رایانش ابری؛ انواع، مزایا و کاربردهای آن

رایانش ابری؛ انواع، مزایا و کاربردهای آن - ماه صنعت انرژی

در این مقاله قصد داریم در مورد ‌ رایانش‌ابری به طور کامل صحبت‌کنیم. رایانش‌ابری

فهرست مطالب

1- ‌ رایانش‌ابری چیست؟

2- تاریخچه ‌ رایانش‌ابری

3- ‌ رایانش‌ابری چگونه کارمی‌کند؟

4- انواع ‌ رایانش‌ابری

5- انواع سرویس‌های ‌ رایانش‌ابری

6- مزایا و معایب ‌ رایانش‌ابری

7- کاربردهای ‌ رایانش‌ابری

8- ارائه‌دهندگان خدمات ‌ رایانش‌ابری

9- آینده ‌ رایانش‌ابری و فناوری‌های نوظهور

————————————————–

1- ‌ رایانش‌ابری چیست؟

به عبارت ساده، ‌ رایانش‌ابری ارائه خدمات محاسباتی مانند سرورها، فضای ذخیره‌سازی، پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه‌ها، نرم‌افزارها و تجزیه و تحلیل از طریق اینترنت (“ابر”) برای ارائه نوآوری سریع‌تر، منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس‌است.

به عبارت دیگر، ‌ رایانش‌ابری عمل اجرای بارهای کاری در فضای ابری (که محیط های فناوری اطلاعات هستند) است که منابع مقیاس پذیر را در یک شبکه انتزاعی، جمع آوری و به اشتراک می گذارند.نه ‌رایانش‌ابری و نه ابرها به تنهایی فناوری نیستند.

پس به طور خلاصه، ابرها محیط‌هایی هستند که برنامه‌ها در آنجا اجرامی‌شوند.

زیرساخت های ابری شامل اجزای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز برای اجرای صحیح یک مدل ‌ رایانش‌ابری‌است.

‌ رایانش‌ابری را می‌توان به عنوان محاسبات کاربردی یا محاسبات بر اساس تقاضا نیز در نظر‌گرفت.

نام محاسبات ابری از نماد ابری الهام گرفته شده‌است که اغلب برای نشان دادن اینترنت در نمودارها و فلوچارت‌ها استفاده‌می‌شود.

————————————————–

2- تاریخچه ‌ رایانش‌ابری

تاریخچه و تکامل محاسبات ابری به دهه‌های 1950 و 1960 برمی‌گردد.

در دهه 1950، شرکت‌ها شروع به‌استفاده از رایانه های بزرگ کردند، اما خرید یک رایانه برای هر کاربر بسیار گران‌بود.

بنابراین، در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960، فرآیندی به نام اشتراک زمان، برای استفاده موثرتر از زمان گران قیمت پردازنده در پردازنده مرکزی توسعه یافت.اشتراک‌گذاری زمان، کاربران را قادرمی‌سازد تا به نمونه‌های متعددی از رایانه‌های بزرگ به طور همزمان دسترسی داشته‌باشند.

این امر، قدرت پردازش را به حداکثر و زمان خرابی را به حداقل‌می‌رساند.در واقع، این ایده نشان‌دهنده اولین‌استفاده از منابع محاسباتی مشترک، پایه و اساس محاسبات ابری مدرن‌است.

منشاء و ریشه ارائه‌منابع محاسباتی با استفاده‌از یک شبکه جهانی را می‌توان عمدتاً در سال 1969 یافت،زمانی که دانشمند کامپیوتر آمریکایی J.C.R.  Licklider به ایجاد شبکه آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته، به اصطلاح پیشرو در اینترنت، کمک‌کرد.

‌ رایانش‌ابری

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

در ادامه

هدف Licklider این بود که کامپیوترها را در سراسر جهان به گونه‌ای به یکدیگر متصل کند که کاربران بتوانند از هر مکانی به برنامه‌ها و اطلاعات دسترسی داشته‌باشند.

در دهه 1970، محاسبات ابری با معرفی اولین ماشین های مجازی شکل ملموس تری به خودگرفت و کاربران را قادر ساخت تا بیش از یک سیستم محاسباتی را در یک راه اندازی فیزیکی واحد اجراکنند.

عملکرد این ماشین‌های مجازی به مفهوم مجازی سازی منجر شد که تأثیر زیادی بر پیشرفت ‌ رایانش‌ابری داشت.

در دهه‌های 1970 و 1980، مایکروسافت، اپل و IBM فناوری‌هایی را توسعه‌دادند که محیط ابری را بهبود بخشید و استفاده‌از سرور ابری و میزبانی سرور را پیشرفته‌کرد.

سپس، در سال 1999،Salesforce  اولین شرکتی بود که برنامه‌های تجاری را از یک وب سایت ارائه‌کرد. در سال 2006، آمازون، AWS را راه اندازی‌کرد و خدماتی مانند محاسبات و ذخیره‌سازی در فضای ابری را ارائه‌کرد. متعاقبا، دیگر بازیگران بزرگ فناوری، از جمله مایکروسافت و گوگل، فضای ابری خود را برای رقابت با AWS راه‌اندازی‌کردند.

مشاهده ویدیوی سیستم های فتوولتاییک

————————————————–

3- ‌ رایانش‌ابری چگونه کار می‌کند؟

‌ رایانش‌ابری با امکان دسترسی دستگاه‌های مشتری به داده‌ها و برنامه‌های کاربردی ابری از طریق اینترنت، از سرورهای فیزیکی، پایگاه داده‌ها و رایانه های راه دور کارمی‌کند.

اتصال شبکه اینترنتی، قسمت جلویی را که شامل دسترسی به دستگاه مشتری، مرورگر، شبکه و برنامه‌های نرم‌افزار ابری‌است، با انتهای پشتی که از پایگاه‌های داده، سرورها و رایانه‌ها تشکیل می‌شود، پیوندمی‌دهد.

قسمت پشتی به عنوان یک مخزن عمل می‌کند و داده‌هایی را که توسط قسمت جلویی قابل دسترسی‌است، ذخیره‌می‌کند.

ارتباط بین قسمت‌های جلو و عقب توسط یک سرور مرکزی مدیریت‌می‌شود.

سرور مرکزی برای تسهیل تبادل داده‌ها به پروتکل‌ها متکی‌است و از نرم افزار و میان افزار برای مدیریت اتصال بین دستگاه‌های مختلف کلاینت و سرورهای ابری استفاده‌می‌کند.

به طور معمول، یک سرور اختصاصی جداگانه برای هر برنامه یا Workload وجوددارد.

‌ رایانش‌ابری به شدت به فناوری‌های مجازی‌سازی و اتوماسیون متکی‌است.

مجازی‌سازی، ارائه خدمات و سیستم‌های ابری زیربنایی را به صورت موجودیت‌های منطقی امکان‌پذیر می‌سازد، از این رو، کاربران می‌توانند با ارائه درخواست از آن‌ها استفاده‌کنند.

اتوماسیون و قابلیت‌های ارکستراسیون همراه، درجه بالایی از خدمات خود محور (self-service) را برای تهیه منابع، اتصال خدمات و استقرار بارهای کاری، بدون دخالت مستقیم کارکنان فناوری اطلاعات ارائه‌دهنده ابر، در اختیار کاربران قرارمی‌دهد.

————————————————–

4- انواع ‌ رایانش‌ابری

همه ابرها یکسان‌نیستند و همچنین، استفاده از یک نوع محاسبات ابری هم برای همه مناسب‌نیست.چندین مدل، نوع و خدمات مختلف برای کمک به ارائه راه حل مناسب برای نیازهای افراد تکامل‌یافته‌اند.از این رو، افراد در ابتدا می‌بایست نوع استقرار ابر یا معماری ‌ رایانش‌ابری را که خدمات ابری بر روی آن پیاده‌سازی‌می‌شوند، تعیین‌کنند.سه راه مختلف برای استقرار خدمات ابری وجود دارد که در ادامه به توضیح هریک می‌پردازیم و عبارتند از :

در ابر عمومی، ابر خصوصی، ابر ترکیبی و مدل چند ابری

1) ابر عمومی

ابرهای عمومی متعلق به ارائه‌دهندگان خدمات ابری شخص ثالث (CSP) هستند که منابع محاسباتی خود را مانند سرورها و فضای ذخیره‌سازی را از طریق اینترنت ارائه‌می‌دهند.

خدمات ابر عمومی بر حسب تقاضا، معمولاً در دقیقه یا ساعت، فروخته می‌شوند.اگرچه تعهدات بلندمدت نیز برای بسیاری از خدمات در دسترس‌است.در یک ابر عمومی، تمام سخت افزار، نرم افزار و سایر زیرساخت‌های پشتیبانی متعلق به ارائه‌دهنده ابر است و توسط او مدیریت‌می‌شود.

افراد نیز به این خدمات دسترسی‌دارند و می‌توانند حساب خود را با استفاده از یک مرورگر وب مدیریت‌می‌کنند و فقط برای چرخه های واحد پردازش مرکزی، فضای ذخیره‌سازی یا پهنای باندی که مصرف‌می‌کنند، هزینه پرداخت‌می‌کنند. خدمات ابری شخص ثالث عمومی پیشرو شامل AWS، Microsoft Azure، IBM و Google Cloud Platform (GCP) و همچنین Oracle و Tencent‌هستند.

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

2) ابر خصوصی

ابر خصوصی به منابع ‌ رایانش‌ابری اطلاق می‌شود که منحصراً توسط یک کسب و کار یا سازمان استفاده‌می‌شود.در واقع خدمات ابر خصوصی از مرکز‌داده به کاربران داخلی ارائه‌می‌شود و می‌تواند به صورت فیزیکی در مرکز‌داده شرکت قرار‌گیرد.در این حالت با یک ابر خصوصی، یک سازمان، زیرساخت ابری زیربنایی خود را ایجاد و نگهداری می‌کند.

این مدل تطبیق پذیری و راحتی ابر را ارائه‌می‌دهد و در عین حال مدیریت، کنترل و امنیت مشترک مراکز داده محلی را حفظ‌می‌کند.همچنین، برخی از شرکت‌ها به ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث برای میزبانی ابر خصوصی خود هزینه پرداخت‌می‌کنند.فناوری‌ها و فروشندگان ابر خصوصی رایج شامل VMware و OpenStack هستند.

3) ابر ترکیبی

یک ابر ترکیبی، ترکیبی از خدمات ابر عمومی و یک ابر خصوصی داخلی‌است که بین این دو هماهنگی و اتوماسیون وجوددارد.شرکت‌ها می‌توانند Workloadهای بالا یا برنامه‌های حساس را بر روی ابر خصوصی اجراکنند و از ابر عمومی برای مدیریت آن یا افزایش تقاضا استفاده‌کنند.هدف یک ابر ترکیبی ایجاد یک محیط یکپارچه، خودکار و مقیاس‌پذیر‌است که از همه امکاناتی که یک زیرساخت ابر عمومی می‌تواند فراهم‌کند، استفاده‌کند و در عین حال کنترل بر داده‌های حیاتی را حفظ کند.

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

4) مدل چند ابری

علاوه بر این انواع ‌ رایانش‌ابری که در بالا توضیح داده‌شد، سازمان ها به طور فزاینده ای از یک مدل چند ابری یا استفاده از چندین ارائه‌دهنده IaaS استقبال‌می‌کنند؛ چراکه این مدل ها، به برنامه ها اجازه می‌دهند که بین ارائه‌دهندگان مختلف ابری حرکت‌کنند و یا حتی به طور همزمان بین دو یا چند ارائه‌دهنده ابر کار کنند.

سازمان ها به دلایل مختلف از مدل چند ابری استفاده‌می‌کنند.

به عنوان مثال، آن­ها می‌توانند این کار را، برای به حداقل رساندن خطر قطع سرویس ابری یا استفاده از قیمت رقابتی تر از یک ارائه‌دهنده خاص، انجام دهند.پیاده سازی مدل چند ابری و توسعه برنامه به دلیل تفاوت بین سرویس های ارائه‌دهندگان ابر و API ها می‌تواند یک چالش باشد.

به عنوان مثال، یک ابر اجتماعی، که توسط چندین سازمان به اشتراک گذاشته‌می‌شود، از اجتماع خاصی پشتیبانی می‌کند که نگرانی‌های مشابهی مانند الزامات امنیتی دارند.

عموما ابر اجتماعی، توسط این سازمان‌ها و یا یک فروشنده شخص ثالث مدیریت می‌شود و می‌تواند داخل یا خارج از محل سازمان باشد.

————————————————–

5- انواع سرویس‌های ‌رایانش‌ابری

‌ رایانش‌ابری را می‌توان به چهار دسته کلی ارائه‌سرویس یا اشکال محاسبات ابری تقسیم‌کرد که عبارتند از:

  • زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)
  • پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)
  • محاسبات بدون سرور
  • نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

1) زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)  

زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) ، نوعی از سرویس ‌ رایانش‌ابری است که منابع ضروری محاسباتی، ذخیره سازی و شبکه را در صورت تقاضا و بر اساس پرداخت‌ها، ارائه‌می‌دهد.

انتقال زیرساخت‌های سازمان به یک سرویس IaaS به افراد کمک‌می‌کند تا میزان تعمیر و نگهداری مراکز داده داخلی را کاهش‌دهند، در هزینه‌های سخت‌افزار صرفه‌جویی کنند و بینش‌های بی‌درنگ کسب‌وکار را به دست‌آورند.

راه‌حل‌های IaaS با ایجاد انعطاف‌پذیری، اجازه تغییر منابع IT را براساس تقاضا،می‌دهند.

هر منبع به عنوان یک مؤلفه سرویس جداگانه ارائه می‌شود و فقط برای یک منبع خاص تا زمانی که به آن نیاز هست، هزینه پرداخت‌می‌شود.

همچنین، آن‌ها کمک می‌کنند تا سازمان ها به سرعت برنامه‌های جدید را تهیه کنند و قابلیت اطمینان زیرساخت های زیربنایی خود را افزایش‌دهند.

IaaS   به سازمان این امکان را می‌دهد که از هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت سرورهای فیزیکی و زیرساخت های مرکز‌داده رهاشود.

به عنوان مثال، ارائه‌دهنده خدمات ‌ رایانش‌ابری مانند Azure زیرساخت ها را مدیریت‌می‌کند، در حالی که سازمان فقط نرم‌افزار خود را خریداری، نصب، پیکربندی و مدیریت می‌کند.

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

1-1) سناریوهای رایج زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) 

حرکت و جابجایی

این سریعترین و کم هزینه ترین روش برای انتقال یک برنامه یا Workload به فضای ابری‌است.

سازمان ها می‌توانند بدون تغییر ساختار معماری زیربنایی خود، مقیاس، عملکرد و امنیت­شان را افزایش دهند و هزینه‌های اجرای برنامه را کاهش‌دهند.

تست و توسعه

تیم های سازمان می‌توانند به سرعت محیط های آزمایش و توسعه را راه اندازی و از بین ببرند و برنامه‌های جدید را سریعتر به بازار عرضه‌کنند.

IaaS می‌تواند مقیاس‌بندی محیط‌های توسعه‌دهنده/تست را سریع و اقتصادی کند.

ذخیره سازی، پشتیبان گیری و بازیابی

بسیاری از سازمان ها، از هزینه‌های سرمایه گذاری برای فضای ذخیره سازی و پیچیدگی مدیریت ذخیره سازی اجتناب‌می‌کنند، چراکه معمولاً به کارکنان ماهر برای مدیریت داده‌ها و برآورده کردن الزامات قانونی و مطابقت ها نیازدارند.

IaaS برای رسیدگی به تقاضای غیرقابل پیش‌بینی و نیازهای ذخیره سازی پیوسته و در حال رشد، بسیار مفیداست.

همچنین می‌تواند برنامه ریزی و مدیریت سیستم های پشتیبان گیری و بازیابی را ساده کند.

برنامه‌های وب

IaaS تمام زیرساخت‌ها برای پشتیبانی از برنامه‌های وب، از جمله ذخیره‌سازی، سرورهای وب و برنامه‌ها و منابع شبکه را فراهم می‌کند.

سازمان ها می‌توانند به سرعت برنامه‌های وب را در IaaS مستقر کنند که به راحتی زیرساخت‌ها را در زمانی که تقاضا برای برنامه‌ها، غیرقابل پیش‌بینی است، مقیاس‌بندی کند.

محاسبات با کارایی بالا

محاسبات با کارایی بالا در ابررایانه‌ها، شبکه‌های کامپیوتری یا خوشه‌های کامپیوتری به حل مسائل پیچیده که شامل میلیون‌ها متغیر یا محاسبات است، کمک می‌کند.

به عنوان مثال می‌توان به شبیه سازی زلزله، پیش‌بینی آب و هوا، مدل سازی مالی و ارزیابی طراحی محصول اشاره کرد.

1-2) مزایای زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) 

کاهش هزینه‌های سرمایه و بهینه سازی هزینه‌ها

زیرساخت به عنوان سرویس، هزینه پیکربندی و مدیریت یک مرکز‌داده فیزیکی را حذف می‌کند،که این ویژگی آن را به یک انتخاب مقرون به صرفه برای استفاده از ابر تبدیل می‌کند.

مدل‌های اشتراک پرداختی که توسط ارائه‌دهندگان IaaS استفاده می‌شود،به کاهش هزینه‌های سخت‌افزار و تعمیر و نگهداری و در نتیجه افزایش تمرکز تیم فناوری اطلاعات سازمان بر کسب‌وکار اصلی کمک می‌کند.

افزایش مقیاس و عملکرد بارهای کاری IT

IaaS امکان داشتن مقیاس جهانی را به سازمان ها می‌دهد.

از این رو، سازمان ها می‌توانند منابع IT را از هرکجای دنیا، بسیار سریع‌تر به کارمندان خود تحویل دهند و عملکرد برنامه ها را افزایش دهند.

افزایش ثبات، قابلیت اطمینان و پشتیبانی

با IaaS، نیازی به نگهداری و ارتقاء نرم افزار و سخت افزار یا عیب یابی مشکلات تجهیزات نیست.

ارائه‌دهنده خدمات، با قرارداد مناسب، این اطمینان را می‌دهد که زیرساخت شما قابل اعتماد است و با توافق‌نامه‌های سطح خدمات (SLA) مطابقت دارد.

تداوم کسب و کار و بازیابی بلایا

دستیابی به دسترسی بالا، تداوم کسب و کار، و بازیابی فاجعه ها و بلایا، بسیار نگران کننده و پرهزینه است؛ چراکه به مقدار قابل توجهی از فناوری و کارکنان نیاز دارد.

اما با وجود توافق‌نامه‌های سطح خدمات مناسب، IaaS  به کاهش این هزینه‌ها کمک می‌کند.

همچنین،  IaaS  قادر است امکان دسترسی به برنامه ها و داده‌ها را در هنگام فاجعه یا قطع برق فراهم کند.

افزایش امنیت

با قرارداد خدمات مناسب، ارائه‌دهنده خدمات ابری می‌تواند امنیت بهتری را برای برنامه‌ها و داده‌های افراد نسبت به امنیتی که در خانه به دست می‌آورند، ارائه دهد.

کمک به نوآوری و ارائه سریع تر برنامه‌های جدید

هنگامی که یک سازمان تصمیم به راه‌اندازی یک محصول یا ابتکار جدید می گیرد، IaaS می‌تواند زیرساخت محاسباتی لازم آن را در عرض چند دقیقه یا چند ساعت، نه در چند روز یا هفته، آماده کند.

و از آنجایی که نیازی به راه‌اندازی زیرساخت‌های اساسی نیست، IaaS امکان تحویل سریع تر برنامه‌ها به کاربران را می‌دهد.

2) پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)

پلتفرم به عنوان سرویس، به خدمات ‌ رایانش‌ابری اطلاق می‌شود که محیطی بر اساس تقاضا برای توسعه، آزمایش، تحویل و مدیریت برنامه‌های نرم‌افزاری فراهم می‌کند.

PaaS به گونه ای طراحی شده‌است که توسعه دهندگان را برای ایجاد سریع برنامه‌های وب یا تلفن همراه، بدون نگرانی در مورد راه اندازی یا مدیریت زیرساخت های زیربنایی سرورها، فضای ذخیره سازی، شبکه و پایگاه های داده مورد نیاز برای توسعه هدایت می‌کند.

در واقع پلتفرم به عنوان سرویس، یک محیط توسعه و استقرار کامل در فضای ابری است، با منابعی که به افراد این امکان را می‌دهد که همه چیز را از برنامه‌های ساده مبتنی بر ابر تا برنامه‌های کاربردی سازمانی پیچیده و مجهز به ابر ارائه دهند.

سازمان ها، منابع مورد نیاز خود را از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری خریداری می‌کنند و از طریق یک اتصال اینترنتی امن به آن­ها دسترسی پیدا می‌کنند.

PaaS  ، مانند IaaS، شامل زیرساخت‌ها، سرورها، فضای ذخیره‌سازی و شبکه و همچنین میان‌افزار، ابزارهای توسعه، خدمات هوش تجاری (BI)، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده و موارد دیگر است.

PaaS برای پشتیبانی از چرخه عمر برنامه وب از جمله ساخت، آزمایش، استقرار، مدیریت و به روز رسانی طراحی شده‌است.

این نوع سرویس امکان اجتناب از هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت مجوزهای نرم‌افزار، زیرساخت‌های برنامه کاربردی و میان‌افزار، یا ابزارهای توسعه و سایر منابع را فراهم می‌کند.

در این حالت، سازمان ها، برنامه‌ها و سرویس‌هایی را که توسعه می‌دهند، مدیریت می‌کنند و ارائه‌دهنده خدمات ابری همه چیزهای دیگر را مدیریت می‌کند.

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

2-1) سناریوهای رایج پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)

چارچوب توسعه

PaaS  چارچوبی را فراهم می‌کند که توسعه‌دهندگان می‌توانند بر اساس آن برنامه‌های کاربردی مبتنی بر ابر را توسعه یا سفارشی‌سازی کنند.

مشابه روشی که یک ماکرو اکسل ایجاد می‌کند، PaaS  به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از مؤلفه‌های نرم‌افزار داخلی، برنامه‌های کاربردی ایجاد کنند.

ویژگی‌های ابری مانند مقیاس‌پذیری، در دسترس بودن و قابلیت چند مستاجر، موجب کاهش میزان کدنویسی توسط  توسعه‌دهندگان، شده‌است.

تجزیه و تحلیل یا هوش تجاری

ابزارهایی که به عنوان یک سرویس با PaaS ارائه می‌شوند به سازمان‌ها امکان تجزیه و تحلیل و استخراج داده‌های خود، یافتن بینش، الگوها و پیش‌بینی نتایج برای بهبود پیش‌بینی، تصمیم‌گیری‌های طراحی محصول، بازگشت سرمایه و سایر تصمیمات تجاری را می‌دهند.

خدمات اضافی

ارائه‌دهندگان PaaS، ممکن‌است خدمات دیگری مانند گردش کار، فهرست راهنما، امنیت و زمان بندی را نیز جهت بهبود برنامه ها، ارائه دهند.

2-2) مزایای رایج پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)

با ارائه زیرساخت به عنوان یک سرویس، PaaS  همان مزایای IaaS را ارائه می‌دهد. اما ویژگی‌های اضافی آن از جمله میان‌افزار، ابزار توسعه و سایر ابزارهای تجاری، مزایای بیشتری را به شرح ذیل ارائه می‌دهند.

کاهش زمان کدنویسی

ابزارهای توسعه PaaS می‌توانند زمان لازم برای کدنویسی برنامه‌های جدید را با اجزای برنامه از پیش کدگذاری‌شده داخلی در پلتفرم، مانند گردش کار، خدمات فهرست، ویژگی‌های امنیتی، جستجو و غیره، کاهش دهند.

افزایش قابلیت های توسعه

مؤلفه‌های پلتفرم به‌عنوان سرویس، می‌توانند به تیم توسعه‌دهنده سازمان قابلیت‌های جدیدی را بدون نیاز به اضافه کردن کارکنانی که مهارت‌های لازم را دارند، بدهند.

توسعه پلتفرم های متعدد

برخی از ارائه‌دهندگان سرویس، گزینه‌های توسعه برای پلتفرم‌های متعدد، مانند رایانه‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، و مرورگرها را که برنامه‌های چند پلتفرمی را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر توسعه می‌دهند، در اختیار سازمان قرار می‌دهند.

استفاده از ابزارهای پیچیده با قیمت مناسب

در یک مدل پرداخت به‌حساب، سازمان ها امکان این را دارند که از نرم‌افزار توسعه پیشرفته و هوش تجاری و ابزارهای تحلیلی استفاده کنند که توانایی خرید مستقیم آن‌ها را ندارند.

پشتیبانی از تیم های توسعه توزیع شده

از آنجایی که محیط توسعه از طریق اینترنت قابل دسترسی است، تیم‌های توسعه می‌توانند حتی زمانی که اعضای تیم در مکان‌های دوردست هستند، با هم بر روی پروژه‌ها کار کنند.

مدیریت کارآمد چرخه عمر برنامه

PaaS تمام قابلیت‌هایی را که برای پشتیبانی از چرخه عمر کامل برنامه وب نیاز است، مانند ساخت، آزمایش، استقرار، مدیریت و به‌روزرسانی در یک محیط یکپارچه، فراهم می‌کند.

3) محاسبات بدون سرور

محاسبات بدون سرور که با PaaS همپوشانی دارند، بر ایجاد عملکرد برنامه بدون صرف زمان برای مدیریت مداوم سرورها و زیرساخت های مورد نیاز برای انجام این کار، تمرکز می‌کنند.

ارائه‌دهنده ابر، تنظیمات، برنامه ریزی ظرفیت و مدیریت سرور را برای سازمان انجام می‌دهد.

معماری‌های بدون سرور بسیار مقیاس‌پذیر و رویداد محور هستند و تنها زمانی از منابع استفاده می‌کنند که یک تابع یا تریگر خاص رخ دهد.

محاسبات بدون سرور چیست؟

محاسبات بدون سرور، توسعه دهندگان را قادر می سازد تا با حذف نیاز به مدیریت زیرساخت، برنامه ها را سریعتر بسازند.

با برنامه‌های بدون سرور، ارائه‌دهنده خدمات ابری به‌طور خودکار زیرساخت مورد نیاز برای اجرای کد را تهیه، مقیاس‌بندی و مدیریت می‌کند.

در درک تعریف محاسبات بدون سرور، توجه به این نکته مهم است که سرورها همچنان کد را اجرا می‌کنند.

نام بدون سرور از این واقعیت ناشی می‌شود که وظایف مرتبط با تهیه و مدیریت زیرساخت برای توسعه دهنده نامرئی است.

این رویکرد توسعه دهندگان را قادر می سازد تا تمرکز خود را بر منطق کسب و کار افزایش دهند و ارزش بیشتری را به هسته کسب و کار ارائه دهند.

محاسبات بدون سرور به تیم ها کمک می‌کند تا بهره وری خود را افزایش دهند و محصولات را سریعتر به بازار عرضه کنند و به سازمان ها اجازه می‌دهد منابع شان را بهتر بهینه کنند و بر نوآوری متمرکز بمانند.

3-1) مزایای محاسبات بدون سرور

بدون مدیریت زیرساخت

استفاده از خدمات کاملاً مدیریت شده، توسعه دهندگان را قادر می سازد که از وظایف اداری خود اجتناب کنند و بر منطق اصلی تجارت تمرکز کنند.

با یک پلت فرم بدون سرور، سازمان می‌تواند به سادگی کد خود را مستقر کند که با دسترسی بالا اجرا شود.

مقیاس پذیری پویا

با محاسبات بدون سرور، زیرساخت به صورت پویا در عرض چند ثانیه افزایش و کاهش می یابد تا با نیازهای هر Workload مطابقت داشته باشد.

زمان سریعتر برای بازاریابی

برنامه‌های بدون سرور، وابستگی عملیات را در هر چرخه توسعه، کاهش می‌دهند و چابکی تیم های توسعه را برای ارائه عملکردهای بیشتر در زمان کمتر افزایش می‌دهند.

استفاده کارآمدتر از منابع

تغییر به سمت فناوری‌های بدون سرور به سازمان‌ها کمک می‌کند تا TCO را کاهش دهند و منابع را برای تسریع سرعت نوآوری تخصیص دهند.

4) نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

نرم افزار به عنوان سرویس، روشی برای ارائه برنامه‌های نرم افزاری از طریق اینترنت، بر اساس تقاضا و معمولاً بر اساس اشتراک است.

با SaaS ، ارائه‌دهندگان ابر برنامه‌های نرم‌افزاری و زیرساخت‌های زیربنایی را میزبانی و مدیریت می‌کنند و هرگونه تعمیر و نگهداری، ارتقای نرم‌افزار و وصله‌های امنیتی را مدیریت می‌کنند.

کاربران معمولاً با مرورگر وب روی تلفن، تبلت یا رایانه شخصی خود به برنامه از طریق اینترنت متصل می‌شوند.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) ، به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق اینترنت به برنامه‌های مبتنی بر ابر متصل شوند و از آنها استفاده کنند. نمونه های رایج آن عبارتند از ایمیل، تقویم و ابزارهای آفیس.

SaaS یک راه حل نرم افزاری کامل را ارائه می‌دهد که سازمان با پرداخت هزینه به یک ارائه‌دهنده خدمات ابری، آن را خریداری می‌کند و کاربران سازمان از طریق اینترنت، معمولاً با یک مرورگر وب، به آن متصل می‌شوند.

همه ی زیرساخت‌های اساسی، میان‌افزار، نرم‌افزار، برنامه و داده‌های برنامه در مرکز‌داده ارائه‌دهنده خدمات قرار دارند.

ارائه‌دهنده خدمات، سخت‌افزار و نرم‌افزار را مدیریت می‌کند و با قرارداد خدمات مناسب، از در دسترس بودن و امنیت برنامه و داده‌های سازمان اطمینان حاصل می‌کند.

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

4-1) سناریوهای رایج نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

اگر از یک سرویس ایمیل مبتنی بر وب مانندOutlook ، Hotmail یا Yahoo استفاده کرده اید! پس قبلاً از فرمی از SaaS  استفاده کرده اید.

به گونه ای که با استفاده از این خدمات، اغلب از طریق یک مرورگر وب و اینترنت وارد حساب کاربری خود می شوید.

نرم افزار ایمیل در شبکه ارائه‌دهنده خدمات قرار دارد و پیام های شما نیز در آنجا ذخیره می‌شوند.

بنابراین، می‌توانید از طریق مرورگر وب در هر رایانه یا دستگاه متصل به اینترنت به ایمیل و پیام های ذخیره شده خود دسترسی داشته باشید.

برای استفاده سازمانی، می‌توانید برنامه‌های بهره‌وری، مانند ایمیل، همکاری، و تقویم و برنامه‌های کاربردی تجاری پیچیده مانند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ،

برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت اسناد را اجاره کنید و هزینه استفاده از این برنامه ها را با اشتراک یا با توجه به سطح استفاده پرداخت کنید.

4-2) مزایای نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

دسترسی به برنامه‌های پیچیده

برای ارائه برنامه‌های SaaS به کاربران، نیازی به خرید، نصب، به روز رسانی یا نگهداری سخت افزار، میان افزار یا نرم افزار ندارید.

SaaS  ، حتی برنامه‌های پیچیده سازمانی مانند ERP و CRM را برای سازمان هایی که منابع لازم برای خرید، استقرار و مدیریت زیرساخت ها و نرم افزارهای مورد نیاز را ندارند، مقرون به صرفه می‌کند.

پرداخت بابت آنچه استفاده شده

سرویس SaaS به طور خودکار با توجه به سطح استفاده، افزایش و کاهش می یابد، از این رو، سازمان می‌تواند در هزینه‌های خود صرفه جویی کند.

استفاده از نرم افزار مشتری

کاربران می‌توانند اکثر برنامه‌های SaaS را مستقیماً از مرورگر وب خود بدون نیاز به دانلود و نصب نرم افزار اجرا کنند، اگرچه برخی از برنامه ها به پلاگین نیاز دارند.

این بدان معنی است که سازمان نیازی به خرید و نصب نرم افزار خاصی برای کاربران خود ندارد.

در دسترس بودن نیروی کار

SaaS  ، دسترسی به نیروی کار را آسان می‌کند، زیرا کاربران می‌توانند از هر رایانه یا دستگاه تلفن همراه متصل به اینترنت به برنامه ها و داده‌های SaaS دسترسی داشته باشند.

همچنین، نیازی نیست که سازمان ها نگران توسعه برنامه‌ها برای اجرا در انواع مختلف رایانه‌ها و دستگاه‌ها باشند، زیرا ارائه‌دهنده خدمات قبلاً این کار را انجام داده است.

علاوه بر این، برای مدیریت مسائل امنیتی در محاسبات نیز، نیازی به داشتن تخصص خاصی نیست.

یک ارائه‌دهنده خدمات که با دقت انتخاب شده‌است، امنیت داده‌های سازمان را بدون توجه به نوع دستگاه مصرف کننده تضمین می‌کند.

دسترسی به داده‌های برنامه

با داده‌های ذخیره شده در ابر، کاربران می‌توانند از هر رایانه یا دستگاه تلفن همراه متصل به اینترنت به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

و هنگامی که داده‌های برنامه در فضای ابری ذخیره می‌شود، در صورت خرابی رایانه یا دستگاه کاربر، هیچ داده‌ای از بین نمی رود.

————————————————–

6- مزایا و معایب ‌ رایانش‌ابری

پس از بررسی مفهوم ‌ رایانش‌ابری، نحوه کار، انواع و سرویس‌های مختلف آن، حال می‌توانیم به بررسی مزایا، ویژگی‌ها و معایب آن بپردازیم.

6-1) ویژگی‌ها و مزایای ‌ رایانش‌ابری

‌ رایانش‌ابری چندین دهه‌است که وجود داشته‌است، و زیرساخت‌های ‌ رایانش‌ابری امروزی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را نشان می‌دهد که مزایای معناداری را برای مشاغل در هر اندازه و مقیاس به ارمغان آورده‌است.

برخی از ویژگی‌های اصلی ‌ رایانش‌ابری به شرح زیر‌است:

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

تامین خدمات خودمحور

کاربران نهایی می‌توانند منابع محاسباتی را برای تقریباً هر نوع Workload بنا به تقاضا تغییر دهند.

در واقع، کاربر نهایی می‌تواند قابلیت‌های محاسباتی مانند زمان سرور و فضای ذخیره‌سازی شبکه را فراهم کند و نیاز سنتی مدیران فناوری اطلاعات را برای تهیه و مدیریت منابع محاسباتی از بین ببرد.

قابلیت ارتجاعی

شرکت‌ها می‌توانند آزادانه با افزایش نیازهای محاسباتی، مقیاس خود را افزایش دهند و با کاهش تقاضا مجدداً آن را کاهش دهند.

.این امر نیاز به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در زیرساخت‌های محلی را که ممکن‌است فعال بمانند یا نمانند را، از بین می‌برد

پرداخت به ازای‌استفاده

منابع محاسباتی در سطح بسیار کوچک اندازه‌گیری‌می‌شوند و کاربران را قادر‌می‌سازد که فقط برای منابع و Workload که استفاده‌می‌کنند، پرداخت انجام‌دهند.

انعطاف پذیری

سازمان‌ها می‌توانند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یا استفاده از سرویس‌های جدید در صورت ظهور، Workload خاصی را به/از ابر از/به پلتفرم‌های ابری مختلف، به دلخواه و یا به‌طور خودکار منتقل کنند.

دسترسی به شبکه گسترده

کاربر می‌تواند با اتصال به اینترنت و با استفاده از هر دستگاهی، به داده‌های ابری دسترسی داشته‌باشد و همچنین داده‌ها را از هر کجا در ابر آپلود کند.

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

چند اجاره­ای و تجمیع منابع

چند اجاره­ای به مشتریان متعدد اجازه می­دهد که زیرساخت های فیزیکی یا برنامه‌های مشابه را به اشتراک بگذارند، اما همچنان حریم خصوصی و امنیت داده‌های خود را حفظ‌کنند.

با ادغام منابع، ارائه‌دهندگان ابر، به مشتریان متعددی از منابع فیزیکی مشابه خدمات ارائه‌می‌دهند

منابع ارائه‌دهندگان ابر باید به اندازه کافی بزرگ و انعطاف پذیر‌باشند تا بتوانند به نیازهای مشتریان متعدد رسیدگی و خدمات رسانی‌کنند.

موارد زیر، ویژگی‌هایی هستند که از مزایای مهم مختلفی برای تجارت مدرن پشتیبانی‌می‌کنند.

مدیریت هزینه

استفاده از زیرساخت‌های ابری می‌تواند هزینه‌های سرمایه ای را کاهش دهد، زیرا سازمان ها مجبور نیستند

مبالغ هنگفتی را برای خرید و نگهداری تجهیزات، خدمات شهری یا ساخت مراکز داده بزرگ برای تطبیق کسب‌وکارهای در حال رشد‌خود سرمایه‌گذاری‌کنند.

علاوه بر این، شرکت‌ها برای مدیریت عملیات مرکز‌داده ابری، نیازی به تیم‌های بزرگ فناوری اطلاعات ندارند، زیرا می‌توانند به تخصص تیم‌های ارائه‌دهنده ابر خود تکیه‌کنند.

‌ رایانش‌ابری همچنین هزینه‌های مربوط به خرابی را کاهش‌می‌دهد، چراکه خرابی به ندرت در ‌ رایانش‌ابری اتفاق می افتد،

و شرکت‌ها مجبور نیستند زمان و هزینه‌‌ای را برای رفع هر گونه مشکلی که ممکن‌است با خرابی مرتبط باشد، صرف‌کنند.

تحرک داده‌ها و Workload

ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری به این معنی‌است که کاربران می‌توانند از هر کجا با هر دستگاهی تنها با اتصال به اینترنت به آن دسترسی داشته‌باشند.

این بدان معناست که کاربران برای دسترسی به اطلاعات خود مجبور نیستند، درایوهای USB، یک هارد اکسترنال یا چندین سی دی را با خود حمل‌کنند

و می‌توانند از طریق تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها به داده‌های شرکت دسترسی داشته‌باشند.

کاربران نهایی نیز می‌توانند به راحتی منابع را در ابر پردازش، ذخیره و بازیابی‌کنند.علاوه بر این، فروشندگان ابری تمام ارتقاء و به روز رسانی‌ها را به صورت خودکار ارائه‌می‌کنند که در زمان و انرژی صرفه جویی می‌شود.

تداوم کسب و کار و بازیابی بلایا (BCDR)

همه سازمان‌ها نگران از دست‌دادن اطلاعات خود‌هستند.

در حالی که، ذخیره داده‌ها در فضای ابری تضمین‌می‌کند که کاربران همیشه می‌توانند به داده‌هایشان دسترسی داشته باشند،حتی اگر دستگاه‌هایشان، مانند لپ‌تاپ یا تلفن‌های هوشمند، غیرقابل کار کردن باشند.با خدمات مبتنی بر ابر، سازمان‌ها می‌توانند به سرعت داده‌های خود را در مواقع اضطراری، مانند بلایای طبیعی یا قطع برق، بازیابی‌کنند.این به نفع BCDR‌است و کمک می‌کند تا اطمینان حاصل‌شود که درصورت آسیب یا اختلال در کسب و کار، Workload و داده‌ها در دسترس هستند.

6-2) معایب ‌ رایانش‌ابری

علیرغم مزایای واضح تکیه بر خدمات ابری، ‌ رایانش‌ابری چالش‌های خاص خود را برای متخصصان فناوری اطلاعات به همراه دارد که عبارتند از:

امنیت ابری

امنیت اغلب بزرگترین چالش پیش روی محاسبات ابری در نظر گرفته‌می‌شود.

وقتی سازمان‌ها به ابر متکی‌هستند، مسائلی مانند خطر نقض داده‌ها، هک کردن API‌ها و رابط‌ها، به خطر افتادن اعتبارنامه‌ها و مشکلات احراز هویت پررنگ می‌شوند.

علاوه بر این، عدم شفافیت در مورد نحوه و مکان استفاده از اطلاعات حساسی که به ارائه‌دهنده ابری سپرده می‌شود، وجود دارد.

امنیت نیازمند توجه دقیق به پیکربندی‌های ابری و سیاست‌ها و عملکردهای تجاری‌است.

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

غیر قابل پیش‌بینی بودن هزینه

طرح‌های اشتراک پرداختی برای‌استفاده در فضای ابری، همراه با مقیاس‌بندی منابع برای پاسخگویی به تقاضاهای نوسانی Workload، می‌تواند تعریف و پیش‌بینی هزینه‌های نهایی را دشوار کند.

هزینه‌های ابر نیز اغلب به یکدیگر وابسته هستند، به طوری که یک سرویس ابری اغلب از یک یا چند سرویس ابری دیگر استفاده‌می‌کند

که همگی در صورتحساب ماهانه، ظاهر می‌شوند و می‌تواند هزینه‌های ابری برنامه‌ریزی‌نشده اضافی را ایجاد‌کند.

عدم توانایی و تخصص

با پیشرفت سریع فناوری‌های پشتیبانی از ابر، سازمان‌ها در تلاش هستند تا با تقاضای فزاینده برای ابزارها و کارکنان با مجموعه مهارت‌ها و دانش مناسب مورد نیاز برای معماری، استقرار، و مدیریت Workload و داده‌ها در فضای ابری همراهی کنند.

مدیریت فناوری اطلاعات

تاکید بر قابلیت do-it-yourself در ‌ رایانش‌ابری می‌تواند مدیریت فناوری اطلاعات را دشوار کند، زیرا هیچ کنترلی بر تامین، عدم تدارک و مدیریت عملیات زیرساخت وجود ندارد.

و این مسئله می‌تواند مدیریت صحیح ریسک‌ها و امنیت، انطباق با فناوری اطلاعات و کیفیت داده‌ها را چالش برانگیز کند.

انطباق با قوانین صنعت

هنگام انتقال داده‌ها از فضای ذخیره‌سازی محلی داخلی به فضای ذخیره‌سازی ابری، مدیریت انطباق با مقررات صنعت از طریق شخص ثالث، می‌تواند بسیار دشوار باشد.

برای حفظ انطباق با مقررات و مدیریت تجاری مناسب، دانستن اینکه داده‌ها و بارهای کاری واقعاً در کجا میزبانی می‌شوند، مهم‌است.

عملکرد ابر

عملکردی مانند تأخیر تا حد زیادی خارج از کنترل سازمانی‌است که خدمات ابری را با یک ارائه‌دهنده قرارداد می‌بندد.

اگر سازمان‌ها برای برنامه‌های اضطراری آماده نباشند، قطع شبکه و ارائه‌دهنده می‌تواند با بهره‌وری تداخل داشته‌باشد و فرآیندهای تجاری را مختل کند.

حرکت ابرها

فرآیند انتقال برنامه‌ها و سایر داده‌ها به زیرساخت ابری اغلب باعث ایجاد عوارض و پیچیدگی‌می‌شود.

پروژه‌های حرکت از ابرها اغلب بیش از حد انتظار طول می کشد و هزینه‌ای بیش تر از بودجه‌دارد.

موضوع Workload و بازگرداندن داده‌ها، یعنی انتقال از ابر به یک مرکز‌داده محلی، اغلب تا زمانی که مشکلات پیش‌بینی‌نشده هزینه یا عملکرد ایجاد‌شود، نادیده گرفته‌می‌شوند.

————————————————–

7- کاربردهای ‌ رایانش‌ابری

احتمالاً، شما هم در حال حاضر از محاسبات ابری استفاده‌می‌کنید، حتی اگر متوجه آن نباشید.

اگر به راحتی از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد، تماشای فیلم یا تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، یا ذخیره تصاویر و فایل‌های دیگر‌استفاده می‌کنید،

بدین معنی‌است که محاسبات ابری همه این امکانات را در پشت صحنه برای شما فراهم کرده‌است.

اولین سرویس‌های ‌ رایانش‌ابری به سختی یک دهه از عمرشان می‌گذرد، اما در حال حاضر سازمان‌های مختلفی – از استارت‌آپ‌های کوچک‌گرفته

تا شرکت‌های جهانی، سازمان‌های دولتی گرفته تا سازمان‌های غیرانتفاعی- به دلایل مختلفی از این فناوری استقبال می‌کنند.

در ادامه چند نمونه از آنچه امروزه با خدمات ابری از یک ارائه‌دهنده ابر امکان‌پذیر‌است، آورده شده‌است:

آموزش

یکی از کاربردهای ‌ رایانش‌ابری، استفاده‌از آن در آموزش‌است که می‌تواند از جهات مختلف بسیار مؤثر باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده‌است.

– امکان دسترسی دانش‌آموزان و معلمان به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و برنامه‌های کاربردی براساس نیاز

– کاهش هزینۀ نگهداری زیرساخت فناوری در مواردی مانند تمدید برنامه‌های کاربردی دانش آموزان، مدیریت آن‌ها، نصب و راه‌اندازی سرو و تعمیر و نگهداری آن

– امکان اشتراک منابع فناوری اطلاعات با سایر مدارس دیگر و در نتیجه کاهش تجهیزات و خدمات فناوری اطلاعات و محصولات مرتبط دیگر

– دسترسی سریع و آسان به برنامه‌های کاربردی و آموزشی

– جمع‌آوری، مدیریت و تجزیه و تحلیل هم زمان برنامه‌های کاربردی توسط مراکز آموزشی

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

بهداشت و درمان

یکی دیگر از کاربردهای ‌ رایانش‌ابری در حوزه بهداشت و درمان‌است که در ادامه به برخی از مزایای آن اشاره شده‌است.

– امکان نظارت بر مراقبت‌های پزشکی

– ثبت اطلاعات بیمار و تحلیل رفتار بدن او پس از درمان

– دریافت به موقع اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن‌ها جهت درمان بیماری

– امکان دسترسی به اطلاعات بیمار در هر نقطه

– امکان تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی اطلاعات بدست آماده از دستگاه تست نوار قلب، ابزارهای کنترل فشارخون و دستگاه‌های مختلف پزشکی دیگر

– کاهش هزینه خدمات بهداشت و درمان به ازای هر بیمار

– سازماندهی خدمات به افراد و گروه‌ها

کسب و کار

دیگر کاربرد ‌ رایانش‌ابری در حوزه کسب و کار‌است، و از آنجاییکه در دنیای امروز رقابت برای بردن سود در میان کسب و کارها بیش تر شده‌است،

‌ رایانش‌ابری با ارائه مزایایی می‌تواند به حصول این هدف بسیار کمک کند. برخی از این مزایا عبارتند از:

– دسترسی به اطلاعات مهم و فایل‌های کسب و کارها

– مدیریت، تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌های بزرگ

– یکپارچه سازی و همکاری بهینه کارمندان حتی در شرایط کار از راه دور

– حفاظت، پشتیبانی و بازیابی از اطلاعات در هر شرایط و حادثه‌ای

– صرفه جویی در زمان و انرژی جهت انجام و تست آزمایش و توسعۀ پروژه‌های جدید

– کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری جهت برنامه‌های رشد و توسعه

————————————————–

8- ارائه‌دهندگان خدمات ‌ رایانش‌ابری

بازار سرویس و خدمات ابری کمبود ارائه‌دهنده ندارد.

سه شرکت بزرگ CSP عمومی که خود را در صنعت تثبیت کرده اند عبارتند از AWS، GCP، Microsoft Azureو سایر CSP‌های اصلی شامل،Apple ، Citrix، IBM، Salesforce، Alibaba، Oracle، VMware، SAP، Joyent و Rackspace هستند.

هنگام در نظر گرفتن یک فروشنده سرویس ابری، ملاحظات خاصی باید در نظر گرفته شود که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره شده‌است.

ابتدا، مجموعه واقعی سرویس‌ها می‌تواند بین ارائه‌دهندگان متفاوت باشد و کاربران تجاری باید ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنند

که خدماتی را که ارائه می‌دهد، مانند خدمات تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ یا خدمات هوش مصنوعی (AI) ، پشتیبانی ‌کند.

اگرچه سرویس‌های ابری معمولاً بر مدل پرداخت به ازای‌استفاده تکیه می‌کنند، ارائه‌دهندگان مختلف اغلب تغییراتی را در برنامه‌های قیمت‌گذاری خود در نظر می‌گیرند.

علاوه بر این، اگر ارائه‌دهنده ابر داده‌های حساس را ذخیره می‌کند، مکان فیزیکی سرورهای ارائه‌دهنده نیز باید مشخص و در نظر گرفته شود.

به طور طبیعی، قابلیت اطمینان و امنیت باید در اولویت قرار گیرند.

توافقنامه سطح خدمات ارائه‌دهنده باید سطحی از زمان به کارگیری خدمات را مشخص کند که مطابق با نیازهای تجاری مشتری باشد.

هنگام در نظر گرفتن فروشندگان مختلف ابری، باید به فناوری‌ها و تنظیمات پیکربندی برای ایمن سازی اطلاعات حساس مورد‌استفاده، بسیار توجه شود.

————————————————–

9- آینده ‌ رایانش‌ابری و فناوری‌های نوظهور

بر اساس «گزارش وضعیت ابری RightScale »، بیش از 30 درصد از تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات سازمانی، ابر عمومی را به عنوان اولویت اصلی خود در سال 2019 انتخاب کرده اند.

با این حال، پذیرش سازمانی از ابر عمومی، به ویژه برای برنامه‌های کاربردی حیاتی، به همان سرعتی که بسیاری از کارشناسان پیش­بینی می کردند، اتفاق نیفتاده‌است.

اما، امروزه احتمال بیشتری وجود دارد که سازمان‌ها بارهای کاری حیاتی خود را به ابرهای عمومی منتقل کنند.

که البته یکی از دلایل این تغییر، این‌است که مدیران تجاری می خواهند اطمینان حاصل کنند که شرکت‌هایشان می‌توانند در دنیای جدید تحول دیجیتال رقابت کنند.

رهبران کسب و کار همچنین به دنبال ابر عمومی هستند تا از قابلیت‌های آن بهره ببرند، سیستم‌های کامپیوتری داخلی را مدرن‌سازی‌کنند و واحدهای تجاری مهم و تیم‌های DevOps را توانمند کنند.

علاوه بر این، ارائه‌دهندگان ابر، مانند IBM و VMware، بر رفع نیازهای فناوری اطلاعات سازمانی، که تا حدی با رفع موانع پذیرش ابر عمومی که باعث می شد تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات از پذیرش کامل ابر عمومی قبلی اجتناب‌کنند، تمرکز می‌کنند.

به طور کلی، هنگام بررسی پذیرش ابر، بسیاری از شرکت‌ها عمدتاً بر برنامه‌های کاربردی جدید ابری متمرکز می‌شوند، یعنی طراحی و ساخت برنامه‌هایی که به طور خاص برای‌استفاده از خدمات ابری در نظر گرفته شده‌است. پیش از این، بسیاری از شرکت‌ها مایل نبودند حیاتی ترین برنامه‌های خود را به ابر عمومی منتقل کنند.

رایانش ابری- ماه صنعت انرژی

ادامه

با این حال، این شرکت‌ها اکنون شروع به درک این موضوع کرده‌اند که اگر پلتفرم‌های ابری مناسب، یعنی آن‌هایی که سابقه‌ارائه نیازهای شرکت را دارند، انتخاب‌کنند، می‌توانند از مزایای ابر برای کسب و کار خود استفاده‌کنند.

ارائه‌دهندگان ابر در رقابت مداوم برای گرفتن سهم بازار ابری هستند، و این امر موجب شده‌است که ابر عمومی به تکامل، گسترش و تنوع بخشیدن به طیف خدمات خود ادامه‌دهد.

این موضوع باعث شده‌است که ارائه‌دهندگان عمومی IaaS را بسیار بیشتر از نمونه‌های معمول محاسباتی و ذخیره سازی ارائه‌دهند.

برای مثال، محاسبات بدون سرور یا رویداد محور، یک سرویس ابری‌است که عملکردهای خاصی مانند پردازش تصویر و به روز رسانی پایگاه داده را اجرا می‌کند.

استقرارهای ابری سنتی به کاربران نیازدارند که یک نمونه محاسباتی ایجادکنند و کد را در آن نمونه بارگذاری‌کنند. سپس، کاربر تصمیم می گیرد که چه مدت آن نمونه را اجراکند و برای آن هزینه‌بپردازد.

محاسبات

در محاسبات بدون سرور، توسعه‌دهندگان به سادگی کد ایجاد می‌کنند و ارائه‌دهنده ابر آن کد را در پاسخ به رویدادهای دنیای واقعی بارگیری و اجرا می‌کند تا کاربران نگران جنبه‌های سرور یا استقرار ابر نباشند.

AWS Lambda، Google Cloud Functions  و Azure Function نمونه‌هایی از خدمات محاسباتی بدون سرور هستند.

‌ رایانش‌ابری عمومی نیز به خوبی به پردازش کلان داده‌ها که به منابع محاسباتی عظیم برای مدت زمان نسبتاً کوتاه نیازدارد، کمک‌می‌کند.

ارائه‌دهندگان ابری با خدمات داده‌های بزرگ، از جمله Google BigQuery برای ذخیره‌سازی‌داده در مقیاس بزرگ و Microsoft Azure Data Lake Analytics  برای پردازش مجموعه‌های داده عظیم، پاسخ داده‌اند.

یکی دیگر از محصولات نوظهور فناوری‌ها و خدمات ابری به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مربوط‌می‌شود.

این فناوری‌ها طیف وسیعی از خدمات هوش مصنوعی و یادگیری ماشین آماده برای استفاده مبتنی بر ابر را برای نیازهای مشتری ارائه‌می‌کنند.

————————————————–

مراجع

Understanding cloud computing

?What is cloud computing

cloud computing

مطالب مرتبط

بیگ دیتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *