اصول کار کلید نشتی زمین (محافظ جان )

اصول کار کلید نشتی زمین (محافظ جان ) - ماه صنعت انرژی

کلید نشتی زمین (محافظ جان )

کلید نشتی زمین (محافظ جان )

ELCB / ولتاژ و جریان ELCB / RCCB

کلید نشتی زمین یا ELCB

وجود نشتی جریان در تاسیسات الکتریکی بدان معناست که یکی عیب عایق در مدار الکتریک‌دارد و باید به درستی تشخیص و از آن جلوگیری‌نمود. چرا که ممکن‌است در صورت لمس لوازم، احتمال برق گرفتگی زیادباشد. مدارشکن نشتی زمین این اقدام را بخوبی انجام‌می‌دهد بدان معنا که جریان نشتی زمین را آشکارنموده و با باز نمودن مدارشکن مربوطه، منبع تغذیه را خاموش‌می‌کند. دو نوع مدارشکن نشتی زمین وجوددارد: یکی ELCB ولتاژ و دیگری ELCB جریان.

کلید نشتی زمین از نوع ولتاژ

اصول کار ELCB ولتاژ بسیار ساده است. یکی از ترمینال‌های بوبین به بدنه فلزی دستگاهی که باید در مقابل نشتی زمین محافظت شود متصل می‌گردد و ترمینال دیگر نیز مستقیما به زمین وصل می‌شود. در صورت وقوع هر گونه شکست عایقی و با برخورد سیم برقدار به بدنه فلزی دستگاه، اختلاف ولتاژی بین ترمینال بوبین متصل به بدنه دستگاه و زمین ایجاد خواهد شد. این اختلاف ولتاژ منجر به ایجاد جریانی می‌شود که از بوبین رله عبور می‌کند.

ولتاژ elcb

اگر اختلاف ولتاژ موجود برابر با یک حد از پیش تعیین شده‌باشد، جریان عبوری از رله برای فعال کردن آن جهت قطع مدارشکن مربوطه و در نتیجه قطع اتصال منبع تغذیه از تجهیزات کافی خواهد بود. ویژگی این دستگاه آن است که می‌تواند فقط تجهیزات یا تاسیساتی را که به آن متصل‌هستند، شناسایی و محافظت‌کند. به عبارت دیگر قادر نیست نشت عایقی در دیگر قسمت‌های سیستم را تشخیص‌دهد.

ELCB جریان یا RCCB یا کلید جریان باقیمانده(محافظ جان)

روش کار مینیاتوری نشتی زمین از نوع جریان یا RCCB نیز بسیار ساده‌است و همانند ELCB ولتاژ کار می‌کند اما تئوری آن کاملا متفاوت‌است و مدارشکن جریان باقیمانده نسبت به ELCB حساس‌تر‌است. در حقیقت، ELCB  دو نوع است، اما ELCB  عموما به ELCB مبتنی بر ولتاژ اشاره‌دارد و منظور از ELCB مبتنی بر جریان،  RCD یا RCCB می‌باشد. در اینجا هسته یک ترانسفورماتور جریان (CT) از سیم مجهز به فاز و نول برقدارمی‌شود.

جریان تکفازelcb - ماه صنعت انرژی

ELCB جریان باقیمانده تکفاز

پلاریته سیم پیچ فاز و سیم پیچ نول روی هسته به گونه‌ای انتخاب‌شده که در شرایط عادی mmf یک سیم پیچ با دیگری مخالف‌است. همانطور که فرض‌شده، اگر در شرایط کاری نرمال هیچ نشتی بین آن نباشد، جریان از سیم نول عبورمی‌کند و چون هر دو جریان برابر هستند،mmf  حاصل از این دو جریان نیز در حالت ایده‌آل صفراست.

بوبین رله به سیم پیچ سومی که بر روی هسته CT به عنوان ثانویه پیچیده شده، متصل‌می‌شود. ترمینال‌های این سیم‌پیچ به سیستم رله متصل‌می‌شوند. در شرایط بهره‌برداری عادی، هیچ‌گونه جریان چرخشی در سیم‌پیچ سوم وجودنخواهدداشت زیرا به دلیل وجود جریان برابر در  فاز و نول شاری در هسته وجود نخواهدداشت. در صورت وقوع هر گونه نشتی زمین در تجهیزات ، ممکن‌است بخشی از جریان عبوری از فاز به زمین به جای برگشت از طریق سیم فلزی از طریق مسیر نشتی،جریان‌یابد. از این رو بزرگی جریان نول که از RCCB عبورمی‌کند با جریان فاز عبوری از آن برابرنخواهدبود.

ELCB جریان یا کلید جریان باقیمانده سه فاز

هنگامی که این اختلاف جریان از یک مقدار از پیش تعیین شده‌ای بیشتر باشد، جریان در سیم‌پیچ ثانویه سوم هسته به اندازه کافی افزایش‌می‌یابد تا رله الکترومغناطیسی متصل به آن را فعال‌نماید.

این رله باعث‌می‌شود تا مدارشکن مربوطه منبع تغذیه را از دستگاه تحت حفاظت خود قطع‌کند. گاهی اوقات منظور از مدارشکن جریان باقیمانده، دستگاه جریان باقیمانده (RCD)است که با جدا کردن مدارشکن متصل به  RCCB لحاظ‌می‌شود. به این معنی که به کل بخش‌های RCCB به جز مدارشکن آن RCD گفته‌می‌شود.

مقالات مرتبط :

تفاوت بین کلید های MCB, MCCB, ELCB & RCB, RCD یا  RCCB

فرق بین مدارشکن و جداکننده/ قطع‌کننده

تفاوت بین رله و مدارشکن

کلید های قدرتی جریان پسماند (کلید محافظ جان) چگونه کار می‌کنند؟

کلید کامپکت و مینیاتوری – ویژگی ها، منحنی ها و محدودیت هایشان

MCB ( کلید مینیاتوری) – ساختار، عملکرد، انواع و کاربردها

لینک زبان اصلی مقاله : 

Working Principle of Earth Leakage Circuit Breaker ELCB | Voltage and Current ELCB | RCCB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *