انژکتور و سیستم سوخت رسانی

انژکتور و سیستم سوخت رسانی - ماه صنعت انرژی

در این مقاله قصد داریم در مورد انژکتور و سیستم سوخت رسانی خودرو و دیزل ژنزاتور و دیزل گازسوز و نواع انژکتور ها صحبت کنیم

انژکتور و سیستم سوخت رسانی

فهرست :

1- انژکتورها

2- اجزای اصلی انژکتور

3- انواع انژکتور ها

4- مزایای سیستم انژکتوری

5- مشکلات انژکتور

6- خرابی انژکتور

7- انواع پمپ‌های انژکتور

8- سوخت رسانی

9- فرآیند انژکتور در دیزل

1- انژکتورها

سیستم انژکتور نازلی‌است که باعث‌می‌شود مقدار دقیق و معینی از سوخت به‌ صورت غبار یا پودر در آمده و داخل محفظه‌ی احتراق پاشیده‌شود. برای این منظور، پردازشگر (ECU) و حسگرهای پیچیده و متعددی لازم‌است که از طریق آن‌ها بتوان میزان دقیق سوخت مورد نیاز را اندازه‌گیری کرد. انژکتور امروزه جایگزین کاربرات‌ها شده‌­اند که در قدیم کاربرات ها وظیفه سوخت رسانی خوردرو‌ها را بر عهده داشتند ، که این امر باعث کاهش مصرف سوخت بهتر کار کردن موتور ، بهتر استارت خوردن موتور در هوای سرد ، بالا رفتن راندمان موتور و کاهش سطح آلایندگی شده‌است . می‌دانیم که احتراق حاصل از انفجار ترکیب متراکم شده سوخت و هوا، تامین‌کننده کل انرژی مورد نیاز خود رو‌است.

2- اجزای اصلی انژکتور :

1- پمپ بنزین فشار بالا

2- نازل

3- حسگرها

4- سوراخ خروجی

5- مسیر سوخت

6- رگلاتور

7- درپوش محافظ

3- انواع انژکتور ها :

1- انژکتورهای سوخت مکانیکی (دیزل-مکانیکی)

این سیستم سوخت را بطور مداوم و پیوسته پاشش می‌کند.

طول عمر این سیستم بسیار طولانی بوده به طوری که به مدت حدود 10 سال با کنترل کننده های مکانیکی و 10سال با کنترل کننده الکترونیکی که اصطلاحا KE Jetronic نامیده میشد

 اجزای این سیستم سوخت رسانی مکانیکی آشنا شویم :
1.پمپ سوخت. 2.محل ذخیره سوخت. 3.فیلتر سوخت . 4.رگولاتور گرم کننده.
5.انژکتور ها . 6.انژکتور هوای سرد. 7.تقسیم کننده سوخت. 8.سنسور جریان هوا
9.سوییچ دما -زمان

2- انژکتورهای سوخت الکترونیکی ( دیزل-الکترونیک)

سیستم‌های انژکتوری الکترونیکی از انژکتورهای الکترو مغناطیسی جهت پاشش سوخت بطور متناوب استفاده می‌کنند .

3- سیستم‌های انژکتوری مکانیکی-الکترونیکی:

این سیستم محدوده بیشتری را اطلاعات کارکرد موتور را به سیستم کنترل حلقه باز الکترونیکی فراهم کرده و در نتیجه وظیفه تامین دقیق سوخت را در شرایط مختلف کارکرد موتور بعهده خواهد داشت .

4- سیستم‌های انژکتور تک نقطه ای :

سیستمهای انژکتوری تک نقطه ای از یک واحد انژکتوری کنترل الکترونیکی و نیز یک انژکتور الکترو – مغناطیسی که مستقیما در بالای دریچه گاز قرار دارد استفاده می‌کنند . این انژکتور سوخت را بصورت متناوب به داخل مانیفولد ورودی پاشش می‌کند .

5- سیستم‌های انژکتوری چند نقطه ای :

در این سیستم ها از هر انژکتور به طور جداگانه برای پاشش سوخت مستقیما از سوپاپ ورودی به داخل سیلندرمجزا استفاده می‌شود.

4- مزایای سیستم انژکتوری :

1- افزایش بازده موتور :

سیستم‌های انژکتوری مکانیکی-الکترونیکی و سیستم‌های انژکتوری چند نقطه ای آزادی عمل بیشتری را جهت پر شدن کامل سیلندر ( بازده حجم) و با گشتاور بالاتر فراهم می‌کنند . این عمل باعث افزایش توان خروجی و نیز بهبود نمودار گشتاور خواهد شد .

2- کاهش مصرف سوخت :

این سیستم تمامی اطلاعات ضروری کارکرد موتور ( نظیر سرعت موتور، بار موتور، درجه حرارت، میزان گشودگی دریچه گاز ) را جهت تطابق دقیق شرایط کارکرد دینامیکی یا ساکن مشخص کرده و بدینوسیله مقدار دقیق سوخت مورد نیاز موتور را تحت شرایط مشخص شده تامین می‌کند .

3- قابلیت شتابگیری سریع :

تمامی سیستمهای انژکتوری خود را با تغییرات بار موتور در هر شرایط کارکرد بدون هیچ وقفه ای مطابقت می‌دهند . این قابلیت در هر دو سیستم انژکتوری تک نقطه ای و نیز سیستم انژکتوری چند نقطه ای وجود دارد . سیستمهای انژکتوری چند نقطه ای سوخت را مستقیما به طرف سوپاپ ورودی پاشش می‌کنند . در این نوع سیستم مشکلات مربوط به تغلیظ سوخت در داخل سیلندر وجود ندارد . در سیستمهای انژکتوری تک نقطه ای بایستی مشکل وجود لایه های تغلیظ شده سوخت در سیلندر را بطریقی رفع کرد . این مشکل با ایجاد سیستم طراحی جدید که سوخت را مخلوط کرده و اندازه می گیرد رفع خواهد شد .

4- قابلیت استارت بهتردرهوای سرد :

مقدار دقیق سوخت مطابق با درجه حرارت موتور و سرعت استارت مشخص گردیده و امکان استارت سریع و پایداری سیستم موتور در دور آرام را فراهم می‌کند . در فاز گرم شدن موتور سیستم دقیقا از مقدار مشخصی سوخت جهت راه اندازی سیستم و در پاسخگویی به نیاز دریچه گاز در تامین کمترین مقدار مصرف سوخت استفاده می‌کنند.

5- آلودگی خروجی کمتر :

در این سیستم مخلوط سوخت – هوا تاثیر مستقیمی بر عمل تجمع گازهای خروجی از اگزوز خواهد داشت . در صورت کارکرد موتور با کمترین سطح آلودگی خروجی سیستم تشکیل مخلوط سوخت – هوا بایستی نسبت این مخلوط را در حد ثابتی نگه دارد .دقت کارکرد سیستم ها امکان ثابت نگهداشتن شکل مخلوط سوخت – هوا را فراهم آورده است .

5- مشکلات انژکتور :

یکی از مشکلاتی که باعث بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی میشود که این امر باعث مشکل در انژکتور میشود وجود ناخالصی در سوخت ها است این ذرات به مرور زمان باعث نفوز  کردن در انژکتور مشود . با افزایش ناخالصی درون اجزای انژکتور به تدریج عملکرد این قطعه تغییر میکند به عنوان مثال ابعاد داخلی سوزن و سوراخ تغییر کرده و این امر ممکن‌است دبی خروجی آن نیز تغییردهد وهمچنین زاویه پاشش نیز تغییر پیداکند . پاشش نامناسب انژکتور باعث خرابی سوپاپ هوای ورودی میشود. همه ی این عوامل باعث اختلال در عملکرد موتور میشود .

6- خرابی انژکتور:

به طور کلی مشکلات انژکتورها به سه دسته تقسیم میشوند که هر یک علائم و نشانه های خاص خود را دارند که عبارتند از : انژکتور و سیستم سوخت رسانی

1-پاشش بیش از حد :

علایم: بارزترین نشانه پاشش بیش از حد انژکتور مشاهده دود سیاه از اگزوز می­باشد. اگر پاشش بیش از حد، خفیف باشد، ماشین اصطلاحاً خفه کار کرده و صاف کار نمی­کند.

علتها: 1- کثیفی نشیمنگاه شیر انژکتور. 2- وجود گیر مکانیکی

راه حل ها: ممکن‌است با شستشو انژکتور مشکل برطرف شود ولی در بیشتر موارد انژکتور باید تعویض گردد.

2- عدم پاشش :

علایم: خودرو تک کار می‌کند

علتها: 1- قطع بودن مدار بوبین انژکتور 2- کثیفی بیش از حد فیلتر انژکتور

راه حل ها: برای تست بوبین انژکتور از یک اهم متر استفاده می­کنیم اگر بین پایه های سوکت انژکتور هیچ اهمی مشاهده نشد مدار قطع بوده و انژکتور باید تعویض گردد. در صورت کثیفی فیلتر، انژکتور باید توسط یک استادکار ماهر شسته شود. توجه داشته باشید که شستن انژکتور و باز کردن آن نیاز به مهارت فنی دارد.

3- وجود نشتی :

علایم: پس از چند ساعت خاموش بودن ماشین، برای روشن کردن با مشکل مواجه خواهید‌شد و ماشین استارت زیاد می­خورد. مشکل در بیشتر موارد با پاشش بیش از حد در ارتباط می­باشد.

علتها: 1- کثیفی نشیمنگاه شیر انژکتور. 2- وجود گیر مکانیکی

راه حل ها: ممکن‌است با شستشو مشکل برطرف شود ولی در بیشتر موارد انژکتور باید تعویض گردد.

7- انواع پمپ‌های انژکتور :

1- پمپpf  :

این نوع پمپ به موتور متصل ست ودارای یک لبه خاص‌است و با حرکت میل بادامک حرکت می‌کند .این نوع پمپ در موتورهای چند سیلندر لوله‌های فشار قوی خیلی کوتاه ایجاد میکند .

و کاربردش در وسایل نقلیه تجاری ، خودروهای مسافرتی ، اتوبوس ها

قدرت خروجی :4 تا 1000 کیلو وات برای هر سیلندر

تعداد سیلندر : طبق نیاز

کنترل : الکترومکانیکی ، مکانیکی

2- پمپ‌های انژکتور ردیفی :

پمپ‌های انژکتور ردیفی یک پمپ اصلی برای هر سیلندر موتور دارد آنها در یک ردیف منظم شده‌اند

سرعت حرکت بادامک پمپ نصف سرعت موتور‌است و همیشه با حرکت پیستون در موتور هماهنگ‌است .

سوخت توسط وله‌های فشار قوی به تنه اصی انژکتور و سوزن انژکتور میرسد .

3- پمپ انژکتور آسیابی :

پمپ‌های انژکتور آسیابی یا توزیع کننده یک تنظیم کننده دور مکانیکی یا الکترونیکی دارای اوانس و ریتارد هسنتند . آن ها فقط یک مجموعه پمپ فشار بالا برای همه سیلندر ها دارند

8- سوخت رسانی

ارسال سوخت از باک بنزین برای انژکتور‌ها را سوخت راسانی میگویند .

می دانیم که موتورهای بنزینی و دیزلی هر دو موتورهای احتراق داخلی هستند. هر دو انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. انفجارهای شیمیایی در محفظه احتراق در هر دو نوع موتور رخ می‌دهد، اما نحوه وقوع آنها برای هر دوی آنها متفاوت است. سیستم سوخت رسانی در موتور‌ها به دو صورت است :

1-تزریق مستقیم بنزین

2-تزریق غیر مستقیم

  • 1: محفظه احتراق
  • 2:سوپاپ اگزوز
  • 3:شمع
  • 4:شیر ورودی
  • 5:انژکتور

سیستم‌های جرقه زنی مستقیم:

سیستم‌های جرقه زنی مستقیم معمولی از محفظه ای به نام منیفولد ورودی ، درست در خارج از شیر ورودی استفاده می‌کنند که در آن بنزین و هوا قبل از ورود به محفظه احتراق از قبل مخلوط می‌شوند. با این حال، بر خلاف این اصل و همانطور که از نام آن پیداست، سیستم‌های جرقه زنی مستقیم ، بنزین را مستقیماً به محفظه احتراق وارد می‌کنند در حالی که فقط هوا از منیفولد ورودی داخل محفظه احتراق می‌شود.

بزرگترین مزیت سیستم تزریق مستقیم بنزین، ارائه توان خروجی بیشتر و راندمان بهتر سوخت است. به غیر از این، میزان پاشش سوخت را می‌توان از طریق سیستم‌های GDI نیز کنترل کرد . ورود مستقیم هوا به معنای آزادی استفاده نکردن از صفحه دریچه گاز است ، این بدان معنی است که تمام هوای ورودی استفاده می‌شود که راندمان موتور را تا حد زیادی افزایش دهد. سرعت موتور نیز با کنترل مقدار سوخت تزریق شده به جای محدود کردن جریان هوا کنترل می‌شود. این مقدار برای بهینه بهتر مصرف سوخت است.

سیستم‌های جرقه زنی غیر مستقیم :

در سیستم پاشش غیر مستقیم و ترتیبی، هر سیلندر دارای یک انژکتور مستقل که داخل منیفولد هوا تعبیه شده می‌باشد و عمل پاشش بنزین به قسمت پشتی سوپاپ ورودی انجام می‌شود.انژکتور و سیستم سوخت رسانی

بزرگترین مزیت این نوع انژکتورها، جلوگیری از بروز پدیده قفل گازی می‌باشد. این مسئله بدلیل تماس دائم سوراخ خروجی انژکتور از سمت داخل با بنزین ورودی به آن می‌باشد و باعث می‌شود که موتور در حالت گرم راحت تر روشن شود .

9- فرآیند انژکتور در دیزل :

موتورهای دیزلی برخلاف موتورهای بنزینی همیشه از سیستم تزریق مستقیم سوخت استفاده می‌کنند. این به این دلیل‌است که موتورهای دیزلی از شمع استفاده نمی‌کنند و از این رو می‌توانند سوخت دیزل را مستقیماً در محفظه فشرده کنند تا مشتعل شود. هوا همیشه در محفظه احتراق وجود دارد و سوخت با فشارهای بسیار بالا ( 10000 تا 30000 psi. ) نسبت به موتورهای بنزینی وارد می‌شود .

دو نوع انژکتور در سیستم تزریق دیزل وجود دارد 1- انژکتورهای سوخت مکانیکی (دیزل-مکانیکی) 2- انژکتورهای سوخت الکترونیکی ( دیزل-الکترونیک) . اینها بسته به نحوه تزریق سوخت در سیستم دسته بندی می‌شوند که در بالا این دو انژکتور را به تور مختصر توضیح داده ایم .

برخی دیگر از تزریق غیرمستقیم استفاده می‌کنند که در آن سوخت دیزل به محفظه پیش احتراق با شکل خاصی تزریق می‌شود که دارای یک گذرگاه باریک است که آن را به سر سیلندر متصل می‌کند.

تعمیر پمپ انژکتور دیزل کامینز – تعمیر پمپ انژکتور دیزل کامینز- تعمیر پمپ انژکتور CUMMINS

پمپ انژکتور دیزل کامینز – فروش پمپ انژکتور دیزل ژنراتور کامینز- پمپ انژکتور CUMMINS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *