تفاوت بین باندیگ، گراندیگ و ارتینگ

تفاوت بین باندیگ، گراندیگ و ارتینگ - ماه صنعت انرژی

تفاوت بین باندیگ، گراندیگ و ارتینگ

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت بین باندیگ، گراندیگ و ارتینگ بپردازیم اما قبل از مطالعه ی این مقاله، پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوتهای بین bounding grounding eathing را برای درک بهتر مطالعه فرمایید.

باندینگ و گراندینگ در ساختمان­های تجاری، صنعتی و سازمانی دارای اهمینت بسیار می‌باشد.

در ماشین‌های الکتریکی مدار گراندینگ یا نول ماشین­ها باید یک مسیر برگشت موثر از ماشین الکتریکی به منبع توان را به منظور درست کارکردن داشته‌باشند.

علاوه بر این، عناصر فلزی بدون جریان الکتریکی در یک مجموعه، مانند کابین­‌های تجهیزات، تابلو برق­‌ها و ساختارهای فولادی، باید به صورت الکتریکی بهم متصل‌شوند تا پتانسیل ولتاژ نتواند بین آن­ها وجود داشته‌باشد. مزایای استفاده از این طرح برای صاحبان ساختمان­‌ها عبارتند از:

حداکثر حفاظت تجهیزات، حذف ولتاژ الکتریکی و خطر برق گرفتگی، افزایش زمان کار تجهیزات به علت کاهش عیب و خرابی آنها در آنها، و کاهش هزینه­‌ها از طریق جلوگیری از رفع عیب و عیب یابی گران قیمت ماشین‌های الکتریکی. با این حال، واژه­‌هایی مانند “باندینگ”، “گراندینگ” و “ارتینگ” در شرایط خاص جا به جا یا اشتباه‌گرفته‌می­شوند و  می­توانند مشکلاتی بوجودآورد.

ارتینگ، اتصال یک‌سیستم فلزی که باندینگ یا هم بندی شده به زمین‌است، که معمولا از طریق میله­‌های زمین یا سایر الکترودهای زمینی مناسب انجام‌می­شود.

NEC ارتینگ تجهیزات را از طریق میله­‌های زمین ایزوله به عنوان گراندینگ تجهیزات، ممنوع‌می­کند. با این وجود، برخی از تولیدکنندگان دستگاه‌­های‌حساس این دستورالعمل را در راهنماهای نصب خود ترویج‌می­کنند، تا تماس­‌های خدماتی که با خطاهای دستگاه و راه‌­اندازی مجدد انجام‌می­شود را کاهش‌دهند.

 

یک شفاف سازی

درک تفاوت بین باندینگ / گراندینگ و ارتینگ با یک مثال، بهتر نشان‌داده‌می­شود. یک سازنده قطعات قالبی، بُردهای عیب دار را در یک دستگاه (CNC) جایگزین‌می­کند.

بعد از یک خطا، سیستم‌خود-تشخیصی ماشین گهگاه یک مشکل جزیی را ثبت‌می­کند.

ماشین شورع بکارنمی­کند، در چرخه تولید روزانه تاخیرایجادمی­کند. تکنیسین‌­های کارخانه­ بُرد ایراد دار را تشخیص‌می­دهند و تعویض‌می­کنند، سپس ماشین CNC را به بهره‌­برداری بازمی­گردانند. با این حال، هر رخداد خطا، هزاران دلار برای تعمیرات و تولید از دست رفته هزینه‌دارد.

برای حل مشکل، پرسنل خدمات مهندسی یک سازمان تولیدکننده بزرگ تجهیزات توزیع برق، اظهارداشتند که با وجود اینکه این کارخانه ماشین CNC را مطابق با دستورالعمل نصب و راه اندازی سازنده زمین کرده‌بود، زمین نقض آشکار NECبود. این تضاد ظاهری یک واقعیت مزاحم را نشان‌می­دهد:

برخی از شیوه­‌های گراندینگ که برای کاهش خطاهای داده­‌ها در ماشین­‌های‌حساس طراحی‌می­شوند، می­توانند واقعا شرایط صحیح گراندینگ و استانداردها را نقض‌کنند، که منجر به آسیب تجهیز و خطرات ایمنی‌می­شود. همچنین لازم‌است توجه داشته‌باشید که الزامات متناقض را می­توان برطرف‌کرد، اما این موضوع نباید هرگز با مصالحه ایمنی کارکنان باشد.

————————————————–

مفاهیم و عبارات کلیدی

درک تفاوت بین باندینگ / گراندینگ و ارتینگ نیازمند درک ضمنی چندین مفهوم و عبارت مهم‌است، که در زیر به آن­ها اشار‌ه‌می­شود.

زمین کردن (ارتینگ) ایمن و بهره ­برداری ماشین

با این حال در طول مدت آذرخش‌­ها یا خطاهای زمین، یک میله­‌ی ایزوله شده زمین به یک مشکل تبدیل‌می­شود، باعث‌ایجاد ولتاژ خطرناک برای کارکنان‌می­شود و پتانسیل بالا روی اجزای‌حساس ماشین افزایش‌می­یابد.

گذرهای بسیار بزرگ ولتاژ را نشان‌می­دهد که می­تواند بین میله­‌های زمین رانده‌‎‌شده به دلیل جریان­‌های آذرخش و مقاومت زمین ایجادشود.

اگرچه خطاهای زمین در خود ماشین نمی­تواند جریان کافی را برای تریپ‌دادن رله های حفاظت اضافه جریان ایجادکند،اما می­توانند ولتاژ خطر تماس و برق گرفتگی را برای کارکنان ایجادکنند. ماده 250.54 از استاندارد NEC در سال 2008،به طور خاص استفاده از میله­‌های ایزوله شده زمین، یا ارتینگ، را به عنوان تنها وسیله­ی تجهیز گراندینگ ممنوع کرده‌است، اگرچه برخی افراد دیگر، سایر بخش­های NEC را برای توجیه این عمل استفاده کرده‌­اند.

“هندبوک NEC” توضیحات زیر را در ارتباط با Art. 250.6 (جریان­های مزاحم) ارائه می­دهد:

افزایش استفاده از کنترل­های الکترونیکی و تجهیزات کامپیوتری که به جریان­های پراکنده‌حساس هستند، باعث شده­‌اند تا طراحان نصب به دنبال راه­هایی برای ایزوله کردن تجهیزات الکترونیکی از اثرات چنین جریان­های پراکنده چرخشی باشند.

جریان­های چرخشی در هادی­های تجهیزات گراندینگ، اتصالات فلزی، و سازه­های فولادی، اختلاف­ پتانسیل­هایی مابین زمین و خنثی تجهیزات الکترونیکی بوجود می­آورند.

یک راه حل که اغلب توسط افراد بی­تجربه توصیه‌می­شود این است که تجهیزات الکترونیکی را از همه تجهیزات برقی دیگر توسط جدا کردن آن­ها از زمین تجهیزات قدرت، ایزوله کنیم.

در این اقدام اصلاحی، تجهیزات گراندینگ حذف می­شوند یا فاصله ­گذارهای غیرفلزی در سیستم فلزی محل عبور سیم برق، بر خلاف اصول پایه ایمنی گراندینگ الزامات Art. 250، نصب می­شوند.

 تجهیزات ایزوله سازی در این حالت یک اختلاف پتانسیل ایجادمی­کنند که یک خطر برق گرفتگی را ایجادمی‌کند.

این خطا بیشتر و خطرناک‌تر‌می­شود، زیرا چنین ایزوله سازی یک مسیر برگشت خطای زمین با امپدانس کم به منبع توان را، که برای تحریک رله حفاظت اضافه جریان لازم‌است، ایجادنمی­کند.

باندینگ / گراندینگ در برابر ارتینگ

اتصالات ایزوله به زمین برای بهره­برداری ماشین‌های‌حساس نیاز نیست. زمانیکه باندیگ / گراندینگ و ارتینگ تجهیزات اشتباه گرفته می­شوند، مشکلاتی نمایان می‌شود. در ایلات متحده، عبارت “گراندینگ” برای اشاره به حداقل پنج سیستم‌مرتبط از جمله:

نوع سیستم

این موضوع به روش هایی اشاره دارد که توسط آن­ها روابط ولتاژ منبع توان برقرار می­شوند. منابع قدرت به چهار دسته کلی تقسیم می­شوند: ترانسفورماتورها، ژنراتورها، تاسیسات برق، و مبدل­های قدرت استاتیک.

این سیستم­ها می­توانند به صورت Y یا Δ پیکربندی شوند، و وسایلی که توسط آن­ها، این سیستم­ها با سیستم‌زمین اتصال پیدا می­کنند، نوع‌سیستم را مشخص می­کند.

رایج­‌ترین نوع سیستم 3-فاز، Y زمین شده به شکل مستقیم یا صلبی(slolidly) است، که با اتصال یک هادی مجاز مناسب از ترمینال X0 منبع (معمولا یک ترانسفورماتور) به سیستم‌زمین، ایجادمی­شود.

گراندینگ (باندینگ) تجهیزات

بهترین روش گراندینگ تجهیزات این است که یک هادی گراندینگ با اندازه مناسب را در طول مسیر مشابه توان و هادی­های خنثی، از منبع تا دستگاه قرار داد. NEC اجازه استفاده از لوله­های فلزی و سایر جایگزین­ها را نمی­دهد، اما برخی کارشناسان صنعت معتقدند که این‌سیستم­ها کمتر موثر هستند و باید اجتناب شوند.

الکترود گراندینگ (ارتینگ)

این عبارت به روشی اشاره دارد که توسط آن مجموعه سیستم گراندینگ به زمین متصل و ارجاع داده می‌شود.

رایج‌­ترین الکترود گراندینگ برای مجموعه‌­های کوچک یک میله فلزی زمین است، اماسیستم ارتینگ برای ساختمان­های بزرگ باید  دقیق­تر باشد و شامل روش هایی باشد که توسط آن­ها این‌سیستم­ها به طور منظم بررسی و آزمایش شوند.

یک سیستم الکترود گراندینگ که در زمین دفن‌می­شود یا در داخل بتن فرو می­رود و سپس فراموش‌می­شود، به این دلیل که در ساختمان­های قدیمی، الکترودهای گراندینگ پوسیده شده و از بین می­روند، اغلب منجر به افزایش مشکلات‌می­شود.

جلوگیری از آذرخش

برخی مجموعه­ها از صاعقه گیر برای دور کردن ضربه­ های آذرخش از تجهیزات قدرت استفاده می­کنند، اما این ادوات اغلب طوری به‌سیستم گراندینگ متصل می­شوند که اثر برعکس دارند – ناخواسته انرژی ناشی از آذرخش را به ساختار فولادی مجموعه، سیم­ پیچ­ های ولتاژ ضعیف ترانسفورماتور، و سپس، بارهای‌حساس ساختمان می­آورند.

مرجع-سیگنال گراندینگ

دستگاه­های‌حساس الکترونیکی به سیستم گراندیگ برای مرجع سیگنال­های کم-قدرت تکیه می­کنند. بنابراین، اغلب لازم‌است تا مسیرهای چندگانه گراندینگ فراهم شود، نه اینکه به یک هادی گراندینگ تکی مابین منبع توان و بارحساس تکیه کنیم. این امر تضمین می­کند که ولتاژهای جعلی روی‌سیستم گراندینگ بسیار پایین­تر از سطحی که در آن ممکن‌است با سیگنال­های‌حساس مرجع دستگاه اشتباه گرفته شوند، حفظ می­شوند.

بهترین راهنما برای سیگنال مرجع گراندینگ ، استاندارد 1100-2006 IEEE است، “روش توصیه شده برای توان دهی و گراندینگ تجهیزات الکترونیکی.”

توجه داشته باشید که ارتینگ برای کارکرد صحیح دستگاه لازم نیست. به عنوان مثال،هواپیماهای مدرن با کامپیوترها و ادوات الکترونیکی‌حساس تجهیزمی­شوند

که به درستی بدون اتصال به زمین کار می­کنند. آن­ها بر یک سیستم‌فلزی بهم پیوسته تکیه می‌کنند که  – چارچوی هواپیما، پوسته، سازه­های پشتیبانی، محل عبور سیم­ها، و هادی­های گراندینگ – به عنوان مرجع زمین ساخته‌می­شود.

اگر در این‌سیستم بهم پیوسته، ولتاژ نسبت به زمین افزایش یابد، تمام دستگاه­های آن یک افزایش ولتاژ را با هم تجربه می­کنند. نتیجه خالص این است که دستگاه­ها هیچ اختلاف پتانسیلی نسبت به یکدیگر نمی­بینند.

هنگامی که هواپیما به زمین می شیند، هرگونه پتانسیل ولتاژی مابین هواپیما و زمین باید از طریق یک الکترود که از رزین لاستیک می­گذرد، تخلیه شود.

————————————————–

حل مسئله

راه حل فوری برای مثال میله زمین غیرقانونی کارخانه (شکل 2) این بود که خطر شوک را حذف کند.

این امر توسط اتصال یک هادی گراندینگ (0/1 مس) از میله زمین به نزدیک­ترین بخش‌سیستم گراندینگ ساختمان – در این مورد، سازه فولادی – انجام شد.

این اتصال پتانسیل شوک را در طی آذرخش­ها به وسیله کاهش مقاومت مابین میله زمین وسیستم گراندینگ ساختمان حذف می­کند.

شکل ۲- خطاهای سیم کشی سیستم زمین-ایرادات سیم کشی و زمین کردن (شامل میله ی ایزوله ی زمین) که مشکلات دستگاه CNC را بدتر کرده است.

ایرادات داخل شکل :

  • ۱- نول به عنوان هادی زمین استفاده شده‌است.
  • ۲- سرهای برقگیر خیلی بلند است و به باس زمین پیچیده شده‌است.
  • ۳- سیم نول به باس زمین متصل شده‌است.
  • ۴- رشته های سیم در پریز اتصال مناسبی ندارد.
  • ۵- جاروبرقی به جعبه تقسیم سمت ثانویه ترانسفورماتور کاهنده ایزولاتور و دستگاه تنضیم کننده متصل شده‌است.
  • ۶- سیستم‌های زمین جدا استاندارد NEC را نقض می‌کند. باعث برق گرفتگی و ایراد دستگاه می‌شود.)

گام بعدی حذف خطاهای سیم­کشی و نصب یک سیم زمین از منبع به دستگاه CNC (شکل 3) بود. که بر اثر اشتباهات سیم­ کشی ایجادمی­شد. یک اشتباه رایج اتصال نامناسب سیم­‌های خنثی(نول) به باس­‌های زمین یا سیم‌­های زمین به باس­های خنثی(نول) است.این اشتباه باعث‌می­شود تا جریان­های خنثی(نول) در سیستم‌بهم پیوسته جریان یابند، که در نتیجه باعث ایجادگذرهای ولتاژ می­شود. سیم­های نول تنها مجاز به اتصال به هم بندی در محل ورودی برق  یا در یک ترانسفورماتور کاهنده (که توسط NEC به عنوان یک منبع جداگانه نامیده می­شود) هستند.

 در شکل 2 نشان می­دهد که کارخانه هم یک رگولاتور (تنظیم کننده) ولتاژ و هم یک دستگاه میراکننده نویز در ورودی ماشین CNC نصب‌کرده‌است.

این دستگاه‌­ها اغلب برای حل مشکلات عملیاتی ناخواسته ناشی از گذرهای سیستم‌زمین بکار می­روند.

با این وجود، دستگاه‌­های میراکننده همه چیز را از بین‌نمی­برند. در حقیقت، آن­ها برخی اوقات، هنگامی که مسائل سیم­ کشی و گراندینگ اصلاح‌­شوند دیگر نیاز به نصبشان‌نمی‌باشد.

شکل ۳- اصلاح خطاهای سیم کشی و زمین-اصلاحات مودت نیاز برای حذف خطاهای سیم کشی و زمین در شکل ۲. وقتی که میله ی زمین جعلی به بقیه سیستم همبندی متصل شد و ایرادات سیم کشی شکل ۲ حل شد.

اصلاحات :

  • ۱- اضافه کردن سیم زمین. سیم کشی جدید برای نول
  • ۲- کوتاه کردن سرهایت برق گیر به باس زمین
  • ۳- جایگزین کردن سیم سفید نول با سیم زمین و مسیر و سیم کشی مناسب آن
  • ۴-  تعویض اتصالات و پریزها
  • ۵- تامین یک خط برق جدا ۴۸۰ ولت برای ترانس کاهنده
  • ۶- هم‌بندی میله ی زمین

اما برای شرایط دیگر، شما باید به چک لیست زیر مراجعه کنید:

1- میله زمین را به سیستم‌هم بندی یا باندینگ وصل کنید و یک هادی گراندینگ را از منبع قدرت به بار حساس نصب کنید تا خطرات را حذف کند و یک مسیر بازگشت موثر خطای زمین را بوجودآورد.

2- اشتباهات سیم­کشی و گراندینگ در سیستم‌قدرت دستگاه حساس را تصحیح‌کنید.

3- یک ترانسفورماتور کاهنده (ایزوله کردن) برای تامین برق دستگاه های پردازشی نصب‌کنید. یک خنثی جدید به نقطه هم بندی زمین در سمت بار ترانسفورماتور ایجادکنید.

4- هر مشکل عملیاتی باقیمانده­ای احتمالا ناشی از حلقه­های ارتباطاتی ایجادشده در زمین‌است.

حلقه­ های زمین، که توسط سیم­کشی ارتباطی بین دستگاه­های‌حساس تغذیه‌شده از منابع قدرت مختلف ایجاد می­شوند،ممکن‌است نیاز به طرح‌­های اصلاح دقیق­تر مانند ایزوله سازی نوری، داشته‌باشند.

مرحله بعدی

به طور خلاصه، این کارخانه ماشین پردازش CNC را مطابق با توصیه­های سازنده نصب‌کرده‌است. ولی متاسفانه، این توصیه­ها شامل الزاماتی برای ایجاد یک میله زمین جداگانه برای گراندینگ تجهیز بود.

در حالیکه این روش ممکن‌است که خطاهای داده­ها را در دستگاه­های پردازش حساس کاهش‌دهد، ولی استاندارد NEC را نقض‌می­کند، خطر برق گرفتگی را برای کارکنان ایجادمی­کند، و منجر به یک اختلاف پتانسیل می­شود که به قطعات الکترونیکی حساس آسیب‌می­رساند.

مهندسین برق و پیمانکاران می­توانند به مشتریان کمک کنند تا از شرایطی مانند این حالت، با ارائه خدمات مشاوره­ای در این زمینه جلوگیری کنند.

بهترین وهله برای شروع این است که تا حدممکن به جمع­آوری اطلاعات– از NEC 2008، سمینارها / کنفرانس­‌ها، سازندگان قابل اعتماد تجهیزات الکترونیکی،و منابع آنلاین پرداخت. با داشتن این دانش می‌توانید به مشتریانتان در این امر کمک‌کنید.

دانش قدرت است

یک مهندس برق یا پیمانکار که عناصر مختلف سیستم­‌های مناسب گراندینگ، باندینگ، و ارتینگ را درک می­کند، بهترین فرد برای ارائه مشاوره در شیوه­‌های مناسب در این زمینه هستند.

درک عمیقی از الزامات NEC نیز به شما کمک‌می­کند تا شهرت خود را به عنوان یک فرد برای مشاوره در ارتباط با هر گونه سوالات مرتبط با باندینگ / گراندینگ توسعه‌دهید. چنین تخصص­هایی نیز می­توانند به کسب و کار آینده منجر شوند.

 

مقاله مرتبط:

کلید کامپکت و مینیاتوری – ویژگی ها، منحنی ها و محدودیت هایشان

کلید هوایی – ساختار – کاربرد و نحوه ی عملکرد کلید هوایی

MCB ( کلید مینیاتوری) – ساختار، عملکرد، انواع و کاربردها

ولتاژ گام و  تماس و سه تکنیک اصلی برای کاهش خطر آنها

اجرای ارت – ارتینگ و چاه ارت

حفاظت ساختمان در مقابل صاعقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *