کارتل و سیستم روغن رسانی

کارتل و سیستم روغن رسانی - ماه صنعت انرژی

در این مقاله قصد داریم به توضیح کارتل و سیستم روغن رسانی به موتور و توضیح در مورد اجزای سیستم روغن رسانی بپردازیم.

کارتل و سیستم روغن رسانی

کارتل با پیچ و مهره به پایین موتور متصل می‌شود و روغن در سراسر موتور پمپ می‌شود تا قطعات متحرک روغن کاری، تمیز و خنک شوند. یک پمپ ، روغن را از مخزن به داخل یک فیلتر میفرستد تا قبل از گردش در موتور، کثیفی و سایر زباله ها را از بین‌ببرد.

مخزن معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته شده‌است و بسته به نوع موتور معمولاً بین چهار تا شش لیتر روغن در خود جای میدهد.

نشانگر روغن به داخل ظرف روغن کشیده شده و سطح روغن را در مخزن اندازه گیری می‌کند. برای تخلیه روغن می توان یک پیچ تخلیه در پایین آن را جداکرد.

نشتی روغن در موتورها رایج‌است پبچ های تخلیه در صورت سفت شدن بیش از حد یا در برخی موارد، اگر هنگام تعویض روغن واشرها تعویض نشوند، ممکن است نشت‌کنند.

سینی یا سامپ روغن ظرفی فلزی‌است که کف موتور را می‌پوشاند و زمانی که روغن موتور در اطراف موتور گردش نمی‌کند آن را نگه میدارد. پمپ روغن دارای یک لوله پیکاپ‌‌است که به مخزن آویزان شده و روغن را میمکد، پس از استفاده، روغن موتور مجدداً به داخل سامپ تخلیه‌می‌شود.

سینی روغن علاوه بر نشتی روغن به زمین، نقش مهمی در خنک سازی آن دارد. همانطور که ماشین به جلو حرکت‌می‌کند، هوا در زیر ماشین جریان می یابد و گرما را از روغن داغ دورمیکند .این سیستم به عنوان سیستم آبگیر مرطوب شناخته‌می‌شود و تقریباً استاندارد جهانی در خودروهای تولیدی‌است.

واشر سر سیلندر دیزل ژنراتور کاترپیلار -فروش واشر سر سیلندر کاترپیلار – Caterpillar

واشر سر سیلندر دیزل ژنراتور ام تی یو -فروش واشر سر سیلندر ام تی یو – MTU

——————————————

اجزای تشکیل دهنده ی مخزن روغن موتور :

بافل ها

بافلها، به خصوص آنهایی که در خودروهای اسپرت هستند،معمولا دارای سوراخ‌هایی هستند که از ریختن روغن در اطراف جلوگیری میکند.

بافل‌ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، اما هدف آنها جلوگیری از جریان حجم زیادی از مایع‌است، در حالی که اجازه می‌دهد مقدار کمتری جریان یابد.

سینی باد

سینی باد نیز مانند بافل ها قطعه ای از ورق فلزی‌است که از پاشیدن روغن به میل لنگ در حال چرخش و کاهش سرعت آن جلوگیری میکند و سینی های بادگیر ممکن‌است نوعی خراش دهنده میل لنگ نیز داشته باشند که روغن اضافی چسبیده به وزنه های تعادل میل لنگ را از بین میبرد.

کارتل (پیچ تخلیه)

پیچ تخلیه به عنوان پایین ترین نقطه سیستم روانکاری، در قسمت دریچه تخلیه روغن قرارمیگیرد. خروجی روغن دارای پیچ های رزوه ای هستند که برای تخلیه روغن کثیف برداشته میشوند. پیچ تخلیه دارای یک واشر خواهد بود که در حالت ایده آل باید هر زمان که برداشته شد تعویض شود. وقتی روغن داغ‌است راحت تر تخلیه می‌شود.

گیج روغن

موتورها از یک میله به عنوان وسیله ای برای تعیین سطح روغن موتور استفاده‌می‌کنند. نشانگر در ظرف روغن فرو می رود و برای نشان دادن سطح روغن – با حداقل و حداکثر علامت گذاری – علامت گذاری‌می‌شود. خودروهای اخیر دارای سنسور الکترونیکی سطح روغن هستند که سطح روغن را اندازه گیری‌میکند .

——————————————

تفاوت بین تابه روغن با واشر تابه روغن چیست؟

هدف تابه روغن گرفتن روغن از محل اتصال آن به بلوک موتوراست. واشر تابه روغن، تشت روغن را به بلوک موتور می‌بندد و با دمای موتور منقبض و منبسط‌می‌شود. یک تابه روغن بدون واشر باعث می‌شود که تمام روغن بلوک موتور نشت کند و قبل از اینکه متوجه شوید، موتور شما ضربه می‌زند و منفجرمی‌شود.

تشت روغن یک بخش خارجی و حیاتی از سیستم روغن کاری موتوراست. یک موتور برای گردش در قطعات موتور به روغن نیاز دارد، بنابراین آنها روغن کاری می‌شوند. این روغن کاری اصطکاک را کاهش می دهد و تمام قطعات موتور را به خوبی کارمیکند.

بدون روغن بین قطعات موتور اصطکاک ایجادمی‌شود و در مدت کوتاهی موتور را از بین می برد یا همان منفجرمی‌کند. تشت روغن برای جلوگیری از نشت روغن و حفظ آن در داخل سیستم روغن کاری ضروری‌است. یک واشر وجود دارد که روی تابه روغن و در مقابل موتور قرارمی‌گیرد که آب بندی ایجاد‌می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *