تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور

تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور - ماه صنعت انرژی

تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور

در این مقاله قصد داریم به تاریخچه ، طریقه‌ی کارکرد ، مزایا و معایب ،و تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور بپردازیم . تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور

فهرست

1- تاریخچه ی کاربراتور و انژکتور

2- کاربراتور چگونه کار میکند ؟

3- انژکتور چگونه کار میکند؟

4- تفاوت کاربرتور و انژکتور

5- مزایا و معایب کاربراتور و انژکتور

——————————————

مقدمه تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور

کاربراتور و انژکتور سوخت هر دو وسایلی هستند که برای ساخت مخلوط هوا و سوخت و ارائه آن به موتور استفاده‌می‌شوند. خروجی هر دو دستگاه یکسان‌است اما نحوه ورود آن متفاوت است. در ادامه به تفاوت های کاربراتور و انژکتور سوخت می‌پردازیم.

واقعیت در مورد قطعات این است که کاربراتور در موتورهای خودروهای قدیمی دیده‌می‌شود، در حالی که از انژکتوردرخودروهای جدیدتر استفاده‌می‌شود. خوب، رانندگان تمایل دارند از خدمات انژکتور نسبت به کاربراتور لذت ببرند.

با دانستن تفاوت بین این موتورها، در بین کاربران خودرو بحث زیادی وجود داشته‌است که کدامیک بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد، چه انژکتور یا کاربراتور.

امروز با تفاوت بین انژکتوروکاربراتور آشنا خواهید‌شد. همچنین با عملکرد آنها آشنا خواهید‌شد.

——————————————

کاربراتور

 تاریخچه مختصر

اولین کاربراتور توسط ساموئل موی در سال 1826 اختراع‌شد. اگرچه، اولین فردی که کاربراتور مدرن را به ثبت رساند، کارل بنز، پیشگام خودرو بود که مرسدس بنز را تأسیس کرد. محبوب ترین نوع؛ کاربراتور مبتنی بر شناور توسط Wilhelm Maybach و Gottlieb Daimler در سال 1885 ساخته شد. کاربراتورها تا زمان ظهور انژکتور در اواخر دهه 1990 رایج ترین روش تحویل سوخت بودند.

کاربراتور چگونه کار‌می‌کند؟

کاربراتور یک وسیله مکانیکی‌است که برای کنترل مخلوط هوای سوخت در هر نوع موتور احتراق داخلی استفاده‌می‌شود. زمانی که برای اولین بار توسعه یافت، طراحی مبتکرانه‌ای بود و تقریباً یک قرن به عنوان واحد کنترل سوخت خدمت می‌کرد.

کاربراتور قطعه ای است که در موتور احتراق داخلی با جرقه زدن برای جذب دقیق هوا و سوخت مورد نیاز برای احتراق استفاده‌میشود. این قطعه به عنوان قلب موتورهای خودرو شناخته می‌شود زیرا باعث می‌شود وسایل نقلیه به آرامی کار کنند و اسب بخار بهتری می‌دهد. این قطعه حتی در هنگام شروع سرد یا گرم با سرعت بالا به خوبی کارمیکند و اجازه می‌دهد مقدار مناسبی از سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شود

از آنجایی که کاربراتور به صورت دستی کار می‌کند، نسبت هوا به سوخت برای هر سیلندر قابل نظارت نیست. اگر یک کاربراتور جداگانه برای هر سیلندر نصب شود، مشکلی نیست. بنابراین، کاربراتورها زمانی بهترین عملکرد را دارند که به صورت جداگانه روی سیلندر نصب شوند تا بهترین نسبت سوخت به هوا را به دست آورند.

کاربراتورها به دلیل سهولت در بازسازی و ایجاد تغییرات برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین، اگر موتور صرفاً برای قدرت طراحی شده باشد، کاربراتور انتخابی خوبی‌است زیرا هیچ محدودیتی برای مقدار سوخت خارج شده از مخزن ایجاد نمی‌کند.

با وجود طراحی مبتکرانه و سابقه خدمات طولانی، کاربراتورها از نظر کارایی، عملکرد در شرایط سخت و بحرانی دارای اشکالات عمده‌ای هستند. در موتورهای هواپیما، به دلیل طراحی مکانیکی کاربراتور، شتاب زیاد در حین مانورهای پروازی ممکن‌است باعث کمبود سوخت در موتور شود.

معایب کاربراتور

1- دیافراگم کاربراتور ظریف‌است و به راحتی پاره می‌شود. همچنین طراحی کاربراتور منسوخ شده‌است.

2- طبیعت باز کاربراتور، کارایی خود را به دلیل تلفات پمپاژ ناشی از تبخیر از دست می‌دهد.

3- در حالی که کاربراتورها دقیق هستند، دقیق نیستند. دقت کاربراتور ممکن‌است با تغییرات دمای هوا یا سوخت یا تغییرات فشار اتمسفر مختل شود.

4- دمای پایین ممکن‌است راه اندازی موتور سیکلتی را که با کاربراتور کار‌می‌کند دشوار کند.

مزایای کاربراتور

1- از آنجایی که کاربراتور ساختاری کاملاً ساده و مکانیکی دارد، هزینه زیادی ندارد.

2- تعمیر و نگهداری و تعویض کاربراتور کار گرانی نیست.

3- تنظیم کاربراتورها در حین حرکت امکان‌پذیر‌است. به علاوه، می‌توان آن را به سرعت سرویس کرد.

4- می‌توان آن را به صورت تکی بدون ایجاد مزاحمت برای موتور باز کرد.

——————————————

انژکتور

تاریخچه مختصر

اولین انژکتور توسط Herbert Akroyd Stuart ساخته‌شد. او از یک پمپ حرکتی استفاده‌کرد که در انتها سوخت را تحت فشار قرار داد. اختراع او بعداً توسط بوش و کامینز در موتورهای دیزل تجاری‌شد.

انژکتورهمیشه در موتورهای دیزلی از نظر طراحی مورد‌استفاده قرار‌می‌گرفت و تا اواسط دهه 1920 در تمام خودروهای دیزلی به‌طور استاندارد نصب می‌شد.

اما، این موتور هاسلمن بود که توسط یوناس هاسلمن در سال 1925 اختراع‌شد، که اولینانژکتور مدرن در موتورهای بنزینی مورد استفاده قرار گرفت.

برای مطالعه بیشتر در مورد انژکتور پیشنهاد میکنم مقاله انژکتور را مطالعه فرمایید

انژکتور چگونه کار‌می‌کند؟ تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور

انژکتور الکترونیکی شامل مجموعه ای ازانژکتورهای سوخت، سنسور اکسیژن و یک پمپ سوخت الکتریکی با یک تنظیم کننده فشار‌است. و دارای یک کامپیوتر کنترل مقدار سوختی که قرار‌است به سیلندرها تحویل داده‌شود را بر عهده می گیرد، به این ترتیب خودروهای انژکتورعملکرد بهتری دارند و مسافت پیموده‌شده سوخت بهتری را برمی‌گردند.

اگرچه آنها هدف یکسانی دارند، اما انژکتور بسیار متفاوت از کاربراتور عمل می‌کند. از پمپ برای رساندن سوخت به موتور استفاده می‌کند. هیچ اختلاطی بین هوا و سوخت یا دستیابی به نسبت هوا به سوخت بهینه وجود ندارد زیرا هوا و سوخت ورودی به سیستم به صورت الکترونیکی توسط یک رایانه داخلی تنظیم می‌شود که “نقشه” تنظیمات بهینه را ذخیره می‌کند. یک انژکتور سوخت در هر یک از سیلندرها وجود دارد که سوخت را در منیفولد ورودی پاشش‌می‌کند. سوخت وارد‌شده به موتور برای احتراق بهتر اتمیزه و بخارمیشود.

سیستم های انژکتوربه عنوان راه حلی برای معایب کاربراتور استفاده‌می‌شوند و به برجسته ترین نوع سیستم سوخت رسانی در موتورهای احتراق داخلی تبدیل شده‌اند.

طراحی مکانیزم انژکتور بسیار ساده است، اما بخش‌های زیادی در آن دخیل هستند که به شدت به یکدیگر وابسته هستند.

امروزه رایج ترین نوع روش انژکتور،انژکتور الکترونیکی (EFI) است که از یک چرخه کنترل حلقه بسته شامل واحد کنترل موتور (ECU)، بسیاری از سنسورها و واحد انژکتور سوخت استفاده‌می‌کند. بر اساس ورودی‌های سنسور، واحد کنترل موتورانژکتور را فعال‌می‌کند.

انژکتورهای سوخت بسیار برتر از کاربراتورها در نظر گرفته‌می‌شوند زیرا از سنسورها و وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنند که اکثر وظایف را خودکار میکنند.

مزایای انژکتور :تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور

  • 1- تحویل سوخت بهینه با نسبت هوا به سوخت ثابت، که ممکن‌است بر اساس مورد به مورد مطابق با محاسبه ECU اصلاح شود.
  • 2- افزایش راندمان سوخت و توان خروجی بالاتر.
  • 3- حساسیت بیشتر دریچه گاز، که پاسخ سریع تری به شتاب می‌دهد.

معایب انژکتور :

  • 1- سرویس و نگهداری سیستم انژکتور گران‌است
  • 2- اگر ECU از کار بیفتد، کل سیستم تحویل سوخت از کار می افتد و دوچرخه شما را بی‌استفاده‌می‌کند.
  • 3- تعویض سیستم‌های انژکتور گران‌است.

پمپ انژکتور دیزل ام تی یو – فروش پمپ انژکتور دیزل MTU

.تعمیر پمپ انژکتور دیزل ام تی یو – پمپ انژکتور دیزل ام تی یو -تعمیر پمپ انژکتور MTU

——————————————

تفاوت بین کاربراتور وانژکتور چیست؟

1-  کاربراتورها وسایلی کاملاً مکانیکی هستند، اما انژکتور می‌تواند مکانیکی یا الکترونیکی باشد. با این حال،انژکتور الکترونیکی (EFI) به بیشترین استفاده تبدیل شده‌است.

2- کاربراتورها بسیار پیچیده هستند و برای تعمیر و نگهداری و تنظیم به تجربه خاصی نیاز‌است، اما مکانیسم های انژکتور ساده‌تر‌است.

3- هزینه موتور کاربراتوری کمتر از موتور EFI‌است.

4- آلایندگی سیستم EFI بسیار کمتر از موتورهای کاربراتوری است.

کدام یک (کاربراتوریا انژکتور) مسافت پیموده‌شده بیشتری می‌دهد؟

کاربراتور نمی‌تواند به درستی نسبت هوا به سوخت را با تغییر فشار هوا و دمای سوخت اندازه‌گیری کند که باعث مصرف سوخت و عملکرد ضعیف‌می‌شود. یک سیستم انژکتور با القای سوخت الکترونیکی می‌تواند تحویل سوخت را تغییر دهد و اطمینان حاصل کند که مقدار مناسب سوخت برای جلوگیری از هدر رفتن سوخت تحویل داده‌می‌شود. راندمان سوخت و حداکثر مسافت پیموده‌شده را به ارمغان می‌آورد.

آیا انژکتور بهتر از کاربراتور است؟تفاوت سیستم انژکتور با کاربراتور

با توجه به ناتوانی کاربراتور در اندازه‌گیری و تنظیم نسبت هوا به سوخت با توجه به شرایط موتور و ماهیت انعطاف ناپذیر آن، ماشین ایده‌آلی برای وسیله نقلیه شما نیست. در حالی که سیستم انژکتور تعمیر و نگهداری و عملکرد بهتری را ارائه‌می‌دهد. برای خودروهای بنزینی و دیزلی در انواع الکترونیکی و مکانیکی استفاده‌می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *