انواع غلتک – موارد استفاده، مزایا و معایب

انواع غلتک - ماه صنعت انرژی

انواع غلتک – موارد استفاده، مزایا و معایب

 

مقدمه

غلتک‌ها ماشین آلات ساختمانی فوق العاده ای هستند که زمین، بتن، شن، سنگ خرد‌شده یا آسفالت را بر روی سطوح محل ساخت و ساز فشرده‌می‌کنند. آنها به طور گسترده در جاده سازی و فونداسیون‌های فشرده‌در سایت های ساختمانی قابل توجه استفاده می شوند و به وزن آنها، همراه با مکانیسم های مختلف مانند لرزش و ورز‌دادن، برای فشرده‌سازی سطح بستگی دارند. انواع مختلفی از غلتک ها برای انواع مختلف تراکم ایده آل وجود دارد.

تکنیک نورد تضمین می‌کند که فونداسیون‌ها به‌طور مناسب‌فشرده شده‌اند و مواد‌فشرده هستند و آزاد نمی‌شوند، و غلتک‌های جاده در تجارت ساختمان قابل توجه هستند. غلتک دارای اجزای کمی است، از جمله موتورهای دیزل و یک سایبان برای محافظت از راننده. این درام می تواند ارتعاشی یا ایستا باشد، تراکم سنج برای اندازه گیری درجه تراکم، سیستم آب و تایرها.

 

انواع مختلف غلتک

در زیر لیستی از انواع غلتک ها آورده‌شده‌است:

 

  • 1- غلتک پنوماتیک

غلتک‌های لاستیک بادی فشرده‌از هوا برای ایجاد فشار باد مورد نیاز استفاده می‌کنند. فشار تماس در سنگ توسط ناحیه تماس و فشار تورم تعیین می شود. غلتک معمولاً از 9 تا 11 چرخ ساخته‌شده‌است که بر روی دو محور نصب‌شده و با لاستیک‌های پنوماتیکی تعبیه شده‌است که با هر عبور غلتکی گنجایش کامل را فراهم می‌کند.

غلتک ها در مجموعه ای از ظرفیت های بار وارد می شوند. جرم ناخالص غلتک بین 5 تا 200 میلی گرم است. فشار تورم از 200 تا 1000 کیلونیوتن بر متر مربع است. غلتک ها در دو نوع خودکششی و یدک کشی قابل دسترسی هستند.

حرکت ورز‌دادن غلتک خاک را‌فشرده می‌کند. این غلتک ها به خاک های منسجم و غیر چسبنده مجهز هستند. نوع ایده آل تجهیزات برای استفاده عمومی این غلتک ها هستند.

غلتک پنوماتیک - ماه صنعت انرژی

  • 2- غلتک های استوانه ای

ابتدایی ترین غلتک ها، این غلتک ها دارای درام سیلندر معمولی یا سنتی هستند و بسته‌به طراحی، غلتک های تک درام یا غلتک های دو درام هستند. این غلتک جاده معمولاً برای ترکیب سنگ یا مواد مشابه در زمین مسطح استفاده می شود. این غلتک ها در حالی که از پانسمان های سطحی برای ایجاد یک سطح صاف تر و صاف تر استفاده می کنند عملکرد تحسین برانگیزی دارند. غلتک‌های استوانه‌ای که معمولاً از آهن، سنگ یا بتن ساخته‌می‌شوند و قطر آنها ۱ متر است، عمدتاً برای کارهای ساده و محرمانه، به عنوان مثال، کار در حیاط استفاده می‌شوند.

غلتک های استوانه ای - ماه صنعت انرژی

  • 3- غلطک چرخ صاف

این غلتک ها با یک درام فولادی بزرگ در جلو و دو درام فولادی به سمت عقب حرکت می کنند. بار ناخالص این غلتک ها در محدوده 8-10 تن می باشد. نوع دیگر غلتک چرخ صاف، غلتک زوج نامیده‌ی شود که بین 6 تا 8 تن وزن دارد. سنگینی غلتک را می توان با بالاست‌زدن در فضای درام غلتکی با هر دو آب ماسه مرطوب تا 20 تن افزایش داد. قطعات فولادی نیز در برخی موارد بر روی غلتک‌های درام دوگانه نصب‌شده روی لبه فولادی که محورها به آن متصل می‌شوند، انباشته می‌شوند.

ارائه یک غلتک چرخ صاف به انبوه آن در عرض سانتی متر و اندازه گیری رول بستگی دارد. پشته در عرض سانتی متر از پشته ناخالص درام بدست می آید. غلتک های چرخ صاف زمانی که مواد نیازی به کشش باورنکردنی ندارند برای تراکم با ارزش هستند. اینها نیز برای تکمیل لایه های بالایی استفاده می شوند.

غلطک چرخ صاف - ماه صنعت انرژی

  • 4- غلتک شبکه

غلتک‌های توری غلتکی با طرح شبکه‌ای روی درام فولادی هستند که توسط شبکه‌ای از میله‌های فولادی ساخته‌شده‌اند. شبکه را می توان با بلوک های بتنی یا اتصالات فولادی برای فشار تماس بیشتر بالاست کرد. این غلتک ها معمولاً به پشت تراکتور یا ماشین های سنگین دیگر کشیده‌می‌شوند یا منتقل می شوند. در عمل تراکم، الگوی شبکه یا طرح روی درام سیلندر فشار تماس بالایی با کمترین فعالیت ورز‌دادن ایجاد می کند. غلتک های شبکه در خاک های بسیار ارزیابی‌شده، درشت، سنگ های‌فرسوده، و پروژه های جاده های زیربنایی و زیرپایه در امتداد این خطوط مورد استفاده قرار می گیرند.

غلتک شبکه - ماه صنعت انرژی

  • 5- غلطک پا گوسفند

غلتک های پای گوسفند، که در غیر این صورت غلتک های کوبنده نامیده‌می‌شوند، دارای خرطوم های مستطیلی شکل یا “پا” هستند. غلتک‌های پا گوسفند یک دستگاه استاتیک و ارتعاشی هستند که برای تراکم خاک با ترکیبی از خاک رس ریزدانه و شن ماسه استفاده می‌شوند. مدل های مدرن دارای درام های فلزی با محفظه هستند و می توانند تا 14 کیلوگرم بر سانتی متر مربع فشرده‌شوند. انواع مختلفی از تیغه ها وجود دارد، به عنوان مثال انواع پایه پهن دوکی شکل، منشوری، و پاچنبری.

وزن درام را می توان به دلیل استفاده از غلتک های چرخ های صاف با آب، ماسه مرطوب یا قطعات فولادی افزایش داد. برای فشرده‌سازی خاک رس سنگین و خاک رس سیلتی، غلتک های پای گوسفندی به عنوان فوق العاده موثر در نظر گرفته‌می‌شوند. این غلتک ها در پروژه های جاده ای و ریلی مورد استفاده قرار می گیرند. یک درام انفرادی باید با تراکتور بکسل شود یا اینها می توانند غلتک های متحرک پای گوسفند با درام های پشت سر هم باشند. بالاست کردن با آب، ماسه مرطوب یا مقاطع فولادی می تواند وزن این درام ها را منبسط یا افزایش دهد.

غلطک پا گوسفند - ماه صنعت انرژی

  • 6- غلتک کوبشی ( Padfoot / Tamping Rollers)

این غلتک‌ها مانند غلتک‌های پای گوسفندی هستند که دارای قسمت‌های بزرگ‌تر از غلتک‌های پای گوسفند هستند. غلتک های پایی پد استاتیک که علاوه بر آن غلتک های فشاری نامیدهمی‌شوند دارای وزن ایستا در محدوده 15 تا 1240 تن هستند و بارهای استاتیک درام خطی آنها در محدوده 30 و 80 کیلوگرم بر سانتی متر است. به دلیل ظرفیت تولید بزرگتر، آنها در حال جایگزینی غلطک های پای گوسفندی هستند. درجه تراکم انجام شده‌بیشتر است و قوام تراکم بیشتری وجود دارد. آنها با سرعت بالا کار می کنند و در هر صورت قادر به‌شکستن توده های بزرگ هستند. غلتک های دارای تیغه های تراز کننده ظرفیت پخش مواد را دارند. همچنین غلتک های پای پد خودکششی با وزن حدود 11 تن یا بیشتر و انبوه مستقیم 30 کیلوگرم بر سانتی متر تا 50 کیلوگرم بر سانتی متر وجود دارد.

غلتک‌کوبشی ( Padfoot / Tamping Rollers) - ماه صنعت انرژی

  • 7- غلتک استاتیک

غلتک های استاتیک به دو دسته غلتک های تک درام و غلتک های دوبل طبقه بندی می شوند.

 

(1) غلتک تک درام

غلتک تک درام قطعه ای از تجهیزات یا چرخ دنده های سنگین است. یک درام بزرگ را می توان به سمت جلو مشاهده کرد، در حالی که لاستیک های منحصر به فرد در عقب یافت می شود. این لاستیک ها بادوام تر هستند و می توانند از اکثر لاستیک ها دور شوند. شما به این لاستیک‌های سنگین نیاز دارید در حالی که در خیابان‌ها و کارگاه‌های ساختمانی خرد می‌شوند.

انواع غلتک

تغییرات امروزی در سه پیکربندی مختلف وجود دارد تا پیش نیازهای مختلف تراکم سطح را الزامی کند. درجه بالایی از اجرا و قابل اعتماد بودن با استفاده از اجزای درجه یک تضمین می شود. اصل طراحی برای کیفیت را می‌توان در اسکراپر جلویی تقویت‌شده، درام محکم با ضخامت 32 میلی‌متر و توربوشارژر با پیش تمیزکننده پیدا کرد.

 

(2) غلتک دو درام

غلتک دو درام که در غیر این صورت غلتک پشت سر هم نامیده‌می شود، دارای یک درام فولادی در جلو و یکی در پشت است. طیف غلتکی آسفالت دو درام امروزی همه چیز را از جمع و جورترین دنده برای مشاغل ثابت‌گرفته تا ماشین‌های بزرگ برای بزرگ‌ترین برادران دارای ویژگی یا برجسته می‌کند. پلت فرم‌های لرزش‌دار، صندلی‌های چرخان برای دید بهتر، کنترل‌های مرتب شده‌منطقی و ساختارهای محافظ واژگونی (ROPS) همگی به تحرک، ارگونومی اپراتور و ایمنی کمک می‌کنند.

غلتک‌استاتیک - ماه صنعت انرژی

  • 8- غلتک های ارتعاشی

غلتک های ارتعاشی بیشتر برای فشرده‌سازی خاک سست یا آسفالت در ساخت‌و‌ساز جاده ها و بزرگراه ها استفاده می شوند. این دستگاه ها اغلب در سایت های ساختمانی برای فشرده‌سازی و تنظیم زمین مورد استفاده قرار می گیرند.

این ماشین‌ها به‌طور مشابه یک برنامه کاربردی برای فشرده‌سازی/تثبیت زمین در سایت‌های ساختمانی را ردیابی می‌کنند. این روزها سازمان ها متراکم کننده های خاک 10 تا 12 تنی و تراکم کننده های پشت سر هم 3.5 تن و 9 تن را با ویژگی های برجسته تولید می کنند. غلتک های ارتعاشی برای فشرده‌سازی خاک سست یا قسمت سیاه استفاده می شوند و اساساً برای توسعه خیابان ها و پارک راه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این ماشین‌ها به‌علاوه برنامه‌ای را برای تراکم/تنظیم زمین در محل‌های ساختمان ردیابی می‌کنند. اکنون می‌توانیم کمپکتورهای جفت 3.5 تنی و 9 تنی را با برجسته‌ترین لبه‌ها تهیه کنیم.

غلتک‌های ارتعاشی- ماه صنعت انرژی

مزایای غلطک

  • مزایای اساسی استفاده از غلتک فشار‌دادن سنگ ها به داخل خاک و خرد کردن کلوخه های خاک و گلوله های ریشه ذرت است.
  • تسطیح زمین امکان برداشت سریعتر و ساده تری را فراهم می کند و احتمال آسیب‌رساندن به حفاظ های کمباین، بخش های داسی یا سایر مکانیسم های پرهزینه را کاهش می دهد.
  • فواید مختلف غلتاندن مزارع ذرت برداشت‌شده شامل از بین‌بردن کلش است که آسیب به لاستیک ها را کاهش می دهد و صاف کردن ذرت که به تخریب و تجزیه میکروبی کمک می کند.
  • غلتاندن مزارع قبل از کاشت ذرت از جهش واحدهای ردیفی به اطراف جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که بذر بهتر در یک پایه قرار گیرد.
  • مزارع سویا و سیب زمینی پس از کاشت، امکان کم کردن تلفات را به زمین فراهم می کند، که ممکن است کمی عملکرد را افزایش دهد.
  • به همین ترتیب می‌تواند میزان کثیفی جذب‌شده توسط کمباین را کاهش دهد تا برداشتی تمیزتر و مزایای بالقوه اضافه شود.

انواع غلتک

معایب غلطک ها

  • به همین ترتیب غلتک باعث کاهش نفوذ آب می شود که رواناب خاک را افزایش می دهد و به تجزیه بیشتر کمک می کند.
  • تخریب خاک و کاهش کیفیت آب به هر حال تنها خطر نیست.
  • از دست‌دادن بالقوه مواد مغذی نیز نگران کننده است، به ویژه فسفر و نیتروژن در بهار، به این ترتیب بر عملکرد تأثیر می گذارد.
  • ممکن است معایب مختلفی مانند متراکم شدن خاک، افزایش جوانه‌زنی بذر علف‌های هرز و آسیب به گیاهچه‌ها میشود.
  • در شرایط مرطوب ، غلتک پس از ظهور نیز ممکن است باعث گسترش بیماری در مزارع شود.
  • سعی کنید مزارع مرطوب غلتشی را حرکت ندهید زیرا این نتیجه باعث ایجاد پوسته یا مهر و موم شدن و غلتک‌شدن خاک در زمانی که گیاهان سویا مرطوب هستند، به این دلیل که گیاهان ممکن است به غلتک بچسبند‌و ممکن است از زمین بیرون کشیده‌شوند.

 

نتیجه

برای هر کسی که به دنبال افزایش عملکرد خود است، غلتک یک ضرورت غیرقابل انکار است. سعی کنید یکی را انتخاب کنید که مطابق با الزامات پروژه باشد. سیستم فشار زیادی را متحمل شد، بنابراین شروع با یک راه حل قابل اعتماد بسیار مهم است. با کمک یک غلتک جاده ای درجه بالا، اطمینان از نتایج ایده آل آسان تر از هر زمان دیگری است. ملزومات زیادی در رابطه با غلتک وجود دارد و اپراتور باید به راحتی بر خواسته های پروژه غلبه کند. با توجه به این، غلتک جاده عالی است زیرا می تواند با تمام خواسته های پروژه مقابله کند. احساس قدرتی وجود دارد که با یک غلتک جاده‌ای خارق‌العاده ظاهر می‌شود و قرار‌دادن سریع منابع در آن بسیار مهم است. غلتک جاده مناسب می تواند تمام فرضیات را دنبال کند و به گسترش کار در حال انجام ادامه می دهد.

مقاله زبان اصلی

مطالب مرتبط

اسکریپر چیست ؟ نحوه کار و انواع آن

انواع غلتک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *