجاد اتصال، میدان الکتریکی اطراف کابل را نیز کنترل کرده و مانع ورود هرگونه رطوبت به داخل کابل می شوند.

سر‌کابل‌ها باعث کاهش تخلیه بار در محل های اتصال‌شده و فاصله خزشی را نیز افزایش میدهند.

جنس عایق سر‌کابل‌ها از پلیمر مقاوم بوده و در برابر اشعه ایکس نیز مقاوم هستند.

و با ولتاژهای فشار ضعیف و فشار متوسط مانند 1 کیلو‌ولت، 12 کیلو‌ولت و سر‌کابل 20 کیلو ولت ارائه میشوند.

کابلشو

کابلشو  یکی از تجهیزاتی است که:

نقش بسیاری در اتصالات و نظم بخشیدن به سیم و کابل ها دارد.وظیفه اتصال کابل به وسایلی مانند تابلو، فیوز، شینه ها و … را بر عهده دارد.از جنس های مختلف آلومینیوم- مس و بیمتال ساخته‌شده‌است.

موف

موف برای اتصال دو سیم یا کابل به یکدیگر استفاده میشود.می‌تواند از نظر نوع فلز و سایز به گروه‌های زیادی تقسیم‌شده.

و مانند دیگر کانکتور‌ها توسط پرس روی سیم و کابل‌ها محکم میشود.لازم به ذکر است که این اتصال از نوع دائم بوده و نمی‌توان آن را جدا کرد.

مفصل

اتصال دو قطعه کابل الکتریکی ( کابل برق ) به یکدیگر ،در هر یک از سطوح ولتاژ فشار ضعیف ،فشار متوسط و فشار قوی توسط مفصل کابل صورت میگیرد.

متداول ترین نوع آن برای برقراری اتصال بین دو قطعه کابل فشار متوسط ،نوع حرارتی (Heat Shrinkable) است.

نوع حرارتی فشار متوسط برای سطوح ولتاژ از 1.8/3.3 کیلو ولت تا 45/26 (52) کیلوولت در دسترس میباشد.

رله

به زبان ساده یک کلید الکترونیکی می باشد که برخلاف کلید های دستی که باید به صورت دستی قطع یا وصل بشوند تا لامپ را روشن یا خاموش بکنیم،

می توانیم با استفاده از یک ولتاژ پایه های رله را تحریک کنیم و مسیر برق را قطع یا وصل کنیم و لامپ را روشن یا خاموش بکنیم.

رله ssr

SSR- Solid State Relay کلیدی الکترونیکی است که متشکل از عناصر نیمه‌هادی قدرت مانند ترانزیستور، تریستور یا ترایاک می‌باشد.

ورودی رله‌های حالت جامد اغلب DC می‌باشد ولی خروجی آن‌ها مانند رله‌های الکترومکانیکی می‌تواند AC یا DC باشد. ( برخلاف رله‌های الکترومکانیکی، در زمان خرید SSR ها، باید نوع خروجی مشخص باشد).

که در مدل های AC هم برای برق سه فاز و هم برق تک فاز این رله ها موجود است.

رله‌های الکترومکانیکی، دو بخش بوبین(مدار فرمان) و کنتاکت (مدار قدرت) دارند،

در رله‌های حالت جامد (SSR) نیز همین دو بخش وجود دارد که معمولاً توسط یک اپتوکوپلر (ایزوله نوری) از یکدیگر ایزوله شده‌اند.

در رله‌های حالت جامد، به جای استفاده از نیروی الکترومکانیکی، از نیمه‌هادی‌ها برای سوئیچ بار استفاده می‌شود.در دو مدل تکفاز و سه فاز موجود میباشد.

و صدها قطعه دیگر

تجهیزات برق صنعتی

تجهیزات برق صنعتی