رادیاتور ترانسفورماتور قدرت ساختار و عملکرد

رادیاتور ترانسفورماتور - ماه صنعت انرژی

در این مقاله قصد داریم در مورد رادیاتور ترانسفورماتور، ساختار و عملکرد آن صحبت کنیم.

1- رادیاتور و عملکرد آن

وقتی یک ترانسفورماتور زیربار قرارمیگیرد، جریان از طریق سیم پیچ های آن جاری‌می‌شود.با توجه به این جریان الکتریکی، گرما در سیم پیچ ها تولیدمی‌شود  این حرارت در نهایت باعث افزایش دمای روغن ترانسفورماتورمی‌شود.

ما می دانیم که بازدهی هر تجهیز برقی به حد مجاز افزایش دما بستگی دارد.از این رو ، اگر افزایش دمای روغن عایق ترانسفورماتور کنترل شود، می‌توان ظرفیت یا راندمان ترانسفورماتور را تا دامنه قابل توجهی افزایش‌داد.

رادیاتور ترانسفورماتور سرعت خنک کنندگی ترانسفورماتور را تسریع‌می‌کند.بنابراین، در افزایش ظرفیت بارداری ترانسفورماتور قدرت نقش اساسی‌دارد.

این عملکرد اصلی رادیاتور ترانسفورماتور قدرت‌است.ترانسفورماتور قدرت غوطه ور در روغن به طور کلی با رادیاتور ورق فشرده جداشونده با شیرهای جدا کننده تهیه‌می‌شود.اما در صورت داشتن ترانسفورماتور توزیع کوچک، رادیاتورها به طور کلی قطعات یکپارچه ای از بدنه ترانسفورماتورهستند و از مخزن اصلی بیرون‌زده اند.اصل کار رادیاتور بسیار ساده‌است.

رادیاتور فقط باعث افزایش سطح برای از بین بردن حرارت روغن‌می‌شود.در مورد ترانسفورماتور قدرت ، به دلیل محدودیت حمل و نقل ، این واحدها به طور جداگانه ارسا‌ل‌می‌شوند و در محل با بدنه اصلی ترانسفورماتور مونتاژمی‌شوند.

 عملکرد رادیاتور ترانسفورماتور

در شرایط بارداری، حجم  روغن گرم افزایش می یابد و به قسمت بالایی مخزن اصلی می رسد.سپس این روغن از طریق دریچه بالا وارد رادیاتور می‌شود و با اتلاف گرما از طریق دیواره نازک رادیاتور سردمی‌شود.

این روغن سرد از طریق شیر رادیاتور پایین به مخزن اصلی برمی‌گردد.این چرخه بطور مداوم تکرارمی‌شود.اتلاف گرما و خنک سازی در رادیاتور ترانسفورماتور می تواند با فشار هوا که توسط فن ها ایجاد می‌شود، سریعترشود.این فن ها یا در خود رادیاتور تعبیه شده اند یا در مجاورت آن تعبیه شده اند، اما همه فن ها باید به سمت رادیاتورباشند.گاهی اوقات، میزان خنک کننده گردش همرفت روغن، کافی‌نیست.

2- مونتاژ و نصب رادیاتور ترانسفورماتور

در حین خارج کردن رادیاتور از جعبه‌ها باید دقت خاصی انجام‌شود و در هنگام جابجایی و نصب بانک رادیاتور نیز باید دقت‌کرد.

این امر به این دلیل است که هرگونه آسیب جزئی باعث ایجاد نشت روغن از بانک‌می‌شود زیرا واحدهای رادیاتور از ورق‌های فلزی بسیار نازک (استفاده از فلز برای هدایت خوب گرما از روغن به هواست) ساخته‌می‌شوند.رادیاتورها پس از خارج کردن از جعبه‌ها باید تمیزشوند. همچنین داخل آنها با فلاشینگ روغن رادیاتور از داخل نیز باید تمیزگردد.

مونتاژ

واحدهای رادیاتور باید یک به یک مونتاژشوند که به این معنی‌است که قبل از مونتاژ واحد بعدی، اتصالات و ثابت کردن یک واحد باید از هر لحاظ تکمیل‌شود. مونتاژ باید از یک طرف شروع‌شود و از طرف دیگر به پایان‌برسد. قبل از مونتاژ واحد، صفحات روکش را از دریچه‌های رادیاتور بالا و پایین جداکنید.

در حین برداشتن صفحات روکش؛ اگر سطح واشر آسیب دیده‌باشد ، باید واشر جدیدی جایگزین آن شود. سپس واحد رادیاتور به صورت عمودی برداشته‌شده و به شیرهای مخزن اصلی مربوطه نزدیکترمی‌شود.حالا صفحه‌های محافظ را از شیرهای اصلی مخزن جدا کنید. فلنج رادیاتور را روی شیر مربوط به مخزن اصلی توسط ، پیچ و مهره ، واشر ساده و واشر فنری قراردهید. تمام واحدهای رادیاتور دیگر را به همان شیوه مونتاژکنید.

رادیاتور ترانسفورماتور - ماه صنعت انرژی

پس از مونتاژ تمام واحدها ، موقع  پرکردن روغن عایق‌است.

این کار همچنین باید واحد به واحد انجام‌شود. برای این کار، ابتدا دریچه زیرین بازمی‌شود و دریچه تخلیه هوا در بالای رادیاتور نیز به آرامی بازمی‌شود.روغن از مخزن اصلی وارد واحد رادیاتور ترانسفورماتورمی‌گردد.هوا از محل اتصال شروع به خالی‌شدن‌می‌کند تا این که واحد کاملاً پر از روغن عایق ترانسفورماتورشود.پرکردن روغن در واحد هنگامی که روغن از دریچه هوا خارج شود ادامه پیدا می‌کند تا کاملا ترانسفورماتور پرشود.

مقالات مرتبط:

تست ترانسفورماتور | تستهای تایپ و تستهای روتین ترانسفورماتور

راه اندازی ترانس برق (پیش راه اندازی و تست های قبل از راه اندازی)

لینک زبان اصلی مقاله:

Radiator of Transformer | Function of Radiator

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *